2021-05-29, 21:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironside79
Det beror helt på din kommun sorgligt nog. Vissa mindre kommunder som bara har ett begränsat Komvux brukar ha väldigt mycket öppna ingångar och kontrakt med nått företag som sköter det på distans.
Bor du i en större kommun kan det vara betydligt mer begränsat med prövningar.

Prövning måste skötas genom komvux om du ska få ett betyg.
Vad gäller Stockholms kranskommuner använder nästan alla samma företag, och de har väldigt begränsat med prövningar p.g.a. corona.
Citera
2021-06-02, 10:52
Medlem
Bonnatorps avatar
Det är inga som helst problem inom rätt kurser.

Är man redan lite smått allmänbildad och har någorlunda lätt för att läsa så är det t.ex. Inga problem alls att kötta igenom Medicin 1, Psykiatri 1 och Psykologi 1 på 10 veckor.
Iallafall medicinkursen är 150 lätta poäng, och lärorika på det.

Däremot om det skulle vara Matematik 4, kemi 2 och fysik 2, då får du lov att vara ett smartskaft utan dess lika för att hinna med.

Så är det bara för poängen så rekommenderar jag omvårdnadskurser då de är rätt så enkla (inte specialpedagogik om du inte har jättelätt för att ordbajsa om behandling och bemötande av avvikande människor).
Citera
2021-06-02, 16:38
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Det är inga som helst problem inom rätt kurser.

Är man redan lite smått allmänbildad och har någorlunda lätt för att läsa så är det t.ex. Inga problem alls att kötta igenom Medicin 1, Psykiatri 1 och Psykologi 1 på 10 veckor.
Iallafall medicinkursen är 150 lätta poäng, och lärorika på det.

Däremot om det skulle vara Matematik 4, kemi 2 och fysik 2, då får du lov att vara ett smartskaft utan dess lika för att hinna med.

Så är det bara för poängen så rekommenderar jag omvårdnadskurser då de är rätt så enkla (inte specialpedagogik om du inte har jättelätt för att ordbajsa om behandling och bemötande av avvikande människor).
Problemet är att många kommuner inte låter en ta särskilt många poäng, inte att kurserna i sig är för svåra.
Citera
2021-06-02, 16:50
Medlem
Du måste ställa frågan till din kontaktperson innom komunen.
Nu läste jag på stenåldern, men jag läste in Matte och fysik till etapp 4 plus Engelska till Etapp 2 under 20 veckor, Utan bakomliggande gymnasiebetyg. Så det är inte omöjligt men kräver samarbete med komunen och ett hårt jobb.
I mitt fall pratade jag direkt med rektorn på utbildningsenheten.
Men det var en liten komun där det var en hög fokus att hjälpa sina invånare.
Senast redigerad av SkogsSaab 2021-06-02 kl. 16:54.
Citera
2021-07-11, 20:28
Medlem
Att läsa olika kurser på Komvux, hur skiljer svårighetsgraden åt?

Hej, jag undrar hur svårt det var att läsa Matematik 5 och Fysik 1a på antingen Hermods eller NTI-Skolan? Samt Biologi 2 på Hermods? Vilka kurser upplevde ni var lätta att läsa på Hermods/NTI-Skolan?

Beror på vad syftet är förstås, då det ska kvitta när det kommer till inlärningen, men själva uppgifterna, lärare, osv. är det jag undrar över. Så syftet är att få höga betyg, med Hermods vet jag att det går att googla deras uppdrag för att få lösningar. Med NTI-Skolan har jag upplevt med tidigare kurser i matematik att de är kräsna med att man ska skriva utförliga lösningar, och att de drar bort en poäng ifall man saknar något i lösningen. Samma sak med Fysik 1 på NTI-skolan, där de drar bort poäng om man kanske inte skriver med enheterna.

Så som jag förstår det brukar det vara ca 3-5 inlämningsuppgifter på Hermods som kallas för uppdrag. Dessa består av 3-5 uppgifter som man ska lösa och lämna in till läraren (och lösningar till dessa finns ute på nätet). I slutet av kursen sedan blir det ett muntligt prov där läraren frågar olika saker, och från vad jag har hört, är det om begrepp och att lösa enklare uppgifter.
Senast redigerad av lizardangie 2021-07-11 kl. 20:31.
Citera
2021-08-11, 12:55
Medlem
Plugga språk på universitet eller vuxenutbildning/komvux

