2012-09-29, 09:19
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
De som kan tro på en stark god makt har ett bättre alternativ än att välja mellan olika onda makter.
Eller så tror man inte på någon makt alls utan gör allt man kan för att vara god själv.

Annars så lider tråden av missförståelse av vad som menas med Gud och att Gud=god. Att tro på goda avsikter och ha god moral har INGET med tron på en Gud att göra.
Senast redigerad av doublelift 2012-09-29 kl. 09:21.
Citera
2012-09-29, 09:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Eller så tror man inte på någon makt alls utan gör allt man kan för att vara god själv.

Annars så lider tråden av missförståelse av vad som menas med Gud och att Gud=god. Att tro på goda avsikter och ha god moral har INGET med tron på en Gud att göra.
Det är inte lätt att stå ensam mot världens ondska. Men det går med hjälp av starka vänner.

Mark 10:17:

När han skulle fortsätta sin vandring, sprang en man fram och föll på knä för honom och frågade: "Gode mästare, vad skall jag göra för att vinna evigt liv?" Jesus svarade: "Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud.
Citera
2012-09-29, 11:07
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Det är inte lätt att stå ensam mot världens ondska. Men det går med hjälp av starka vänner.

Mark 10:17:

När han skulle fortsätta sin vandring, sprang en man fram och föll på knä för honom och frågade: "Gode mästare, vad skall jag göra för att vinna evigt liv?" Jesus svarade: "Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud.
visst är det så, men citatet Mark 10:17 säger fakiskt ingenting om du inte har tänkt på detta. Alltså att ingen är tillräkligt god och att evigt liv är ett mål att sträva efter. Något jag listar ut med min ateistiska hjärna: Ingen är perfekt och endast osynliga påhittade varelser är så för dom inte finns.

Vinna evigt liv? skit egoistiskt att vara god för att få evigt liv. Är för att de är bra sak att göra.
Citera
2012-09-29, 19:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
visst är det så, men citatet Mark 10:17 säger fakiskt ingenting om du inte har tänkt på detta. Alltså att ingen är tillräkligt god och att evigt liv är ett mål att sträva efter. Något jag listar ut med min ateistiska hjärna: Ingen är perfekt och endast osynliga påhittade varelser är så för dom inte finns.

Vinna evigt liv? skit egoistiskt att vara god för att få evigt liv. Är för att de är bra sak att göra.
Mark 10:17 säger faktiskt att Jesus menade att ingen utom fadern hade makt att vara god. Godhet är den "ultimata" makten. Det bästa vi kan göra är att vara vänliga och inte missunna andra vad som är deras rätt.

Att sträva efter evigt liv är väl kanske egoistiskt men också förståeligt. Men det blir inte som man själv vill för man kan inte luras denna gång.
Citera
2012-09-29, 19:37
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Mark 10:17 säger faktiskt att Jesus menade att ingen utom fadern hade makt att vara god. Godhet är den "ultimata" makten. Det bästa vi kan göra är att vara vänliga och inte missunna andra vad som är deras rätt.

Att sträva efter evigt liv är väl kanske egoistiskt men också förståeligt. Men det blir inte som man själv vill för man kan inte luras denna gång.
ok, men du missförstår mig. Jag förstod detta med citatet. Men detta är saker som är helt uppenbara för dom som tar in det. Vare sig om man är troende eller inte. För den delen finns det både kristna och ateister som inte gör detta då dom inte tar in det.

Men det känns som du låter bibeln tala mer än dig nu och tyvärr inte intresserad av analyser av bibeln när min poäng är att dessa saker är uppenbara fina budskap och man inte behöver tro på en gud för att ha denna inställning.

Citat:
håller med dig. men är bibeln som tar upp evigt liv som något att sträva efter och inte jag. Jesus verka se det som en positiv sak.
Citera
2012-09-30, 08:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag förstod detta med citatet. Men detta är saker som är helt uppenbara för dom som tar in det. Vare sig om man är troende eller inte. För den delen finns det både kristna och ateister som inte gör detta då dom inte tar in det.
Ja, så är det.
Citat:
Men det känns som du låter bibeln tala mer än dig nu och tyvärr inte intresserad av analyser av bibeln när min poäng är att dessa saker är uppenbara fina budskap och man inte behöver tro på en gud för att ha denna inställning.
Nej, med det är poängen med TS: att tro på det fina budskapet är en tro på Jesus fader.
Citat:
håller med dig. men är bibeln som tar upp evigt liv som något att sträva efter och inte jag. Jesus verka se det som en positiv sak.
Ja, för Jesus är evigt liv att tjäna fadern och göra hans vilja. Och aldrig, aldrig tröttna på det.

I många församlingar finns en annan bild, tex hur den tillvaro vi vartefter förlorar på jorden ska återuppstå i ett annat liv.
Citera
2012-09-30, 10:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, med det är poängen med TS: att tro på det fina budskapet är en tro på Jesus fader.

Ja, för Jesus är evigt liv att tjäna fadern och göra hans vilja. Och aldrig, aldrig tröttna på det

Det ändlösa, STORA cirkel-argument i form av en antal del-argument kopplade ihop. Och varje gång ett av del-argumenten punkterar, då går misssionären in på en annan del av cirklen och börjar om på den stora rundgången igen. Som blir nästan identisk med alla tidigare rundgånger.
Citera
2012-09-30, 10:55
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Att tro på Gud är inte samma som tro på det fina budskapet.

behöver man en tro på en gud för att ha denna inställning?
Citera
2012-09-30, 13:21
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
poängen med TS: att tro på det fina budskapet är en tro på Jesus fader.

