2019-08-29, 08:47
  #21145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Expressen Premium: 1 år för bara 9 kr
Studenterbjudande

De är desperata nu Bonniers

Aftonbladet ännu värre: förra året FICK jag en biobiljett för att skaffa Aftonbladet Plus (alltså inga kostnader i övrigt).
Citera
2019-08-29, 10:39
  #21146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5150-5157
Danska B.T. slutar med lösnummerförsäljning på vardagar. B.T. är en dansk motsvarighet till AB/Expressen.
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
En del intressanta spaningar.

Att Berlingske tidning (en av Danmarks ledande tidningar) inte längre ska komma ut som betaltidning på vardagar är ju en jättenyhet. Kan inte vara länge till innan även Aftonbladet/Expressen kommer gå samma väg.

B.T. (inte samma som morgontidningen Berlingske) har även en gratisupplaga. Nu skippar alltså B.T. sin vanliga upplaga på vardagar och satsar på gratistidningen. Prenumeranter får den alla dagar.
https://www.avisen.dk/bt-vil-fra-aarsskiftet-vaere-en-gratisavis_563726.aspx

(FB) Gammelmedias annalkande död
(FB) Gammelmedias annalkande död
(FB) Gammelmedias annalkande död

Det var B.T. som tog över MetroXpress 2016.
__________________
Senast redigerad av statligbluff 2019-08-29 kl. 11:14.
Citera
2019-08-29, 11:08
  #21147
Medlem
Public service-anställning lyfts ofta fram som att vinna en guldbiljett. Samtidigt slår Ekot-anställda larm till Journalisten om hur anställda sitter och gråter i korridorerna och på möten.

Efter omorganisationen så kommer utrikesreportrar hem och tvångsplaceras som "researcher" vars arbetsuppgifter bland annat innebär att boka gäster och ringa taxi åt dem.

Inger Arenander intervjuas och berättar att hon valde förtidspension framför förödmjukelsen.
Citera
2019-08-29, 12:02
  #21148
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asuna
Public service-anställning lyfts ofta fram som att vinna en guldbiljett. Samtidigt slår Ekot-anställda larm till Journalisten om hur anställda sitter och gråter i korridorerna och på möten.

Efter omorganisationen så kommer utrikesreportrar hem och tvångsplaceras som "researcher" vars arbetsuppgifter bland annat innebär att boka gäster och ringa taxi åt dem.

Inger Arenander intervjuas och berättar att hon valde förtidspension framför förödmjukelsen.
Så ovärdigt för någon som andra bör böja sig inför.

Säg, var kan man ta del av detta debacle?

Edit: Nevermind. Jag fick upp ögonlocken tillslut.
https://www.journalisten.se/nyheter/manga-mar-riktigt-riktigt-daligt-pa-ekot
Citera
2019-08-29, 12:29
  #21149
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Aftonbladet trotsar trenden och expanderar med en ny lokalredation i Malmö. Det framgår inte av artikeln om detta innebär nyanställningar eller om redan anställda Aftonbladet-journalister kommer flytta till Malmö. Om det är det senare som är fallet kanske detta är ännu en frysbox eller TV4 Nyheter? Ett sätt för ledningen att bli av med oönskad dödvikt och kringgå LAS.

Citat:
Ursprungligen postat av Lotta Folcker
Det är helt rätt tid att satsa. Lokaljournalistiken har försvagats på många håll i landet samtidigt som aktörer som Facebook och Google jobbar hårt för att vinna mark. Lokaltidningarna satsar med rätta på digitala prenumerationer. En stark digital aktör som Aftonbladet har både ett ansvar och en möjlighet att bidra till en bredare nyhetsbevakning.

https://www.journalisten.se/nyheter/aftonbladet-oppnar-redaktion-i-malmo
Citera
2019-08-29, 15:22
  #21150
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Expressen Premium: 1 år för bara 9 kr
Studenterbjudande

De är desperata nu Bonniers

Ja och här är skälet:
Expressen måste spara 40-45 miljoner kronor i höst, enligt uppgifter till Kulturnyheterna. Hälften av dessa besparingar ska ske inom det redaktionella arbetet.
– Det är väldigt dystert, säger Jan Spångberg, fackligt förtroendevald vid tidningen.

Källor till Kulturnyheterna uppger att alla anställda på Expressen, som ägs av Bonnier news, kallades till ett möte under eftermiddagen.

Där framkom det att tidningen måste genomgå besparingar på 40-45 miljoner under hösten, varav hälften ska ske redaktionellt.
...
Även ett stort 75-årsfirande för tidningen ställs in med anledning av besparingarna.

Mindre annonsintäkter
Anledningen till de stora neddragningarna ska enligt Jan Spångberg vara en kraftig nedgång i annonsintäkter sedan i våras.

– En av dom annonskategorier som vikt ner sig mest är spelannonser som kvällstidningarna har haft mycket av, säger han.
https://www.svt.se/kultur/expressen-sparar-40-miljoner

Ja det var mycket på en gång. Spel och dobbel livnärde Expressen.
Citera
2019-08-29, 15:23
  #21151
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ja och här är skälet:
Expressen måste spara 40-45 miljoner kronor i höst, enligt uppgifter till Kulturnyheterna. Hälften av dessa besparingar ska ske inom det redaktionella arbetet.
– Det är väldigt dystert, säger Jan Spångberg, fackligt förtroendevald vid tidningen.

Källor till Kulturnyheterna uppger att alla anställda på Expressen, som ägs av Bonnier news, kallades till ett möte under eftermiddagen.

Där framkom det att tidningen måste genomgå besparingar på 40-45 miljoner under hösten, varav hälften ska ske redaktionellt.
...
Även ett stort 75-årsfirande för tidningen ställs in med anledning av besparingarna.

Mindre annonsintäkter
Anledningen till de stora neddragningarna ska enligt Jan Spångberg vara en kraftig nedgång i annonsintäkter sedan i våras.

– En av dom annonskategorier som vikt ner sig mest är spelannonser som kvällstidningarna har haft mycket av, säger han.
https://www.svt.se/kultur/expressen-sparar-40-miljoner

Ja det var mycket på en gång. Spel och dobbel livnärde Expressen.
Föst telefonsex, sen spel. Det finns väl inget kvar att täcka upp för detta bortfall.
Det skulle möjligtvis vara Fentanyl-annonser & liknande.
Citera
2019-08-29, 15:46
  #21152
Medlem
Hej,
Den här tråden startades 2012. Nu är det 2019...
När inträffar deadline och all gammelmedia är borta?
Citera
2019-08-29, 15:52
  #21153
Medlem
Fickludds avatar
Jag har aldrig köpt Expressen och jag har inte gett dem ett endaste klick de senaste tio åren så jag tar åt mig lite av äran.
Citera
2019-08-29, 16:00
  #21154
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadlyspawn
Hej,
Den här tråden startades 2012. Nu är det 2019...
När inträffar deadline och all gammelmedia är borta?
Gammelmedia är död när pappersutgåvan hos Aftonbladet, Expressen, GP, DN, SvD, Metro och Sydsvenskan har lagts ner.

Metro har fallit och GP var väldigt nära för några år sen.

Här i tråden har ju spekulerats att både Aftonbladet och Expressen kommer falla innan nästa val. SvD har gått på konstgjord andning i årtionden. Sydsvenskans egen krönikör förutspådde för flera år sedan att tidningen skulle vara borta innan 2025.

Tidningarnas ekonomi är extremt ansatt redan nu och nu börjar fler och fler spekulera om en stundande lågkonjunktur. Något som kommer drabba tidningarna superhårt.

Jag tror gammelmedia är död inom 5-7 år.
Citera
2019-08-29, 16:23
  #21155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Gammelmedia är död när pappersutgåvan hos Aftonbladet, Expressen, GP, DN, SvD, Metro och Sydsvenskan har lagts ner.

Metro har fallit och GP var väldigt nära för några år sen.

Här i tråden har ju spekulerats att både Aftonbladet och Expressen kommer falla innan nästa val. SvD har gått på konstgjord andning i årtionden. Sydsvenskans egen krönikör förutspådde för flera år sedan att tidningen skulle vara borta innan 2025.

Tidningarnas ekonomi är extremt ansatt redan nu och nu börjar fler och fler spekulera om en stundande lågkonjunktur. Något som kommer drabba tidningarna superhårt.

Jag tror gammelmedia är död inom 5-7 år.

Det var ju också spekulationen för 5-6 år sedan...
Citera
2019-08-29, 16:38
  #21156
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadlyspawn
Hej,
Den här tråden startades 2012. Nu är det 2019...
När inträffar deadline och all gammelmedia är borta?

Ungefär aldrig. Ju mindre av sina pengar marknaden lägger på gammelmedierna desto mer kompenserar staten med sina:

https://www.journalisten.se/nyheter/mediestodspengarna-slut-en-halv-miljard-extra-behovs-pa-tre-ar

Citat:
Myndigheten för press, radio och tv bedömer att anslagen till presstöd och mediestöd måste höjas med en halv miljard kronor de kommande tre åren.
...
Allt fler dagstidningar hamnar under 30 procent hushållstäckning och blir därmed berättigade till presstöd.
...
En stor osäkerhetsfaktor i prognosen är Dagens Nyheters, som också börjar komma ner i täckningsgrad. Skulle DN komma under 30 procent skulle de bli berättigade till fullt driftstöd om 40 miljoner kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in