Hej,

Jag vill lära mig ett nytt språk som jag är helt färsk inom och undrar om någon här har erfarenhet av att plugga just språk på vuxenutbildning/komvux (moderna språk steg 1-3) respektive på högskola (nybörjarkurser). I bägge fall blir det på distans. Detta är inget jag behöver för att få en viss behörighet eller liknande utan för min egen skull och jag vill nå en hög nivå (B1-B2) så snabbt som möjligt samtidigt som jag jobbar heltid och inte kan ägna hela dagarna åt studier.
Citera
2021-08-11, 13:22
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag studerade spanska på komvux, samt japanska, koinégrekiska, bibelhebreiska samt arabiska på universitetet. Min rekommendation är att studera ett språk på heltid och inte gå några andra kurser samtidigt. Det var mitt misstag att inte göra det.
Citera
2021-08-11, 13:25
Medlem
Ja, det är endast ett språk som gäller. Tyckte du att det var någon större skillnad i hur effektivt du lärde dig på komvux jämfört med universitet (kvalitet på lärare, föreläsningar, övningar, kursmaterial mm) bortsett från att spanska är betydligt lättare än dina övriga språk förstås.
Citera
2021-08-11, 14:59
Medlem
Har läst spanska 1 och 2 på hermods via komvux. Kunde redan spanska men för att få CSN under sommaren. Av samma anledning läste jag nybörjardanska på linnéuniversitetet en tidigare sommar. Kursen på Linné höll mycket högre kvalitet än Hermodskurserna. Hade egentligen ingen aning om vad jag behövde kunna på spanskan.

Det var dock mindre att göra på hermods, men det är väl negativt om målet är kunskap.

Edit: Fick A på båda såklart.
Senast redigerad av apanola12 2021-08-11 kl. 15:40.
Citera
2021-08-11, 15:25
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shlashleesh
Hej,

Jag vill lära mig ett nytt språk som jag är helt färsk inom och undrar om någon här har erfarenhet av att plugga just språk på vuxenutbildning/komvux (moderna språk steg 1-3) respektive på högskola (nybörjarkurser). I bägge fall blir det på distans. Detta är inget jag behöver för att få en viss behörighet eller liknande utan för min egen skull och jag vill nå en hög nivå (B1-B2) så snabbt som möjligt samtidigt som jag jobbar heltid och inte kan ägna hela dagarna åt studier.
Jag har läst Franska 1 och 2 på Hermods. Det var iofs ett tag sen, men där var det i stort sett bara nöta in boken och göra några uppdrag, för att sen göra en muntlig examination online. Kunde man bara boken så var det hur lätt som helst - jag fick MVG* i båda utan några som helst problem.

Om man dock är ute efter ren kunskap utan att bry sig om det formella betyget så tyckte jag inte Hermods gav så mycket. De har "studieguider" till materialet, men de består i stort sett av "Läs sidorna x-y" och lite upprepningar av några stycken som stod i boken. Uppdragen var bara baserade på sånt som fanns i boken, och lärarna hade jag ingen kontakt med annat än att han lämnade tillbaka rättade uppdrag och genomförde examinationen.

Men om du ändå ska läsa in materialet så kan du ju lika gärna se till att få betyg på samma gång, eftersom det är gratis. Vem vet, du kanske får nytta av det i framtiden.

*Ja, MVG. Det var som sagt ett tag sen.
Citera
2021-08-23, 17:54
Medlem
Klarar inte matte 1b (komvux)

Som rubriken lyder.

Kalla mig efterbliven men jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra, jag klarar inte matte 1b. Jag har inte gymnasieexamen pga att jag sket i matten i gymnasiet, utöver det har jag bättre betyg än snittet i de andra ämnena.

Tappad som barn, min ADD diagnos, ja något av det grundar det sig i iallafall. Mot ADD:n tar jag medicin iallafall.

Hade mitt första komvux prov förra veckan, på 4 kapitel, fick hälften av det man behövde för att bli godkänd, la säkert 20 timmar inför provet. Känns så jävla lönlöst att plugga till något som är omöjligt. Klarade i princip alla uppgifter i boken men så fort jag satte mig ner och skulle skriva provet så gick det så jävla dåligt. Är det någon som har tips?

Har i princip skitit i matten sen 9an på grundskolan, fick knappt godkänt där, helt jävla omöjligt

Kan säkert tänka mig att jag har dyskalki också.

mvh
Citera
2021-08-23, 17:59
Medlem
Varför tror du att det gick det bra med uppgifterna i boken men dåligt med uppgifterna på provet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in