2012-09-15, 19:27
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Sjuka människor kanske, som saknar empati eller är omänskliga på andra sätt som psykopater och liknande.

En varg som äter en nyfödd kaninunge är inte ond, den är bara hungrig och saknar empati för kaninungen. Ondska är en konstrukt av mänsklig fantasi.

Ja, emotionellt störda i olika grad kan redan bädda för fritt utlopp av destruktivt beteende, det är ju det som till vardags kallas för ondska, eftersom det skadar och de människorna avser att göra ont, svårare än så är det inte.
Men menar du rent existentiellt så tror inte jag heller att människam föds med längtan att göra ont, jag tror människan primärt har behov att vara förstådd, medan samhället för effektivitetens skull inte alltid bjuder på sådan finmekanik som kan tillgodose varenda känsla som inte motsvaras - jag tycker annars att det ju finns tillräckligt med frihet och tillräckligt med vänlighet öppenhet, så betydligt färre skulle behöva bli så tillskruvade som de blir, men som du nämner kan det ha med missnöje i barndom och mer dupliggande psykologi att göra.

Ondska är annars det vi kallar för negativa spiraler, att vänja sig vid jävelskap, så jävligt att det blir livsstil där man fjärmar sig det trevliga, vänliga mer bahgliga, fast ibl är det förstås subjektivt, det kan också upplevas som "patetiskt" med avsaknad av onda/jävliga handlingar för den som t.ex inte blivit älskad, eller särskilt berörd.

Men fantasi, menar du då att människor testar?
Senast redigerad av BlackJewel 2012-09-15 kl. 19:31.
Citera
2012-09-15, 19:40
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vad så många av er inte tycks kunna förstå är att Gud bara är ett ord för er. Det finns inga "gudar" - asarna var asar inte gudar. Definitioner på Gud är totalt meningslösa. Gud är bara ett germanskt namn på någon som Jesus talade om och som han menade var den enda som var god.

Om man känner någon kan man förknippa denne med ett namn, men "filosofer" och "teologer" förknippar Gud med en mängd överblickbara egenskaper och tror att de kan resonera om en existens.

Det handlar inte om det finns något väsen som kallas för Gud, utan om ifall man har förtroende för den goda makt som Jesus undervisade om.
Det du beskriver här tror jag helt enkelt handlar om människans utveckling och förståelse för människans behov och psykologi.
Ja eller att förstå den sociologiska ordningen.

Människan har flera behov och alla har som du vet inte kunnat tillfredsställas om vi blickar bakåt i historien, i dess psykologiska behov ingor (hur krasst det än är) också materiella behov, dvs det är mkt politik och finansiell samhällsplanering i detta, mer sällan gud jesus och bibel... i sammanhangen GOTT/ONT är nog gud det sista som är relevant i mer seriös diskussion..

Ser du rubrikformuleringen.. så är den extremt naiv, om du frågar mig, det är t.ex ofta så att maktlösa, förtvivlade människor vänder sig till gud, med den panik eller förtvivlan de möter har ofta konkreta förklaringar, där en bibel i princip funkar som att krama en hund eller en katt eller titta på fåglarna en stund för att hämta andan.

Godhet har med ansträngningar att göra och det är inte alltid individen som kan klandras, det kan vara ett system som är avigt eller felplanerat m.m
Att i dessa sammanhang tala om gud är sanslöst naivt! Det gäller att ha kunskap om hur man funkar och kunskap om samspel och kunskap om hur bryta negativa samspel och att nå rätt kommunikation med rätt instans, himlen är alltså ingen instans som någonsin kan hjälpa en förtappad.
Citera
2012-09-15, 19:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad så många av er inte tycks kunna förstå är att Gud bara är ett ord för er. Det finns inga "gudar" - asarna var asar inte gudar. Definitioner på Gud är totalt meningslösa. Gud är bara ett germanskt namn på någon som Jesus talade om och som han menade var den enda som var god.

Så det är alltså klart olämpligt, att TS refererar till 'gud', istället för att hitta ett mera passande ord.

Citat:
Om man känner någon kan man förknippa denne med ett namn, men "filosofer" och "teologer" förknippar Gud med en mängd överblickbara egenskaper och tror att de kan resonera om en existens.

Citat:
Ursprungligen postat av TS
Alla som tror att det finns en god makt i tillvaron tror på Gud. De som inte kan tro på denna goda makt ser bara ondskan och har ingen kraft att stå emot denna ondska

Och detta är inte "resoneran' om 'gud'. Och så på köpet med 4 hemmasnickrade premisser.

Citat:
Det handlar inte om det finns något väsen som kallas för Gud, utan om ifall man har förtroende för den goda makt som Jesus undervisade om.

Dina omtolkninger av dina egna ord verkar pinsamt semantik-akrobatisk.
Citera
2012-09-15, 20:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Ja, emotionellt störda i olika grad kan redan bädda för fritt utlopp av destruktivt beteende, det är ju det som till vardags kallas för ondska, eftersom det skadar och de människorna avser att göra ont, svårare än så är det inte.
Men menar du rent existentiellt så tror inte jag heller att människam föds med längtan att göra ont, jag tror människan primärt har behov att vara förstådd, medan samhället för effektivitetens skull inte alltid bjuder på sådan finmekanik som kan tillgodose varenda känsla som inte motsvaras - jag tycker annars att det ju finns tillräckligt med frihet och tillräckligt med vänlighet öppenhet, så betydligt färre skulle behöva bli så tillskruvade som de blir, men som du nämner kan det ha med missnöje i barndom och mer dupliggande psykologi att göra.

Ondska är annars det vi kallar för negativa spiraler, att vänja sig vid jävelskap, så jävligt att det blir livsstil där man fjärmar sig det trevliga, vänliga mer bahgliga, fast ibl är det förstås subjektivt, det kan också upplevas som "patetiskt" med avsaknad av onda/jävliga handlingar för den som t.ex inte blivit älskad, eller särskilt berörd.

Men fantasi, menar du då att människor testar?

Med fantasi och konstrukt menar jag att Ondska är ett koncept skapad i sagor för att måla en karaktär som osympatisk och en godtagbar måltavla eller objekt för att kanalisera hat och syfte för gruppen. Som satan och andra filurer.
Citera
2012-09-15, 20:12
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Med fantasi och konstrukt menar jag att Ondska är ett koncept skapad i sagor för att måla en karaktär som osympatisk och en godtagbar måltavla eller objekt för att kanalisera hat och syfte för gruppen. Som satan och andra filurer.
Jo så kan jag också förstå det, gamla arketyper, finns massor skrivet om detta och det är då psykologi.
Mycket har ju dessutom förvaltats av religionerna fast på ett betydligt löjligare plan iom man dessutom vädjar om att tro på det

Fast sedan finns det vardagliga realistiska planet där alla befinner sig oavsett vad de vill tro på och sådana spiraler, som när t.e snorvalpar ägnar sig åt fanskap eller inbrottstjuvar länsar hem med mera..
Det bottnar ju i otillfredsställelse och avundsjuka, en hel del okunskap och att ha förlorat spärrar, samt... när det dessutom ignoreras... då kan man säga att ondskan eller jävelskapen får acceptans och sådant kan smyga sig på successivt tills ett samhälle till slut baxnar och ojar sig över huu vad mycket ondska vi är drabbade av.

För att anknytna till det religiösa i tråden, skulle jag vilja säga att ju mer man svävar i det blå med hopp om goda fruktgivande samtal med store guden via dem som känner gud bäst, desto mer tätnar skygglapparna, eftersom man ser sig som så frälst att man till slut svävar förbi allt skit som man inte vill befatta sig med, det blir en slags passiv latent ignorans som väl inte är ondskefull men otroligt blasé.

Barn och ignoranta vuxna är inte så jättebra kombination, om man vill ta itu med ondskefulla förlopp.
Så frågan är om det verkligen handlar om gud.... en religiös någon?
Ordnar verkligen bibelläsning alla problem?
Citera
2012-09-15, 20:32
Avslutad
Citat:

Grattis du har precis snott definitionen "gud". Är det inte bättre att du hittar på ett eget namn (eller använder Jaweh vilket verkar vara guden du pratar om) istället för att skapa förvirring.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gud
Citera
2012-09-15, 20:49
Medlem
Citat:

Så gör du, eller gör du inga övernaturliga anspråk för din "gud"?

Han/hon/det skapade inte universum, lyssnar och agerar inte på bön, fixade inte så att Jesus återuppstod, ser inte till att gudomlig rättvisa skippas efter döden, och har varken himmel eller helvete i väntan på oss som straff eller belöning efter vårat liv?

a) Om nej, du gör inga anspråk på att din "gud" pysslar med övernaturligheter: Zzzzz. Jätteintressant, verkligen... imorgon ska jag omdefiniera ordet "cykel" så att även bilar är cyklar. Sen ska jag påstå att det alla är miljömedvetna, trots att många inte vet om att de själva är det, eftersom nästan alla i Sverige cyklar till jobbet.
Verkligen produktivt, se så snabbt vi kan lösa hela världens miljöproblem. Nästa månad ska jag nog rädda världen från svält, genom att omdefiniera "mat" så att även sand och jord går att äta...

b) Om ja, du gör anspråk på att din "gud" pysslar med övernaturligheter: Grattis, du har just sänkt din egen TS hårt.

ps. I både fall a) och b) så framstår du som en rätt stor idiot. Grattis, igen.
Citera
2012-09-15, 22:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Jag kan myckt väl tänka mig flertalet scenarion där den som stjäl anser att det är av goda moraliska anledningar

Robin Hood historien är ett exempel.

