2012-09-30, 23:05
Medlem
BlackJewels avatar
Vad som är gott erfar människan genom att leva och pröva sig fram, det finns inget recept på vad godhet är, då det är en färskvara, nuet avgör.

Det är så situationsrelaterat, gott idag kan behöva bli ont imorgon.Vad var ont igår är gott idag, friheten igår är a pain in the ass idag.. människan liksom växer, år för år.

Inte heller är godhet en kollektiv sak att dogmatisera, av givna anledningar. Det slutar med armé och japp, religion är krigens förgård.

Dvs även den eller dem man älskar kan bete sig irrelevant och behöva erfarenheter vilka inte omedelbart är goda, liksom man själv också i stort vet skillnaden mellan farligt ovh ofarligt, dock är det ens eget sinne som kommer fram till s.k godheten och värdet av att bete sig utefter vad som inbringar bäst förtjänst.

Alla gods servants, har vetat det tillbaka i historien, ex. jesuiter, fristående.. utan att ens knysta det till de "oupplysta" men man har glatt fortplantat texterna medan man skapat sig ännu mer upphöjdhet, varpå folket uppfattat det som vägen att gå... i tro..

Medan sällskapen upplöst sig när de inte längre orkat leva i celibat, men väl givit tron fäste, med en hel armé nunnor och andra vilket fullkomligt fångats i psykoserna.
Senast redigerad av BlackJewel 2012-09-30 kl. 23:07.
Citera
2012-10-01, 15:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Måste säga att du skriver i affekt... affektualiserar och snackar ur din strikt emotionellt-illusoriska bild av VAD en "kontakt med jesus betyder.

Utöver detta tycker jag det syns att du likt skenande hästen draaaar ut till fantasins ingenmansland, försöker skapa vidare logiska satser ur din egen premiss (att tro, eller "lära känna" jesus/gud) ...detta i synnerhet när du helt imbecillt drar in politik av alla ämnen..

Vad du hävdar är att den samlade tron (kyrkor vilka tillhandahåller tro.. + de troende) skulle ha facit på fredsrecept och bättre förstå fredsarbete än de andra (ateistiska) förklaringarna på vad som orsakar oförståelse och splittring med djupa schismer.

Sedan sätter du likhetstecken mellan "fin tro" och fred, underförstått utifrån dina andra inlägg... är då ateism lika m ondska..

du liksom tolkar TS som att de som inte finner guds härlighet latent dras mot ondska i sin förvillelse att inte ha en slags fader i hjärtat, dvs de är dessutom lite dumma för att de inte ger sig tid att läsa bibel manngrant nog.. ? den godhet man inte kan läsa om kan man inte heller förverkliga, menar du det??
Om, du gör det så har du fjärmat dig förståelsen av vad ett psyke är oc hur det fungerar, ingen vet allt omm detta men vad gäller mentalitet korrelation kultur och politik ekonomi, är du ju bortkollrad... att påstå att bibelläsning är svaret på fredsskapande. För att "känna sig god"

Då blir jag jättestark varje gång jag läser Bamse.. tar en sked honung och fixar alla bataljer..

För du läser ju bokstavstroget, dock.. från gammal tidsanda, därman hade varken elektricitet eller andra uppfinningar, som människan skapat; humanisktiska ideal, kallas det för, ingalunda kyrkodoktriner "du-ska-läsa-bibel-och-bli-förstå-det-goda-här-i-livet....

Det s.a.s goda per se... är alltid subjektivt! Det är en värdering.

Allt du skriver om TS:s intention kan ju härledas ur ditt psyke som gissar vilt om ateisters avsaknad av tron på en gud som är räddaren, då menar du att de som inte tror på gud, därmed aldrig kan förstå godhet, liksom att det inte ens är en mänsklig sak att de facto vara god?
Du missförstår mycket jag skriver. Jag blandar inte in politik och budskapets värde ligger inte i att skapa fred på jorden utan i att hjälpa till att vara uthållig i tider av krig och förtryck. Annars är det lätt hänt att man tar ställning och börjar hata sina medmänniskor så som krigspropagandan påbjuder.

Den som inte kan se sina vänner, tycker sig stå ensam inför sina fiender.
Citera
2012-10-01, 15:42
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du missförstår mycket jag skriver. Jag blandar inte in politik och budskapets värde ligger inte i att skapa fred på jorden utan i att hjälpa till att vara uthållig i tider av krig och förtryck. Annars är det lätt hänt att man tar ställning och börjar hata sina medmänniskor så som krigspropagandan påbjuder.

Den som inte kan se sina vänner, tycker sig stå ensam inför sina fiender.
Ja men det är ju inte ens krigspropaganda, påstår du att religion som tillblivande idépaket inte bär politisk konnotation, så... tja..
Då har du lärt dig och förstått historia på helt eget sätt, politik och religion är ett slags tvillingpar.

Du ser väl själv de större riktningarnas rivaliserande, ära makt och fred också.. men när man bråkar så gör man det om minipetitesseri, närmast mentalt efterblivet.

Så i den meningen förstår jag nog vad du vill ha sagt, dock hämtar du din tri DIREKT ur doktrin när du säger att jesus var en god man....

