Citat:
Ursprungligen postat av
Ankdammsman
Visst, teknik är jättehäftigt men du glömmer två saker:
1. Du är inte representativ för fem öre.
2. Vad är det som säger att Bonniers inte kommer att investera i streamingtjänster, livesport och annat?
Det låter lite som IT-yrans glada dagar, när elefanterna skulle bli utrotade inom kort. De flesta av dem finns kvar än idag.
Jag påstår inte heller att Bonniers redan har klarat strukturomvandlingen eller att de per automatik kommer att göra det, bara att de är en bit på väg och (tro det eller ej) har gått igenom omvandlingar tidigare. Läs gärna om deras 70-tal med fallande intäkter, bråkande divaredaktörer, hatiska vänstermuppar och kroniskt strejkande arbetare. Till exempel.
1) Det vet jag. Min familj gjorde av med hemtelfonen 2007, tidningen för ett par år sedan och TVn. Men resten följer. Min TV åkte ut 2010, Svenssons kanske åker ut 2020. Titta bara på studentkorridorerna idag så får du se hur de yngre generationen behandlar TV. Det tog många år för HD och sedan full HD att bli standard för TV apparater. De flesta TV apparater som säljs är idag full HD och om 10 år kommer 4k vara en normal upplösning för en TV. 576i kommer se förjävligt ut när du kan se 2160p. Kolla den här
bilden så får du se hur litet TV komme se ut.
2) Varför skulle man skaffa Bonnier streaming när man kan skaffa netflix eller kickassTorrents? Dessutom så blir det svårare för propagandan när folk själva får välja vad de ska titta på utan reklam istället för reklam blandat med politiskt godkänt material. Hur många köper CD skivor idag? Var är alla skivbutikerna?
Sportföretagen behöver inte sälja via Bonniers, de kan sälja direkt via sin hemsida eller någon större internationell streamingtjänst. Troligtvis får inte Bonniers champion's leagues streaming. På 70-talet hade storföretagen monopol på att sälja media. Idag kan vem som helst starta en blogg, youtube kannal eller göra remixes på sin dator.