Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-25, 13:22
  #1
Medlem
Hej!

Har fått en macbook air av mitt jobb och jag har alltid varit en som förespråkat PC framför Apple då iPhones suger helt och hållet (eller Android när vi pratar om mobiler, PC när det är datorer) och jag står fast vid det då jag senast testade en iPhone igår som sög.

Men när det kommer till datorfronten så har jag välsignats.. Mjukheten när man trycker på tangenterna, stilrenheten både i operativsystemet men också själva datorn, den enkla funktionaliteten, hur tyst den är, att funktionerna är begränsade men också så enkel att använda.. Den fungerar perfekt med redigeringsprogram och liknande..

Då datorn endast är en jobbdator fick jag bara prova på några grejer för att se om jag ska köpa en till privat användning (tillåtelse från arbetsgivaren att göra vad jag vill under tre dagar med den) och jag har bestämt mig. Min första laptop jag själv betalar ska bli en Macbook.

Vilken rekommenderar ni? Jag testade spel på den här men den suger på spel. Men på redigering fungerar den fint. Jag hatar ändå att spela spel på laptops så det spelar ingen roll att den suger på spel.

Det jag gör, redigering av såväl musik som film och bild, 3D ibland, laddar ner mycket film (kan man se på filmer i t.ex. .avi format?), surfar mycket, och lite basala saker. Multitasking ska gå bra.

Kan man ladda ner musik på macbooks förresten? Eller måste man använda sig utav det sugiga iTunes?

Ja, max 25k ska det kosta.

Sen skall jag nog också ta och skaffa en stationär mac som komplement till min PC; om det går att spela spel hyfsat på iMac så vill jag gärna ha en som klarar av det utöver alla mina tidigare krav som jag skrev tidigare. Denna skall kosta högst 30k. Eller kanske jag bara ska ta och köpa en ny PC som stationär och fixa till lite med utseendet och gränssnittet. Mest det som lockar. Jag är en person som älskar design, betalar gärna ett par tusenlappar extra för möbler även om de är hårdare (t.ex. en soffa) om den är snyggare än den sköna soffan. Konstigt men det är så jag funkar.
Citera
2012-08-25, 13:45
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laserpoint
att funktionerna är begränsade men också så enkel att använda..
Vad menar du med att funktionerna är begränsade? Det finns inga begränsningar inbyggda i OS X.
Citat:
Ursprungligen postat av laserpoint
Kan man ladda ner musik på macbooks förresten? Eller måste man använda sig utav det sugiga iTunes?

Se ovan. Du kan göra precis vad du vill.
Citera
2012-08-25, 14:24
  #3
Medlem
Falconbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Vad menar du med att funktionerna är begränsade? Det finns inga begränsningar inbyggda i OS X.


De flesta som förespråkar/har förespråkat Windows och Android framför Apples produkter brukar anse att det finns brist på valmöjligheter och funktioner i Apples produkter. Kanske generaliserar alltför grovt här, men det är så jag har fått bilden av det hela.

MVH

Apple-hatare.
Citera
2012-08-25, 14:34
  #4
Medlem
Inhalators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Se ovan. Du kan göra precis vad du vill.

Till och med spela DotA 2?
Citera
2012-08-25, 14:41
  #5
Medlem
Geniets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laserpoint
Hej!

Har fått en macbook air av mitt jobb och jag har alltid varit en som förespråkat PC framför Apple då iPhones suger helt och hållet (eller Android när vi pratar om mobiler, PC när det är datorer) och jag står fast vid det då jag senast testade en iPhone igår som sög.

Men när det kommer till datorfronten så har jag välsignats.. Mjukheten när man trycker på tangenterna, stilrenheten både i operativsystemet men också själva datorn, den enkla funktionaliteten, hur tyst den är, att funktionerna är begränsade men också så enkel att använda.. Den fungerar perfekt med redigeringsprogram och liknande..

Då datorn endast är en jobbdator fick jag bara prova på några grejer för att se om jag ska köpa en till privat användning (tillåtelse från arbetsgivaren att göra vad jag vill under tre dagar med den) och jag har bestämt mig. Min första laptop jag själv betalar ska bli en Macbook.

Vilken rekommenderar ni? Jag testade spel på den här men den suger på spel. Men på redigering fungerar den fint. Jag hatar ändå att spela spel på laptops så det spelar ingen roll att den suger på spel.

Det jag gör, redigering av såväl musik som film och bild, 3D ibland, laddar ner mycket film (kan man se på filmer i t.ex. .avi format?), surfar mycket, och lite basala saker. Multitasking ska gå bra.

