Hej Flashback.
Jag är en ung och arbetande person som snart kommer att bo själv med en inkomst som efter utgifterna kommer gå cirka plus minus 0. Jag eftersöker olika lagliga sätt att skrapa ihop lite pengar på, och har insett att det här med komvux kan vara ett sätt.
Viktigt i sammanhanget är att jag:
1. Bor i en väldigt stor kommun
2. Har en gymnasieexamen
3. Fått F på en av kurserna
Följande är citat från:
http://www.komvuxutbildningar.se/Komvux_och_Vuxenutbildning_Vanliga_fraagor__d673.h tml
Citat:
Citat:
Har jag rätt att läsa "tilläggskurser" på komvux för att få den behörighet jag behöver för att komma in på ett program på universitet eller högskola?
Citat:
Svar: Du har rätt att läsa de kurser du behöver för att få grundläggande behörighet till Universitet och högskola, dvs ett fullständigt slutbetyg. Vill du däremot komplettera betyget med fler kurser är det upp till din hemkommun att ta beslut i frågan om du har rätt till undervisning i detta.
Jag har vänner i samma kommun som jag som fått rätt till att bli undervisade på komvux i ämnen som inte ingått i deras gymnasieprogram. Detta utgår jag ifrån ska funka för mig med. Jag kan välja kurser som är relevanta till låt säga vissa program på universitetet, även om jag inte skulle läsa vidare något som det. Eller någon annan nämnd anledning som ger mig godkännande.
Låt oss gå till det ekonomiska.
Citat:
100%-iga studier på komvux ger en bidragsdel på 2816 kronor per 4 veckor.
50%-iga studier innebär hälften, 1408 kronor per 4 veckor.
Källa:
http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiemedel/hur-mycket-kan-du-fa/1.4687/1.7048
Om jag förstått det rätt måste man klara 50% av det man läst vid sin senaste studieperiod på komvux för att bli fortsatt beviljad pengar från komvux.
Alltså, exempel: jag läser två kurser och klarar en av kurserna. Det räcker för att jag ska kunna läsa två kurser till efter det som jag får 2800 kr för varje månad.
Man behöver dyka upp en gång var 3e vecka som minst för att klassas som tillräckligt närvarande för att få pengarna. Om kurserna inte är distanskurser, dvs.
Jag vill alltså ha exempel på kurser som jag kan klara av genom att sätta mig in i ämnena så lite som möjligt, sen kombinera det med en svårare kurs, klara den lättare, och sen göra om detta tills jag inte har någon lätt kurs att kombinera något med och därför inte kan ha detta som inkomstkälla utan ansträngning längre.
Tl;dr: Tips på enkla kurser på komvux som klaras med minsta möjliga ansträngning.
Tack på förhand!