2013-03-28, 20:53
  #1561
Medlem
Men om man lämnar de traditionella MSM åt tidningsdöden därför att de är som de är som de är, *PK-ångest..beskrivet hur mycket som helst på Flashback.

Skulle det vara möjligt att starta upp en daglig tidning i pappersformat och på webben som faktiskt avspeglar 10-20'% av politiskt medvetna människor?

Jag känner väl till DI men vill ha en mer bredare tidning som avspeglar politik, nöje, mode och kultur för att nå en större läsekrets. Allt behöver inte handla om PK, antivit osv. så länge man granskar makten och hur de hanterar makten samt sätter Sverige och svenskarnas intresse främst.

Dvs. just det dagens tidningar inte gör.

Hade utan vidare lagt några några tusenlappar bara föra att njuta hur AB samt ExP dör sotdöden.
Citera
2013-03-29, 01:51
  #1562
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagring
Hade utan vidare lagt några några tusenlappar bara föra att njuta hur AB samt ExP dör sotdöden.

Varför inte stödja befintliga alternativa medier ekonomiskt i så fall?
Citera
2013-03-29, 16:19
  #1563
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Varför inte stödja befintliga alternativa medier ekonomiskt i så fall?


Saknar bredden inom dagens alternativa media. Det finns inte mycket av det jag efterlyste i dessa tidningar, att bara fokusera på stolligheterna inom svensk invandrarpolitik lockar inte så många läsare.
Citera
2013-04-01, 18:45
  #1564
Medlem
burberrys avatar
Undrar om inte tidningsbranschen själva dödar tidningarna med tanke på att reklampriserna ökar trots minskning av annonsörer och läsare. http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3668102.ece
Citera
2013-04-01, 18:53
  #1565
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burberry
Undrar om inte tidningsbranschen själva dödar tidningarna med tanke på att reklampriserna ökar trots minskning av annonsörer och läsare. http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3668102.ece
Det är en naturlig funktion när en marknad håller på att kollapsa. De behöver få ut så mycket de kan få och då höjer de priserna för de har inte nog med kunder som vill betala de låga priserna. Kollapsen är vädligt nära nu och jag tror snart att ett par tidningar kommer att göra en kontrollbalansräkning under 2013.

Det viktigaste är dock att ni inte läser deras skit, även om ni tror att ni är smarta med unvis.it så ger ni dem läsare som är vad de idag behöver. Totalblockera dem och använd black list funktioner i brandväggar om ni har svårt att låta bli att besöka dem.
Citera
2013-04-02, 09:12
  #1566
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Aftonbladet skall tydligen sluta med annonserna till sexlinjer. Något som dom tydligen haft fullt med i sin sportbilaga. Det borde ju ge ett avsevärt avbräck i intäkterna kan man tycka.
Citera
2013-04-02, 09:18
  #1567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Aftonbladet skall tydligen sluta med annonserna till sexlinjer. Något som dom tydligen haft fullt med i sin sportbilaga. Det borde ju ge ett avsevärt avbräck i intäkterna kan man tycka.

Knappast. Däremot tror jag att de bestämde sig för att kapa dessa pga att någon annan annonsör vägrade att annonsera om porrannonserna fanns kvar. Att det skulle ha att göra med att inte medverka till sexism är bara bullshit då aftonbladet har kritiserats för dessa annonser i evigheter så det är knappast en nyhet att folk inte gillar dem. Varför ta bort dem nu helt plötsligt?
Citera
2013-04-02, 09:48
  #1568
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagring
Skulle det vara möjligt att starta upp en daglig tidning i pappersformat och på webben som faktiskt avspeglar 10-20'% av politiskt medvetna människor?

Jag känner väl till DI men vill ha en mer bredare tidning som avspeglar politik, nöje, mode och kultur för att nå en större läsekrets. Allt behöver inte handla om PK, antivit osv. så länge man granskar makten och hur de hanterar makten samt sätter Sverige och svenskarnas intresse främst.

Dvs. just det dagens tidningar inte gör.

Hade utan vidare lagt några några tusenlappar bara föra att njuta hur AB samt ExP dör sotdöden.

Utan att kunna branschen så har jag en känsla av att den tiden är för evigt förbi. En ny tidning i pappersformat tror jag över huvud taget inte på. Distributionen som har varit en styrka i Sverige, du får hem morgontidningen i brevlådan, kommer förmodligen att bli nästa krisbransch när upplagorna sviker. Det kommer helt enkelt att bli för dyrt med hemkörning som täcker hela landet. Jag ser inte heller framför mig hur en "elittidning" kan överleva genom att enbart säljas i butiker och kiosker. Det är nog bara att acceptera det faktum att papperstidningen är på väg bort inom överskådlig framtid. Bra är väl det för bl.a miljön.

