2014-06-24, 13:24
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Har funderat lite på hur blodbadet kommer att stöpa om tidnings-sverige. Svd och GP är snart nerlagda. Shipstedt är ett normalt företag som tittar på bokslutet och fattar beslut därefter.
Bonnier är inte alls i samma sits. Där finns det värden som tradition, historia, nyttan av att kunna påverka. Bonniers gjorde 2013 ca 1 milliard i vinst. De kan vänta ut framtiden och kommer att vara totalt dominerande när det här är över (se bara på skåne där man just tagit över helsingborgs-dagblad med närliggande ortstidningar).
Däremot hade jag passat på att göra mig av med övriga släktingar i denna strukturomvandling om jag varit en av de som aktivt arbetat i företaget.

Bonniers ligger illa till eftersom de bara har familjen, på samma sätt som G-P. När familjens egna pengar är slut kan man inte vända sig till kapitalmarknaden och hämta mer pengar.
Citera
2014-06-24, 13:34
Medlem
Ankdammsmans avatar
Bonniers är ett konglomerat där de tjänar pengar på TV4, Adlibris och annat.

De har råd att ha kvar DN som prestigeobjekt och politisk maktfaktor. DN är juvelen i Bonnierkronan.
Citera
2014-06-24, 13:37
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Har funderat lite på hur blodbadet kommer att stöpa om tidnings-sverige. Svd och GP är snart nerlagda. Shipstedt är ett normalt företag som tittar på bokslutet och fattar beslut därefter.
Bonnier är inte alls i samma sits. Där finns det värden som tradition, historia, nyttan av att kunna påverka. Bonniers gjorde 2013 ca 1 milliard i vinst. De kan vänta ut framtiden och kommer att vara totalt dominerande när det här är över (se bara på skåne där man just tagit över helsingborgs-dagblad med närliggande ortstidningar).
Däremot hade jag passat på att göra mig av med övriga släktingar i denna strukturomvandling om jag varit en av de som aktivt arbetat i företaget.
Bonnier återhämtar sig fortfarande efter katastrofen Jonas Bonnier och deras kärnverksamheter so TV4 , förlaget och DN är i enorm strukturomvandling.
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Bonniers är ett konglomerat där de tjänar pengar på TV4, Adlibris och annat.

De har råd att ha kvar DN som prestigeobjekt och politisk maktfaktor. DN är juvelen i Bonnierkronan.
Allt fler tittar på tv varje år och Adlibris kommer att gå åt helvete när Amazon väl kommer till Sverige och med tanke på hur många som läser digitalt istället, i princip alla av bonniers grundstenar är i enorm strukturomvandling och giganter brukar ha det svårt att anpassa sig till det.
Senast redigerad av PeterDenSvenske 2014-06-24 kl. 13:40.
Citera
2014-06-24, 13:47
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Bonnier återhämtar sig fortfarande efter katastrofen Jonas Bonnier och deras kärnverksamheter so TV4, förlaget och DN är i enorm strukturomvandling.

Allt fler tittar på tv varje år och Adlibris kommer att gå åt helvete när Amazon väl kommer till Sverige och med tanke på hur många som läser digitalt istället, i princip alla av bonniers grundstenar är i enorm strukturomvandling och giganter brukar ha det svårt att anpassa sig till det.

Bonniers har alltid varit uppbyggt efter principen med en del kassakor (tidigare var det så kallad populärpress) och en del prestigeobjekt (DN, bokförlaget, BLM etc). Det är en smart mix som de har tillämpat i evigheter och har bra koll på.

Bonniers har redan i viss mån klarat strukturomvandlingen genom Adlibris och TV4, även om det säkert kan göras mer. Notera hur prestigeobjekten ger indirekt avkastning genom att hjälpa dem att ta kontroll över TV4 och bokdistributionen; fina Bonniers har mycket bättre politiska kontakter och större kulturell acceptans än Ica.

Jag vet att i stort sett alla från höger till vänster hatar dem, men objektivt och historiskt sett har de visat att de vet exakt hur den korrupta korporativistslipstenen ska dras och det finns ingen anledning att tro att de kommer att kollapsa.
Citera
2014-06-24, 13:47
Medlem
cavvemans avatar
Enligt en artikel i corren så har tidningsläsandet sjunkit 6 år på raken. Och detta gäller då i pappersform och på nätet.

Citat:
Läsningen av dagspress fortsätter att sjunka. På sex år har den totala andelen morgontidningsläsare minskat från 72 procent till 56 procent. Minskningen gäller läsningen av morgontidning både på papper och på nätet, enligt Mediebarometern, som gör årliga räckviddsundersökningar av en rad olika medier.

Källa: http://corren.se/ekonomi/sex-ar-av-minskat-tidningslasande-7092501.aspx

Så vem vet, fler tidningar som måste gå ihop för att överleva inom några år?
I år har vi ju sett HD och Sydsvenskan gå ihop. Det snedvred konkurrensen rejält i Skåne. Skånskan mot HD/Sydsvenskan.
Citera
2014-06-24, 13:54
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Bonniers har alltid varit uppbyggt efter principen med en del kassakor (tidigare var det så kallad populärpress) och en del prestigeobjekt (DN, bokförlaget, BLM etc). Det är en smart mix som de har tillämpat i evigheter och har bra koll på.

Bonniers har redan i viss mån klarat strukturomvandlingen genom Adlibris och TV4, även om det säkert kan göras mer. Notera hur prestigeobjekten ger indirekt avkastning genom att hjälpa dem att ta kontroll över TV4 och bokdistributionen; fina Bonniers har mycket bättre politiska kontakter och större kulturell acceptans än Ica.

Jag vet att i stort sett alla från höger till vänster hatar dem, men objektivt och historiskt sett har de visat att de vet exakt hur den korrupta korporativistslipstenen ska dras och det finns ingen anledning att tro att de kommer att kollapsa.
Varken Adlibris eller TV4 har någon ljus framtid med tanke på digitaliseringen och att fler internationella aktörer kommer in på den svensks marknaden.
Citera
2014-06-24, 14:03
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Varken Adlibris eller TV4 har någon ljus framtid med tanke på digitaliseringen och att fler internationella aktörer kommer in på den svensks marknaden.

Adlibris säljer redan e-böcker och det kommer även fortsättningsvis att säljas en hel del tryckta böcker, exempelvis kurslitteratur. TV4 är skräp men de är ett etablerat varumärke och säljer en massa reklam för resor, byggvaror, dressmankläder, svenssonöl och annat som är lågstatus både på FB och kultursidorna men ger en massa parra.

Amazon är en mördarval men det är inte bara att simma in på den svenska marknaden, som är en korporativistisk ankdamm vilket Lidl och andra fått erfara. Bonniers har gott om kontakter på alla håll och lär inte sitta still i båten.
Citera
2014-06-24, 14:09
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:

Att de skulle ha "klarat" strukturomvandlingen kan man nog diskutera. Det krävs oändligt mycket mer än att köpa på sig en nätbokhandel för att göra det. Hela deras tidningsimperium håller ju på att rasa samman - nästan allt backar, och det ganska kraftigt.

TV4 ser jag ärligt talat inte heller som något enormt framtidshopp. TV backar också - särskilt i USA - och bara i år så har Netflix och HBO tagit sig in på svenska marknaden. I Förlängningen verkar det som om tv-tablån kommer göra papperstidningen sällskap på sophögen som uttjänta format.
Citera
2014-06-24, 15:12
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Adlibris säljer redan e-böcker och det kommer även fortsättningsvis att säljas en hel del tryckta böcker, exempelvis kurslitteratur. TV4 är skräp men de är ett etablerat varumärke och säljer en massa reklam för resor, byggvaror, dressmankläder, svenssonöl och annat som är lågstatus både på FB och kultursidorna men ger en massa parra.

Amazon är en mördarval men det är inte bara att simma in på den svenska marknaden, som är en korporativistisk ankdamm vilket Lidl och andra fått erfara. Bonniers har gott om kontakter på alla håll och lär inte sitta still i båten.
TV kommer snart vara tvärdött. Den stora TV döden kommer inom ett par år. Internet är inte vad det var för 10 år sedan då man tyckte att det var coolt med 10 Mb/s. Vi ser en massiv utbyggnad av fiber i Sverige som kommer innebära att Gb/s kommer vara tillgängligt till majorititeten av hushållen och internet under 100 Mb/s kommer inte ens finnas.

