2013-01-24, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
HL överklagan kan komma att visa vägen för hur denna olösta problematik ska lösas.

Följdfrågorna utav det här blir ju, hade dom tillstånd att förflytta skelettet? Gjordes förflyttningen av någon som var behörig? Hur var denne behörig? Var det en värdig flyttning? Hur avgörs det? mfl. frågor som det än så länge inte finns svar på.

Börjar undra hur HLs skelettdelar transporterades från hennes lägenhet efter gripandet, för att senare vidaretransporteras för rättsmedicinsk undersökning.

Jag förutsätter att polisen hade tillstånd, och var behörig att flytta benen, men att de skulle få göra det på ett ovärdigt sätt är väl uteslutet?

Blandade benbitar, som en gång i tiden tillhört olika personer, ihopsamlade i en låda, eller ensamma benbitar i separata plastpåsar samlade i en wellpappkartong?
Blev det postens ekonomipaket till rättsmedicinsk undersökning?

Nej... det låter ovärdigt. Så hur gjorde de då?

Eftersom polisen ska upprätthålla lagen, måste de ha införskaffat kunskapen om hur en värdig förflyttning går till, innan den sattes i verket. De kan ju knappast tillåta sig själva att bryta mot den lag de ska upprätthålla.

Någon kanske vet?
Citera
2013-01-24, 19:51
Medlem
sunnyljungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlenFikus
Tänk om en idiot med spade skulle gräva upp någon anhörig till dig,skulle det vara okej?

Givetvis inte ...läs om, läs rätt!
Citera
2013-01-24, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Börjar undra hur HLs skelettdelar transporterades från hennes lägenhet efter gripandet, för att senare vidaretransporteras för rättsmedicinsk undersökning.

Jag förutsätter att polisen hade tillstånd, och var behörig att flytta benen, men att de skulle få göra det på ett ovärdigt sätt är väl uteslutet?

Blandade benbitar, som en gång i tiden tillhört olika personer, ihopsamlade i en låda, eller ensamma benbitar i separata plastpåsar samlade i en wellpappkartong?

Eftersom polisen ska upprätthålla lagen, måste de ha införskaffat kunskapen om hur en värdig förflyttning går till, innan den sattes i verket. De kan ju knappast tillåta sig själva att bryta mot den lag de ska upprätthålla.

Någon kanske vet?

Finurligt formulerade frågor, faktiskt!
Dessvärre tror jag inte vi kommer att få se något som liknar svar här i tråden.

Begreppen 'ovärdigt' resp 'skymfligt' är naturligtvis så luddiga och oprecisa, så att vilken pinsam åklagare som helst kan föra HL:s agerande till åtal.

Vilket vi nu fått se inträffat nere i Göteborg med åkl Kristina Ehrenborg-Staffas.
Mitt tips är att hon har en mycket tung uppförsbacke i Hovrätten, när hon skall försöka övertyga denna om att brott har begåtts.

Vi lär få se.
Citera
2013-01-24, 22:07
Awaiting Email Confirmation
Citat:

Någon kanske vet?
Jobbat förlängesen på en begravningsbyrå ,där hade vi ju som sagt regler hur den avlidne skulle behandlas,även polismyndigheten har väl regler för sånt skulle jag tro,helt säker är jag inte.Men fråga polisen själv,dom har ju en tråd här på flashen
Senast redigerad av KlenFikus 2013-01-24 kl. 22:21.
Citera
2013-01-25, 17:39
Medlem
Analstockens avatar
Citat:

Någon kanske vet?
Väldigt bra frågor samt välformulerat.

Någon (jag orkar inte) borde maila polisen och fråga. Sedan ska vi andra givetvis få ta del av svaret. Om de inte kan motivera hur och varför de förflyttade benen så som de gjorde kan man vara rätt så säker på att H blivit oskyldigt dömd.
Citera
2013-01-25, 18:41
Citat:
Ursprungligen postat av Analstocken
Väldigt bra frågor samt välformulerat.

