2012-09-19, 18:23
Medlem
ieshos avatar
I ett radioprogram för länge sedan skulle fysikprofessorn Tor Ragnar Gerholm kommentera en amatörs teori om gravitationen. Teorin var att i universum finns en isotrop strålning (som den elektromagnetiska bakgrundsstrålingen från Big Bang, men av penetrerande partiklar liknande neutrinos). Om man räknar med att denna stråling fortplantar sig med oändlig hastighet får man en formel som är kongruent med Newtons gravitationslag. Om man räknar med att strålningen färdas med ljusets hastighet får man Einsteins gravitationslag modulo en faktor. Och detta är ett faktum - det enda som inte kan bevisas är att ALL gravitation, utan kanske bara en försvinnande liten del av den, härrör från denna strålning.

Gerholm, som dog för fem år sedan svarade ungefär: Detta är bara nonsens. Vi vet redan allt om gravitationen som är en konsekvens av Einsteins allmänna relativitetsteori. Så talar en falsk auktoritet, upplyft av sina kontakter i samhället, men utan egen förmåga att vidareutveckla tankar.

Jag skulle säga att man inte vet NÅGONTING om "rummet" omkring oss. Vad vi har är geometriska modeller från 3000 år tillbaka i tiden, vilka moderniserats med mer abstrakta tillägg. Vad så otroligt få människor verkar förstå är att geometrins rymd är lika overklig som dess punkter och linjer och ytor. Det är bara ett praktiskt sätt att skapa referenssystem i liten skala, men verkligheten liknar bara modellen i viss mån. Det finns med säkerhet andra möjliga rörelsebegrepp förutom de geometriska, vilka inte alls begränsar resande i universum på det sätt som Einsteins geometriska teorier gör.

Apropå att döma ut åsikter med äldre vetenskapliga modell som grund.
Senast redigerad av iesho 2012-09-19 kl. 18:25.
Citera
2012-09-19, 18:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag skulle säga att man inte vet NÅGONTING om "rummet" omkring oss.

Endast enligt din cirkel-argumenterade filosofiska positivism, som du tämligen förgäves försökar ett ställa upp i en falsk dikotomi mellan 'absoluter' och extrem-relativism, som du sen försökar stoppa in en god-of-gaps i. Du vet ingenting heller om det möjligt 'bakomliggande'.

Ett upprepande av dom ändlösa försöken från teistens bag-of-tricks i samma stil.

Citat:
Apropå att döma ut åsikter med äldre vetenskapliga modell som grund.

Fortsätt du bara med ditt väderkvarns-krig mot icke-närvarande opponenter. Vem tror du du lurar?
Senast redigerad av Bogomil 2012-09-19 kl. 18:38. Anledning: edit om att 'veta'
Citera
2012-09-19, 18:41
Medlem
ieshos avatar
Oj, oj, oj vad det gissas om mina avsikter. Nej, nej, nej: jag kommer aldrig att hävda att Gud finns i "rummet" eller i något annat "gap".
Citera
2012-09-19, 19:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Oj, oj, oj vad det gissas om mina avsikter. Nej, nej, nej: jag kommer aldrig att hävda att Gud finns i "rummet" eller i något annat "gap".

Om det inte är för svårt att förstå, då referar 'gap' i god-of-gaps INTE till ett fysisk 'gap', men till ett resonnemangs-'gap'. Men jag antar att du hade ditt lille roliga med denna ordlek.
Citera
2012-09-19, 20:30
Medlem
ieshos avatar
God natt och sov så gott. Eller som man säger annorstädes: va ta dormi!
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus
Min vän hade anlagt en vinplantering på en bördig sluttning. Han hade hackat upp marken och rensat den från stenar och planterat ädla vinplantor. Han hade byggt ett vakttorn och huggit ut ett presskar och väntade sig år efter år att vingården skulle ge äkta druvor. Men den gav endast vilddruvor.

Han hade också planterat ett fikonträd i sin vingård, men hittade aldrig någon frukt på det. Han tänkte att trädet skulle fördärva marken och sa åt sin son att hugga ned trädet. Sonen bad att trädet skulle få bli kvar så han kunde gräva runt trädet och gödsla, för att se om det skulle ge frukt nästa år. Annars kunde de hugga ned trädet. ...

