2012-02-22, 22:41
  #1897
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEsole
Antagningskravet till läkarutbildningen har sjunkit. Det kan mycket väl vara så att personen sökt med sina betyg och hp. Inget säger att det inte stämmer, däremot skulle jag besökt personen på hans skola. Han har ju bjudit in dig. Jag skulle ha gjort det åt dig ifall jag inte befann mig i Liverpool.

Men det finns fortsatt ett otal tvivel som är av sådan karaktär att det är ganska oundvikligt att ställa sig själv en fråga om sanningshalten, en sanningshalt som i dagsläget inte är särskilt stor. Det bästa vore som sagt, för att han ska väcka förtroende hos alla belackare, att han bifogar ett faksimil av sitt eventuella antagningsbesked
Citera
2012-02-23, 13:13
  #1898
Medlem
Kijoeys avatar
Hej!

Jag vet att jag är 2 år sen, men... Jag håller också på att läsa upp mig på komvux. Jag förstår inte varför många är så negativa till "Ta studenten" delen! En av anledningarna jag studerar alls är ju för att kunna ha min baby bild på en pinne och åka omkring i en rolig bil med mössa på och sen träffa släkt och vänner!! xD
Numera studerar jag iofs också för att därefter kunna ansöka till Korea eller Japan, men likväl så tänker jag absolut skaffa en mössa och bete mig som en sprudlande tonåring i vit klänning när jag är klar med studierna!
Citera
2012-02-23, 17:40
  #1899
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kijoey
Hej!

Jag vet att jag är 2 år sen, men... Jag håller också på att läsa upp mig på komvux. Jag förstår inte varför många är så negativa till "Ta studenten" delen! En av anledningarna jag studerar alls är ju för att kunna ha min baby bild på en pinne och åka omkring i en rolig bil med mössa på och sen träffa släkt och vänner!! xD
Numera studerar jag iofs också för att därefter kunna ansöka till Korea eller Japan, men likväl så tänker jag absolut skaffa en mössa och bete mig som en sprudlande tonåring i vit klänning när jag är klar med studierna!
Tar studenten nu till sommaren och det är något som jag INTE ser fram emot.. Jag ser det inte som någon Achievement att ta studenten då jag ska plugga vidare senare ändå... Detta är något obligatoriskt att göra för att jag ska kunna läsa vidare.. Att ta examen är dock en annan femma!
Citera
2012-02-29, 16:49
  #1900
Medlem
AnCa89s avatar
Komvux vs folkhögskola. Vad ska jag välja?

Tja, flashbackare! Hittade ett antal liknande trådar men ingen gav svar på mina frågor, så jag startar egen tråd.

Just nu jobbar jag men vill börja läsa upp mina betyg, så att jag kan få gymnasiekompetens och söka vidare.Problemet är att jag har läst på komvux i ett år och endast klarat av följande kurser: SAS A+B, naturkunskap A, Litterär gestaltning och Psykologi A+B så det är en himla massa poäng som fattas...
Det var så himla tufft för mig att jag slät ihjäl mig med plugget och klarade ändå inte av engelska A och matte A. Jag har himla svårt med matte, jag fattar den helt enkelt inte (ja, kalla mig för dum i huvudet)=)

Pratade idag med en bekant som läser på FHS och hon sa att det var så mycket lugnare tempo där än på komvux. Det var dessutom mycket trevligare miljö och trevliga och hjälpsamma lärare. Därför tänkte jag, om jag kanske skulle kunna läsa upp mina betyg på FHS istället för komvux? Men... Man får ju inga betyg på FHS utan omdöme och då undrar jag om det är stor skillnad om man söker till ngn eftergymnasial utbildning med omdöme än om man gör det med betyg från komvux?

Är det ngn som vet/varit med om liknande och kan hjälpa mig?

Ja, om ni undrar så vill jag söka till PHS sen.
Citera
2012-02-29, 16:58
  #1901
Medlem
Kolla upp hur intagningen är till PHS från folkis.

Vad jag vet dock är att populära linjer är väldigt svårt att komma in i via folkis eftersom du har ungefär 100 personer med 4: or och kanske bara en plats avsedd till folkis.
Citera
2012-02-29, 17:07
  #1902
Medlem
fillesofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Vad jag vet dock är att populära linjer är väldigt svårt att komma in i via folkis eftersom du har ungefär 100 personer med 4: or och kanske bara en plats avsedd till folkis.

Det är nackdelen med folkhögskola. Men samma gäller väl för komvux, att man hamnar i en mindre urvalsgrupp? Man bör i varje fall göra högskoleprovet också.

Till TS: Jag har nu gått på folkhögskola sedan augusti förra året och stormtrivs! Förhoppningsvis blir jag klar nu till våren och kommer in på universitet till hösten

Fördelen med folkhögskola är att många som går allmän kurs där (högskoleförberedande) är ofta sådana som vill någonstans och vända blad i sitt liv. Min klass är en underlig blandning med allt från 18-åringar som blev skoltrötta till 43-åriga mammor som vill vidareutbilda sig till invandrare som vill komma in på något svenskt universitet. På min skola har det varit små klasser och vi har haft enormt engagerade lärare som kan även hjälpa en efter skoltid.

