Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-27, 21:55
  #27793
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Nån typ av mass-duell Klurar på!

Jag sammanfattar ledtrådarna hittills, och lägger till två nya.


Citat:
Vi söker...

1. ...en ganska okänd händelse som verkligen är "den sista i sitt slag", till skillnad från den händelse som annars brukar få detta epitet.

2. Anfall med blanka vapen!

3. Kompanis storlek på ena sidan, oklara styrkeförhållanden på den andra.
3b. Militärpolis.

4. Godkännande från högsta ledningen i efterhand.
4b. Den högsta ledningen hade sagt något helt annat om man pratade om den kända händelsen 28 år tidigare.

5. Imperial crown? Inte helt uteslutet, men förmodligen inte.
Ledtråd 5 är avsiktligt vilseledande, utom för vissa med specialkunskaper.

6. Stenkastning.

7. Mycket uppmärksammat i svenska medier.

Då säger jag att i tid är vi närmare Kongokrisen än Bayonet Hill och det var i allra högsta grad svenskar inblandade.

Vi pratar formellt militärpolisförband, inte bara ett polisuppdrag.

Och så ska ni få en lördagsanpassning som blir något att bita i. Svenskarna hittar ni på båda sidor.

1b. Den kända "sista i sitt slag", som alltså inte var den sista, inträffade 1931.

6b. Mordbrand på ett dass.

8. Inga döda.

Edit: Detalj ändrad
__________________
Senast redigerad av Venator 2024-04-27 kl. 21:58.
Citera
2024-04-27, 22:09
  #27794
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag sammanfattar ledtrådarna hittills, och lägger till två nya.




6b. Mordbrand på ett dass.

8. Inga döda.

Edit: Detalj ändrad

Den tidigare händelsen är antagligen Ådalen 1931, så vi ska fram till 1959 och en händelse där ”militär stod under polismans befäl”.. Låter som en vanlig helg i Kiruna annars.. när I22 fanns.
Citera
2024-04-27, 22:13
  #27795
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Den tidigare händelsen är antagligen Ådalen 1931, så vi ska fram till 1959 och en händelse där ”militär stod under polismans befäl”.. Låter som en vanlig helg i Kiruna annars.. när I22 fanns.

Men nu närmar det sig!

Och då säger jag att ledtråd 5 handlar om ett fordon.
Citera
2024-04-27, 22:22
  #27796
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Men nu närmar det sig!

Och då säger jag att ledtråd 5 handlar om ett fordon.

Misstänkte faktiskt att det rörde sig om en Chrysler Imperial Crown Fast den var väl i väl lyxigaste laget 1959 för att ha med bråkigt folk att göra.. Bra lurig fråga
Citera
2024-04-27, 23:02
  #27797
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Misstänkte faktiskt att det rörde sig om en Chrysler Imperial Crown Fast den var väl i väl lyxigaste laget 1959 för att ha med bråkigt folk att göra.. Bra lurig fråga

Helt riktigt! Och jag skrev också "inte helt uteslutet, men förmodligen inte." Så vilka hade gärna kört en Chrysler Imperial Crown år 1959 och gillade att bråka?

Tror detta måste vara mycket nära att knäckas nu... Men ännu en ledtråd:

9. Skåne. Kanske rent av som dubbel ledtråd. Typ en dubbel skåne. Och i Skåne.
Citera
2024-04-27, 23:09
  #27798
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Helt riktigt! Och jag skrev också "inte helt uteslutet, men förmodligen inte." Så vilka hade gärna kört en Chrysler Imperial Crown år 1959 och gillade att bråka?

Tror detta måste vara mycket nära att knäckas nu... Men ännu en ledtråd:

9. Skåne. Kanske rent av som dubbel ledtråd. Typ en dubbel skåne. Och i Skåne.

Ah, misstänkte på sätt och vis att det iaf delvis hade med militärpolis från K3 att göra efter alla ledtrådar, raggarbråket 1959 i samband med ett världsmästerskap i motorcykelåkning i Kristianstad? Polisen hade egentligen inte rätt att begära hjälp från försvarsmakten.
__________________
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2024-04-27 kl. 23:18.
Citera
2024-04-27, 23:22
  #27799
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ah, misstänkte det hade med militärpolis från K3 att göra, raggarbråket 1959 i samband med ett världsmästerskap i motorcykelåkning i Kristianstad? Polisen hade egentligen inte rätt att begära hjälp från försvarsmakten.