Om världen hatar dig, så kom ihåg att den också hatade mig. Om du tillhörde världen så skulle världen älska dig. Kom ihåg vad jag har sagt, tjänaren är inte förmer än sin herre. Har de förföljt mig, så kommer de också att förfölja dig. Har de lyssnat till mig, så kommer de också att lyssna till dig. Men vilket de än gör, så kommer de att hänvisa till mig. För de känner inte honom som har sänt mig.
Citera
2012-09-20, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jp89
Så om jag inte tror på en gud så är jag ond och går runt och vill göra ont?

Men du har låtit djävulen vilseleda dig.
Citera
2012-09-20, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora

Suck... ingen idé att prata med fanatiker
Citera
2012-09-20, 10:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora

Nonsens. Detta är en falsk dikotomi med dublebind effekt; d.v.s du ställar upp två exklusiva möjligheter, som båda 'bevisar' varann och som endast kan ge étt svar.

Iövrigt är det sannoliken DU, som är vilseledd av en 'djävul'. Den som i GT utger sig för att vara 'gud'.

"Man kan tro på fel 'gud' utan att veta om det".
Citera
2012-09-21, 21:23
Medlem
-jocke-s avatar
Citat:
Alla som tror att det finns en god makt i tillvaron tror på Gud. De som inte kan tro på denna goda makt ser bara ondskan och har ingen kraft att stå emot denna ondska.

Religion är bara människors fåfänga försök att styra de krafter som hon inte kan styra på annat sätt.

http://listen.to/iesho

Jep det stämmer! Det stod ju för ett tag sedan i tidningen.
Citera
2012-09-21, 21:26
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jocke-
Jep det stämmer! Det stod ju för ett tag sedan i tidningen.
Kan man få en ledtråd för att söka på Google?
Citera
2012-09-24, 15:00
Medlem
ieshos avatar
När han skulle fortsätta sin vandring, sprang en man fram och föll på knä för honom och frågade:

- Gode mästare, vad skall jag göra för att vinna evigt liv? Jesus svarade:

- Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud. Du kan budorden: Du skall inte dräpa, Du skall inte bryta ett äktenskap, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt, Du skall inte ta ifrån något det som är hans, Visa aktning för din far och din mor.

- Mästare, sade mannen, allt detta har jag hållit sedan jag var ung.

Jesus såg på honom med kärlek och sade:

- Ett fattas dig. Gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig.

Vid de orden mörknade mannen och gick bedrövad sin väg, för han ägde mycket. Jesus såg sig om och sade till sina lärjungar:

- Hur svårt blir det inte för dem som har pengar att komma in i Guds rike!

Lärjungarna blev bestörta över hans ord, men Jesus sade igen:

- Mina barn, hur svårt är det inte att komma in i Guds rike! Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.

De blev ännu mer förskräckta och sade till varandra: Vem kan då bli räddad?

Jesus såg på dem och sade:

- För människor är det omöjligt, men inte för Gud. Ty för Gud är allting möjligt.

Mark 1981 10:17
Citera
2012-09-24, 15:54
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
När han skulle fortsätta sin vandring, sprang en man fram och föll på knä för honom och frågade:

- Gode mästare, vad skall jag göra för att vinna evigt liv? Jesus svarade:

- Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud. Du kan budorden: Du skall inte dräpa, Du skall inte bryta ett äktenskap, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt, Du skall inte ta ifrån något det som är hans, Visa aktning för din far och din mor.

- Mästare, sade mannen, allt detta har jag hållit sedan jag var ung.

Jesus såg på honom med kärlek och sade:

- Ett fattas dig. Gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig.

Vid de orden mörknade mannen och gick bedrövad sin väg, för han ägde mycket. Jesus såg sig om och sade till sina lärjungar:

- Hur svårt blir det inte för dem som har pengar att komma in i Guds rike!

Lärjungarna blev bestörta över hans ord, men Jesus sade igen:

- Mina barn, hur svårt är det inte att komma in i Guds rike! Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.

De blev ännu mer förskräckta och sade till varandra: Vem kan då bli räddad?

Jesus såg på dem och sade:

- För människor är det omöjligt, men inte för Gud. Ty för Gud är allting möjligt.

Mark 1981 10:17
Och sens moralen i detta är ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in