2013-05-30, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Har aldrig hört talas om detta så länge du har gjort alla uppgifter och allt. Har missat en del lektioner själv och aldrig behövt säga något, eller haft någon som frågat. Men då har det bara varit då och då, inte hela tiden. När jag valde att skippa lektioner en vecka så frågade en kursare vad jag gjorde bara, lärarna brukar inte bry sig verkar det som så länge man gör allt det som skall göras.

Jag har nog upp emot 90% frånvaro och icke godkänt i samtliga ämnen, kan det vara en bra idé att avskriva sig från komvux såhär dagen innan det är helt slut?
Citera
2013-05-30, 13:04
Avslutad
Hej!

Kul att denna tråden finns.

Jag har en fundering som kanske någon här kan svara på.

Började 2005 på Hässelby Gymnasium och läste då Medialinjen i två år tills jag istället slutade där och började jobba.

Funderar nu på att göra klart studierna och gå klart gymnasiet. Tyvärr var den skolan verkligen inte något akademisk bra men det var inte heller därför jag valde att gå där.
Sen dess har skolan lagt ner och som jag förstår finns nu inte heller medialinjen kvar.

Min fundering nu är om jag kan läsa vilka kurser jag vill på komvux för att komma upp till 2500 poäng, har läst 1700, eller om jag måste läsa de kurserna som ingick i den medialinjen 2005?

Tack för ett grymt forum!
M
Citera
2013-05-30, 13:13
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trohet
Jag har nog upp emot 90% frånvaro och icke godkänt i samtliga ämnen, kan det vara en bra idé att avskriva sig från komvux såhär dagen innan det är helt slut?
Om du inte har gjort mycket i ämnena borde du få streck, alltså inget betyg alls om det inte finns underlag att sätta ett betyg. Om du har fått IG eller F på det du har gjort i ämnena du läser, så kan nog lärarna sätta det som betyg. Det beror helt och hållet på vad du har gjort, hur mycket och på lärarna, det kan kanske vara för sent att försöka skriva av sig nu och om du inte har gjort något i vissa kurser så får du förmodligen streck.
Citera
2013-05-30, 13:18
Medlem
Citat:
Om du inte har gjort mycket i ämnena borde du få streck, alltså inget betyg alls om det inte finns underlag att sätta ett betyg. Om du har fått IG eller F på det du har gjort i ämnena du läser, så kan nog lärarna sätta det som betyg. Det beror helt och hållet på vad du har gjort, hur mycket och på lärarna, det kan kanske vara för sent att försöka skriva av sig nu och om du inte har gjort något i vissa kurser så får du förmodligen streck.
tack för svar, är bara lite orolig för att frånvaron dokumenteras som på gymnasiet så att arbetsgivare kan ta del av den.
Citera
2013-05-30, 13:25
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferrariman
Min fundering nu är om jag kan läsa vilka kurser jag vill på komvux för att komma upp till 2500 poäng, har läst 1700, eller om jag måste läsa de kurserna som ingick i den medialinjen 2005?
Du kan nog välja och vraka bland kurserna som finns att välja på som du inte tidigare har läst. Om du planerar att plugga vidare efteråt så välj kurser som ger behörighet till programmen som du är intresserad av om du är osäker. Typ om något program som du vill läsa som kräver en högre mattekurs än vad du redan har läst, då är det ju bra att läsa den matten, eller ämnena som du behöver för att få den behörigheten.
Citat:
Ursprungligen postat av trohet
tack för svar, är bara lite orolig för att frånvaron dokumenteras som på gymnasiet så att arbetsgivare kan ta del av den.
Vet tyvärr inte detta. Har under min tid på komvux inte hört talas om någon frånvaro och då finns det folk som bara har varit med på några enstaka lektioner per termin.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-05-30 kl. 13:28.
Citera
2013-05-30, 15:52
Medlem
Något som kan vara bra att veta för er som hoppade av gymnasiet utan slutbetyg och nu vill in på högskolan är att man inte behöver läsa upp och få ett slutbetyg om man arbetat i 3 år. Detta är det inte alla studievägledare som har koll på, tyvärr.

Citat:
Grundläggande behörighet med vissa kurser och arbete
För dig som helt eller delvis saknar grundläggande behörighet har universiteten och högskolorna har tagit fram en gemensam modell för att bedöma grundläggande behörighet genom reell kompetens. Tänk på att det ofta dessutom krävs särskild behörighet för många utbildningar.
Det här behöver du ha:
Lägst betyget Godkänt alternativt E i
Svenska/Svenska som andra språk A + B eller Svenska/Svenska som andra språk 1, 2 och 3
Engelska A eller Engelska 5 och 6
Matematik A eller Matematik 1a, b eller c
Samhällskunskap A eller Samhällskunskap 1b
samt tre års arbetslivserfarenhet efter 19 års ålder.
Om du uppfyller dessa krav görs bedömningen att du uppfyller kraven för grundläggande behörighet.
Du som har de här kunskaperna och har arbetat i tre år behöver alltså inte ansöka om någon prövning, bedömningen om grundläggande behörighet görs ändå.