...vad vet du om det btw - nada

VETA vill säga... nä du tror och spekulerar.
Citera
2012-10-01, 15:45
Medlem
BlackJewels avatar
Förklara då iesho varför präster alltid hänger med i det militära, som den eviga blindtarmen.

motivera det
Citera
2012-10-15, 08:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Förklara då iesho varför präster alltid hänger med i det militära, som den eviga blindtarmen.

motivera det
Därför att prästerna, eller många av dem, inte tror på Jesus. De gör karriär och är lojala mot sina överordnade i en organisation som driver omkring på måfå, som ett välutrustat skepp på havet.

Ingen bryr sig vart skeppet är på väg så länge inget saknas ombord.
Citera
2012-10-15, 09:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Därför att prästerna, eller många av dem, inte tror på Jesus. De gör karriär och är lojala mot sina överordnade i en organisation som driver omkring på måfå, som ett välutrustat skepp på havet.

Ingen bryr sig vart skeppet är på väg så länge inget saknas ombord.

Präster som inte tror på Jesus? Tror du på det argumentet själv? Känns det inte som en no true scotsman-variant för att skapa en undanflykt?
Citera
2012-10-15, 11:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Präster som inte tror på Jesus? Tror du på det argumentet själv? Känns det inte som en no true scotsman-variant för att skapa en undanflykt?
Den som tror på Jesus budskap försöker leva efter det:

"Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han att hata den ene och älska den andre eller hålla fast vid den ene och inte bry sig om den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och Mammon." [Matt 1981 6:24].

"Inte alla som säger 'Herre, herre' till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: 'Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn? Då skall jag säga som det är: 'Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!'" [Matt 1981 7:21].

Visst finns det präster som tror på Jesus, men lika säkert finns de som helt saknar tro på honom och hans budskap.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2012-10-15 kl. 11:20.
Citera
2012-10-15, 11:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

Citat:
Den som tror på Jesus budskap försöker leva efter det:

..........

Visst finns det präster som tror på Jesus, men lika säkert finns de som helt saknar tro på honom och hans budskap.

Alltså precis som Sepiritz föreslår: En 'true scotsman'-variant med DINA 'scotsman'-kriterier.
Citera
2012-10-15, 13:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Alltså precis som Sepiritz föreslår: En 'true scotsman'-variant med DINA 'scotsman'-kriterier.
Jag vet inte vad en "scotsman" är och jag tänker inte ta reda på det heller. Er argumentsamling verkar torftig.

BlackJewel skrev: Förklara då varför präster alltid hänger med i det militära, som den eviga blindtarmen. Motivera det!

Här finns det kanske anledning till kritik, för präster hänger inte alltid med i det militära, det är bara alltför vanligt.

Uppriktigt: ni som tjatar om scotsman, strawman, etc - har ni inget eget språk? Era"definitioner" är bara för inbördes beundran, för oss andra verkar ni bara konstiga.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2012-10-15 kl. 13:46.
Citera
2012-10-15, 13:54
Medlem
Citat:
Därför att prästerna, eller många av dem, inte tror på Jesus.

Studerar man en religion och har något i skallen blir man förr eller senare på det klara med vansinnet, och vad skall man göra då? Byta karriär?
Citera
2012-10-15, 13:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag vet inte vad en "scotsman" är och jag tänker inte ta reda på det heller.

Det förvånar mig inte; om du var tvungen till att relatera till mothugg, kunne din propaganda få problemer.

Citat:
Er argumentsamling verkar torftig.

Ja visst är det bedrövligt, att vi inte har dina blomstrande ordglidninger, varje gång vi bemötar en av teismens rutin-klyschor, men helt enkelt kort refererar till erfarenheter från förre ... och förre ... och förre gången ett av teismens bag-of-tricks blev dammat av.

Citat:
Uppriktigt: ni som tjatar om scotsman, strawman, etc - har ni inget eget språk? Era"definitioner" är bara för inbördes beundran, för oss andra verkar ni bara konstiga.

Det är praktisk att ha en sorts special-lingo som sammanfattar kritiken av teistiska postulat, istället för att upprepa flera sidor om det samma som redan identisk har ältats igenom tusentals gånger tidigare.
Citera
2012-10-15, 14:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag vet inte vad en "scotsman" är och jag tänker inte ta reda på det heller. Er argumentsamling verkar torftig.

BlackJewel skrev: Förklara då varför präster alltid hänger med i det militära, som den eviga blindtarmen. Motivera det!

Här finns det kanske anledning till kritik, för präster hänger inte alltid med i det militära, det är bara alltför vanligt.

Att försöka vinkla kunskap som elitism och arrogans är allt för vanligt, speciellt i den här arenan. Det är den feges utväg och inte en egentlig argumentation utan snarare en ad hominem (var man attackerar personen istället för argumentet).

En strawman är när man bygger en måltavla som ska föreställa den andras argument och skjuter ner den, men huvudsakligen handlar det om att man gör en falsk nidbild av den andras argument som man kan argumentera mot. Ex. "evolutionen kan inte förklara hur liv uppstod, alltså kan den inte vara sann".

En skotte är när man argumenterar ad hoc utan att förneka argumentet. Man säger istället att ingen äkta X skulle göra så, alltså är det inte sant, eller att om man gör Y så är man ingen X.

Blir det tydligare nu? Det handlar alltså inte om att ha ett eget språk, utan bara det att vi talar med färdiga koncept, ungefär som förkortningar. Det är väl ganska tidsbesparande att argumentera under logiska filosofiska regler som är tydligt definierade och välgrundade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in