2009-06-18, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Det här med "högt IQ", "understimulerade elever" har man ju hört till leda. Gärna från bortskämda pojkar som aldrig gjort något annat än roliga saker under hela sitt liv.
Lika dålig bortförklaring varje gång.

Men det kanske är en liten tröst i alla fall när man sitter där och är 40+ år och funderar på vad fan gick så snett...
Så du menar att de som klart är smartare än andra bör gå i klasser med normala barn? Det behöver inte vara så att dem pluggar 24-7. Tvärtom vet jag folk med över 140 i IQ som lever livet, men även gör vad dom skall.
Citera
2009-06-18, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrilloo
Så du menar att de som klart är smartare än andra bör gå i klasser med normala barn? Det behöver inte vara så att dem pluggar 24-7. Tvärtom vet jag folk med över 140 i IQ som lever livet, men även gör vad dom skall.

Det är otroligt få som har möjligheten att känna någon med iq över 140, altså chansen att du känner 1, är nästan obefintlig, chansen att du känner flera, är obefintilig. Har för mig det är under 3 % av världens befolkning som kommer över 140.
Citera
2009-06-18, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Det här med "högt IQ", "understimulerade elever" har man ju hört till leda. Gärna från bortskämda pojkar som aldrig gjort något annat än roliga saker under hela sitt liv.
Lika dålig bortförklaring varje gång.

Men det kanske är en liten tröst i alla fall när man sitter där och är 40+ år och funderar på vad fan gick så snett...

detta tillhör definitivt en helt annan jäkla tråd. Men, varför ska adhd barn få pers. assistenter i skolan och läggas ner jävla massa resurser på, när inte de som är duktiga kan få det?

Det är idiotiskt att försöka trycka ihop barns engemang och lärkunskap i en form, höj alla, inte sänk de duktigaste.

Komvux, är idag ett tillhåll för lata gymnasielever som inte orkade engera sig tillräckligt när det väl gällde. Har man väl en gång nöjt sig med ett G, då kan man gott stå där.

Man tar ju inte bort möjligheten att skola om sig så-.
Citera
2009-06-18, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Det är otroligt få som har möjligheten att känna någon med iq över 140, altså chansen att du känner 1, är nästan obefintlig, chansen att du känner flera, är obefintilig. Har för mig det är under 3 % av världens befolkning som kommer över 140.
Okej, känner var att ta i. En bekant, och en som jag vet.
Citera
2009-06-18, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Att läsa upp betyget betyder att du går en kurs via en skola, där det finns lärare som i klassrum eller på distans undervisar dig, under kursens gång så skriver man prov o gör sedan slutprov.

att tenta betyg kommer innebära att man får förslag på böcker att läsa, sen kommer man och skriver ett "slut" prov (tänk typ nationella ämnesprov) i kursen och får därefter ett betyg.

dock itne hundra säker på om detaljerna är tänka så. Men så har jag uppfattat det iaf.

Aha okej tackar Får man typ ett papper vad man ungefär ska kunna också, eller är det för gymnasie-aktigt?
Citera
2009-06-18, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrallanP12
Aha okej tackar Får man typ ett papper vad man ungefär ska kunna också, eller är det för gymnasie-aktigt?

Det ska finnas kursmål för alla kurser, det är dessa kursen läggs upp efter, där står det vad man ska kunna.
Citera
2009-06-18, 21:17
Medlem
Underligt att 90% av kritiken mot detta (vad jag hört av kompisar osv) bygger på absolut ingenting. Herregud vad ledsamt det måste vara att driva en politik som ständigt missförstås. Ingen som orkar sätta sig in.

-Slopa komvux?!??! det var det värsta?!?!
Citera
2009-06-18, 22:18
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Och du bidrar till att elever uppmuntras att ta det lugnt under skoltiden för att de sen kan läsa kurserna på komvux i lugn och ro...

LOL, jo de flesta vill leva på studiebidrag, äta ett mål nudlar, vända ut å in på plånboken och låna tusentals kronor!
Citera
2009-06-18, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus!
Underligt att 90% av kritiken mot detta (vad jag hört av kompisar osv) bygger på absolut ingenting. Herregud vad ledsamt det måste vara att driva en politik som ständigt missförstås. Ingen som orkar sätta sig in.

-Slopa komvux?!??! det var det värsta?!?!
Största hotet mot demokratin är folkets okunnighet...
Citera
2009-06-18, 22:58
Bannlyst
felpost
Citera
2009-06-18, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeMonte
Bättra att satsa kraft och resurser på att eleverna i gymnasiet slipper komplettera hos komvux. Alltså flytta resurser från komvux till gymnasieverksamheten. Sparar både tid och pengar, alla tjänar på det.

Edit: De som inte tar sitt ansvar under gymnasietiden får dock lida, men ett sådant ansvar borde man klara av i den åldern.

Iofs en dålig ide. När man är 16 år orkar man ofta inte bry sig och är för omotiverad. Låt alla skoltrötta 16 åringar få arbeta, arbeta hårt så in i helvete och jag kan lova dom mognar i mkt snabbare takt än någon jävla skola. Vill dom sedan läsa upp sina betyg för att ta sig vidare till ngn annan utbildning så finns det inget som hindrar den som verkligen vill.

Ang möjligheterna att läsa upp på komvux så tycker jag faktiskt det är ett bra förslag av regeringen. Har man redan G i ett ämne får man nöja sig med det. Det råder inflation på högskoleutbildningar idag och på detta sätt så höjer man kvaliten. Alla är inte ämnade att sitta i skolbänken och man är inte en värdelös människa pga att man har ett jobb som inte kräver högskolepoäng.
Citera
2009-07-14, 16:36
Bannlyst
Själv har jag tänkt att läsa på komvux, och så som jag fattat det så kan jag fram till årsskiftet läsa upp betyg som jag G eller bättre i? Jag vill även läsa en hel del kurser som jag inte läst än då jag var lite skoltrött och läste en praktisk linje.

Min fråga är väl då hur lång tid jag har på mig att läsa upp betyg som jag redan har godkänt i. Är det precis vid årsskiftet som det ändras eller är det något speciellt datum senare 2010?

Man kommer även att kunna läsa upp kurser man aldrig läst förut väl? Så jag kan då prioritera att plugga upp de kurser jag har godkänt i för att sedan efter årsskiftet plugga kurser som jag inte läst förut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in