2013-10-17, 23:32
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Den som trätt fram av de tolv icke-önskvärda är Anita Bengtsson 59 år, redigerare, hon säger rent ut att anledningen till att DN vill sparka henne är att hon är gammal och har varit sjukskriven mycket.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3779235.ece

Gamla, sjuka och kvinnor ut. Unga män och kvinnor som orkar jobba bra in.
Precis som i alla andra branscher iofs. Fast det blir forstas roligare att lasa om nar det drabbar journalister. Om Anita hade protesterat, a yrkeshederns vagnar, mot t ex zigenardrevet och DN:s nedsjunkande i sensations- och agendatrams kunde jag kanske hittat lite sympati for henne. Nu tycker jag bara det ar gott at henne. Hoppas hon for ekonomiska problem och far tillbringa sina sista ar forst i en riktigt berikad forort och darefter pa ett alderdomshem vars resurser forflyttats till det asylindustriella komplexet.
Citera
2013-10-18, 00:16
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Precis som i alla andra branscher iofs. Fast det blir forstas roligare att lasa om nar det drabbar journalister.

Ja, eftersom dessa mäniskor så glatt låtit andra människor lida för att det gynnat dem själva. Sveriges journalister har utgjort, och utgör fortfarande, en egen härskarklass. De bestämmer infallsvinkel i debatten och de bestämmer vad folket ska få veta.

Var och en har aktivt varit del i att undanhålla gigantisk svenskfientlighet som frodas i skolor och på gator. Som skördat tusentals offer. Ungar svenskar har blivit rånade, gruppvåldtagna, misshandlade, trakasserade. De har valts ut som offer enkom pga sin folktillhörighet.

Det här har media gjort sitt yttersta för att undanhålla. Och vid de fåtal tillfällen som sådana hatbrott blivit kända, har de samfälligt styrt debatten bort från rasismen som svenskar blir utsatta för - till att handla om invandrares ekonomiska status, utanförskap, hur svenska rasister "utnyttjar".

När en ung svensk flicka överfallits och våldtagits av ett invandrargäng, har media hejat på, sponsrat och varit medarrangör till folkfest för invandring. Övergreppet i Bollnäs är inte det enda, men kanske osmakligaste exemplet.

Pappan till den gruppvåldtagna dottern vädjar om att inte låta invandrarnas svenskfientliga övergrepp bli en ursäkt för att arrangera en folkfest för invandrare. Lokal media låtsas inte ens höra honom, ignorerar han. Arrangörerna raderar hans inlägg från sin facebook-sida, och media hyllar tilltaget som modigt.

Varför har journalisterna gjort så? Är det för att de alla är så dumma att de inte ser vilket hat och lidande som drabbar ett folk som varit snälla och generösa.

Nej. De har VALT att inte se. De har valt att snabbt konstatera att en gruppvåldtäkt är en enskild händelse, som bara kan skapa motstånd till invandringen ifall man skriver alla omständigheter.

Samtidigt som de i nästa andetag kan höra ett rykte om en somalier som får ett glas mjölk över sig, och omedelbart rycka ut med blåsljus. Utan att kolla om historien är sann. Obesvärat slå upp löpsedlar och reportage-serier om det påstådda hatbrottet. Och samtidigt passa på att påminna om alla andra hatbrott. Mjölken är bara en del av en struktur, toppen av ett isberg. Alla somalier som någon gång känt sig kränkta får tala ut, för att styrka tesen.

Om de vet att en gruppvåldtäkt kan skapa invandrarhat, bara genom att nämna att det var rasistiska invandrare. Vart är oron för att stormar om svensk rasism kan skapa hat mot svenskar?

Inte ens när historien visade sig påhittad, fann man det intressant att berätta. På samma sätt som det saknade nyhetsvärde att den misshandlade hijab-kvinnan troligtvis var ett offer för sin man, istället för en rasistisk svensk.

Journalister har alltså medvetet, i vinkel efter vinkel, och i varje sållning av information, valt ut det som undanhåller hatet som svenskar blir utsatta för. Och lyfter fram allt som kan fylla svenskar med skuld, och invandrare med ännu mer hat mot oss.

En sanningsenlig rapportering hade gett...

1: En debatt om hatbrotten mot svenskar. Något som hade gjort att de kunde bekämpas. Istället har de tystats ned, och fortsatt öka.

2: En sanningsenligare bild. Som visar att svenskar faktiskt är ett jävligt generöst och välvilligt folk. Det hade minskat hatet mellan alla grupper. Istället har media präntat in hos invandrare att urbefolkningen som tagit emot dem, egentligen är riktiga svin. De har samtidigt fått många svenskar att känna skuld.

3: Politiker, myndigheter, poliser som vågat ta tag i problemet. Istället har de drevat och hetsat mot varje individ som andats i frågan. Till den grad att polisen numer inte ens vågar gå ut med brottsoffrenas signalement.

Det går inte att vara så dum, att man tror att detta är en god gärning. Men journalisterna har struntat i det. Eller, mer troligt, styrt sina tankar bort från det. Intalat sig själva att de inte ser det uppenbara.

Detta eftersom de vet att så länge de spelar med, blir de klappade på ryggen, hyllade för sin modiga kamp, har goda möjligheter till karriär, blir aldrig ifrågasatta och behöver därför heller inte rota fram och lära sig så mycket fakta.

Sambandet mellan förljugna vinklar och det eskalerande lidandet är inte av sådant slag att någon kan skylla på att han inte begrep.

Inte heller kan han hävda att motivet varit gott. Det finns bara en som tjänar på detta fega svek, och det är svikaren själv.

Nu kommer media att dö ut. Samhällsdebatten kommer också ta en ny riktning. Denna utveckling sker i symbios.

Men jag tror och hoppas också att det i framtiden kan utredas vilket ansvar dagens journalister haft för detta helt onödiga och ohyggliga lidande. De kommer i vart fall vara de sista att kunna invända att man inte kan ställas till svars för vad man skrivit.
Citera
2013-10-18, 07:14
Medlem
Rasseltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
(...)

Nu kommer media att dö ut. Samhällsdebatten kommer också ta en ny riktning. Denna utveckling sker i symbios.

Men jag tror och hoppas också att det i framtiden kan utredas vilket ansvar dagens journalister haft för detta helt onödiga och ohyggliga lidande. De kommer i vart fall vara de sista att kunna invända att man inte kan ställas till svars för vad man skrivit.
Jag håller med och vad gäller ansvarsfrågan så finns det ju megaton av underlag från de senaste decennierna som kommer att kunna användas mot journalisterna.

Jag ser framför mig en utvärdering på bästa sändningstid i TV där man tydligt och pedagogiskt redogör för enskilda invandringsrelaterade incidenter och hur sedan SVT:s, TV4:s, Aftonbladets etc. journalister vinklade rapporteringen om det inträffade. Det kommer att bli en fest utan like och propagandans fula tryne kommer att framträda med all önskvärd tydlighet.
Citera
2013-10-18, 07:43
Medlem
Economicums avatar
Igår var jag på middag, tidningsdöden kom på tal och jag nämnde bl.a AB. Men jag fick genast mothugg att deras upplaga minsann ökat sista året?

Edit: haha jag har suttit i 10 min och letat på sidan www.ts.se för att få fram tydlig och rätt fakta, men AB finns inte där. Googlade till slut, naturligtvis har FB svaret:

https://www.flashback.org/t1809047
Edit2: Stämde bra: http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3641320.ece

Vilka idioter AB är.. ungefär som ett parti skulle totalvägra redovisas i alla sifo-undersökningar.

För att svara på grundfrågan:
http://www.friatider.se/aftonbladets-upplaga-rasar-21-000-ex-pa-en-manad

Upplaga 2008: 400 000
Upplaga 2013: 180 000 (feb, lägre idag)
Senast redigerad av Economicum 2013-10-18 kl. 07:49.
Citera
2013-10-18, 08:22
Medlem
Separatistens avatar
Citat från länken ovan.

