Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-25, 15:33
  #13
Medlem
Klarar den crysis?
Citera
2012-08-25, 15:34
  #14
Medlem
LimeRapes avatar
Ja du verkar ju ha pengar så kör på! Jag har en stationär pc och en macbook pro som jag fick av skolan. Mac är i mitt tycke skönare om man köper en dyr version. Men det är just det, det är så fruktansvärt dyrt. Skulle aldrig köpa en själv om jag typ inte vann på lotto eller något.

Har aldrig tyckt om Apple pga sina överprisade produkter, sen nu när jag fått en så har jag inte ändrat uppfattning och "blivit frälst". Apple är och kommer att förbli ett skitföretag som sätter överpriser på deras produkter, även fast det egentligen inte är fel på deras sortiment.
Citera
2012-08-25, 15:34
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennisen
De har ju för övrigt nästan precis släppt en ny modell? Och även uppdaterad den äldre? Vad är det för nytt som ska komma som kan vara så annorlunda att det är värt att vänta på?
Du förväxlar nog Mac Pro med Macbook Pro. Av någon anledning nämnde Festungbreslau Mac Pro i inlägget du citerade.

Mac Pro har inte uppdaterats på länge annat än minimal, knappt märkbar processoruppgradering i somras och det ryktas om en större uppdatering nästa år. Å andra sidan är Mac Pro knappast en maskin man köper som "vanlig" användare.
__________________
Senast redigerad av Enkelfnutt 2012-08-25 kl. 15:37.
Citera
2012-08-25, 16:14
  #16
Medlem
Firewaias avatar
Gör det enkelt för fan.
Du kan göra i praktiken exakt samma som en pc, men ska du spela på den så är du efterbliven om du köper mac.
Citera
2012-08-25, 17:23
  #17
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Der är bara att bootcampa och köra windows på sin Mac om det nu inte det släpps en OSX-version av DotA2 på Steam. Hur bra det går att köra är en annan sak, men det går.
Tycker du inte att det är lite onödigt att köpa en Macbook för att sen installera Windows på den? Varför inte bara använda Windows hela tiden då?

Fast det kanske är det TS vill.
Citera
2012-08-25, 17:41
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Tycker du inte att det är lite onödigt att köpa en Macbook för att sen installera Windows på den? Varför inte bara använda Windows hela tiden då?

Fast det kanske är det TS vill.
Med Bootcamp väljer du vilket operativsystem du vill köra när du startar datorn. Man kanske oftast kör OSX, men ibland, när favoritspelet eller något annat program inte finns för OSX så väljer man att köra Windows.

Och ja, visst är det korkat att köpa en Macbook för att bara köra Windows på den.
Citera
2012-08-25, 18:06
  #19
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Du förväxlar nog Mac Pro med Macbook Pro. Av någon anledning nämnde Festungbreslau Mac Pro i inlägget du citerade.

Mac Pro har inte uppdaterats på länge annat än minimal, knappt märkbar processoruppgradering i somras och det ryktas om en större uppdatering nästa år. Å andra sidan är Mac Pro knappast en maskin man köper som "vanlig" användare.

Jo, TS efterfrågade ju också ett förslag på stationär dator och nämnde spel. Radeonkorten duger ju för många standardspel men det är ingen optimal lösning för en hardcore gamer som vill spela de senaste spelen med bästa inställningar. Om man vill ha "allt" måste man köpa en Mac Pro eller bygga en hackintosh.
Citera
2012-08-25, 18:29
  #20
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laserpoint
Min första laptop jag själv betalar ska bli en Macbook.

Vilken rekommenderar ni? Jag testade spel på den här men den suger på spel. Men på redigering fungerar den fint. Jag hatar ändå att spela spel på laptops så det spelar ingen roll att den suger på spel.

Det jag gör, redigering av såväl musik som film och bild, 3D ibland, laddar ner mycket film (kan man se på filmer i t.ex. .avi format?), surfar mycket, och lite basala saker. Multitasking ska gå bra.

Kan man ladda ner musik på macbooks förresten? Eller måste man använda sig utav det sugiga iTunes?

Ja, max 25k ska det kosta.

Om din budget är din enda köpkriteria kan du ju ta och köpa en 15" MBP för 21,000kr, kanske uppgradera minne och hårddisk till SSD när du fått den (vanliga MBP, inte retina). Då landar du på 23-24,000kr.

OS X är inte mindre operativsystem än vad Windows är, du kan göra precis allt du kan göra på Windows, fast det är ju med baktanken att vissa program är plattformsspecifika. Vissa program utvecklas bara för Linux, andra bara för OS X och många bara för Windows.

Citat:
Ursprungligen postat av laserpoint
Sen skall jag nog också ta och skaffa en stationär mac som komplement till min PC; om det går att spela spel hyfsat på iMac så vill jag gärna ha en som klarar av det utöver alla mina tidigare krav som jag skrev tidigare. Denna skall kosta högst 30k. Eller kanske jag bara ska ta och köpa en ny PC som stationär och fixa till lite med utseendet och gränssnittet. Mest det som lockar. Jag är en person som älskar design, betalar gärna ett par tusenlappar extra för möbler även om de är hårdare (t.ex. en soffa) om den är snyggare än den sköna soffan. Konstigt men det är så jag funkar.

a) Köp en PC för 10-15,000kr som klarar i det närmsta alla dagens spel. Uppsättningen är inte mindre tilltalande än hur du ordnar med skrivbord och kablage.

b) Köp en Mac Pro för 30,000kr, där du betalar mer för mindre hårdvara och ett annat chassi. Hur stilren resten av uppsättningen är beror på kablaget, som är samma som a).

c) Köp en iMac för 30,000kr där du får ytterligare mindre prestanda för en snyggare lösning.

Edit: d) som ovanstående sa: bygg en hackintosh. Du får OS X och prestanda i datorn för mindre pengar än en Mac Pro.

När du väl sitter vid datorn spelar det mindre roll hur uppsättningen ser ut om spelen inte flyter på bra. Med pengarna du sparar om du väljer a) kan du köpa ett snyggt skrivbord och annat utrustning så inga kablar syns
Citera
2012-08-25, 18:32
  #21
Medlem
Det beror i första hand självklart på din ekonomi. Men jag skulle tagit MacBook Pro i7 13"

Har en sån själv och älskar den
Citera
2012-08-25, 18:34
  #22
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Med Bootcamp väljer du vilket operativsystem du vill köra när du startar datorn. Man kanske oftast kör OSX, men ibland, när favoritspelet eller något annat program inte finns för OSX så väljer man att köra Windows.

Och ja, visst är det korkat att köpa en Macbook för att bara köra Windows på den.
Det känns ju rätt omständigt att behöva starta om datorn varje gång man vill köra ett spel, tycker du inte?
Citera
2012-08-25, 18:37
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Om din budget är din enda köpkriteria kan du ju ta och köpa en 15" MBP för 21,000kr, kanske uppgradera minne och hårddisk till SSD när du fått den (vanliga MBP, inte retina). Då landar du på 23-24,000kr.

OS X är inte mindre operativsystem än vad Windows är, du kan göra precis allt du kan göra på Windows, fast det är ju med baktanken att vissa program är plattformsspecifika. Vissa program utvecklas bara för Linux, andra bara för OS X och många bara för Windows.



a) Köp en PC för 10-15,000kr som klarar i det närmsta alla dagens spel. Uppsättningen är inte mindre tilltalande än hur du ordnar med skrivbord och kablage.

b) Köp en Mac Pro för 30,000kr, där du betalar mer för mindre hårdvara och ett annat chassi. Hur stilren resten av uppsättningen är beror på kablaget, som är samma som a).

c) Köp en iMac för 30,000kr där du får ytterligare mindre prestanda för en snyggare lösning.

Edit: d) som ovanstående sa: bygg en hackintosh. Du får OS X och prestanda i datorn för mindre pengar än en Mac Pro.

När du väl sitter vid datorn spelar det mindre roll hur uppsättningen ser ut om spelen inte flyter på bra. Med pengarna du sparar om du väljer a) kan du köpa ett snyggt skrivbord och annat utrustning så inga kablar syns

Precis det jag sökte. Blir nog en macbook till laptop och en PC som stationär. Skall nog byta ut mitt bord också, har spanat in på GALANT-serien av IKEA en stund nu, kanske blir det.

Tackar!
Citera
2012-08-25, 23:24
  #24
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeRape
Men det är just det, det är så fruktansvärt dyrt. Skulle aldrig köpa en själv om jag typ inte vann på lotto eller något.

Har aldrig tyckt om Apple pga sina överprisade produkter, sen nu när jag fått en så har jag inte ändrat uppfattning och "blivit frälst". Apple är och kommer att förbli ett skitföretag som sätter överpriser på deras produkter, även fast det egentligen inte är fel på deras sortiment.

Man får det man betalar för
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback