2014-08-21, 16:47
Medlem
FramtidensMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Den enda tidning jag brukade prenumerera på var Tidningen Land. Sveriges mest spridda tidning, tror jag. (Man prenumerar egentligen inte, utan blir medlem i LRF så får man den som medlemstidning.)

Jag tyckte att det var ett trevligt alternativ, efter att efter 25 år ha prenumererat på stadens dagstidning, vilken omvandlats till en Feminist-HBTQ-anti-SD-smörja på bara några få år. Tidningen Land blev en härlig tillbakagång till gammaldags folkhemsnostalgi, med intervjuer med bönder, odlingstips och en och annan intervju av en kändis med hänsyn till någon lantlig koppling. Aldrig några politiska ställningstaganden och aldrig, aldrig någon negativ journalistik.

Men så började ändringarna, ungefär efter det att SD kom in i Riksdagen. Små gliringar. Intervjuer med alla riksdagspartier - utom SD. En och annan SD-negativ krönika. Och sedan ett par år - en ny kvinnlig ordförande för LRF, vilken tar aktivt avstånd från SD. Trots att SD torde ha seglat upp till de allra viktigaste partierna för svenska bönder och svensk landsbygd.

Jag gick ur LRF och sade därmed upp prenumerationen på Tidningen Land. Ännu en tidning som riskerar att tappa rejält med läsare om de inte ändrar inställning till det mest landsbygdspositiva av partierna i riksdagen.

Ja du, sorgligt! Men du vet, Centerpartiet, gamla bondeförbundet, har sedan några år tagits över av den så kallade "Stureplanscentern". Man har bl a Hbtq frågan högt upp på dagordningen. Sånna som t ex Fredrick Federley har härskat under en längre tid. Men numera inröstad i EU-parlamentet. Så tidningen "Land" kommer nog inte bli som den en gång var tyvärr, sorgligt.

Apråpå Centerpartiet, så anses de vara ett av Europas eller världens rikaste parti idag. Efter att man sålde en massa landsortstidningar man ägde runt år 2005. Frågan är vad som kommer att hända med Centern om de åker ur riksdagen? Finns en teori om att hela partiet kommer att "rånas" på hela sin partikassa? Kanske lite OT med detta inlägg nu.
Senast redigerad av FramtidensMan 2014-08-21 kl. 16:52.
Citera
2014-08-21, 17:24
Medlem
BasRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
En liten personlig grej om hur tidningsdöden kan fungera på mikronivå.

I den här tråden är vi ju egentligen helt främmande för de som kortfarande köper en Aftonbladet. Hur kan man vara så dum, liksom.

Faktum är att jag har varit och är fortfarande lika dum, fast med en annan tidning. Det är nämligen så att jag alltid har tyckt det varit höjden av livskvalite att köpa ett spelmagasin. Jag har gjort det i 15 år och bryr mig inte om att jag kan läsa recenssioner gratis på nätet. Det är relax att lägga sig i soffan och läsa om de senaste spelen. Även fast jag ALDRIG spelar längre.

Det är bara en vanesak. Jag minns när jag var yngre och tidningen var proppat med sakliga recenssioner av spännande spel. Ett magasin gav njutning i en vecka efterssom det var så fullproppat med kul text.

Idag finns LEVEL.

Emellanåt köper jag tidningen, för jag minns känslan av hur glad den brukade göra mig. Men varje gång händer samma saker.

1: Tidningen ger inte njutning i en vecka. Det är fortfarande lika tjock, men sidorna är fyllda med... ja... sidfyllnad. I senaste numret utlovades 30 sidor spelnostalgi. 8 sidor av dessa bestod av att någon fotat åtta olika arkadmaskiner mot en konstnärlig bakgrund. Dessa tog upp varsin sida. På en annan sida hade någon målat en stor svamp, med undertexten "Super mario i perspektiv".

2: Recenssionerna blir allt färre. Oftast bara några stycken. Istället är det megalånga intervjuer (10-12 sidor), reportage om någon som syr luigidockor, recenssioner av konserter med spelmusik.

3: Av de få recenssionerna är det mest så kallade "indiespel" som tävlar i att vara mest konstiga. Ungefär som att tro siog gå på popkonsert, och upptäcka att man köpt biljett till en proggfestival.

3: Texterna allt mer uppblåsta. Tillgjorda försök att vara poetiska och hippa. Skribenten verkar mer intresserad av att få sig själv att framstå som en medveten snubbe snarare än att berätta om spelet.

4: I dessa försök att visa att man minsan inte är några nördar, utan häftiga och medvetna, går det inte ett nummer utan politiska ställningstaganden som bara känns malplacerat och inklämt. Sims är homofobiskt för man kan inte rövknulla varandra, bröststorleken för varje spelhjältinna måste påpekas med avsmak. Det ska visst föreställa jämlikt, men man vill bara ruska om nörden och skrika åt honom att tjejer faktiskt har bröst. Den enda sexfixerade verkar vara nörden själv som hela tiden måste påpeka dessa. Ständiga försök till trendmedvetna lustigheter "gameplayet är så enkelt att till och med en Sverigedemokrat skulle kunna lära sig det... höhöhö..."

Ändå fortsätter man köpa skiten. För man har ju det där minnet av hur bra tidningen brukade få mig att känna. Men det blir längre och ängre mellan tidningsköpen. Längre innan man glömmer hur dålig tidningen faktiskt är.

Så nu slutligen har jag bestämt mig för att bojkotta skiten. Någon procent som politisk protest. Men det är inte huvudsaken. Likt de flesta andra struntar man i vilket när andan faller på. Jag skulle kunna ta lite SD-dissar för att få ha det där läsnöjet en gång i månaden. Men tidningen har blivit så dålig att det blivit så enkelt att bojkotta.

Jag kan demonstrativt sluta köpa LEVEL för deras tramsiga PK-flams, för det är ingen uppoffring längre. Det är så dåligt att jag inte tvingas avstå något jag gillar.

Ungefär så här tror jag det är för kvällspressens läsare också. De köper ibland på grund av minnet av vad tidningarna brukade väcka för känslor. Men det blir allt mer sällan, och det blir allt lättare att bojkotta.

Får väl instämma även i denna, för min del handlade det om DMZ, var prenumerant i omgångar när ekonomin tillät, önskades prenumeration i julklapp med har jag svagt minne av. Hur som var det en glädje den gången i månaden ett nytt nr kom ut, och precis som du säger handlade artiklarna om spel eller produkter inte ett försök att framhäva någon personlig image på skribenten som idag verkar ha blivit norm. Man sträckläste ett nytt nummer och bläddrade tillbaka och läste vissa artiklar man hoppat över senare och man sparade även samtliga nummer.

Jag slutade dock läsa DMZ i samband med att man övergav Amigan till förmån för PC, man körde ett tag med 2st olika delar i samma tidning halva för Amiga o halva för PC vilket i princip halverade de relevanta artiklarna om man nu inte tillhörde nischen som satt på maskiner i båda läger, detta höll inte någon längre tid och förbättrades knappast av att Amigan gick mot sitt slut, man bytte helt till PC vill jag minnas. Vet inte om dom existerar ännu idag, och gör dom det gissar jag att det ser ut som de andra tidningarna i "dator/teknik/mobil" nischen.. som ett raklamblad från coolstuff.

Vilka som köper dessa idag har jag svårt att förstå, behöver du läsa i en tidning vilken app du ska tanka, tja vad säger man...
Citera
2014-08-21, 17:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FramtidensMan
Apråpå Centerpartiet, så anses de vara ett av Europas eller världens rikaste parti idag. Efter att man sålde en massa landsortstidningar man ägde runt år 2005. Frågan är vad som kommer att hända med Centern om de åker ur riksdagen? Finns en teori om att hela partiet kommer att "rånas" på hela sin partikassa? Kanske lite OT med detta inlägg nu.
Det där är ju väldigt intressant egentligen & även OnTopic kan jag tycka.

Sålde Centern ut sina tidningar "i tid" ? Anade dom att tidningsdöden var på väg?
Vem var det som köpte C-tidningarna & hur har det gått för dessa fram till idag?
Citera
2014-08-21, 18:07
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Sålde Centern ut sina tidningar "i tid" ? Anade dom att tidningsdöden var på väg?
Vem var det som köpte C-tidningarna & hur har det gått för dessa fram till idag?
Mellan tummen och pekfingret: ja, C sålde i tid och idag är dessa blaskor inte mycket värda.
Citera
2014-08-21, 18:26
Medlem
Citat:

Köparen var Stampenkoncernen och priset var helt vansinnigt, 1,8 miljarder!!
Och hur det gått ser vi här:

(FB) Stampen mot konkurs?
Citera
2014-08-21, 18:30
Moderator
impieteers avatar
Citat:

Ja, det kommer man ju ihåg att det kändes väldigt smart av dem att sälja. De hade ju inte fått något opinionsmässigt ut av att äga tidningarna, och att papperstidningarna gick mot sotdöden förstod ju alla. Utom de som köpte då uppenbarligen.
Citera
2014-08-21, 18:49
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Lite synd nu när SvD är den enda tidningen med ett vitalt och fritt kommentarsfält.

Jag levde i tron att det är viktigt för läsarna att kunna kommentera fritt och att det skulle locka läsare. Så kanske inte alls är fallet?

Visst är det så. Flashback är ett exempel. Men även om SvD är bäst av de sämsta så har man sedan länge blivit irrelevanta när det kommer till att äga samtalet. Ingen skulle få för sig att gå till en tidning för att diskutera kontroversiella ämnen.

Hade någon tidning agerat annorlunda för tio år sedan och välkomnat obekväma debatter skulle läget mycket väl kunna vara annorlunda. Tidningens befintliga plattform i kombination med en öppenhet a la Flashback tror jag personligen hade blivit en stor framgång. Nu är det givetvis för sent sedan länge, men det är lite fascinerande att mediehusen helt missade detta tillfälle.
Citera
2014-08-21, 20:26
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Visst är det så. Flashback är ett exempel. Men även om SvD är bäst av de sämsta så har man sedan länge blivit irrelevanta när det kommer till att äga samtalet. Ingen skulle få för sig att gå till en tidning för att diskutera kontroversiella ämnen.

Hade någon tidning agerat annorlunda för tio år sedan och välkomnat obekväma debatter skulle läget mycket väl kunna vara annorlunda. Tidningens befintliga plattform i kombination med en öppenhet a la Flashback tror jag personligen hade blivit en stor framgång. Nu är det givetvis för sent sedan länge, men det är lite fascinerande att mediehusen helt missade detta tillfälle.

Jo, kom ihåg vad som hände med Newsmill när dom tog bort kommentarerna…*
Citera
2014-08-21, 22:14
Bannlyst
Citat:

Man kan fråga sig vad de hade för rådgivare?
Citera
2014-08-21, 22:50
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Herlitz är en kärring som rensade ganska tufft på DN och gjorde sig av med en massa dödkött, se bla här: (FB) Gammelmedias annalkande död där tidningen plockade ut tolv mångåriga medarbetare och satte dem på ett specialprojekt långt borta från redaktionen där de skulle svältas ut och acceptera att säga upp sig.

Uppenbarligen saknade Bengt Ottosson rätt testosteronnivå för uppdraget och då satte man in Herlitz istället.

Mina aningar var inte grundlösa.
Bengt Ottosson blev sparkad för att han motsatte sig sammaslagningar (av vad undrar man?) enligt Resumé som intervjuat en fackordförande på Expressen.

Citat:
Att Ottosson fick kicken bekräftas av Olle Fors, facklubbens ordförande på Expressen.

– Jag har full respekt för Bengts officiella version, att han har valt att gå i pension. På ren kvällstidningssvenska så skulle jag säga att han helt oförtjänt har fått sparken, vilket jag och alla på Expressen beklagar. Det är djupt beklagligt att Bonniers valt att byta ut en vd som förmodligen är en av koncernens mest framgångsrika. Expressen har levererat en dryg miljard kronor till Bonniers under hans ledning, säger Olle Fors till Resumé.

Ottosson antydde också själv på det interna stormötet på Expressen att han ville vara kvar. Enligt vad Resumé erfar hade han pratat om att stanna till början av nästa år, minst.

Enligt Resumés källor är en orsak till petningen att Bengt Ottosson motsatt sig sammanslagningar. Resumé har tidigare berättat att uppemot 100 tjänster kan försvinna från Expressen i år.

http://www.resume.se/nyheter/media/2014/08/20/bengt-ottosson-fick-sparken/
Citera
2014-08-21, 22:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Mina aningar var inte grundlösa.
Bengt Ottosson blev sparkad för att han motsatte sig sammaslagningar (av vad undrar man?) enligt Resumé som intervjuat en fackordförande på Expressen.
Det där är ju intressant. Vad kan man tänka sig för sammanslagningar där Expressen figurerar?
Citera
2014-08-21, 23:24
Bannlyst
Citat:
Det där är ju intressant. Vad kan man tänka sig för sammanslagningar där Expressen figurerar?
Ett försök att skapa en up market version av "Expressen", rekrytera lite "creddigt" folk och sparka Thomas"fettot"Mattsson?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in