"– Jag tycker att det är märkligt att så stora tidningar som Aftonbladet, DI och DN, som titulerar sig som Sveriges största dagstidning, inte lämnar upplagemått." (Anders Ericson)

Går väl helt i linje med resten av deras uppsåt, måla upp en verklighet som inte finns?
Citera
2013-10-18, 08:30
Medlem
02-02-2012s avatar
Passa på att ta initiativet nu när ljugmedia står svaga och se till att de inte ges öppningar att hitta en smidig lösning på allt som sker. Gå längre än att bara jubla åt det som sker och gör erat bästa i att tränga ut dem från er vardag där ni aldirg gör deras lögner till en del av det 'allmänna samtalet'. Även om snorvalpen blir av med alla äldre på redaktionen så kommer de stå inför problem i framtiden och det är läsare. Se till att ni och dem ni känner inte är dessa läsare utan att de får hålla sig till dårarna på twitter.

Gör ni som vissa och länkar, klickar, läser, sprider deras skit kommer ni bli sittandes med dem betydligt längre. Trängs de ut är det fullt möjligt att ett par av blaskorna inte kommer h en framtid på nätet och dö sotdöden över ett par års tid vilket kommer vara ett stort nöje att läsa.
Citera
2013-10-18, 08:47
Medlem
Economicums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Citat från länken ovan.

"– Jag tycker att det är märkligt att så stora tidningar som Aftonbladet, DI och DN, som titulerar sig som Sveriges största dagstidning, inte lämnar upplagemått." (Anders Ericson)

Går väl helt i linje med resten av deras uppsåt, måla upp en verklighet som inte finns?

Japp, istället ger AB en egen upplageinformation som är helt skruvad med obegriplig grafik osv. De blandar ihop olika mått, sätter ihop de med varandra så resultatet ser bättre ut. De finns ju många sätt att räkna på.

Men, upplagan kommer de inte undan. Den måste presenteras.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aftonbladet

Lite kul citat från wiki:

"Både Esaias Tegnér och Per Daniel Amadeus Atterbom var under 1830-talet starkt kritiska till den journalistik som Aftonbladet företrädde. Tegnér ansåg att den liberala pressen "lever som likmaskarna på förruttnelsen" och Atterbom kallade Aftonbladet för "riks-pöbeltidningen".

"Under andra halvan 2000-talet har upplagan av Aftonbladets pappersutgåva mer än halverats. År 2000 hade tidningen en upplaga på drygt 450 000 exemplar, tolv år senare hade denna minskat till lite drygt 200 000 (180 000)."

"Aftonbladet.se är sedan 1994 tidningens webbplats på Internet. Enligt tidningen hade Aftonbladet.se i december 2012 knappt 1,8 miljoner besökare dagligen, en minskning med 7% jämfört med december 2011.[16]"

En sak jag undrat om tidigare i tråden, är vad som kommer hända med alla priser som dessa media står för ekonomiskt och symboliskt. Rockbjörnen, Bragdguldet, Gulddraken, DN-galan etc etc. Vissa pris är ju rätt etablerade, men de tappar väl helt i status i takt med tidningen, fram till dödsstöten.
Citera
2013-10-18, 08:55
Medlem
Economicums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Passa på att ta initiativet nu när ljugmedia står svaga och se till att de inte ges öppningar att hitta en smidig lösning på allt som sker. Gå längre än att bara jubla åt det som sker och gör erat bästa i att tränga ut dem från er vardag där ni aldirg gör deras lögner till en del av det 'allmänna samtalet'. Även om snorvalpen blir av med alla äldre på redaktionen så kommer de stå inför problem i framtiden och det är läsare. Se till att ni och dem ni känner inte är dessa läsare utan att de får hålla sig till dårarna på twitter.

Gör ni som vissa och länkar, klickar, läser, sprider deras skit kommer ni bli sittandes med dem betydligt längre. Trängs de ut är det fullt möjligt att ett par av blaskorna inte kommer h en framtid på nätet och dö sotdöden över ett par års tid vilket kommer vara ett stort nöje att läsa.

Fast det behövs liksom inte, det är naturens gång så att säga. Hela folket där ute, det är de som bestämmer. De nyare generationerna läser inte tidningar, behovet och viljan finns inte helt enkelt. Det är demokrati om något. Sen är t.ex AB sjukt stora på nätet, men det beror ju enormt mycket på tidningen som varit riksmedia i alla år.

När tidningen försvinner, börjar även hemsidorna ras. Redan nu går sidorna ner, i takt med upplagan. 7 % hade AB.se minskat nu senast, det är ganska mycket. Du har rätt inställning, men i princip kan man bara luta sig tillbaka och njuta. Jag tror inte alla fått begrepp om den skada som redan skett hittills. Den är väldigt stor, men eftersom media bestämmer vad vi läser så skriver de såklart inget negativt om sig själva. Det är ganska allvarligt.

Man kan kolla på lite symboliska saker också:

Den stora DN-skrapan, är DN där idag? Nej.

Det stora SVD-huset, är SVD där idag? Nej

Samma sak för AB, som numera delar något obskyrt kontorskomplex tillsammans med SvD. De har lämnat sina borgar kort o gott och sitter desperat med varandra.
Senast redigerad av Economicum 2013-10-18 kl. 09:03.
Citera
2013-10-18, 09:31
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicum
Fast det behövs liksom inte, det är naturens gång så att säga. Hela folket där ute, det är de som bestämmer. De nyare generationerna läser inte tidningar, behovet och viljan finns inte helt enkelt. Det är demokrati om något. Sen är t.ex AB sjukt stora på nätet, men det beror ju enormt mycket på tidningen som varit riksmedia i alla år.

När tidningen försvinner, börjar även hemsidorna ras. Redan nu går sidorna ner, i takt med upplagan. 7 % hade AB.se minskat nu senast, det är ganska mycket. Du har rätt inställning, men i princip kan man bara luta sig tillbaka och njuta. Jag tror inte alla fått begrepp om den skada som redan skett hittills. Den är väldigt stor, men eftersom media bestämmer vad vi läser så skriver de såklart inget negativt om sig själva. Det är ganska allvarligt.

Man kan kolla på lite symboliska saker också:

Den stora DN-skrapan, är DN där idag? Nej.

Det stora SVD-huset, är SVD där idag? Nej

Samma sak för AB, som numera delar något obskyrt kontorskomplex tillsammans med SvD. De har lämnat sina borgar kort o gott och sitter desperat med varandra.
Det här är det vnliga snacket från fårskocken!

Det är nu ni skall satsa på att tränga ut ljugmedia från marknaden för ni kommer inte att få en chans igen. Att låta 'nauren ha sin gång' lämnar endast öppet för att de skall kunna hitta en fungerande affärsmodell. Problemet är inte pengar utan läsare, skulle ljugmedia kunna hålla kvar ett nog högt antal läsare online är det inga problem att gå till staten och be om pengar och få dem. Om de däremot trängs ut finns det ingen anledning att ge dem pengar på samma sätt som du inte skulle betala mig för att bedriva propaganda om jag inte når folk med den. Det är nu ljugmedia står svag vilket gör det till ett ypperligt tillfälle att gå på offensiven, möjligen är ni för vana vid försvarsställningar för att se denna öppning men jag kan lova er att om ni låter 'nauren ha sin gång' så kommer ljugmedia at bli kvar ett bra tag.

Just nu har de stora interna problem pga att de har en affärsmodell de borde övergett för ett par år sedan, det tog dem tid att fatta men nu har de vaknat upp och håller på att ställa om vilket innebär att de drar ner på redaktionerna, inför betalväggar och en massa annat. Ges de tid att ostört leka runt och prova sig fram så kommer de att lyckas enbart genom trial-and-error metoden, om de samtidigt utsätts för press och nog många arbetar med att tränga ut dem kommer varje misstag att kosta dem stort.

Ni kommer inte att få en liknande chans på lång tid, möjligen aldirg igen i erat liv så gå till ttack nu och se till att tillfog dem all skada ni kan på alla fronter!
  • Sluta posta länkar, klicka på dem, diskutera deras artiklar, kommentera, twittra och allt liknande.
  • Dra trafik från dem genom att länka till nymedia och se till att berätta för alla i känner att nymedia finns.
  • Visa vilka lögnare de är när ni har chansen och se till att ständigt påpeka deras historia och vägra förlåta. (läs pungs inlägg ovan)
  • Se till att andra arbetar efter den här taktiken och få med er den stora fårskocken så moment kan byggas upp.

Det finns inget att vinna på att passivt sitta och titta på, det är kul att se korthusen falla ihop men de kommer att byggas upp igen om de får möjligheten. River man ner den struktur och system de använt sig av blir det extremt svårt för dem att fortsätta. Varje länk som inte postas på flashback är nog minst 100 klick mindre för dem, varje artikel som inte blir 'agendan för dagen' betyder att de får mindre läsare. Ni vet att jag har rätt i vad jag skriver så vrför gör ni inget?
Citera
2013-10-18, 09:39
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
En sak jag undrat om tidigare i tråden, är vad som kommer hända med alla priser som dessa media står för ekonomiskt och symboliskt. Rockbjörnen, Bragdguldet, Gulddraken, DN-galan etc etc. Vissa pris är ju rätt etablerade, men de tappar väl helt i status i takt med tidningen, fram till dödsstöten.

Inte nödvändigtvis. Jag gissar att många av dessa varumärken kommer att säljas och drivas fristående. Beroende på vem som blir den nya förvaltaren kan de nog leva vidare framgångsrikt.
Citera
2013-10-18, 09:49
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Inte nödvändigtvis. Jag gissar att många av dessa varumärken kommer att säljas och drivas fristående. Beroende på vem som blir den nya förvaltaren kan de nog leva vidare framgångsrikt.
Det är nog knappast troligt. Priserna är i princip endast något som delas ut av flk i gänget till andra i gänget, rockbjörnen är tex ett pris ingen bryr sig om utomlands, bragdguldet är något som ges till någon som ligger rätt i tiden, osv.

Väldigt många stora stjärnor från Sverige är helt okända för att de inte getts dessa pris och tar man metall-kulturen i Göteborg så lever den ett helt eget liv utanför de priser staten instiftat i hopp om att valla folket rätt. Den dag ljugmedias dominans är över kommer de här priserna vara lika värdefulla som en "världens bästa mamma/pappa"-mugg och jag tror nog att många av nått den nivån för länge sedan. Problemet med propaganda och försök att styra folket är att det kostar, därför är dessa priser oekonomiska och i förlägningen kräver de att marknaden är under total kontroll för att ha någon som helst påverkan.

Några priser kan nog köpas upp av någon som kan slå mynt av dem men det stora flertalet är helt döda idag och ingen bryr sig. Det är branchens egna priser som ges till utvalda inom branchen. Titta på alla muppar som är stora i landet, de klarar sällan av fylla en mindre koncertlokal i en mindre stad och i storstan bryr de sig inte ens om att boka in de stora arenorna. Några har försökt fylla Globen bara för att få flytta tillställningen till källaren.
Citera
2013-10-18, 10:02
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
...
Priser, galor, evenemang och liknande är sätt att marknadsföra tidningen bakom och inget annat. Alltså kommer man att hålla kvar vid dessa så långt det går. Men det kommer en gräns. Man tar också in andra som vill synas i paketet, som vill köpa utrymme för att synas. Om inte tidningen bakom kan leverera spridning så blir det svårare att sälja utrymme.
Eftersom tidningen äger dessa varumärken så kommer de att hålla kvar vid dem, gissar att DN galan kommer att finnas även om DN lägger ner, man bara byter namn på den till någon annan huvud sponsor, typ Tele2-galan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in