2019-08-29, 17:18
  #21157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
JKällor till Kulturnyheterna uppger att alla anställda på Expressen, som ägs av Bonnier news, kallades till ett möte under eftermiddagen.

Där framkom det att tidningen måste genomgå besparingar på 40-45 miljoner under hösten, varav hälften ska ske redaktionellt.
...
Även ett stort 75-årsfirande för tidningen ställs in med anledning av besparingarna.

Underbart. Underbart!!! Till och med festen ställs in pga besparingarna

40-45 miljoner i besparingar. Redaktionellt motsvarar väl det runt 80-100 tjänster, om man skär enbart på personal.

Härliga tider.
Citera
2019-08-29, 17:23
  #21158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadlyspawn
Det var ju också spekulationen för 5-6 år sedan...

Vill minnas att Vossevangens spekulation var spot on och Aftonbladets cirkulation har rasat från över 200 000 till under 50 000 sedan tråden startades.

Även Helin ska ha förutspått Aftonbladets död till 2018. Vad få förväntade sig var att man skulle dubbla priset och få en andra chans tack vare all casinoreklam.

En av de största tidningarna har alltså förlorat tre fjärdedelar av sina kunder samtidigt som en drös andra gått i konkurs, blivit sålda eller minskat utgivningstakten. Inte direkt så att tråden har haft fel om utvecklingen.
Citera
2019-08-29, 17:54
  #21159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ja och här är skälet:
Expressen måste spara 40-45 miljoner kronor i höst, enligt uppgifter till Kulturnyheterna. Hälften av dessa besparingar ska ske inom det redaktionella arbetet.
– Det är väldigt dystert, säger Jan Spångberg, fackligt förtroendevald vid tidningen.

Källor till Kulturnyheterna uppger att alla anställda på Expressen, som ägs av Bonnier news, kallades till ett möte under eftermiddagen.

Där framkom det att tidningen måste genomgå besparingar på 40-45 miljoner under hösten, varav hälften ska ske redaktionellt.
...
Även ett stort 75-årsfirande för tidningen ställs in med anledning av besparingarna.

Mindre annonsintäkter
Anledningen till de stora neddragningarna ska enligt Jan Spångberg vara en kraftig nedgång i annonsintäkter sedan i våras.

– En av dom annonskategorier som vikt ner sig mest är spelannonser som kvällstidningarna har haft mycket av, säger han.
https://www.svt.se/kultur/expressen-sparar-40-miljoner

Ja det var mycket på en gång. Spel och dobbel livnärde Expressen.

Först sparkades grisen Mattsson och nu denna underbara nyhet. Det blir till att fira i helgen!

https://www.friatider.se/expressen-firar-segern-genom-att-hanga-ut-sitt-offer-igen

De jävla svinen firar inte längre..
__________________
Senast redigerad av Pazzamo 2019-08-29 kl. 18:11.
Citera
2019-08-29, 20:19
  #21160
Medlem
Otroligt glädjande att vi förmodligen har en massa på Expressen som kan vänta sig avsked. Blir spännande att se fram emot.
Citera
2019-08-29, 20:31
  #21161
Medlem
Grinchen00s avatar
Dagens Nys har nu snart så få läsare att man kommer att få presstöd.
Bojkottar man dem får de alltså istället våra skattepengar.
Skratta eller gråta?
http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/om-dn-vill-ha-presstod-far-de-skarpa-sig/
Citera
2019-08-30, 06:54
  #21162
Medlem
Kan inte länka just nu men Expressen måste dra ner med 40 miljoner kronor. ExpressenTV får till stor del ta smällen. Annonsintäkterna sviker.
Citera
2019-08-30, 06:56
  #21163
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ja och här är skälet:
Expressen måste spara 40-45 miljoner kronor i höst, enligt uppgifter till Kulturnyheterna. Hälften av dessa besparingar ska ske inom det redaktionella arbetet.
– Det är väldigt dystert, säger Jan Spångberg, fackligt förtroendevald vid tidningen.

Källor till Kulturnyheterna uppger att alla anställda på Expressen, som ägs av Bonnier news, kallades till ett möte under eftermiddagen.

Där framkom det att tidningen måste genomgå besparingar på 40-45 miljoner under hösten, varav hälften ska ske redaktionellt.
...
Även ett stort 75-årsfirande för tidningen ställs in med anledning av besparingarna.

Mindre annonsintäkter
Anledningen till de stora neddragningarna ska enligt Jan Spångberg vara en kraftig nedgång i annonsintäkter sedan i våras.

– En av dom annonskategorier som vikt ner sig mest är spelannonser som kvällstidningarna har haft mycket av, säger han.
https://www.svt.se/kultur/expressen-sparar-40-miljoner

Ja det var mycket på en gång. Spel och dobbel livnärde Expressen.

Detta är extremt tungt för hela Bonnier-koncernen. Expressen är den enda produkt som gått med rejält överskott de senaste åren. Överskott som fördelats ut bland andra tidningar, framförallt Sydsvenskan men även DN för att täcka förluster. Nu är det slut på vinstmaskinen och vart ska Bonniers hämta pengarna då?

För att hitta de inlägg som handlar om hur främst Bonniers för över pengar från Expressen till Sydsvenskan läs inläggen i denna sökning:

https://www.flashback.org/sok/koncernbidrag?sp=1&t=1946234
Citera
2019-08-30, 07:09
  #21164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ja och här är skälet:
Expressen måste spara 40-45 miljoner kronor i höst, enligt uppgifter till Kulturnyheterna. Hälften av dessa besparingar ska ske inom det redaktionella arbetet.
– Det är väldigt dystert, säger Jan Spångberg, fackligt förtroendevald vid tidningen.

Källor till Kulturnyheterna uppger att alla anställda på Expressen, som ägs av Bonnier news, kallades till ett möte under eftermiddagen.

Där framkom det att tidningen måste genomgå besparingar på 40-45 miljoner under hösten, varav hälften ska ske redaktionellt.
...
Även ett stort 75-årsfirande för tidningen ställs in med anledning av besparingarna.

Mindre annonsintäkter
Anledningen till de stora neddragningarna ska enligt Jan Spångberg vara en kraftig nedgång i annonsintäkter sedan i våras.

– En av dom annonskategorier som vikt ner sig mest är spelannonser som kvällstidningarna har haft mycket av, säger han.
https://www.svt.se/kultur/expressen-sparar-40-miljoner

Ja det var mycket på en gång. Spel och dobbel livnärde Expressen.

Ok, det har skett en nedgång på spelannonser. Det ante mig. Spelbolagen har försökt kriga ihjäl varandra genom en aggressiv marknadsföring. Ett tag under våren var det nästan enbart reklam för spelbolag i TV-reklamen.

Det går inte så bra för spelbolagen trots det. De har nu blivit så många så att marknaden har blivit övermättad och vinsterna inte alls är anmärkningsvärt höga. Nu är marknadsföringspengarna slut. Kanske bara för tillfället men men...
Citera
2019-08-30, 09:06
  #21165
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ok, det har skett en nedgång på spelannonser. Det ante mig. Spelbolagen har försökt kriga ihjäl varandra genom en aggressiv marknadsföring. Ett tag under våren var det nästan enbart reklam för spelbolag i TV-reklamen.

Det går inte så bra för spelbolagen trots det. De har nu blivit så många så att marknaden har blivit övermättad och vinsterna inte alls är anmärkningsvärt höga. Nu är marknadsföringspengarna slut. Kanske bara för tillfället men men...
Det kom ju också någon lagändring för spelbolagen nyligen, som också verkar ha påverkat.
Citera
2019-08-30, 10:49
  #21166
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Hahaha 😂 Bitterheten riktigt dryyyper från hela texten. Jävlar vad gött att läsa.

Men jag fattar inte vad hon vill säga med den här punkten:


Varför måste du röra dig på stan efter 17? Varför måste du ha pappershög och laptop med dig om du fikar?

Det kanske är någon journalistgrej jag inte fattar.

Jag skulle vilja se fler texter från sparkade före detta journalister som attackerar kåren och ältar sin bitterhet.

Förhoppningsvis kommer det komma i takt med att allt fler förlorar jobbet och inser att de blivit utnyttjade.

Just nu tänker nog de flesta: "Om jag bara håller tyst och inte bråkar så kanske det dyker upp ett litet jobb för mig. I framtiden"

Fegt.

Jag tror att en riktigt bitter och uppriktig text skulle kunna få många läsare.

Säkert fler läsare än när de jobbade som journalister
Citera
2019-08-30, 10:57
  #21167
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Jag skulle vilja se fler texter från sparkade före detta journalister som attackerar kåren och ältar sin bitterhet.

Förhoppningsvis kommer det komma i takt med att allt fler förlorar jobbet och inser att de blivit utnyttjade.

Just nu tänker nog de flesta: "Om jag bara håller tyst och inte bråkar så kanske det dyker upp ett litet jobb för mig. I framtiden"

Fegt.

Jag tror att en riktigt bitter och uppriktig text skulle kunna få många läsare.

Säkert fler läsare än när de jobbade som journalister
Dessutom väntar man på någon som blir så bitter & förbannad att denne börjar skriva om PK-kulturen, åsiktskorridoren & hur man mörkat känsliga frågor medvetet & organiserat.
Citera
2019-08-30, 11:08
  #21168
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dessutom väntar man på någon som blir så bitter & förbannad att denne börjar skriva om PK-kulturen, åsiktskorridoren & hur man mörkat känsliga frågor medvetet & organiserat.

Vi borde närma oss en "topping point" tycker man. Å andra sidan är ju våra värdelösa journalister så exceptionellt fega och ryggradslösa.

Det har ju varit en del som tagit bladet från munnen tidigare bl a Marika Formgren: https://www.ingridochmaria.se/2019/03/19/rapport-fran-sanningssagarnas-frysbox/

De har dock snabbt avfärdats som nazister och inte fått den uppmärksamhet de förtjänat. Antagligen har de varit för tidigt ute.

Kanske kommer det en "andra våg" av avhoppare som kommer att trumpeta ut sanningen om vår genomruttna journalistkår och den gödselstack som idag är gammelmedia?

Tyvärr vågar jag inte hoppas på för mycket, men vem vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in