Nu har jag bara erfarenhet från en skola och vet inte om detta är normen men vad jag hört ska det vara liknande för de flesta folkhögskolorna.

Jag rekommenderar det i alla fall!
Citera
2012-02-29, 17:09
  #1903
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fillesofen
Det är nackdelen med folkhögskola. Men samma gäller väl för komvux, att man hamnar i en mindre urvalsgrupp? Man bör i varje fall göra högskoleprovet också.

Till TS: Jag har nu gått på folkhögskola sedan augusti förra året och stormtrivs! Förhoppningsvis blir jag klar nu till våren och kommer in på universitet till hösten

Fördelen med folkhögskola är att många som går allmän kurs där (högskoleförberedande) är ofta sådana som vill någonstans och vända blad i sitt liv. Min klass är en underlig blandning med allt från 18-åringar som blev skoltrötta till 43-åriga mammor som vill vidareutbilda sig till invandrare som vill komma in på något svenskt universitet. På min skola har det varit små klasser och vi har haft enormt engagerade lärare som kan även hjälpa en efter skoltid.

Nu har jag bara erfarenhet från en skola och vet inte om detta är normen men vad jag hört ska det vara liknande för de flesta folkhögskolorna.

Jag rekommenderar det i alla fall!
Komvux har väl betydligt fler platser på högskoleutbildningar. Dessutom används inte HP-urskiljning vid folkis väl?
Citera
2012-02-29, 17:13
  #1904
Medlem
fillesofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Komvux har väl betydligt fler platser på högskoleutbildningar. Dessutom används inte HP-urskiljning vid folkis väl?

Jo, komvux har fler platser men är ändå något smalare än vad t.ex. gymnasiet är. Vad gäller HP-urskiljning vet jag inte så mycket då jag inte ens vet hur en ansökning till högskolan går till (väntar tålmodigt på den 15:e mars!) men våra lärare propagerar hela tiden för hur viktigt det är med högskoleprovet.
Citera
2012-02-29, 17:24
  #1905
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fillesofen
Jo, komvux har fler platser men är ändå något smalare än vad t.ex. gymnasiet är. Vad gäller HP-urskiljning vet jag inte så mycket då jag inte ens vet hur en ansökning till högskolan går till (väntar tålmodigt på den 15:e mars!) men våra lärare propagerar hela tiden för hur viktigt det är med högskoleprovet.
Däremot så är ju folkis rätt hopplöst på populärare linjer. Var ju någon som från folkis här på FB som sökt läkarlinjen som tredje val och SSK som förstaval. Personen kom in på läkarlinjen men stod som reserv på SSK.

Helt enkelt så så finns enormt många med 4:a från folkis vilket gör att vid populära linjer så är man ganska körd.

Komvux kan du ju iaf höja dig hela tiden. med 22,5 kan du från komvux nästan komma in på allt. 4 från folkis däremot så är det fortfarande ett lotteri.

Orsaken till att dom verkar för HP är att du kan söka till en kvot till.


Helt enkelt är folkhögskolan ett bra val om man sen ska läsa något som inte är populärt.
Citera
2012-02-29, 17:27
  #1906
Medlem
AnCa89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Kolla upp hur intagningen är till PHS från folkis.

Vad jag vet dock är att populära linjer är väldigt svårt att komma in i via folkis eftersom du har ungefär 100 personer med 4: or och kanske bara en plats avsedd till folkis.

Öh, jag tänkte plugga till socionom lr ngt liknande innan PHS, och socionomutbildningen är ju ganska populär... Jag har nog ingen chans=(
Citera
2012-02-29, 17:33
  #1907
Medlem
fillesofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Helt enkelt så så finns enormt många med 4:a från folkis vilket gör att vid populära linjer så är man ganska körd.

Jo och om man får 3:a så är man totalt körd. Sen beror det mycket också på om man söker till hösten eller våren.

Enligt mina klasskamrater som gått ett år innan så ska det inte vara särskilt svårt att få 4:a, vilket verkar lustigt då lärarna sa i början på HT att de bara får ge ut en viss mängd 4or per klass (eller något sånt).

För min egen del hoppas jag inte att min slapphet under hösten straffar mig och gör att jag bara kan få en 3:a... men då blir det väl ett år till antar jag

Citat:
Komvux kan du ju iaf höja dig hela tiden. med 22,5 kan du från komvux nästan komma in på allt. 4 från folkis däremot så är det fortfarande ett lotteri.

Sant. Och desto större anledning till varför man ska plugga hårt inför högskoleprovet.

Citat:
Helt enkelt är folkhögskolan ett bra val om man sen ska läsa något som inte är populärt.

Från min skola var det tydligen 5 personer, som gick ut våren 2011, som har nu kommit in på juristlinjen. Oddsen för det måste ju vara små

Och för min egen del nr 2 så är det tur att jag tänker söka in mig på de mindre populära humaniorautbildningarna!

Jag hoppas att vår lilla konversation inte skrämt iväg Ts från folkhögskolorna allt för mycket. För om komvux inte passar en är folkhögskolan ett mycket bra substitut. Det kan jag intyga
Citera
2012-02-29, 17:33
  #1908
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnCa89
Öh, jag tänkte plugga till socionom lr ngt liknande innan PHS, och socionomutbildningen är ju ganska populär... Jag har nog ingen chans=(
Vilket lärosäte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in