Någon (jag orkar inte) borde maila polisen och fråga. Sedan ska vi andra givetvis få ta del av svaret. Om de inte kan motivera hur och varför de förflyttade benen så som de gjorde kan man vara rätt så säker på att H blivit oskyldigt dömd.
Finns ju en tråd i brottsbekämpnings forumet där ni kan ställa eran fråga till polisen.Men jag minns då jag var barn att farsan hittade kvarlevorna på våra marker efter en fullgubbe som varit försvunnen i flera år,honom la dom i en säck och la i skuffen enligt farsan om jag minns rätt.Skulle tro det handlar om att även benknotor kan bära på sjukdomar, och det är väl i första hand det dom tar hänsyn till och som måste gå först enligt smittskyddslagen som borde väga tyngre än griftefriden.
Senast redigerad av KlenFikus 2013-01-25 kl. 19:03.
Citera
2013-01-25, 20:30
Medlem
Analstockens avatar
Citat:
Finns ju en tråd i brottsbekämpnings forumet där ni kan ställa eran fråga till polisen.Men jag minns då jag var barn att farsan hittade kvarlevorna på våra marker efter en fullgubbe som varit försvunnen i flera år,honom la dom i en säck och la i skuffen enligt farsan om jag minns rätt.Skulle tro det handlar om att även benknotor kan bära på sjukdomar, och det är väl i första hand det dom tar hänsyn till och som måste gå först enligt smittskyddslagen som borde väga tyngre än griftefriden.
Men om Helena transporterar ben på samma sätt; är det då skymfligt?
Citera
2013-01-25, 23:40
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:

Hurvida man har kvarlevor på detta sätt ett par dagar http://www.bt.se/multimedia/dynamic/02313/2435h1024_jpg_2313163c.jpg

eller om man forslar dessa i i papperspåsar eller ngt annat är ointressant
Citera
2013-01-25, 23:53
Citat:
Tydligen gör lagen skillnad beroende vad man har för syfte med sitt innehav av kvarlevorna,läkare och även konstnär ska väl ses ha ett legitimt syfte,vilken vill stoppa läkarvetenskapen och konsten?Tycker själv det är många frågetecken som vi kanske inom en inte för lång framtid kan få svar på,men min uppfattning är att det finns ingen anledning överhuvudtaget för en person som inte jobbar inom en branch där det kan vara nödvändigt att äga kvarlevor.
Senast redigerad av KlenFikus 2013-01-26 kl. 00:32.
Citera
2013-01-26, 01:31
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Ni diskuterar hurvida pappans bolag skulle vara nån sorts skalbolag osv, har ni ens varit in på bolagets hemsida? http://kensonpro.com
Jag tycker det framgår rätt så klart att det bara handlar om en glad amatör med vaga uppfattningar om hur man hanterar en dator som försöker kränga nån sorts bokföringsprogram. Uppenbarligen så är det ingen som vill köpa av nån som framstår som så oseriös så vinsterna blir därefter.

Det du hänvisar till är en blogg där ngn typ skriver att man kan få reda på olika postare helt ointressant.

Vilket år startade hennes far firman?

Tråden har blivit tyst får en känsla av att Mr drabbadavfb har skrämt en hel del
Citera
2013-01-26, 08:30
Medlem
Genovese-syndromes avatar
Citat:
Jag har ingen egen dödsångest överhuvudtaget för min död,därimot oro och rädsla över sina allra närmaste .Tror de flesta människor tänker ungefär likadant.Skulle själv inte vilja att närståendes kvarlevor låg hemma hos tex en perverterad nekrofil,men du kanske mer än väl skulle ge bort kvarlevorna efter din döda mamma tex?Eller om du förlorar ett barn tex?Det är väl ändå död materia ,vi inte behöver ens lägga en tanke på hur dom behandlas?Eller också så bryr sig dom flesta

Jag tror att de allra flesta bryr sig om vad som händer med kvarlevorna efter döda i allmänhet och efter en anhörig i synnerhet . Det gäller även skribenter som inte utmålar HL som 2000-talets monster.
Citera
2013-01-26, 08:55
Medlem
0th3rlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genovese-syndrome
Jag tror att de allra flesta bryr sig om vad som händer med kvarlevorna efter döda i allmänhet och efter en anhörig i synnerhet . Det gäller även skribenter som inte utmålar HL som 2000-talets monster.
Det stämmer nog bra.
Det som började här i tråden med ett skott från en balkong och ett skelett i en lgh växte till att handla
om nekrofili, gravplundring, mord, barnporr, snuffbilder och Gud vet vad..
Hoppas för både Helenas skull och för allmänheten att vi får klarhet och avslut på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in