Raggarkravallerna i Kristianstad är helt rätt! Raggarna hade tagit över en campingplats och slogs med polis och vandaliserade och det blev kravaller med polisen som inte kunde hantera. Militärpolisen var där för att hjälpa till trafikdirigeringen under MC-tävlingarna. Polisen bad om hjälp och MP rensade upp raggarlägret med batonger och dragna sablar varefter polisen kunde arrestera lämpligt urval av blåslagna raggare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Raggar...i_Kristianstad

Så Ådalen 31 var inte sista gången som militär användes mot civilbefolkning i Sverige. Socialdemokratiske försvarsministern Sven Andersson gav ett godkännande i efterhand till insatsen i Kristianstad. Det hade han nog inte gjort 1931. Sedan sköts det förvisso inte skarpt och ingen dog.

Faktum är att reglerna för att sätta in militär vid upplopp, kallat FAVO, gav långt gående möjligheter till eskalering, inklusive att använda handgranater i extremsituationer:
https://sv.wikipedia.org/wiki/FAVO

Jag ville ju ha en ledtråd till en klassisk amerikanare men samtidigt någon som var lite tvetydig, så det fick bli "Imperial Crown".

Tråden vidare till dig med en flaska Skåne Akvavit och en polissabel, så kan du växla fritt mellan sidorna nästa gång du är ute och campar!
Citera
2024-04-27, 23:31
  #27800
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Raggarkravallerna i Kristianstad är helt rätt! Raggarna hade tagit över en campingplats och slogs med polis och vandaliserade och det blev kravaller med polisen som inte kunde hantera. Militärpolisen var där för att hjälpa till trafikdirigeringen under MC-tävlingarna. Polisen bad om hjälp och MP rensade upp raggarlägret med batonger och dragna sablar varefter polisen kunde arrestera lämpligt urval av blåslagna raggare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Raggar...i_Kristianstad

Så Ådalen 31 var inte sista gången som militär användes mot civilbefolkning i Sverige. Socialdemokratiske försvarsministern Sven Andersson gav ett godkännande i efterhand till insatsen i Kristianstad. Det hade han nog inte gjort 1931. Sedan sköts det förvisso inte skarpt och ingen dog.

Faktum är att reglerna för att sätta in militär vid upplopp, kallat FAVO, gav långt gående möjligheter till eskalering, inklusive att använda handgranater i extremsituationer:
https://sv.wikipedia.org/wiki/FAVO

Jag ville ju ha en ledtråd till en klassisk amerikanare men samtidigt någon som var lite tvetydig, så det fick bli "Imperial Crown".

Tråden vidare till dig med en flaska Skåne Akvavit och en polissabel, så kan du växla fritt mellan sidorna nästa gång du är ute och campar!

Kul fråga! Här lär man sig alltid något nytt Och tackar! He he Återkommer så snart jag kommit på en ny fråga!
Citera
2024-04-27, 23:51
  #27801
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Så.. en väldigt ovanlig militär händelse..

1) José Antonio Páez kan ge lite hjälp.

2) Husarer.

3) Udda.
Citera
2024-04-28, 13:12
  #27802
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
4) Hände 23 januari, händelsen hade inte kunnat ske ett halvår senare.

5) Venus, Lynx, Argo, Pallas och Echo.. För att nämna några
Citera
2024-04-28, 13:26
  #27803
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
4) Hände 23 januari, händelsen hade inte kunnat ske ett halvår senare.

5) Venus, Lynx, Argo, Pallas och Echo.. För att nämna några

Jag tänker att femman är antingen hästar eller skepp. Kan kanske rent av ha varit båda i detta fall, men ledtråden torde hänvisa till de holländska skeppen som låg fast i isen och togs av franska husarer.

Den Helder, vet inte vad händelsen kallas på svenska men på holländska: Overgave van de Nederlandse vloot aan de Franse cavalerie och det är väl begripligt nog på svenska också!
Citera
2024-04-28, 13:35
  #27804
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag tänker att femman är antingen hästar eller skepp. Kan kanske rent av ha varit båda i detta fall, men ledtråden torde hänvisa till de holländska skeppen som låg fast i isen och togs av franska husarer.

Den Helder, vet inte vad händelsen kallas på svenska men på holländska: Overgave van de Nederlandse vloot aan de Franse cavalerie och det är väl begripligt nog på svenska också!

Helt rätt! Ett av väldigt få tillfällen där Kavalleri och flottan/skepp har haft direkt med varandra att göra. Ledtråd 5 är mycket riktigt namn på några av skeppen. José Antonio Páezs kavalleri-anfall över floden Apure 1818 är en annan liknande händelse.

En modell av ett holländskt skepp, sabel och frågan till dig!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback