2012-10-25, 11:35
Medlem
Since the media, understandably, detests a news vacuum, there are inevitably leaks. Some are genuine; others less so. Some of the leaks to the French media are reported responsibly in the British press. Some are “spun” out of recognition. Result: confusion in both countries; and criticism in Britain of the “incompetence” of the French investigation.

The public prosecutor for the Annecy area, Eric Maillaud, says that he is aware of the problem but that his hands are tied.

Ytterligare ett konstigt uttalande från Eric Maillaud...
Det tyder ju på att de har mycket mer info om detta än de vill kännas vid.

Kanske de rentav sitter inne med svaret på gåtan men blivit beordrade till tystnad för att låta allt rinna ut i sanden...
Citera
2012-10-25, 12:55
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.griffin
Vem är denne Haydar Thaher?

Det går ju att söka i tråden efter namnet, men vi kan väl repetera lite.

"Meanwhile, the son of victim Mrs Al-Allaf has a history of mental health problems and allegedly repeatedly threatened to kill his parents.

Haydar Thaher Al-Saffar, 46, regularly attacked the elderly couple at their home in Stockholm, it was claimed.

Mr Al-Saffar, who blamed his parents for his mental illness, was arrested on several occasions and was once accused of beating his dying father with his own walking stick."

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2201476/Alps-shooting-French-hiker-called-emergency-services-speaks-horror-scene-time.html

Visserligen påstods det att han var inlagd vid tiden för morden, men det är ju bara ett av många påståenden från anonyma källor.

http://www.sudouest.fr/2012/09/14/tuerie-de-chevaline-la-piste-suedoise-ecartee-820979-7.php
Citera
2012-10-25, 13:33
Medlem
Alla är fixerade vid "herren i huset". Kan det vara frun som är dubbelagent?
Vad vet vi om henne?
Citera
2012-10-25, 13:57
Medlem
Bjurras avatar
Citat:

Ytterligare ett konstigt uttalande från Eric Maillaud...
Det tyder ju på att de har mycket mer info om detta än de vill kännas vid.

Kanske de rentav sitter inne med svaret på gåtan men blivit beordrade till tystnad för att låta allt rinna ut i sanden...

Det tyder inte på någonting. Det enda han säger är att han inte får uttala sig pga fransk förundersökningssekretess.
Citera
2012-10-25, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Det tyder inte på någonting. Det enda han säger är att han inte får uttala sig pga fransk förundersökningssekretess.

Så ligger det nog till. Maillaud har mycket begränsad möjlighet att uttala sig, han befinner sig en bit ned på stegen.

En brittisk författarinna boende i Frankrike förklarar hur det fungerar i Frankrike:

Citat:
French justice is complicated, so I will try to explain how it works here in France.

A crime is investigated by a team. If the crime has been committed in a town (village etc.) of fewer than 20,000 souls, or out in the countryside, it is the Gendarmerie Nationale which will investigate. Otherwise it will be the Police Nationale. The Gendarmerie falls under the Ministry of Defence (Defense), whereas the National Police falls under the Ministry of Interior. Gendarmes, nicknamed the maréchaussée, therefore always investigate in uniform, live in barracks, and hold military ranks. Other than policing small communities and the country they also carry out criminal investigations although they have to do so under judiciary supervision; guard airports, ports; see to the security in France’s courts; guard visiting dignities and royalty, and our president. At the head of the Gendarmerie is a director-general who is appointed by the Council of Ministers: His rank is that of General – Général d’Armée.
As the Al-Hillis were murdered in a community of fewer than 20,000 souls – 150 people live there – the investigation was for the gendarmes.

The Gendarmerie hierarchy of this case looks like this:
#1 : Colonel Bertrand François head of the Upper Savoy gendarmerie – Haute Savoie. (Annecy falls in Upper Savoy.)
#2 : Lieutenant Colonel Benoît Vinnemann, head of the local Annecy gendarmerie.
Under them they have according to various reports anything from 25 to 150 gendarmes. I would say that 25 is a more realistic number.
However, François and Vinnemann will have to work under judiciary supervision …
Therefore, the two will report the findings of their investigators to an examining magistrate – juge d’instruction.
In this case there are two examining magistrates: Michel Mollin and Christine de Curraize.
The two were appointed by Prosecutor of Annecy, Eric Maillaud, and they will report the findings of François and Vinnemann to him.
Maillaud had, in fact, opened two judicial enquiries – informations judiciaries. One is for ‘assassination’ and the other for ‘attempted assassination’. To complicate matters further I will tell you that in France ‘assassination’ means ‘premeditated murder’ where as murder – meurtre – is the killing of someone without premeditation.

Prosecutor Eric Maillaud’s role is therefore to listen to what Mollin and de Curraize reports to him, which they, in turn, had learned (learnt) from François and Vinnemann. Once, Maillaud has gathered whatever information there is to gather he is to decide whether he has enough evidence to take the case to court, in other words to prosecute the killer/killers successfully.
Then, in court, a chief prosecution counsel – avocat general – assisted by a junior counsel will argue the state’s case. A judge who would be addressed as Mr. President – Monsieur le président – will preside over the court and two magistrates will assist him.
So, you will gather that Maillaud’s role at the moment is to listen and not to upset the apple cart by telling the world what he is being told by Mollin and de Curraize.

http://www.marilynztomlins.com/articles/chevaline-the-forgotten-victim-sylvain-mollier/
Citera
2012-10-25, 15:17
Medlem
Poyrojts avatar
Angående läckan till 'Le Parisien' så hade 'Der Spiegel' en artikel tidigare i veckan, där både Maillaud och den avslöjande journalisten Jean-Marc Ducos fick uttala sej.

