Citat:
Ursprungligen postat av iesho
I stället för att teoretisera ondskan, se klippet i Aftonbladet om mannen som låg medvetslös på tunnelbanespåret och blev rånad av en person som sedan inte larmade. Mannen på spåret blev överkörd, men överlevde efter amputering av ben.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15425610.ab
Vi människor lever i en värld av ljus och mörker. De flesta av oss går inte in i mörkret som rånaren i klippet, men vi vågar oss inte heller på att gå in i ljuset och helt överge det mörker som vi tycker oss behöva lite av till livs.
Vad jag vill säga är att ondska och själsligt mörker är ett faktum - det är inte en teori utan ett validerat faktum. Det finns ingen anledning att föra diskussionen på ett filosofiskt plan. För att inte bli en människa som lever i mörkret och inte kan tro på en godhet i tillvaron måste men bejaka vikten av den godhet som strider mot hela vår kultur och vår samhällsordning av konkurrens och egoism.
Och, godheten är en starkare kraft än de flesta föreställer sig och endast med förtroende för denna kraft får man styrka att kunna motstå ondskan-mörkret i de svåraste situationerna.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15425610.ab
Vi människor lever i en värld av ljus och mörker. De flesta av oss går inte in i mörkret som rånaren i klippet, men vi vågar oss inte heller på att gå in i ljuset och helt överge det mörker som vi tycker oss behöva lite av till livs.
Vad jag vill säga är att ondska och själsligt mörker är ett faktum - det är inte en teori utan ett validerat faktum. Det finns ingen anledning att föra diskussionen på ett filosofiskt plan. För att inte bli en människa som lever i mörkret och inte kan tro på en godhet i tillvaron måste men bejaka vikten av den godhet som strider mot hela vår kultur och vår samhällsordning av konkurrens och egoism.
Och, godheten är en starkare kraft än de flesta föreställer sig och endast med förtroende för denna kraft får man styrka att kunna motstå ondskan-mörkret i de svåraste situationerna.
Hur är det där ondska? Allt jag ser är avsaknad av empati. Möjligen en sociopat. Är det ondska enligt dig?
Ondska är långt ifrån ett faktum. Dina värderingar är subjektiva och i mitt tycke naiva, om du ursäktar mig. Jag känner inte till något fall av ondska, enbart avsaknad av empati och möjligen sjuka människor som får nöje av att göra illa andra, men det handlar ofta om mental sjukdom. Är dessa människor onda enligt dig?
I vardagligt tal kan man väl kalla det dessa gör för onda handlingar, men är det verkligen ondska, eller handlar det om att man är sjuk och inte kan känna samma känslor som oss andra?