2014-08-05, 21:43
Medlem
Hur menar du att tyskan skulle ersätta ditt IG?

Distans med språk är ganska skönt. Du kommer antagligen att få göra inlämningsuppgifter och skicka in veckovis och så kommer du ha telefonsamtal med läraren för det muntliga. I slutet av kursen skriver du ett slutprov på plats.
Citera
2014-08-05, 22:34
Medlem
Jag menar att istället för att försöka komplettera franska steg 4 som jag redan har IG i så pluggar jag bara tyska steg 1 och därmed får jag 100 poäng. Det måste väl kunna gå? Fick det alternativet i gymnasiet år 3.

Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Hur menar du att tyskan skulle ersätta ditt IG?

Distans med språk är ganska skönt. Du kommer antagligen att få göra inlämningsuppgifter och skicka in veckovis och så kommer du ha telefonsamtal med läraren för det muntliga. I slutet av kursen skriver du ett slutprov på plats.
Citera
2014-08-06, 00:37
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Skander
Tack men kan jag skaffa ett "nytt" gymnasieprogram via komvux?
Borde väl gå, tala med en SYV.
Citera
2014-08-09, 18:09
Medlem
Kan man köra prövningar exakt när man vill eller måste man närvara på alla lektioner under perioden den undervisas och ha ett slutprov?
Citera
2014-08-10, 13:01
Medlem
Marimus avatar
Jag lånar den här tråden lite grann.

Är det någon som vet hur prövningar går till? Jag vill exempelvis studera matematik och har ett godkänt betyg i A-kursen. Får jag gå hos någon lärare och gå på kurser eller får jag bara en plats och en tid att skriva ett prov på?

Känner väl att det kan vara nödvändigt med lite hjälp om man vill skaffa högt betyg i matematik.

Tänkte köpa in alla matematik 3000 böckerna, i alla färger, och lära mig hemma.
Citera
2014-08-10, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Jag lånar den här tråden lite grann.

Är det någon som vet hur prövningar går till? Jag vill exempelvis studera matematik och har ett godkänt betyg i A-kursen. Får jag gå hos någon lärare och gå på kurser eller får jag bara en plats och en tid att skriva ett prov på?

Känner väl att det kan vara nödvändigt med lite hjälp om man vill skaffa högt betyg i matematik.

Tänkte köpa in alla matematik 3000 böckerna, i alla färger, och lära mig hemma.

Om jag inte misstar mig är en prövning enbart ett prov. Det är upp till dig själv att erhålla de kunskaper som krävs.
Citera
2014-08-10, 19:20
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
..
Prövningar kan se väldigt olika ut, beroende på vart man gör dom och vilken lärare man får. I matte så erbjuds man ibland att gå lektioner med lärare, även om det inte är ens rättighet. Detta eftersom de som prövar i matte failar 8/10 gånger.
Citera
2014-08-10, 20:35
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurbuuz
Kan man köra prövningar exakt när man vill eller måste man närvara på alla lektioner under perioden den undervisas och ha ett slutprov?
Brukar vara specifika datum prövningar görs på, där jag läser är det nog två tillfällen per termin som gäller. Fast det är nog väldigt olika kan jag tänka mig. Nej, man måste inte närvara på några lektioner när man gör prövningar, men man måste såklart göra allt det som krävs för att få betyg. Ibland kanske detta är mer än ett enda stort prov i form av flera olika obligatoriska moment utspridda över några tillfällen.
Citera
2014-08-10, 21:45
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Ska läsa Engelska 6 inom vuxenutbildningen i min kommun som behörighetsgivande ämne för ett program på avancerad nivå som jag skall läsa nästa år. Frågan kanske är för generell för att besvara, men brukar man - när man läser en kurs på komvux - kunna välja själv i vilken takt man vill läsa kursen? Har tonvis med annat plugg på uni. under hösten, bland annat C-uppsats, och skulle vilja få engelska 6 avklarad innan jag påbörjar mitt uppsatsskrivande senare i höst.
Citera
2014-08-11, 00:51
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Ska läsa Engelska 6 inom vuxenutbildningen i min kommun som behörighetsgivande ämne för ett program på avancerad nivå som jag skall läsa nästa år. Frågan kanske är för generell för att besvara, men brukar man - när man läser en kurs på komvux - kunna välja själv i vilken takt man vill läsa kursen? Har tonvis med annat plugg på uni. under hösten, bland annat C-uppsats, och skulle vilja få engelska 6 avklarad innan jag påbörjar mitt uppsatsskrivande senare i höst.
Om du läser på distans brukar du kunna välja fritt, inte helt fritt förstås, men väldigt fritt. Du kan t.ex. välja att läsa kursen under många månader, några få månader, någon enstaka månad och bara några få veckor. Läser du med lektioner är det dock oftast krav på att man måste göra de obligatoriska momenten på utsatt tid eller vid det extra provtillfället. Missar du extratillfället kan det vara kört om inte läraren är snäll/det finns utrymme för anpassning.
Citera
2014-08-11, 00:53
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Om du läser på distans brukar du kunna välja fritt, inte helt fritt förstås, men väldigt fritt. Du kan t.ex. välja att läsa kursen under många månader, några få månader, någon enstaka månad och bara några få veckor. Läser du med lektioner är det dock oftast krav på att man måste göra de obligatoriska momenten på utsatt tid eller vid det extra provtillfället. Missar du extratillfället kan det vara kört om inte läraren är snäll.

Okej. Tack för svar Jag kommer nog läsa på plats eftersom det är den undervisningsformen som komvux i min kommun erbjuder. Får kolla om det går att lösa på något sätt.
Citera
2014-08-12, 11:27
Medlem
Rulzas avatar
Plugga upp naturämnen på komvux

Hej!

Har till nästa år tänkt börja plugga till civ ingenjör, men då jag gick samhälle på gymnasiet måste jag plugga upp naturämnena (kemi, fysik och matte). Gick ut med 21,3 i snitt från gymnasiet.

Min fråga är då - spelar mina betyg på dessa kurser på komvux någon roll när jag söker in, eller är det mina nuvarande gymnasiebetyg som gäller? Är orolig för att sänka mitt snitt och inte komma in nämligen.

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in