2012-10-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Såvitt jag kan förstå sägs det inte heller något om att denna cykel skulle vara en annan än den BM såg.

Eftersom BM mötte motorcykeln innan han kom till mordplatsen (dvs. motorcykeln körde i riktning mot Chevaline) så kan det inte varit samma motorcykel.
Citera
2012-10-18, 18:03
Medlem
Något är fel med Brett Martins historia. Han säger att han gav första hjälpen åt 7-åringen och gav sig iväg för att ringa för att där var ingen täckning på platsen. Varför fick han inte dem han mötte strax efter att ringa genast utan först efter att de tillsammans återvänt till brottsplatsen. - För en svårt skadad kan varje onödigt dröjesmål vara avgörande.
Citera
2012-10-18, 18:14
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Det som är mest udda i denna historia, och som får mig att tvivla på att någon underrättelsetjänst är inblandad, ja det är det udda mordvapnet och ammunitionen, som tydligen inte går att köpa över disk.

Ett så gammalt vapen måste vara rätt opraktiskt också? Tillhör man någon u-tjänst vill man väl ha ett modernt och pålitligt vapen?
Citera
2012-10-18, 18:25
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Eftersom BM mötte motorcykeln innan han kom till mordplatsen (dvs. motorcykeln körde i riktning mot Chevaline) så kan det inte varit samma motorcykel.
Tjaa - det kan ju faktiskt vara samma motorcykel som först kört ned mot Chevaline för att sedan ta en annan väg söderut.

BMs tidsuppgifter är för övrigt intressanta när det gäller såväl Mollier som motorcykeln:

- Mollier kan knappast ha kommit till brottsplatsen mer än 3 minuter före BM. Snarare 1-2 minuter (se mina beräkningar nedan). Det innebär att BM bör ha varit 400-800 meter från brottsplatsen när Mollier kom dit.

- På dessa sannolikt 1-2 minuter ska mördaren ha hunnit bli varse Mollier, skjuta honom med fem skott, kasta sig upp på motorcykeln och hinna möta BM en hygglig bit från brottsplatsen. Och BM ska inte ha hört något av de cirka 25 skotten.

Att han inte hört skotten kan möjligtvis förklaras om de i bilen sköts fler minuter tidigare. Vad pysslade mördaren i så fall med under desssa minuter? Jaga flickan? Leta efter något?

Men varför hörde inte BM skotten som dödade Mollier?

Och hur kommer det sig att BM mötte MCn en bit från brottsplatsen om han redan var ganska nära brottsplatsen när Mollier kom dit???

Hur man beräknar skillnaden i ankomsttid mellan Mollier och BM:

1: På väg upp från Chevaline ska BM ha blivit omcyklad av Mollier. Det kan inte ha varit mer än högst 3 km från brottsplatsen.

2: Skillnaden i cykelhastighet bör inte ha varit mer än c:a 10 km/tim om de båda var vana cyklister. Säg att Mollier lade på en riktig rökare uppför med ett snitt på 30 medan BM höll 20. Då kom Mollier fram till brottsplatsen 3 minuter före BM.

3: Sannolikt blev BM omcyklad mindre än 3 kilometer från brottsplatsen och sannolikt var skillnaden i hastighet mindre än 10 km/tim (det lutar litet uppåt om jag förstått rätt, och då är hastigheterna - och därmed skillnaden i hastighet mellan olika cyklister - inte så höga/stora). I så fall handlar det om betydligt mindre än 3 minuter.
Citera
2012-10-18, 18:28
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Ett så gammalt vapen måste vara rätt opraktiskt också? Tillhör man någon u-tjänst vill man väl ha ett modernt och pålitligt vapen?
Lugern är nog iofs att betrakta som ett pålitligt vapen.

Men jag håller helt med dig. Ingen underrättelsetjänst eller yrkesmördare kör en sån här variant. Inte ens för att vilseleda.
Citera
2012-10-18, 22:11
Medlem
Poyrojts avatar
Det spekulerades på ngt. fora (glömt vilket) om att anledningen till att Zainab befann sej utanför bilen var för att ge sin plats åt Sylvain Mollier (BILD)
i samband med affärsuppgörelse.
(Någon tycker sej t.o.m. se Mollier's keps på instrumentbrädan).

De fem "ryggskotten" förklaras med att han lyckats fly ur bilen en bit (till blodpölen?)

Svårare att förklara den låsta bilen då, såvida inte AH instinktivt och storstadssmart C-låser samtidigt som han startar.
Citera
2012-10-18, 23:34
Medlem
Citat:
Lugern är nog iofs att betrakta som ett pålitligt vapen.

