2024-11-14, 23:06
  #26617
Avslutad
Läste precis att DN överger X.

Fantastiskt att följa hur vänstern förlorar en social media plattform i realtid.

Tänk ändå att Trump blev av med sitt konto en gång på den plattformen.

Edit: kollade in på bluesky. Det var fantastiskt att se Alexander Bard posta för tre fyra lajks.

En ny tid gryr. Själv är jag mest i horizon worlds på SoMe, en plats kliniskt ren från politik.

Interregnum till i Februari.
__________________
Senast redigerad av TimelineTourist 2024-11-14 kl. 23:22.
Citera
2024-11-15, 05:06
  #26618
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimelineTourist
Läste precis att DN överger X.
Det har blivit en grej för gammalmedia. Guardian slog sig för bröstet och gjorde samma sak.

Gammalmedia i allmänhet kämpar med räckvidd, relevans och trovärdighet. Att skärma av sig från världens största nyhets- och politikapp kommer inte att göra de problemen lättare att hantera.
Citera
2024-11-15, 10:03
  #26619
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det har blivit en grej för gammalmedia. Guardian slog sig för bröstet och gjorde samma sak.

Gammalmedia i allmänhet kämpar med räckvidd, relevans och trovärdighet. Att skärma av sig från världens största nyhets- och politikapp kommer inte att göra de problemen lättare att hantera.

Pressen på makthavare and censurera och reglera internet i allmänhet och sociala medier i synnerhet kommer öka. I Sverige pressas privatägd media både från en massiv konkurrens från Public Service och från sociala medier och alternativmedier. Deras överlevnad hänger på att tysta konkurrensen.

Plus att de drivs av rent ideologiska, aktivistiska intressen att tysta politiska motståndare.
Citera
2024-11-15, 10:22
  #26620
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det har blivit en grej för gammalmedia. Guardian slog sig för bröstet och gjorde samma sak.

Gammalmedia i allmänhet kämpar med räckvidd, relevans och trovärdighet. Att skärma av sig från världens största nyhets- och politikapp kommer inte att göra de problemen lättare att hantera.

Ja det är patetiskt. Vänstern slåss aldrig i egenskap av sin styrka, de är j-vla loudmouths tills folk får nog och säger OK vi går ut och gör upp. Då slinker de iväg och påstår sig blivit utsatta för någon form av övergrepp.

Allt började med att Elon sa att man var tvungen att betala för tjänsten.

Tänk om MSM helt plötsligt skulle ta ordentligt betalt för sina nyheter precis som att Flashback borde tvinga folk att stänga av sin adblocker för att få posta, tanken svindlar när man funderar på vad för skit man skulle slippa få läsa om.

Och i fallet MSM, vad skattebetalarna skulle slippa att betala en bloated klick av kulturarbetare i Stockholms identitetssökande via skattsedeln.
Citera
2024-11-15, 13:46
  #26621
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Pressen på makthavare and censurera och reglera internet i allmänhet och sociala medier i synnerhet kommer öka. I Sverige pressas privatägd media både från en massiv konkurrens från Public Service och från sociala medier och alternativmedier. Deras överlevnad hänger på att tysta konkurrensen.

Plus att de drivs av rent ideologiska, aktivistiska intressen att tysta politiska motståndare.
USA kommer antagligen att pressa åt andra hållet. Åtminstone under förra mandatperioden så betraktade Trumadministrationen EUs regleringsiver som en sorts handelshinder och straffskatter (via böter) på amerikanska techbolag. Vance var klar härom veckan att USA förväntar sig att allierade ställer upp på yttrandefrihet. För den som gillar yttrandefrihet var Trumps vinst en bra sak.
Citera
2024-11-16, 20:28
  #26622
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
För den som gillar yttrandefrihet var Trumps vinst en bra sak.
Då får vi hoppas att etikkommiten i senaten inte tjuvhåller på rapporten om Gaetz vandel länge till då.
Citera
2024-11-16, 23:32
  #26623
Medlem
Vansinnigt rolig sketch om Emil Helleredus TV4 "avslöjande" som gav guldspaden av DNs läsekrets på Södermalm. Detta visar hur extremt löjliga och framförallt desperata de är. Guldspadens jury måste vara drogmissbrukare.

https://youtu.be/5bhJSoVkDhs?si=xtp8UM7X01P4Vcvw&t=38
Citera
2024-11-17, 06:09
  #26624
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Vansinnigt rolig sketch om Emil Helleredus TV4 "avslöjande" som gav guldspaden av DNs läsekrets på Södermalm. Detta visar hur extremt löjliga och framförallt desperata de är. Guldspadens jury måste vara drogmissbrukare.

https://youtu.be/5bhJSoVkDhs?si=xtp8UM7X01P4Vcvw&t=38

Jag tyckte inte riktigt om klippet. Det var lite IQ 80, alltså det saknades ju helt och hållet finess. Hur som helst var budskapet sant.

En fråga jag ställer mig emellanåt är vilka som faktiskt betalar för DN, SvD, Aftonbladet, Expressen m. fl. Det vore intressant med lite statistik. Alla fyra av dessa tidningar producerar sån skit att det är svårt att förstå att någon läser artiklarna - än mindre betalar för att läsa dem.

Till och med i min lokala dagstidning är varenda artikel numer låst och varje rubrik clickbait - till och med brottsrelaterade artiklar, i stil med "det oväntade fyndet i familjeparken." En totalt intetsägande rubrik, förstås. Vill man vet vad man funnit, och vilken park i staden det rör sig om, då får man minsann betala.

Gammelmedia är redan dött sedan några år. Det kommer dock inte gå i konkurs på länge. Judarna i Bonnier och Schibsted kommer så klart fortsätta ösa in pengar för att hålla igång propagandamaskinen även om den går med förlust.
Citera
2024-11-17, 12:27
  #26625
Medlem
Ratads avatar
Lite anekdotiska observationer jag upplevt och fått förklarat för mig är att de uppköpta varumärkena misshandlas eller kastas bort precis som jag antog för några år sedan. Har i helgen haft ett antal intressanta samtal med "vanligt folk" som berättar om hur samhällsgranskningen havererat (som var gammelmedias ursäkt till varför de behövde bidrag).

Koncernerna samlade på sig varumärken och många har förvandlats till rena veckotidningar med firardags, dödsannonser... Och inköpt material. Ingen granskning av kommunalpolitiken, långsamma uppdateringar på hemsidorna och om de har tur kan det finnas kvar någon fotbollsintresserad sportjournalist som skriver kritiska analyser av hur klubbarna i regionen sköts.

Vissa tycker väl det är skönt att slippa att bli granskade och få jobbiga frågor men jag har talat med kommunalråd, kulturmänniskor, sportutövare och beslutsfattare som varit avundsjuka på den samhällsbevakning och nyhetsuppdatering jag och min uppdragsgivare gör. De har hört av sig till chefen och berättat att vi gör ett jättebra jobb från att berätta om teater till bedrägerier och olyckor.
Citera
2024-11-17, 13:05
  #26626
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Lite anekdotiska observationer jag upplevt och fått förklarat för mig är att de uppköpta varumärkena misshandlas eller kastas bort precis som jag antog för några år sedan. Har i helgen haft ett antal intressanta samtal med "vanligt folk" som berättar om hur samhällsgranskningen havererat (som var gammelmedias ursäkt till varför de behövde bidrag).

Koncernerna samlade på sig varumärken och många har förvandlats till rena veckotidningar med firardags, dödsannonser... Och inköpt material. Ingen granskning av kommunalpolitiken, långsamma uppdateringar på hemsidorna och om de har tur kan det finnas kvar någon fotbollsintresserad sportjournalist som skriver kritiska analyser av hur klubbarna i regionen sköts.
Ja det är riktigt illa. Medborgarna får ingen insyn i vad som händer i kommunalpolitiken, EU eller våra nordiska grannländer. Måste vara en medveten fördumning av folket för att kunna vilseleda dom ännu lättare. Jag förstår inte hur det kan tillåtas att Schibstedt och Bonnier får äga i stort sett all media i Sverige. Nu har Bonnier även köpt upp all svenskspråkig media i Finland utom en tidning. Det är skrämmande.
Citera
2024-11-17, 16:35
  #26627
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
En fråga jag ställer mig emellanåt är vilka som faktiskt betalar för DN, SvD, Aftonbladet, Expressen m. fl. Det vore intressant med lite statistik. Alla fyra av dessa tidningar producerar sån skit att det är svårt att förstå att någon läser artiklarna - än mindre betalar för att läsa dem.

Det har diskuterats tidigare i tråden vilka köparna är men vi kom fram till att det nog främst är bibliotek, myndighet och offentliga bolag, större företags receptioner, tandläkarmottagningar osv.

Och för privatpersoner är det nog nästan uteslutande är pensionärer, som nog förvisso har internet, men ändå föredrar papperstidningar av gammal vana.

Därtill säljs någon enstaka till folk som ibland vill ha ett korsord eller sudoku att lösa på badstranden eller att slå in glas och porslin med när de flyttar etc.
Citera
2024-11-17, 20:42
  #26628
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Lite anekdotiska observationer jag upplevt och fått förklarat för mig är att de uppköpta varumärkena misshandlas eller kastas bort precis som jag antog för några år sedan. Har i helgen haft ett antal intressanta samtal med "vanligt folk" som berättar om hur samhällsgranskningen havererat (som var gammelmedias ursäkt till varför de behövde bidrag).

Koncernerna samlade på sig varumärken och många har förvandlats till rena veckotidningar med firardags, dödsannonser... Och inköpt material. Ingen granskning av kommunalpolitiken, långsamma uppdateringar på hemsidorna och om de har tur kan det finnas kvar någon fotbollsintresserad sportjournalist som skriver kritiska analyser av hur klubbarna i regionen sköts.

Vissa tycker väl det är skönt att slippa att bli granskade och få jobbiga frågor men jag har talat med kommunalråd, kulturmänniskor, sportutövare och beslutsfattare som varit avundsjuka på den samhällsbevakning och nyhetsuppdatering jag och min uppdragsgivare gör. De har hört av sig till chefen och berättat att vi gör ett jättebra jobb från att berätta om teater till bedrägerier och olyckor.

Hur ser du på att Public Service eventuellt konkurrerar ut annan lokalmedia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in