2014-08-12, 13:41
Medlem
Soulsurfers avatar
Du kan inte sänka ditt snitt, bara höja.
Citera
2014-08-12, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rulza
Hej!

Har till nästa år tänkt börja plugga till civ ingenjör, men då jag gick samhälle på gymnasiet måste jag plugga upp naturämnena (kemi, fysik och matte). Gick ut med 21,3 i snitt från gymnasiet.

Min fråga är då - spelar mina betyg på dessa kurser på komvux någon roll när jag söker in, eller är det mina nuvarande gymnasiebetyg som gäller? Är orolig för att sänka mitt snitt och inte komma in nämligen.

Tack på förhand!
Har du inte behörighet för tekniskt basår? Kommer med en garantiplats på köpet lixom.
Citera
2014-08-12, 14:10
Medlem
Rulzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Du kan inte sänka ditt snitt, bara höja.
Okej, tack för svaret!
Citat:
Ursprungligen postat av SmeldonPooper
Har du inte behörighet för tekniskt basår? Kommer med en garantiplats på köpet lixom.
Jag har behörighet men kom på tanken att söka det för sent, så det fick bli via komvux då jag vill börja plugga nästa år
Citera
2014-08-12, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rulza
Okej, tack för svaret!

Jag har behörighet men kom på tanken att söka det för sent, så det fick bli via komvux då jag vill börja plugga nästa år
Ja då kan du ju göra det .Dock kan du ju nästa år söka bägge, så har du en fallskärm ifall du inte kommer in.

Lycka till.
Citera
2014-08-12, 14:27
Medlem
Kexkakas avatar
Ett annat förslag kan ju vara att plugga upp behörigheten för bastermin på komvux under hösten och söker in till basterminen i vår. Då får du ju möjlighet att nyttja garantiplatsen också.
Citera
2014-08-12, 14:31
Medlem
Pastmasters avatar
Om du vill läsa till civilingenjör tänk då på att vissa utbildningar kräver olika behörigheter även om det inte står. Ska man läsa något kemiorienterat, bioteknik, osv så rekommenderar jag att man läser både kemi 2 och biologi 2. Det är alltid en fördel att komma med kunskaper.

Så gjorde jag och vill välja en naturorienterad civ ing-utbildning till nästa år.
Jag läste då biologi 1, kemi 1, kemi 2, fysik 1, fysik 2, matte 4 och matte 5 på två terminer.
Citera
2014-08-14, 14:52
Bannlyst
Jag ska läsa Naturkunskap 2 på distans genom komvux. Börjar 25 aug och ska läsa en termin, dvs till januari. 100 poängs kurs. Skulle få ett mejl från läraren enligt studievägledaren min. Någon som har erfarenhet av det ämnet eller distans överlag? Jag hoppas att jag inte fysiskt behöver vara på plats, har nämligen 15 mil till den skolan...
Citera
2014-08-14, 16:54
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Det är låga krav på gymnasiearbetet och många i min klass som inte borde fått godkänt klarade sig ändå och gör du ett arbete om något du är duktig på redan så blir du klar på 5 dagar utan problem skulle jag nog säga
Hoppas att du har rätt. Har fastat lite nu, försöker struktuera upp allting och det går sådär... otroligt långsamt.

Någon som vet hur många sidor diskussion & avslutning är normalt? Räcker 2 sidor på varje eller är det för lite? Känns inte som om jag kommer ha så mycket mer att skriva än 2 sidor på vardera del. Kan kanske ordbajsa mig till någon eller några sidor till, men vill helst undvika det. Har fått noll handledning och har ingen att fråga. Hoppas bara jag inte har gjort detta helt i onödan nu och tvingas göra om allting bara för att läraren måste se hur processen fortskrider eller dylikt trams. Kanske skriver ihop en lapp om jag blir nojig innan jag skickar in det...
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-08-14 kl. 16:56.
Citera
2014-08-14, 19:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Hoppas att du har rätt. Har fastat lite nu, försöker struktuera upp allting och det går sådär... otroligt långsamt.

Någon som vet hur många sidor diskussion & avslutning är normalt? Räcker 2 sidor på varje eller är det för lite? Känns inte som om jag kommer ha så mycket mer att skriva än 2 sidor på vardera del. Kan kanske ordbajsa mig till någon eller några sidor till, men vill helst undvika det. Har fått noll handledning och har ingen att fråga. Hoppas bara jag inte har gjort detta helt i onödan nu och tvingas göra om allting bara för att läraren måste se hur processen fortskrider eller dylikt trams. Kanske skriver ihop en lapp om jag blir nojig innan jag skickar in det...

Men du kommer ju få ett tillfälle där du får ge feedback på en annan elevs arbete och vice versa. Då får du ju tid att fixa eventuella felaktigheter om du är orolig över att inte bli godkänd.
Citera
2014-08-18, 18:52
Medlem
Hej
Jag slutade mina sista 3 år i grundskolan när jag först kom till Sverige 7 år sedan, sen gick på gymnasiet och hoppade av utan att klara mitt första år och fick inga betyg i gymnasiet.
Jag vill nu läsa hela gymnasiet på komvux och jag undrar då om mina betyg kommer finnas i Vuxenutbildning eller inte? Behöver att väja det i min ansökan, och hur får jag dem om de inte redan finns i deras databas?
Senast redigerad av Keksik 2014-08-18 kl. 19:11.
Citera
2014-08-19, 20:21
Medlem
Måste man vara 20 år för att läsa in nya ämnen på komvux? Är 19 år just nu och ska på vägledningscentrum imorgon. Har förövrigt gått ut gymnasiet så jag har fullständiga betyg.
Citera
2014-08-19, 21:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 999987
Måste man vara 20 år för att läsa in nya ämnen på komvux? Är 19 år just nu och ska på vägledningscentrum imorgon. Har förövrigt gått ut gymnasiet så jag har fullständiga betyg.
Har du betyg redan går det bra om du har fullständiga betyg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in