Källa: antagning.se
Citera
2013-05-30, 16:01
Medlem
zikkus avatar
Hej! Trevlig tråd. Den ska jag nog slänga ett getöga på lite då och då.

Jag tar studenten nu men mina betyg ser lite sådär ut. Jag har nämligen IG i Operativsystem, Svenska B, Elektronik och Lokala datanät B.

Det jag undrar över är vart jag kan läsa upp dom lite mer udda ämnena som komvux antagligen inte har. Svenska B lär man ju kunna läsa på Komvux men Operativsystem blir nog svårare. Får man helt enkelt läsa på Yrkeshögskola?

Ber om ursäkt om detta är en korkad fråga.
Citera
2013-05-30, 16:45
Avslutad
Citat:
Du kan nog välja och vraka bland kurserna som finns att välja på som du inte tidigare har läst. Om du planerar att plugga vidare efteråt så välj kurser som ger behörighet till programmen som du är intresserad av om du är osäker. Typ om något program som du vill läsa som kräver en högre mattekurs än vad du redan har läst, då är det ju bra att läsa den matten, eller ämnena som du behöver för att få den behörigheten.

Tack för den infon! Ska tänka på det under planeringen.

Vem är bäst att vända sig till i mitt fall tror ni? Hört rykten om många kassa studievägledare.
Citera
2013-05-30, 21:34
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zikku
Det jag undrar över är vart jag kan läsa upp dom lite mer udda ämnena som komvux antagligen inte har. Svenska B lär man ju kunna läsa på Komvux men Operativsystem blir nog svårare. Får man helt enkelt läsa på Yrkeshögskola?
Det ska nog gå att även läsa om/upp de mer obskyra ämnena, men då krävs det ofta att man själv letar upp de kommunerna som erbjuder kurserna som du söker om man nu inte har en väldigt bra SYV eller någon som kan hjälpa en med detta. Därefter så försök gör en prövning när du har hittat en kommun som erbjuder kursen, man behöver inte vara skriven i den kommunen för att få pröva kursen. Ett tag funderade jag själv på att pröva upp vissa ämnen och om det gick åt helvete åka vidare till nästa kommun tills jag fick det betyget jag ville ha, men det blev aldrig av då jag är för feg för detta och det känns jobbigt och omständligt (kanske inte heller värt det). Om du nu inte hittar någon kommun som erbjuder kursen eller kurserna som du behöver läsa kan du i värsta fall köpa loss en distanskurs på NTI eller Hermods e.g., om nu inte din kommun kan göra detta åt dig. Om du fortfarande saknar grundläggande behörighet och om din kommun beviljar distanskurser så borde det gå.
Citat:
Ursprungligen postat av ferrariman
Tack för den infon! Ska tänka på det under planeringen.

Vem är bäst att vända sig till i mitt fall tror ni? Hört rykten om många kassa studievägledare.
Finns nog inte så många att välja på förmodar jag utan att krångla till det alldeles.. det är nog bara att försöka hitta rätt information på egen hand och höra av sig till första bästa SYV och hoppas på att det kan sin sak.
Citera
2013-05-30, 22:33
Medlem
jag kommer att gå ut med ig i matte d och e men eftersom jag inte tänker plugga direkt efter gymnasiet gör det inte så mycket.

Men nästa år finns inte de gamla kurserna kvar utan det är matte 1-5

kommer matte d motsvara matte 4 och matte e motsvara matte 5?
Citera
2013-06-01, 00:07
Medlem
Komvux fast jag har fullständigt gymnasiebetyg?

Jag håller på och läser en kandidat, men det finns en del högskolekurser jag skulle vilja läsa utöver denna. Dock kräver en del av dessa mer naturvetenskapliga förkunskaper som jag inte har. Jag har svårt att hitta någon info om hurvida jag kan läsa dessa kurser på komvux, eller om jag måste läsa dom på egen hand och sedan tenta av dom, för att sedan söka in på kurserna. Någon som har koll på hur det står till?
Citera
2013-06-01, 00:10
Medlem
Sigma:Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirreVojj
Jag håller på och läser en kandidat, men det finns en del högskolekurser jag skulle vilja läsa utöver denna. Dock kräver en del av dessa mer naturvetenskapliga förkunskaper som jag inte har. Jag har svårt att hitta någon info om hurvida jag kan läsa dessa kurser på komvux, eller om jag måste läsa dom på egen hand och sedan tenta av dom, för att sedan söka in på kurserna. Någon som har koll på hur det står till?
Du kan läsa på Komvux.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in