De alternativa sätten för att se serier har blivit mycket bättre. Netflix slår kabeltv med hästlängder. Nya streamingtjänster för livesport kommer ge tillgång till alla världens sportsändningar utan reklamavbrott. När fler människor i världen får tillgång till internet och allt snabbare internet blir nedladdningen snabbare. Jag drar ner blue ray rippar på en timme för mitt 118 kronors internet i studentkorridoren. Dessutom finns gratistjänster som http://www.free-tv-video-online.me/ som ger dig tillgång till långt mycket mer än svensk TV gratis utan reklam. Det bor 12 pers i min korridor. Den sista TVn försvann i december.

Marksänd TV har dessutom en horribel bitrate på 1.5 Mb/s. Youtube kan komma upp i 10 Mb/s om du ställer in full HD. Nu börjar 4k ultra HD bli vanligt. Du kan köpa en 4k TV för under 10 000. Till och med mobiltelefoner spelar in 4k. 4k har 4 gånger så många pixlar som full HD. Bra 4k kommer kräva bitrates på närmare 50 Mb/s. Folk kommer inte vilja se 1.5 Mb/s TV när de kan se 50 Mb/s via internet.
Citera
2014-06-24, 15:20
Medlem
Ankdammsmans avatar
Visst, teknik är jättehäftigt men du glömmer två saker:

1. Du är inte representativ för fem öre.

2. Vad är det som säger att Bonniers inte kommer att investera i streamingtjänster, livesport och annat?

Det låter lite som IT-yrans glada dagar, när elefanterna skulle bli utrotade inom kort. De flesta av dem finns kvar än idag.

Jag påstår inte heller att Bonniers redan har klarat strukturomvandlingen eller att de per automatik kommer att göra det, bara att de är en bit på väg och (tro det eller ej) har gått igenom omvandlingar tidigare. Läs gärna om deras 70-tal med fallande intäkter, bråkande divaredaktörer, hatiska vänstermuppar och kroniskt strejkande arbetare. Till exempel.
Citera
2014-06-24, 15:30
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

2. Vad är det som säger att Bonniers inte kommer att investera i streamingtjänster, livesport och annat?

Det låter lite som IT-yrans glada dagar, när elefanterna skulle bli utrotade inom kort. De flesta av dem finns kvar än idag.

Jag påstår inte heller att Bonniers redan har klarat strukturomvandlingen eller att de per automatik kommer att göra det, bara att de är en bit på väg och (tro det eller ej) har gått igenom omvandlingar tidigare. Läs gärna om deras 70-tal med fallande intäkter, bråkande divaredaktörer, hatiska vänstermuppar och kroniskt strejkande arbetare. Till exempel.

Nja, det kom in nya aktörer som trängde ut många film- och kameratillverkare när digitalfoto kom. Samma sak kan exempelvis hända med elfordon, massmedia, underhållning etc.
Citera
2014-06-24, 16:02
Medlem
popeondopes avatar
Citat:

1) Det vet jag. Min familj gjorde av med hemtelfonen 2007, tidningen för ett par år sedan och TVn. Men resten följer. Min TV åkte ut 2010, Svenssons kanske åker ut 2020. Titta bara på studentkorridorerna idag så får du se hur de yngre generationen behandlar TV. Det tog många år för HD och sedan full HD att bli standard för TV apparater. De flesta TV apparater som säljs är idag full HD och om 10 år kommer 4k vara en normal upplösning för en TV. 576i kommer se förjävligt ut när du kan se 2160p. Kolla den här bilden så får du se hur litet TV komme se ut.

2) Varför skulle man skaffa Bonnier streaming när man kan skaffa netflix eller kickassTorrents? Dessutom så blir det svårare för propagandan när folk själva får välja vad de ska titta på utan reklam istället för reklam blandat med politiskt godkänt material. Hur många köper CD skivor idag? Var är alla skivbutikerna?

Sportföretagen behöver inte sälja via Bonniers, de kan sälja direkt via sin hemsida eller någon större internationell streamingtjänst. Troligtvis får inte Bonniers champion's leagues streaming. På 70-talet hade storföretagen monopol på att sälja media. Idag kan vem som helst starta en blogg, youtube kannal eller göra remixes på sin dator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in