Citat:
Ursprungligen postat av
Shlashleesh
Hej,
Jag vill lära mig ett nytt språk som jag är helt färsk inom och undrar om någon här har erfarenhet av att plugga just språk på vuxenutbildning/komvux (moderna språk steg 1-3) respektive på högskola (nybörjarkurser). I bägge fall blir det på distans. Detta är inget jag behöver för att få en viss behörighet eller liknande utan för min egen skull och jag vill nå en hög nivå (B1-B2) så snabbt som möjligt samtidigt som jag jobbar heltid och inte kan ägna hela dagarna åt studier.
Jag har läst Franska 1 och 2 på Hermods. Det var iofs ett tag sen, men där var det i stort sett bara nöta in boken och göra några uppdrag, för att sen göra en muntlig examination online. Kunde man bara boken så var det hur lätt som helst - jag fick MVG* i båda utan några som helst problem.
Om man dock är ute efter ren kunskap utan att bry sig om det formella betyget så tyckte jag inte Hermods gav så mycket. De har "studieguider" till materialet, men de består i stort sett av "Läs sidorna x-y" och lite upprepningar av några stycken som stod i boken. Uppdragen var bara baserade på sånt som fanns i boken, och lärarna hade jag ingen kontakt med annat än att han lämnade tillbaka rättade uppdrag och genomförde examinationen.
Men om du ändå ska läsa in materialet så kan du ju lika gärna se till att få betyg på samma gång, eftersom det är gratis. Vem vet, du kanske får nytta av det i framtiden.
*Ja, MVG. Det var som sagt ett tag sen.