2016-03-22, 21:13
Medlem
18 år och komvux?

Hejsan kära Flashbackare!

Min äldste son har blivit utskriven från sitt gymnasium i Göteborg p.g.a en orelevant dispyt tillsammans med sin biträdande rektor. Försvarar inte hans aktioner, men man får ju försöka göra det bästa utav situationen.. Min son är fyller 19 i år och jag undrar om det finns något sätt att få in honom på Komvux, eller dylikt? Han läste på Naturprogrammet och har inte allt för många ämnen kvar att läsa upp.

Hur gör man?
Citera
2016-03-22, 21:55
Medlem
2bigmacplzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectuo
Hejsan kära Flashbackare!

Min äldste son har blivit utskriven från sitt gymnasium i Göteborg p.g.a en orelevant dispyt tillsammans med sin biträdande rektor. Försvarar inte hans aktioner, men man får ju försöka göra det bästa utav situationen.. Min son är fyller 19 i år och jag undrar om det finns något sätt att få in honom på Komvux, eller dylikt? Han läste på Naturprogrammet och har inte allt för många ämnen kvar att läsa upp.

Hur gör man?

Vad synd att han blev utskriven! Är själv i samma ålder och har problem med att få till min matte. Kommer därför gå på komvux i sommar och läsa upp den kursen, blir väl samma för din son fast en kanske lite längre period. Du måste göra en ansökan till komvux för han, då det inte längre är skolan som ansvarar för det. Klicka på adressen nedanför för att komma till hur man ansöker.

http://goteborg.se/wps/portal/invanare/forskola-o-utbildning/vuxenutbildning-komvux-larvux/ansok-till-komvux/ansok-till--komvux/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Q w8Q7wD3Py8fdydPMz0wwkpiAJKG-AAjgb6BbmhigB7mx0N/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
Citera
2016-03-22, 22:16
Medlem
Fram till hösten det år man fyller 20 år så är det den kommunala gymnasieskolan som är skyldig att se till att han får sin utbildning. Prata med syv så fixar hen in din son på komvux.
Citera
2016-03-22, 23:53
Medlem
Saknar 800poäng för fullständigt betyg läser just nu matte 1a och känns väldigt lite..Tips på vad man kan göra för att få dessa 800poäng så fort som möjligt?

Har annars Svenska,Engelska,Samhällkunskap & Naturvetenskap men grejen är att jag gick på hotell restaurang så fick typ IG i restaurang ämnen..
Citera
2016-03-23, 09:26
Medlem
Måste vara 20 år ja för vuxenutbildningar på komvux. 18 år för Folkhögskola.
Citera
2016-03-23, 10:24
Medlem
18ablaze1113s avatar
Jag var 19 år då jag pluggade på komvux, gick bra och blev antagen till det jag sökt. Det enda var ju att man får inget CSN (studiebidrag) eftersom man måste vara 20, lite pank där men det gick.

Edit: komvux är väldigt intensivt och snabbt ska förvarna. Läste en hel mattekurs på 3 månader, lite stressande men blev godkänd som tur. Men finns säkert längre kurser, vet inte riktigt längden på dem.
Senast redigerad av 18ablaze1113 2016-03-23 kl. 10:27. Anledning: lägga till meningar
Citera
2016-03-23, 11:27
Medlem
Komvux som liten inkomstkälla?

Hej Flashback.

Jag är en ung och arbetande person som snart kommer att bo själv med en inkomst som efter utgifterna kommer gå cirka plus minus 0. Jag eftersöker olika lagliga sätt att skrapa ihop lite pengar på, och har insett att det här med komvux kan vara ett sätt.