Ja, för Jesus är evigt liv att tjäna fadern och göra hans vilja.

Måste säga att du skriver i affekt... affektualiserar och snackar ur din strikt emotionellt-illusoriska bild av VAD en "kontakt med jesus betyder.

Utöver detta tycker jag det syns att du likt skenande hästen draaaar ut till fantasins ingenmansland, försöker skapa vidare logiska satser ur din egen premiss (att tro, eller "lära känna" jesus/gud) ...detta i synnerhet när du helt imbecillt drar in politik av alla ämnen..

Vad du hävdar är att den samlade tron (kyrkor vilka tillhandahåller tro.. + de troende) skulle ha facit på fredsrecept och bättre förstå fredsarbete än de andra (ateistiska) förklaringarna på vad som orsakar oförståelse och splittring med djupa schismer.

Sedan sätter du likhetstecken mellan "fin tro" och fred, underförstått utifrån dina andra inlägg... är då ateism lika m ondska..

du liksom tolkar TS som att de som inte finner guds härlighet latent dras mot ondska i sin förvillelse att inte ha en slags fader i hjärtat, dvs de är dessutom lite dumma för att de inte ger sig tid att läsa bibel manngrant nog.. ? den godhet man inte kan läsa om kan man inte heller förverkliga, menar du det??
Om, du gör det så har du fjärmat dig förståelsen av vad ett psyke är oc hur det fungerar, ingen vet allt omm detta men vad gäller mentalitet korrelation kultur och politik ekonomi, är du ju bortkollrad... att påstå att bibelläsning är svaret på fredsskapande. För att "känna sig god"

Då blir jag jättestark varje gång jag läser Bamse.. tar en sked honung och fixar alla bataljer..

För du läser ju bokstavstroget, dock.. från gammal tidsanda, därman hade varken elektricitet eller andra uppfinningar, som människan skapat; humanisktiska ideal, kallas det för, ingalunda kyrkodoktriner "du-ska-läsa-bibel-och-bli-förstå-det-goda-här-i-livet....

Det s.a.s goda per se... är alltid subjektivt! Det är en värdering.

Allt du skriver om TS:s intention kan ju härledas ur ditt psyke som gissar vilt om ateisters avsaknad av tron på en gud som är räddaren, då menar du att de som inte tror på gud, därmed aldrig kan förstå godhet, liksom att det inte ens är en mänsklig sak att de facto vara god?
Citera
2012-09-30, 18:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Att tro på Gud är inte samma som tro på det fina budskapet.

behöver man en tro på en gud för att ha denna inställning?
Nej att tro på Gud brukar betyda att man tror på någon bild av Gud, tex att Gud har skapat allt. Men man ska inte göra sig bilder av Gud. Inte hitta på själv men inte heller "köpa" sådant som andra har hittat på. För mig betyder Gud bara det som Jesus berättade om Gud och om Guds vilja. För mig är Jesus undantaget, den jag har förtroende för och vars ord och mening jag kan tro på.

Budskapet kommer från Gud och oavsett om människor själva skulle kunna formulerade det, så är det Guds vilja med oss människor. Att tro på budskapet och att tro på budskapets kraft och framtid, är att tro på den som Jesus kallade sin far i himlen.

Vad Gud har skapat eller inte är nog varken viktigt eller enkelt att avgöra, speciellt inte för oss som ändå inte kan förstå skapelsen och som gärna tillskriver en skapande makt tillvarons alla nackdelar. Vad jag själv tror att han har skapat är liv med andliga möjligheter. Och mycket mer.
Citera
2012-09-30, 19:34
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Nej att tro på Gud brukar betyda att man tror på någon bild av Gud, tex att Gud har skapat allt.
Men man ska inte göra sig bilder av Gud. Inte hitta på själv men inte heller "köpa" sådant som andra har hittat på. För mig betyder Gud bara det som Jesus berättade om Gud och om Guds vilja. För mig är Jesus undantaget, den jag har förtroende för och vars ord och mening jag kan tro på.

Budskapet kommer från Gud och oavsett om människor själva skulle kunna formulerade det, så är det Guds vilja med oss människor. Att tro på budskapet och att tro på budskapets kraft och framtid, är att tro på den som Jesus kallade sin far i himlen.

Vad Gud har skapat eller inte är nog varken viktigt eller enkelt att avgöra, speciellt inte för oss som ändå inte kan förstå skapelsen och som gärna tillskriver en skapande makt tillvarons alla nackdelar. Vad jag själv tror att han har skapat är liv med andliga möjligheter. Och mycket mer.
vad svarade du nej på? Du verkar ha en annan rätt öppen och personlig definition av vad Gud är. För flesta är Gud just en högre allmäktig kraft som styr allt. Så undrar om du anser att Gud är allsmäktigt då som jag förståt så verkar du inte tro så.
Citera
2012-09-30, 22:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
vad svarade du nej på? Du verkar ha en annan rätt öppen och personlig definition av vad Gud är. För flesta är Gud just en högre allmäktig kraft som styr allt. Så undrar om du anser att Gud är allsmäktigt då som jag förståt så verkar du inte tro så.
Jag svarade nej på att man inte behövde ha en personlig tro på Gud för att tro på budskapet.

Jag tror att "inte en fågel faller död till marken utan faderns tillåtelse". Och jag tror att Gud har makt att undgå att se allt utan att ändå "missa" något. Vi kan inte föreställa oss den goda makten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in