Teknik försvinner och ersätts med annat, inget märkligt med det. Personsökare, räknesticka, vykort, spara konsumkvitton för att skicka in vid årslutet när återbäringen ska beräknas?

Nätet har inneburit att folk kan byta åsikter och nås med "nyheter" och skeenden på ett helt annat sätt nu än för 30 år sedan.

Du behöver ingen betald "hallick" i form av en journalist som mellanled. Den nya situationen ställer givetvis betydligt större krav på den som tar del av det den ser och läser men det är i grunden enbart positivt.

Annonser som är det väsentliga för tidningarns ekonomi kommer förmodligen alltid att finnas kvar men inte i papperstidningarna. Varför köpa en papperstidning för att läsa om extrapris på falukorv? Varför betala för en dyr annons i en papperstidning när det finns betydligt mer prisvärda ställen att annonsera på?
Citera
2013-04-02, 09:51
  #1569
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Knappast. Däremot tror jag att de bestämde sig för att kapa dessa pga att någon annan annonsör vägrade att annonsera om porrannonserna fanns kvar. Att det skulle ha att göra med att inte medverka till sexism är bara bullshit då aftonbladet har kritiserats för dessa annonser i evigheter så det är knappast en nyhet att folk inte gillar dem. Varför ta bort dem nu helt plötsligt?
Jag tror att det är annonsörerna som lämnar Aftonbladet. Vad är det värt dem att betala för något som inte ger tillbaks investeringen? En annons i sportbladet måste kosta en del och en fallande upplaga motiverar knappast någon att betala, "snuskgubbar" kan idag hitta alla nummer de behöver på internet eller via hemsidor. Aftonbladet ges möjlighet att spela ut ett 'se-vad-bra-vi-är' kort istället för att säga som det är då det skulle få andra annonsörer att fundera på vad en annons i blaskan är värd.
Citera
2013-04-02, 14:12
  #1570
Medlem
zorzes avatar
Den hotade publicistiken,ett intressant seminarium där Helin,Hamrin och Wolodarski pratade om tidningarnas utmaning.Har filmen varit uppe i tråden?

Det som mest slår mig är hur DN och Aftonbladets ägare tacklat frågan om hur utvecklingen ska tacklas.Det som mest slår mig är att aftonbladet försöker på alla plan få upp intäkterna i strukturomvandlingen som nu sker från papper till digitalmedia medans DN mer är fullt medvetna om problematiken men agerar inte,redan 2001 försökte man ta betalt på DN.se men la ned det då det såg som ett misslyckande,medans Aftonbladet mer och mer försöker ta betalt på nätet och ser just nu det som lyckat .

Helin säger mycket vettigt i sin inledning,men forserar så det är nästan svårt att hänga med,jag tycker nästan att han försäger sig när han säger att marginalen på nätupplagan är 30%.

Både Wolodarski och Helin är överens om att annonsintäkterna är det viktigaste ur inkomstsynpunkt.

Se filmen,mkt vettigt sägs och man ser klara skillnader i att Aftonbladet agerar på flera plan medans DN är trögare.

http://www.axess.se/tv/player.aspx?id=2849
Citera
2013-04-03, 07:02
  #1571
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Mer gnäll av mediedrakarna för att SR snor deras affärsidé:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sr-snedvrider-konkurrensen_8048508.svd

Nu har man snart ingen som helst anledning att besöka deras sajter ens för dagsuppdaterongen av inrikesnyheter. SR är måhända inte perfekt men de är ändå att föredra.
Citera
2013-04-03, 07:50
  #1572
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenOfLowMoralFibre
Mer gnäll av mediedrakarna för att SR snor deras affärsidé:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...en_8048508.svd

Nu har man snart ingen som helst anledning att besöka deras sajter ens för dagsuppdaterongen av inrikesnyheter. SR är måhända inte perfekt men de är ändå att föredra.
Precis vad jag misstänkte,de angriper SR/SVT genom att anklaga dem för att snedvrida konkurrensen.Påstår att de har mer kapital i ryggen än dem själva.

Har för mig att SVT/SR får in 8-9miljarder som de omsätter medans Bonnier omsätter 2011 ca.29miljarder med en vinst före goodwill avskrivning på ca.1.5miljarder.
http://www.bonnier.se/Documents/Bonnier_arsredovisning_2011.pdf
Schibstedt Sverige som b.l.a äger SVD omsätter 4,2md(endast Sverigedelen)
http://www.resume.se/nyheter/media/2012/02/16/battre-an-vantat-for-schibsted/

Tror inte att det saknas muskler hos de båda privata koncernerna.Däremot är de desperata då de inser att de gamla betalningsmodellerna leder mot sotdöden då de hade moopol på annonsintäkterna.

De får fasa för den dag som Google bestämmer sig för att ta fram en nättidning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in