Viktigt i sammanhanget är att jag:
1. Bor i en väldigt stor kommun
2. Har en gymnasieexamen
3. Fått F på en av kurserna

Följande är citat från: http://www.komvuxutbildningar.se/Komvux_och_Vuxenutbildning_Vanliga_fraagor__d673.h tml
Citat:
Citat:
Har jag rätt att läsa "tilläggskurser" på komvux för att få den behörighet jag behöver för att komma in på ett program på universitet eller högskola?
Citat:
Svar: Du har rätt att läsa de kurser du behöver för att få grundläggande behörighet till Universitet och högskola, dvs ett fullständigt slutbetyg. Vill du däremot komplettera betyget med fler kurser är det upp till din hemkommun att ta beslut i frågan om du har rätt till undervisning i detta.
Jag har vänner i samma kommun som jag som fått rätt till att bli undervisade på komvux i ämnen som inte ingått i deras gymnasieprogram. Detta utgår jag ifrån ska funka för mig med. Jag kan välja kurser som är relevanta till låt säga vissa program på universitetet, även om jag inte skulle läsa vidare något som det. Eller någon annan nämnd anledning som ger mig godkännande.

Låt oss gå till det ekonomiska.
Citat:
100%-iga studier på komvux ger en bidragsdel på 2816 kronor per 4 veckor.
50%-iga studier innebär hälften, 1408 kronor per 4 veckor.
Källa: http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiemedel/hur-mycket-kan-du-fa/1.4687/1.7048

Om jag förstått det rätt måste man klara 50% av det man läst vid sin senaste studieperiod på komvux för att bli fortsatt beviljad pengar från komvux.

Alltså, exempel: jag läser två kurser och klarar en av kurserna. Det räcker för att jag ska kunna läsa två kurser till efter det som jag får 2800 kr för varje månad.

Man behöver dyka upp en gång var 3e vecka som minst för att klassas som tillräckligt närvarande för att få pengarna. Om kurserna inte är distanskurser, dvs.

Jag vill alltså ha exempel på kurser som jag kan klara av genom att sätta mig in i ämnena så lite som möjligt, sen kombinera det med en svårare kurs, klara den lättare, och sen göra om detta tills jag inte har någon lätt kurs att kombinera något med och därför inte kan ha detta som inkomstkälla utan ansträngning längre.

Tl;dr: Tips på enkla kurser på komvux som klaras med minsta möjliga ansträngning.

Tack på förhand!
Citera
2016-03-23, 11:29
Medlem
För den som undrar är förövrigt CSN-pengarna för komvux och CSN-pengarna för högskola/universitet i separata pottar för varje person.
Citera
2016-03-23, 12:15
Medlem
Diablo1118s avatar
Du får heller inte ha hur mycket som helst i inkomst. Vid studier på 50% ligger det runt 150K/år brutto.
Du får alltså inte tjäna mer än ca 12-13K i månaden innan skatt. Vid studier över 50% sjunker fribeloppet och du får tjäna ännu mindre för att få studemedel.
Senast redigerad av Diablo1118 2016-03-23 kl. 12:17.
Citera
2016-03-23, 16:24
Medlem
Pungt.s avatar
Visst borde det funka men eftersom du redan har en gymnasieexamen kommer du troligtvis vara lågprioriterad så räkna inte med det som en säker inkomst. När jag gick på komvux hörde jag ett par gånger om att folk blev nekade för att det var fullt. Vi som hoppade av gymnasiet/aldrig gick det hade förtur.
Citera
2016-03-23, 22:23
Medlem
Man kan läsa på komvux om man är under 20. Bara det att man måste göra det genom den kommunala gymnasieskolan. Dvs kontakta syv och berätta att man vill studera där. Jag gjorde det, och tycker Komvux är betydligt mycket bättre. Visst man lär inte känna så mycket folk, men betydligt effektivare studier där.
Citera
2016-03-24, 00:10
Medlem
Edt.cat.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papaoutai
Måste vara 20 år ja för vuxenutbildningar på komvux. 18 år för Folkhögskola.

Näeh, studerar själv på komvux just nu, en kille är typ 16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in