2012-02-29, 17:32
Medlem
TheJokers avatar
Aftonbladet avslutar samarbetet med Tidningsstatistik AB, TS. Ett ovanligt och oväntat(?) beslut som innebär att det inte längre blir lika tydligt hur stor upplaga Aftonbladet har.

Vad vill de uppnå med detta? Kanske någon företrädare/journalist härinne kan svara så får vi ett rakt svar. Annars - spekulera på!

För egen del tror jag att de i mesta möjliga mån inte vill bjuda på hur dåligt det går för dem i ett tafatt försök att hålla illusionen om Sveriges största kvällstidning vid liv.
Citera
2012-02-29, 17:57
Medlem
Tror jag med. Något är det dom vill dölja med detta beslutet. Antagligen är det väl upplage-raset.
Citera
2012-02-29, 18:40
Medlem
Ettan^s avatar
http://www.medievarlden.se/nyheter/2011/02/aftonbladets-nya-matmetod
Citat:
Därför är det extremt viktigt att upplagesiffran är så ren, korrekt och skalad som möjligt. TS ger oss inte det. Det är inte tillräckligt öppet och transparent, och stimulerar till åtgärder som får icke fullbetalda tidningar att se ut som fullbetalda.
Fina ord från Helin, frågan är ju om det är den verkliga anledningen till ett byte.

Jag tycker att det låter konstigt att PWC ska göra dessa undersökningar i framtiden. Men den senaste undersökningen visar att Aftonbladet har minskat (11% sedan förra året), så resultatet blev väl kanske inte vad de hoppats på. Helin verkar dock anse att dessa siffror är mer korrekta än TS "uppblåsta siffror" och att en mer ärlig, transparent undersökning är att föredra även om det innebär sämre siffror. Det kan ju faktiskt vara så att han gör något bra för en gångs skull också.

Om inte annat så är det ju ett effektivt sätt att kväsa alla försök från t.ex. Expressen att hävda att de är störst. Då går Aftonbladet in och påpekar att deras (TS-)statistik är felaktig och uppblåst, och att Aftonbladet är den ärliga aktören i sammanhanget som presenterar äkta statistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in