Kan man ladda ner musik på macbooks förresten? Eller måste man använda sig utav det sugiga iTunes?

Ja, max 25k ska det kosta.

Sen skall jag nog också ta och skaffa en stationär mac som komplement till min PC; om det går att spela spel hyfsat på iMac så vill jag gärna ha en som klarar av det utöver alla mina tidigare krav som jag skrev tidigare. Denna skall kosta högst 30k. Eller kanske jag bara ska ta och köpa en ny PC som stationär och fixa till lite med utseendet och gränssnittet. Mest det som lockar. Jag är en person som älskar design, betalar gärna ett par tusenlappar extra för möbler även om de är hårdare (t.ex. en soffa) om den är snyggare än den sköna soffan. Konstigt men det är så jag funkar.

Det är precis sådär det börjar, du kommer förmodligen att älska iPhone snart och rätt vad det är sitter man med ett hem fyllt av Apple-produkter.
Inget fel med det, så var det för mig och jag har aldrig varit nöjdare med min teknik.
Citera
2012-08-25, 14:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhalator
Till och med spela DotA 2?
Der är bara att bootcampa och köra windows på sin Mac om det nu inte det släpps en OSX-version av DotA2 på Steam. Hur bra det går att köra är en annan sak, men det går.
Citera
2012-08-25, 14:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falconback
De flesta som förespråkar/har förespråkat Windows och Android framför Apples produkter brukar anse att det finns brist på valmöjligheter och funktioner i Apples produkter. Kanske generaliserar alltför grovt här, men det är så jag har fått bilden av det hela.

MVH

Apple-hatare.
Det är rätt när det gäller iOS och iPhone/iPad. Den plattformen är rätt låst på gott och ont. Jag tycker det är bra och har aldrig störts av det. Däremot stämmer det inte alls när det gäller Mac och OSX.
Citera
2012-08-25, 15:00
  #8
Medlem
Festungbreslaus avatar
Problemet med spelen beror på de billigaste macarna har integrerade grafikkretsar från Intel. Jag spelar exempelvis LOL och CS Go på min Mac Mini med bra fps (modellen med radeon 6630m 256mb).

Just nu är det en ganska dålig idé att köpa en Mac Pro då Apple förväntas släppa en kraftigt uppdaterad version, alternativt en helt ny modell nästa år. Det är dock högst sannolikt att den nuvarande modellen kommer att uppfylla alla dina förväntningar.
Citera
2012-08-25, 15:04
  #9
Medlem
Nej, du behöver inte ladda ner musik via iTunes. Du skaffar en bittorrent-klient (jag rekommenderar Transmission) och laddar ner precis som vanligt. Du kan köpa spel via Steam (då får du Windows-versionen av spelet på köpet förresten) istället för via Mac App Store, använda Chrome som standardwebbläsare, VLC som standardvideospelare osv.

När ska folk börja lära sig att OSX inte är iOS?
__________________
Senast redigerad av Xe89 2012-08-25 kl. 15:09.
Citera
2012-08-25, 15:07
  #10
Medlem
Svennisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festungbreslau
Problemet med spelen beror på de billigaste macarna har integrerade grafikkretsar från Intel. Jag spelar exempelvis LOL och CS Go på min Mac Mini med bra fps (modellen med radeon 6630m 256mb).

Just nu är det en ganska dålig idé att köpa en Mac Pro då Apple förväntas släppa en kraftigt uppdaterad version, alternativt en helt ny modell nästa år. Det är dock högst sannolikt att den nuvarande modellen kommer att uppfylla alla dina förväntningar.


De har ju för övrigt nästan precis släppt en ny modell? Och även uppdaterad den äldre? Vad är det för nytt som ska komma som kan vara så annorlunda att det är värt att vänta på?
Citera
2012-08-25, 15:29
  #11
Medlem
S.Hawkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laserpoint
Hej!
...

Det jag gör, redigering av såväl musik som film och bild, 3D ibland, laddar ner mycket film (kan man se på filmer i t.ex. .avi format?), surfar mycket, och lite basala saker. Multitasking ska gå bra.

Kan man ladda ner musik på macbooks förresten? Eller måste man använda sig utav det sugiga iTunes?


Största problemet med er PC-frälsta-okunniga-amöbor.
Klart du kan ladda hem media och även kolla eller lyssna på det. VLC, Transmission och UnrarX är ett steg på vägen.
Citera
2012-08-25, 15:31
  #12
Medlem
http://buyersguide.macrumors.com/
Ta en kik här.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback