2019-08-28, 10:03
  #21121
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Stockholms tingsrätt låter Metros rekonstruktion fortgå, trots Skatteverkets invändningar.

https://www.journalisten.se/nyheter/metros-rekonstruktion-far-fortsatta
Citera
2019-08-28, 11:12
  #21122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Journalisterna på Alingsås Tidning har inte fått lön för augusti. Orsaken är att bolaget har likviditetsproblem.

https://www.journalisten.se/nyheter/journalisterna-pa-alingsas-tidning-har-inte-fatt-lon

Blir alltid varm i kroppen av att läsa sådant här.

Hur är det nu för tiden, får journalister matkuponger? ^^
Citera
2019-08-28, 11:18
  #21123
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Blir alltid varm i kroppen av att läsa sådant här.

Hur är det nu för tiden, får journalister matkuponger? ^^
Man kanske kan ge dom ett ex. av den här läroboken?
Citera
2019-08-28, 11:51
  #21124
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Tretton tips till dig som riskerar att bli uppsagd

Karin Södergren, före detta redaktionschef och chefredaktör på Lärarförbundets tidningar, förlorade jobbet efter 14 år. Har ger hon några tips till andra som riskerar att bli uppsagda:

https://www.journalisten.se/kronika/tretton-tips-till-dig-som-riskerar-att-bli-uppsagd

Jag måste fan erkänna att jag för ovanlighetens skull inte vet om hon är sarkastisk eller allvarlig. Jag brukar ha näsa för sådant men jag tror banne mig jag går bet här.

Om hon är sarkastisk så är texten faktiskt väldigt kul och slipad.

Om den INTE är sarkastisk.... Jisses. Då är den fortfarande kul, men av helt andra orsaker.
Citera
2019-08-28, 12:01
  #21125
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna

Om hon är sarkastisk så är texten faktiskt väldigt kul och slipad.

Om den INTE är sarkastisk.... Jisses. Då är den fortfarande kul, men av helt andra orsaker.
Den måste vara sarkastisk, men säkert sann.

Troligen blev hon tillfrågad om att skriva en krönika om att förlora jobbet vid så hög ålder och efter lång och trogen tjänst, märkte hur bitter den blev och justerade den till en tips-lista så den förvisso fortfarande dryper av bitterhet - men ändå får alla läsare att le en stund.
Citera
2019-08-28, 12:04
  #21126
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Den måste vara sarkastisk, men säkert sann.

Troligen blev hon tillfrågad om att skriva en krönika om att förlora jobbet vid så hög ålder och efter lång och trogen tjänst, märkte hur bitter den blev och justerade den till en tips-lista så den förvisso fortfarande dryper av bitterhet - men ändå får alla läsare att le en stund.

Du är nog nära sanningen gissar jag.
Citera
2019-08-28, 12:29
  #21127
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Den måste vara sarkastisk, men säkert sann.

Troligen blev hon tillfrågad om att skriva en krönika om att förlora jobbet vid så hög ålder och efter lång och trogen tjänst, märkte hur bitter den blev och justerade den till en tips-lista så den förvisso fortfarande dryper av bitterhet - men ändå får alla läsare att le en stund.

"Ät din frukost och fokusera på tidningen. Läs de långa reportagen och gläds åt gestaltningstekniken. Inspireras utan att jämföra."

Jag tycker hon verkar riktigt skön och dryg. Hon skulle dock slängt in punkt 14: spara pengar genom att rensa bort onödiga kostnader som tidningsprenumeration och Netflix.
Citera
2019-08-28, 13:28
  #21128
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Tretton tips till dig som riskerar att bli uppsagd

Karin Södergren, före detta redaktionschef och chefredaktör på Lärarförbundets tidningar, förlorade jobbet efter 14 år. Har ger hon några tips till andra som riskerar att bli uppsagda:

https://www.journalisten.se/kronika/tretton-tips-till-dig-som-riskerar-att-bli-uppsagd

Jag måste fan erkänna att jag för ovanlighetens skull inte vet om hon är sarkastisk eller allvarlig. Jag brukar ha näsa för sådant men jag tror banne mig jag går bet här.

Om hon är sarkastisk så är texten faktiskt väldigt kul och slipad.

Om den INTE är sarkastisk.... Jisses. Då är den fortfarande kul, men av helt andra orsaker.
Hahaha 😂 Bitterheten riktigt dryyyper från hela texten. Jävlar vad gött att läsa.

Men jag fattar inte vad hon vill säga med den här punkten:

Citat:
6. Om du måste röra dig på stan, gör det efter 17. Eller låna en barnvagn av grannen. Om du vill fika: En uppslagen laptop med en pappershög intill kan räcka i timmar. Eller stå för att du är ledig när alla and*ra jobbar. Odla deras avundsjuka.

Varför måste du röra dig på stan efter 17? Varför måste du ha pappershög och laptop med dig om du fikar?

Det kanske är någon journalistgrej jag inte fattar.
Citera
2019-08-28, 13:30
  #21129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Blir alltid varm i kroppen av att läsa sådant här.

Hur är det nu för tiden, får journalister matkuponger? ^^

De får lönegaranti från staten som tack för troget arbete i statens tjänst.
Citera
2019-08-28, 13:39
  #21130
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Den 2 september träder Mittmedias nya organisation i kraft. 24 journalisttjänster försvinner, något som gjort många journalister upprörda.

Citat:
Ursprungligen postat av Johanna Hejdenberg
När Bonnier News tog över uppfattade många deras prat om att värna den lokala journalistiken som att det skulle bli satsningar, inte att vi skulle bli många färre. Nu finns en oro att vi blir så få kvar att vi inte klarar av vårt uppdrag. Någonstans går ju en smärtgräns.

Mittmedias affärschef kontrar kallt med att det har med ekonomiska realiteter att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Mikael Nestius
Vi har utgått från var vi tror det finns en långsiktig lönsamhet. Det här är en anpassning till verkligheten jämfört med hur det sett ut historiskt. Det är inte rimligt att till exempel ÖP, där vi har ekonomiska problem, ska ha en redaktion på 40 personer. Det kommer aldrig att gå.

Mittmedias redaktionella personalchef håller med och antyder att journalisterna ska vara glada över att bilan inte fallit ännu mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Per Åhlin
Redan i förra årets budget, som aldrig genomfördes eftersom Bonnieraffären närmade sig, låg en nedbemanning på 30 tjänster. Och det var innan vårens annonsras, som var en fullständig katastrof. Så när vi landar på ”bara” den här neddragningen är det i sig en satsning.

Här är de tidningar som förlorar tjänster:

Sundsvalls Tidning: 35 tjänster (minus 10 tjänster)
Örnsköldsviks Allehanda: 12 (minus 2)
Östersunds-Posten: 31 (minus 5)
Hälsingetidningar: 46 (minus 3)
Dalarnas Tidningar: 50 (minus 4)
Arbetarbladet: 19 (minus 2)
Gefle Dagblad: 31 (minus 1)
Länstidningen i Södertälje: (minus 1)
VLT: 32 (minus 6)

https://www.journalisten.se/nyheter/sa-blir-mittmedias-nya-organisation
Citera
2019-08-28, 13:55
  #21131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Den 2 september träder Mittmedias nya organisation i kraft. 24 journalisttjänster försvinner, något som gjort många journalister upprörda.



Mittmedias affärschef kontrar kallt med att det har med ekonomiska realiteter att göra.



Mittmedias redaktionella personalchef håller med och antyder att journalisterna ska vara glada över att bilan inte fallit ännu mer.



Här är de tidningar som förlorar tjänster:

Sundsvalls Tidning: 35 tjänster (minus 10 tjänster)
Örnsköldsviks Allehanda: 12 (minus 2)
Östersunds-Posten: 31 (minus 5)
Hälsingetidningar: 46 (minus 3)
Dalarnas Tidningar: 50 (minus 4)
Arbetarbladet: 19 (minus 2)
Gefle Dagblad: 31 (minus 1)
Länstidningen i Södertälje: (minus 1)
VLT: 32 (minus 6)

https://www.journalisten.se/nyheter/sa-blir-mittmedias-nya-organisation

Får det till 200-250 journalister som fortfarande jobbar på dessa tidningar. I mina ögon helt otroligt att så många behöva för att alstra de få och usla artiklar dessa tidningar publicerar. Effektiviteten är ju skrämmande låg.

Kolla på en tidning som Dalarnas; 50 journalister?!!! För de få och undermåliga artiklar man publicerar per dag! Vad fan gör de om dagarna? Kaffe och bulle? En artikel var fjärde dag per journalist
Citera
2019-08-28, 15:02
  #21132
Medlem
Expressen Premium: 1 år för bara 9 kr
Studenterbjudande

De är desperata nu Bonniers
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in