Förutom allmänt häcklande av Maillaud så menar JMD att han fått sin info från experter inom Gendarmerie National.
Men blandar även, lite märkligt, in Police National (underordnade Ministére l'Intérieur).

http://www.spiegel.de/panorama/justiz/mord-in-den-alpen-staatsanwalt-dementiert-radfahrer-these-a-862728.html
Citera
2012-10-25, 15:25
Medlem
Citat:
Såg nånstans att han uttalat att han upplevde stark stress när han befann sej på BP och att han aldrig tidigare sett skjutna personer.
Ändå så måste han ju genomgått psykologiska tester innan antagningen till pilot/lärare i RAF för att visa lämplig psykisk stabilitet.

Jag skulle vilja förstå varifrån folk får tanken att piloter på något vis är de bästa människorna som finns. RAF har bra rykte, absolut, men väljer de bara supermänniskor som piloter? Det skulle jag inte tro. Jag träffar många militära piloter i mitt jobb, och slutsatsen jag kan dra är att de verkligen inte är speciella mot någon annan med militär grundutbildning. Och bara för att man är militär (som inte varit i strid! Eller har BM varit det?) så behöver man ju absolut inte när man är medelålders ha en tolerans mot mördade människor.

Jag ville också från början dra paralleller mot spionverksamet och RAF, men när jag tänker efter så känns även det ganska långsökt. Hade man velat vara hemlig hade man inte sprungit omkring med den meritlistan direkt.
Senast redigerad av sandos 2012-10-25 kl. 15:27.
Citera
2012-10-25, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandos
Jag skulle vilja förstå varifrån folk får tanken att piloter på något vis är de bästa människorna som finns. RAF har bra rykte, absolut, men väljer de bara supermänniskor som piloter? Det skulle jag inte tro. Jag träffar många militära piloter i mitt jobb, och slutsatsen jag kan dra är att de verkligen inte är speciella mot någon annan med militär grundutbildning. Och bara för att man är militär (som inte varit i strid! Eller har BM varit det?) så behöver man ju absolut inte när man är medelålders ha en tolerans mot mördade människor.

Jag ville också från början dra paralleller mot spionverksamet och RAF, men när jag tänker efter så känns även det ganska långsökt. Hade man velat vara hemlig hade man inte sprungit omkring med den meritlistan direkt.

Man sätter inte en person som har ångest-stress-problem bakom spakarna till en "sportkärra"
Citera
2012-10-25, 17:49
Medlem
MedelLagoms avatar
En familj och en cyklist på fel plats vid fel tillfälle. Ovanligt men det händer. Jag tror inte att någon utav offren var inblandade i något felaktigt som ledde till deras död.

Vad sa flickan, man eller män?

Och igen, har man löst mysteriet med det herrelösa passet som hittades?

En känsla jag får av tråden är att den spårat ut för mycket i att hitta mördare med motiv, och motiv i offrens liv och historia. I början diskuterades det mer hur det gått till. Jag tror den sortens diskussioner kan ge mer än att leta motiv.

Vilka 100% fakta finns det i dag om hur och när morden begicks?
Citera
2012-10-25, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
En familj och en cyklist på fel plats vid fel tillfälle. Ovanligt men det händer. Jag tror inte att någon utav offren var inblandade i något felaktigt som ledde till deras död.

En känsla jag får av tråden är att den spårat ut för mycket i att hitta mördare med motiv, och motiv i offrens liv och historia. I början diskuterades det mer hur det gått till. Jag tror den sortens diskussioner kan ge mer än att leta motiv.

Att det kan vara en galning helt utan motiv är ju naturligtvis alltid en möjlighet även om den förefaller osannolik i det här fallet. Dessutom är det ju så att säga en icketeori. Det är väl ungefär vad som återstår när alla spår har utretts färdigt. Men det är ju en teori som är helt ointressant att diskutera i det här forumet i alla fall och den mördaren kommer man i så fall troligen aldrig att hitta om han inte gör något liknande igen.
Citera
2012-10-25, 22:00
Medlem
Citat:
Franska utredarna säger sig vara helt säkra på endast var en mördare.

Citat:
Det var aldrig fråga om nått herrelöst pass så vitt jag vet. Mormodern hade dubbelt medborgarskap och hade med sig både sitt svenska och irakiska pass. Varför vet ingen. Själv tror att hon bara ville vara på den säkra sidan.

Citat:

The indepenents artikel ger en ganska bara sammanfattning:
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/special-report-what-links-dianas-death-to-the-murders-in-annecy-a-french-judicial-process-that-lets- conspiracy-theories-flourish-8223361.html
Citera
2012-10-25, 23:37
Medlem
Poyrojts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Tack! Då har dom kanske döpt parkeringsplatsen efter byn Martinet.

Eller så har massmördaren valt platsen för dess namn. En strikt militärt disciplinerad skottlossning, sedan snabb sorti i tunn luft...

http://oxforddictionaries.com/definition/american_english/martinet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in