2010-04-25, 23:14
Medlem
Snoppgandalfs avatar
Om du avslutar gymnasieskolan med ett reducerat program 2010 eller senare, uppfyller du inte kraven för grundläggande behörighet. Du kan heller inte styrka grundläggande behörighet med ett samlat betygsdokument från gymnasial vuxenutbildning.

http://www.lu.se/o.o.i.s/906

Innebär det alltså att om man avslutade gymnasieskolan med ett reducerat program (fullständigt program, men med för mkt IG right?) INNAN 2010, så kan man fortfarande styrka grundläggande behörighet med samlat betygsdokument från komvux utfärdat nu?
Citera
2010-04-26, 10:26
Medlem
Snoppgandalfs avatar
Nu svarar jag på mig själv här, utifall att någon annan skulle vara oroad för samma sak som jag.

Så länge man har ett slutbetyg från gymnasiet, även om man har för mycket IG, så får man grundläggande behörighet när man tillsammans med t.ex ett samlat betygsdokument från komvux får mer än 2250 poäng, oavsett vilka kurser det är man läst på komvux. Förutsatt att man har godkänt i svenska A och B, Engelska A och Matte A.
Citera
2010-05-03, 19:05
Medlem
Brev idag till komvux i Hbg

Citat:
Hej!

Mitt namn är XX och är make till YY som går SFI C hos er. Min fru kom hem idag och är helt förtvivlad. Hon berättar att det är ingen som helst disciplin på lektionerna. Läraren hjälper inte till och undervisar undermåligt, andra elever sitter och pratar arabiska på lektionerna högt och springer runt till varandra, emellanåt springer det runt barn på lektionerna. Ursäkta min svenska, men vad fan är detta?

Det är inte meningen att min fru ska behöva springa in till andra lektionssalar för att få hjälp. YY har av tidigare lärare fått omdömet att hon lär sig bra, men måste öva mycket på talet. Hon får nu inte denna övningen. Hon berättar hur hon får ty sig till de andra lärarna under utflykten för att få öva på talet. Ska det verkligen vara så? För att citera skollagen:

9 § Det offentliga skolväsendet för vuxna skall ge vuxna tillfälle att i enlighet med individuella önskemål komplettera sin utbildning.

Det låter ni då uppenbarligen inte då min fru inte får någon genomförd undervisning. De får sätta sig med uppslagsbok och läsa HD på morgonen och läraren går ut ur klassrummet. Vad sjutton är detta? Detta är inget socialt experiment. Då detta är svenskaundervisning ska läraren lära ut och inga andra språk ska förekomma. Och framför allt så ska inte en jäkla massa barn springa runt där. Hur ska eleverna kunna koncentrera sig? Kan de inte se till att få barnpassning få de hålla sig hemma och bedriva självstudier så andra slipper bli lidande. Jag ifrågasätter starkt vad ni håller på med.

6 kap 5 §: Om en deltagare gjort sig skyldig till upprepade förseelser eller en allvarlig förseelse, eller om deltagare uppträtt olämpligt vid upprepade tillfällen eller deltagarens uppförande på annat sätt kan antas inverka skadligt på andra deltagare, får deltagaren avstängas från utbildningen helt eller delvis.

Kan man inte sköta sig så har man inget på lektionerna att göra. Kursen är till för att utbilda människorna i det svenska språket så att de klarar sig i samhället. Hur ska de kunna göra detta under dessa omständigheter?

Det får bli en skärpning. På lektionerna ska det läras ut svenska. Inga barn ska springa runt och leka i salarna. Alla elever ska lyssna och studera, inte springa runt till andra och snacka en massa skit på lektionerna.
Klarar ni inte av detta får ni kontakta mig så får vi titta på en alternativ lösning. Har ni synpunkter eller frågor får ni också höra av er.

Skrev detta mail idag till de ansvariga. Vad fan sysslar skolan med? Någon ordning får det vara. Detta handlar dessutom om vuxna människor. Denna tråden skulle lika gärna kunna hamna inne om integration och invandring då det är en grupp som utmärker sig. Gissa vilka. Var är skolan på väg? Vilka åtgärder kan man vidta? Känns lönlöst med skolverket och politiker är det ju inte värt att tänka på ens.
Citera
2010-05-03, 19:16
Medlem
Kristallpojkens avatar
Lärarna har väl läst för mycket I&I på Flashback och jobbar för deras värderingar.
Nej, men allvarligt så förstår jag frustrationen. Försök bara att inte få detta till något som kommer luta åt att invandrare har sämre inlärningsförmåga och koncentrationsförmåga.

Detta är lärarnas/lärarens fel att de/han/hon inte följer skollagen. Har du vart och talat med läraren som har hand om undervisningen? Hade vart intressant att veta vad personen har för åsikter.
Citera
2010-05-03, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallpojken
Lärarna har väl läst för mycket I&I på Flashback och jobbar för deras värderingar.
Nej, men allvarligt så förstår jag frustrationen. Försök bara att inte få detta till något som kommer luta åt att invandrare har sämre inlärningsförmåga och koncentrationsförmåga.