Men jag håller helt med dig. Ingen underrättelsetjänst eller yrkesmördare kör en sån här variant. Inte ens för att vilseleda.
Är det ens bekräftat att det är en Luger som använts? Enda jag läst är att kalibern är .30 Luger/7.65x21, som inte på något sätt är begränsad till att enbart användas i Luger-pistolen. Kalibern borde fortsätta vara något populär i länder där innehav av vapen i militära kalibrar är förbjudet eller har mer restriktioner än icke-militära kalibrar. Ett sånt land är...Frankrike. Sen är bara frågan huruvida .30 Luger räknas som en militär kaliber i Frankrike - den räknades inte som en militär kaliber i Italien, trots sitt ursprung. Det är även möjligt att en Beretta i kaliber .30 Luger kan använda samma magasin som 9mm Berettan, vilket gör det möjligt att få magasin som rymmer åtminstonde 30 patroner, vilket verkar stämma med antalet skott som påstods ha avlossats (25?).
Citera
2012-10-19, 00:32
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNFAL
Är det ens bekräftat att det är en Luger som använts? Enda jag läst är att kalibern är .30 Luger/7.65x21, som inte på något sätt är begränsad till att enbart användas i Luger-pistolen. Kalibern borde fortsätta vara något populär i länder där innehav av vapen i militära kalibrar är förbjudet eller har mer restriktioner än icke-militära kalibrar. Ett sånt land är...Frankrike. Sen är bara frågan huruvida .30 Luger räknas som en militär kaliber i Frankrike - den räknades inte som en militär kaliber i Italien, trots sitt ursprung. Det är även möjligt att en Beretta i kaliber .30 Luger kan använda samma magasin som 9mm Berettan, vilket gör det möjligt att få magasin som rymmer åtminstonde 30 patroner, vilket verkar stämma med antalet skott som påstods ha avlossats (25?).
Vi har det här, som Batuta hittade i Telegraph:

https://www.flashback.org/sp39388900

Det behöver ju inte vara en absolut sanning, men vi har väl inte heller hittat någon källa som dementerat.

Kan du kasta mer ljus över vapenfrågan är det så klart intressant.
Citera
2012-10-19, 00:33
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poyrojt
Det spekulerades på ngt. fora (glömt vilket) om att anledningen till att Zainab befann sej utanför bilen var för att ge sin plats åt Sylvain Mollier (BILD)
i samband med affärsuppgörelse.
(Någon tycker sej t.o.m. se Mollier's keps på instrumentbrädan).

De fem "ryggskotten" förklaras med att han lyckats fly ur bilen en bit (till blodpölen?)

Svårare att förklara den låsta bilen då, såvida inte AH instinktivt och storstadssmart C-låser samtidigt som han startar.
En klubb-cyklist som är ute på en träningsrunda har nog inte den typen av keps så ofta. Det vanliga nere på kontinenten är nog snarare en tunn sport/cykel-keps och/eller hjälm.
Citera
2012-10-19, 00:39
Medlem
Citat:
Tjaa - det kan ju faktiskt vara samma motorcykel som först kört ned mot Chevaline för att sedan ta en annan väg söderut.

Det finns inga andra vägar att ta om man kollar på kartan, bortsett från nån vandringsstig som inte ser framkomlig ut med en motorcykel av den typen.

Citat:
Men varför hörde inte BM skotten som dödade Mollier?

Och hur kommer det sig att BM mötte MCn en bit från brottsplatsen om han redan var ganska nära brottsplatsen när Mollier kom dit???

Ljuddämpare, att han lyssnade på musik eller har dålig hörsel är de alternativ jag kan komma på. Mördaren måste ha skjutit Mollier precis innan han lämnade platsen.

Citat:
3: Sannolikt blev BM omcyklad mindre än 3 kilometer från brottsplatsen och sannolikt var skillnaden i hastighet mindre än 10 km/tim (det lutar litet uppåt om jag förstått rätt, och då är hastigheterna - och därmed skillnaden i hastighet mellan olika cyklister - inte så höga/stora). I så fall handlar det om betydligt mindre än 3 minuter.

Tror 3 min är en ganska bra gissning. BM körde en mountainbike, jag kan tänka mig att Mollier körde en racer och i såfall är skillnaden nog minst 10km/h.

Citat:
Ursprungligen postat av FNFAL
Är det ens bekräftat att det är en Luger som använts?
Nej, den slutliga ballistikrapporten har ännu inte släppts.
Senast redigerad av mandelkaka 2012-10-19 kl. 01:01.
Citera
2012-10-19, 04:41
Medlem
Douche-chills avatar
Var det inte Scorpions 7.65×21 som sades vara mördarens val av kaliber?

Jag har själv inga egna idéer vem som står bakom morden, men att förkasta vissa underrättelsetjänster pga märkliga kaliberval tror jag inte på. Till exempel så har ju den "svaga" .22 cal. använts tidigare av Mos**d i deras operationer i Europa, (Wael Zuaiter i Rom comes to mind).
Citera
2012-10-19, 06:28
Medlem
Citat:
Vi har det här, som Batuta hittade i Telegraph:

https://www.flashback.org/sp39388900

Det behöver ju inte vara en absolut sanning, men vi har väl inte heller hittat någon källa som dementerat.

Kan du kasta mer ljus över vapenfrågan är det så klart intressant.
Är inte på något sätt expert i ämnet, bara något intresserad av vapen, och medans kopplingen mellan Luger i originalkalibern och Schweiz är intressant så bör man nog inte låsa sig vid den. Ville bara påpeka att det finns ett antal andra vapen i samma kaliber, många av dessa är relativt moderna och bör ha varit relativt vanliga i t.ex Italien och kanske även Frankrike pga lagar som förbjuder eller gör det svårt att äga pistoler i militära kalibrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in