Israel - Palestina konflikten är ett större exempel där båda anser att den andra parten orättfärdigen är ute efter något som tillhör den första parten. Båda parter pekar på något sorts gudomlig rättesnöre för att hävda sin rätt.

Senaste Mohammed cirkusen är ett annat exempel på att moralen i allra högsta grad är RELATIV. Båda sidor anser att dom utövar god moral i sina handlingar.

Det finns alltid två sidor av ett mynt. Det är sällan den ena sidan erkänner att "ja det jag sysslar med är ju ren och skär ondska och jävulskap från min sida" utan en dålig moralisk handling motiverars lätt med att den är god i det stora perspektivet "the greater good".
Jag förnekar inte existensen av relativa begrepp, men om du väljer att göra ont mot någon, så gör du just ont vilket absolut inte på något sätt kan förväxlas med det motsatta: att du gjorde något gott mot denne.

Ni måste vara i ett bedrövligt andligt tillstånd som inte förstår detta. Eller så förstår vi inte alls varandra, vad vi skriver.
Citera
2012-09-15, 22:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genomond
Orkar inte läsa igenom hela denna tråd, av vad jag läst verkar det i princip gå ut på att "folk tror på Gud trots att dom inte vet om det!!!! (för jag omdefinierade just Gud till att betyda godhet)"?

Med andra ord, låter mest som de religiösas sedvanliga ohederliga semantiska krumbukter bara för att kunna landa i "TROLOLOLO GUD FINNS!!!".
ZZZZzzz... vi kan dra ut i amazonas också, och hitta på något naturfolk som dyrkar en stenbumling som Gud, och sen dra samma ramsa. De flesta människor kommer accepterar att stenen finns, och om de trilskas så kan vi ju alltid kasta stenen i skallen på dem så löser sig det problemet... men so what? Alla går med på att stenen finns, men inte en jäkel kommer gå med på att stenen är gud tills du visat att den har några övernaturliga förmågor, eller att det finns någon annan orsak att kalla den gud.

Så sätt igång, visa att godheten t.ex. skapade universum eller oss människor, eller på något annat sätt är övernaturligt. Lär bli roligt, då godhet är ytterst subjektiv så lär du få att göra, lite svårt för subjektiva åsikter att existera utan subjekt, men kör hårt!

ps. diskussioner om hurvida godhet finns eller inte är inte ens relevant, det är bara en red herring.
Jag vet inte om det som du kallar universum har skapats eller bara är en självgående process. Universum är ett annat stort ord vilket betyder ungefär "precis alla platser som finns", med det relativistiska tillägget "och har funnits". Jag är inte så imponerad över att vetenskapen tror sig kunna mäta hela universum med geometriska mått, geometri betyder ju som bekant "jordmätning".

Jag kan inte visa att Fadern i Jesus budskap har skapat något, men jag tror på det som Jesus säger om den saken.
Citera
2012-09-15, 22:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ni måste vara i ett bedrövligt andligt tillstånd som inte förstår detta. Eller så förstår vi inte alls varandra, vad vi skriver.

'No true scotsman'??

Man måste alltså först acceptera nödvändigheten av att vara 'andlig', före man kan acceptera dina påstående.

Nu är du uppe på 5 premisser för att marknadsföra ditt budskap.
Citera
2012-09-15, 22:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Visst gör det mig ont, men det är inte ondska i den mening som ordet har. Personen som utför rånet är förmodligen inte ond och de som får barn att fara illa är inte heller onda och det finns ingen ond entitet som förorsakar lidande i människor enkom för att vara ond eller elak (djävulen).
Folk far illa hela tiden, men det handlar inte om ondska, bara dåliga förutsättningar, konsekvenser av andras (kanske egoistiska) handlingar eller att vara på fel plats vid fel tid.
Du måste väl förstå att du verkar lite förvirrad som anser att den verkliga betydelsen av ondska är något som inte finns?
Citera
2012-09-15, 22:57
Medlem
soligts avatar
Varför måste alla hjärntvättade ha en lattjo gud att vända sig till?
Jo dom är ju just hjärntvättade.. Tänk själv istället, vad är den mest logiska lösningen på det problem du har?
Macgyver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in