Detta är lärarnas/lärarens fel att de/han/hon inte följer skollagen. Har du vart och talat med läraren som har hand om undervisningen? Hade vart intressant att veta vad personen har för åsikter.

Nej, har inte pratat än. Skrev detta mail ikväll. Försöker ju verkligen inte få detta att verka negativt mot invandringen i sig, då jag till och med har gift mig med en. Detta beteende sabbar ju för alla, både de skötsamma invandrarna och i förlängningen samhället. Men om inget gör något kommer ingen ändring att ske tyvärr.
Citera
2010-05-03, 19:22
Medlem
Mockens avatar
Varför skriver inte din fru ett eget brev? Jag tycker det ser konstigt ut att du som man ska skriva åt henne.
Citera
2010-05-03, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Varför skriver inte din fru ett eget brev? Jag tycker det ser konstigt ut att du som man ska skriva åt henne.

Hon har inte varit i Sverige så länge, så hennes språkliga kunskaper har för stora brister för att kunna skriva det. Sen är hon för snäll som person, så jag tog på mig det.
Citera
2010-05-03, 19:26
Medlem
dataSaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Det kan inte vara för att vår kära TS här har bättre svenska och lättare kan få fram vad de vill ha sagt?
Citera
2010-05-03, 19:27
Medlem
Kristallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Nej, har inte pratat än. Skrev detta mail ikväll. Försöker ju verkligen inte få detta att verka negativt mot invandringen i sig, då jag till och med har gift mig med en. Detta beteende sabbar ju för alla, både de skötsamma invandrarna och i förlängningen samhället. Men om inget gör något kommer ingen ändring att ske tyvärr.

Okej. Jo antog med att du var gift med en då din svenska var såpass ren. Men det har sagts många gånger tidigare att SFI inte är optimalt för att lära sig svenska.
Att man lär sig "bil, flicka, bord" osv. är inget negativt. Men försök få ut henne i sociala sammanhäng. Inlärning sker bäst genom variation och inte repetition.
Fortfarande intressant att få höra lärarens åsikt i det hela, om du har planer på att uppdatera.
Citera
2010-05-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallpojken
Okej. Jo antog med att du var gift med en då din svenska var såpass ren. Men det har sagts många gånger tidigare att SFI inte är optimalt för att lära sig svenska.
Att man lär sig "bil, flicka, bord" osv. är inget negativt. Men försök få ut henne i sociala sammanhäng. Inlärning sker bäst genom variation och inte repetition.
Fortfarande intressant att få höra lärarens åsikt i det hela, om du har planer på att uppdatera.

Absolut, dock måste grunden och förståelsen för grammatiken komma från skolan. Uppdatering kommer självklart, de lär väl ringa i morgon har jag en känsla av. Har sagt åt henne att inte vara för snäll men har en känsla att de byter klass och samma skit består
Citera
2010-05-03, 19:33
Medlem
Roll8ors avatar
Hehe min kompis är gift med en australienare. Nu bor dom i Sverige tillsammans och han ska lära sig svenska för att snabbt komma ut i arbetslivet (han är utbildad arkitekt med ca 6 års arbetslivserfarenhet i ryggen, men måste såklart lära sig språket).

Efter ca 2 månader slutade det med att de fick hyra en privatlärare för att det gick till ungefär så som TS skriver. Svenskaundervisningen för invandrare är under all kritik. Det går inte para ihop västerlänningar med araber med kineser. Kineserna är tex i allmänhet väldigt driftiga men har enorma problem med uttal.

Sen är det folk som är analfabeter blandade med folk som har masterutbildningar. Klart som fan det blir kaos. Sen att lärarna inte orkar/vågar göra ett skit gör inte saken bättre.

TS; kolla om det finns några kurser på universitetet istället. Alternativet är nog tyvärr privatlektioner.
Citera
2010-05-03, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roll8or
Hehe min kompis är gift med en australienare. Nu bor dom i Sverige tillsammans och han ska lära sig svenska för att snabbt komma ut i arbetslivet (han är utbildad arkitekt med ca 6 års arbetslivserfarenhet i ryggen, men måste såklart lära sig språket).

Efter ca 2 månader slutade det med att de fick hyra en privatlärare för att det gick till ungefär så som TS skriver. Svenskaundervisningen för invandrare är under all kritik. Det går inte para ihop västerlänningar med araber med kineser. Kineserna är tex i allmänhet väldigt driftiga men har enorma problem med uttal.

Sen är det folk som är analfabeter blandade med folk som har masterutbildningar. Klart som fan det blir kaos. Sen att lärarna inte orkar/vågar göra ett skit gör inte saken bättre.

TS; kolla om det finns några kurser på universitetet istället. Alternativet är nog tyvärr privatlektioner.

Jo, man får titta på något. Det är så skönt att veta att skattepengarna man betalar in går till vettiga saker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in