2020-11-20, 16:17
  #24217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Det försökte sig TV4 på, men det sprack p.g.a att det kostade för mycket. Några privata lokalnyheter kan vi nog glömma. Så länge Bonniers och de andra kontrollerar MSM och PS så kommer inget att hända.
TV4 försökte väl få något slags bidrag men det gick inte, så så vart det med det. Tror att det var ett svepskäl att det kostade för mycket. TV4 har nog fan råd ändå. Det är inget fattigt företag precis.

Synd om de lokalanställda, att det är ju inte lätt att hitta liknande jobb ute i obygden. Eller ja det blev till att flytta.
__________________
Senast redigerad av NegerStryparen 2020-11-20 kl. 16:20.
Citera
2020-11-20, 18:11
  #24218
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast nu har ju redan public service lokalredaktioner, det är bara att de fungerar så otroligt dåligt. Dels får man aldrig veta om när en ny restaurang ska öppna eller stänga eller fått klagomål från miljö- och hälsa, men värst är att det brukar ta några dygn innan de skriver om aktuella brott som rån och liknande. Och aldrig om saker som var det ska byggas nytt, vilka skolor som ska stängas, vilken kommunpolitiker som snuskat sig...

Varför betala 1300 sek/år för inaktuella nyheter?

Fnissar lite. Har du aldrig sett att SVT har lokala nyheter? :-)

https://omoss.svt.se/kontakt/sa-kontaktar-du-vara-lokala-nyheter.html

Ja, Stockholmsnytt eller vad det heter har mest inslag om huckletanter som sitter och stickar tillsammans på skattebetalarnas bekostnad, den dåliga sjukvården för invandrare med menssmärtor och nya naiva projekt för ungdomar i orten som ska minska kriminaliteten.
Citera
2020-11-20, 18:17
  #24219
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Ja, Stockholmsnytt eller vad det heter har mest inslag om huckletanter som sitter och stickar tillsammans på skattebetalarnas bekostnad, den dåliga sjukvården för invandrare med menssmärtor och nya naiva projekt för ungdomar i orten som ska minska kriminaliteten.
Och du förstod inte att det finns lokalnyheter? Om ändå väldigt kassa.

Men du har aldrig förstått att de finns?

Stockholmsnytt är väl inte skattefinasierad public service.
__________________
Senast redigerad av constant 2020-11-20 kl. 18:22.
Citera
2020-11-20, 18:22
  #24220
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och du förstod inte att det finns lokalnyheter? Om ändå väldigt kassa.

Men du har aldrig förstått att de finns?

Det är ju de regionala nyhetssändningarna i SVT jag talar om. Eller finns det lokala nyheter som är mer lokala? Var då?
Citera
2020-11-20, 18:27
  #24221
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Eller finns det lokala nyheter som är mer lokala? Var då?
Ja. Menar du allvar att du aldrig sett dem? Det finns radio och webb, och streamteve. Men du har aldrig sett nåt av dem?

Helt otroligt.

Ett exempel: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rekordbillig-el-om-du-bor-pa-ratt-stalle

Helt sjukt att du missat att det finns lokalnyheter... Jag bara gapar...
__________________
Senast redigerad av constant 2020-11-20 kl. 18:29.
Citera
2020-11-20, 18:30
  #24222
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ja. Menar du allvar att du aldrig sett dem? Det finns radio och webb, och streamteve. Men du har aldrig sett nåt av dem?

Helt otroligt.

Varför är du så otrevlig? Har jag gjort dig något?

Jag antog att det var mer reguljära TV-sändningar som diskuterades.
Citera
2020-11-20, 18:35
  #24223
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Varför är du så otrevlig? Har jag gjort dig något?

Jag antog att det var mer reguljära TV-sändningar som diskuterades.
Kanske för att du är lite dum i huvudet?

Man har visat lokala nyheter under kanske tjugio år.

Att du inte någonsin känt till att det finns lokalnyheter inom public service tyder väl på att du är ganska så blåst, eller?
Citera
2020-11-20, 18:37
  #24224
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Varför är du så otrevlig? Har jag gjort dig något?

Jag antog att det var mer reguljära TV-sändningar som diskuterades.
Det har förekommit i minst trettio åt.

Har du bott under en sten?

Seriöst: Har du aldrig sett lokal-teve? Aldrig? Du är fan körd!
__________________
Senast redigerad av constant 2020-11-20 kl. 18:45.
Citera
2020-11-20, 18:46
  #24225
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Varför är du så otrevlig? Har jag gjort dig något?

Jag antog att det var mer reguljära TV-sändningar som diskuterades.
Menar du på fullaste allvar att du aldrig sett på regionala sändningar?
Citera
2020-11-20, 20:00
  #24226
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totallynotarobot
Bonnier ska börja rulla ut små lokala betalbloggar med 1-3 journalister.

Inledningsvis är följande domäner registrerade:

hässleholmstidning.se
ystadstidning.se
eslövstidning.se
hörbytidning.se
höörstidning.se

Idén är god. Hyperlokala nyheter med obefintliga omkostnader när allt som krävs idag är en laptop, mobiltelefon och en blogg. Polis, trafik och sport kan autopubliceras centralt samtidigt som man har TT för riksnyheter. Kanske har man lärt sig från alternativmedia och insett att det inte krävs 50 miljoner för att starta en blogg. Iofs så är det Bonnier, så risken är väl uppenbar att vi får politism 2.0 och att någon journalist från Sydsvenskan som tog chansen att bli lokaljournalist får sparken.

Det är en sen insikt från drakarna.

Det som glädjer mig är att de får börja förbättra villkoren för drivna journalister om de vill behålla dem på de här jobben. Det är lätt hänt att en missnöjd journalist säger upp sig och eftersom know-how är hårdvaluta vad gäller lokalnyheter är risken att de fattiga på Bonniers får ersätta med en av sina nickedockor.

Kundkontakterna är intressant nog superviktiga för moderna digitala lokalnyhetsredaktioner. Speciellt de som har öppna kommentarsfält och kan nås via ett snabbt mess. Journalisten på plats sköter också kontakten med läsarna.

Journalister är som yrkeskår strykrädda på en nivå som bara omsorgs- och vårdpersonal är. Vi får se om det blir lättare för de drivna att stå på sig när arbetsgivarna bär sig åt.
Citera
2020-11-20, 23:22
  #24227
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Det är en sen insikt från drakarna.

Det som glädjer mig är att de får börja förbättra villkoren för drivna journalister om de vill behålla dem på de här jobben. Det är lätt hänt att en missnöjd journalist säger upp sig och eftersom know-how är hårdvaluta vad gäller lokalnyheter är risken att de fattiga på Bonniers får ersätta med en av sina nickedockor.

Kundkontakterna är intressant nog superviktiga för moderna digitala lokalnyhetsredaktioner. Speciellt de som har öppna kommentarsfält och kan nås via ett snabbt mess. Journalisten på plats sköter också kontakten med läsarna.

Journalister är som yrkeskår strykrädda på en nivå som bara omsorgs- och vårdpersonal är. Vi får se om det blir lättare för de drivna att stå på sig när arbetsgivarna bär sig åt.

Samnytts chefredaktör talade om detta på alternativa bokmässan; hur gammelmedia kommer att börja konkurrera med altmedia genom att göra mer som dem. Han tror det kan bli tufft för gammelmedia har pengar att resurser när de väl bestämmer sig för att anta utmaningen.
Citera
2020-11-21, 01:52
  #24228
Medlem
Nu är det så illa att nymedia blivit gammelmedia; Verizon dumpar Huffington Post i knäet på BuzzFeed!

2011 såldes Huffington Post för 315 miljoner dollar, nu kan vi uppskatta värdet till noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in