Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tror inte Gud "skapar" allt som sker. Även ifall han skapade vår värld, så skapade han inte porrklubbar och mycket annat. Det är en mycket förenklad bild av Guds goda makt.
Just for the record: Av en POSTULERAT 'guds' postulerade goda makt.
Du har ju ..... som jag vid flera tillfällen har kritiserat ...... ett språkbruk, där dina egna premisser glidar från det subjektiva över till att bli allmänt underlag, så jag anser det nödvändigt att regelbundet påminna om skilnaden subjektiv/objektiv.
Citat:
Det har i mänsklighetens historia alltid funnits ofattbar ondska i form av fysiskt och psykiskt våld. Det är den värld vi lever i och har möjlighet att utvecklas i. Oftast klarar vi oss undan våldet, men överallt finns barn och andra som far mycket illa - därför att alla inte lever efter tio Guds bud.
Varför skulle 'ondskan' förminskas genom införandet av dom monopol-sökande, totalitäre första tre budorden? Din cirkel-argumentation om 'gud' = 'god' = 'gud' är värdelös i försöket på att rättfärdiggöra en teistisk, 'absolut' etik.
Citat:
Religion är ett surrogat för rättfärdighet. Jesus lovade att de rättfärdiga hade ett annat liv att vänta, likt änglarnas liv i himlen, medan de orättfärdigas gärning skulle ha ett slut i döden. I livet efter detta slipper du all religion - förutsatt att du själv lever rättfärdigt och tror på godheten och älskar dina medmänniskor lika mycket (eller mer) än du älskar dig själv.
Att du ger din egen position en ny etikett i stil med: Metafysiker med ett underlag i bibelns mytologi är din sak, men det lurar ingen. Det är samma innehåll som all annan pådyvlande abrahamism.
Citat:
Jag ska inte förneka att alla budskap om ett liv efter den biologiska döden är svåra att ta till sig. Det finns ingen möjlighet till överblick eller kontroll här. Jag tror på det eftersom jag tror på Jesus, helt religions- och församlingsfritt.
Ditt val.
Citat:
Men för att ge dig som inte funnit tilltron till Jesus en ledtråd eller väg eller öppning:
Är det någon som har uttryckt ett önska om att bli vägledd?
Citat:
Det finns en speciell ordning i tillvaron som är svår att förneka. Den kan beskrivas vetenskapligt. Börja med vad vi ibland kallar för den tomma rymden.
Ja.
Citat:
Vi har många föreställningar och teorier om den men vet ingenting.
Jo, vi vet någonting. DU kanske inte vet något, annars skulle du inte förvilla dig så mycket in på pop-vetenskap.
Citat:
I denna rymd rör sig materia och annan energi. Materien har energi och struktur. Den mer strukturlösa energin rör sig med en bunden hastighet i rummet (ljusets), medan materien har en högre frihetsgrad och kan röra sig med olika hastigheter.
...........etc.etc.etc. (min förkortning av en mur av ord) ........
Människan har uppnått ett stadium av insikt om sin svaghet och sin styrka och kan ta till sig budskap om rättfärdighet -
Allt detta, för att konkludera i det vanlige:
Citat:
ett budskap från varelser som är mycket större än oss men som vi normalt inte kan se.
GOD (eller nåt liknande) - OF - GAPS.
Tror du verkligen att någon köpar god-of-gaps för att det blir presenterat i en flodvåg av platityder om vetenskap, som är helt irrelevanta?
Citat:
En mänsklig själ, med ett rättfärdigt budskap, är redo för ett annat liv i en tillvaro "där inga tjuvar stjäl och där inga mal förstör".
Vilken 'själ'? Den DU anser dig ha, eller en 'själ' som du postulerar alla har?
Citat:
Därför är budskapet om Guds rike värdefullare än någon annan information. Och förtroendet för Gud är en större rikedom än någon av jordens alla rikedomar.
"DÄRFÖR" ....... "därför" hur då? Du kunne lika gärna ha sagt hallelluja, det hade varit lika meningsfulld.