Citat:
Nu måste jag lägga till Helins egen klocka.
Listan:
- Gösta Söderströms klocka.
- Ingvar Windéns klocka (*)
- Klockan i Skandias tidapparat.
- Ulf Helins klocka.
- Stig Engströms armbandsur (*)
- Fröken Ur (*)
(Asterisken * har jag lagt till manuellt på de klockor som vi inte 'vet' om de gick fel, det är inte gjort av systemet.)
Kan vi visa att en eller flera av dessa klockor gick fel stärks/försvagas hypotesen att den påhittade GM-SE mördade OP.
Om hypotesen försvagas eller förstärks beror på vad man redan bestämt sig för när det gäller SEs skuld. En tid som 'ändras' kan vara skillnaden på ett efterspelsvittne som talade med väktarna när skotten föll och en obeväpnad mördare som sprang ut på gatan och sköt OP i ryggen helt oprovocerat.
Helin valde att ange tiden 23.23. Samma tid som meddelandet om händelsen. Det kan ha haft flera skäl. Helins egen klocka var ett.Jag har identifierat olika klockor som "gått fel" under mordnatten.
Nu måste jag lägga till Helins egen klocka.
Listan:
- Gösta Söderströms klocka.
- Ingvar Windéns klocka (*)
- Klockan i Skandias tidapparat.
- Ulf Helins klocka.
- Stig Engströms armbandsur (*)
- Fröken Ur (*)
(Asterisken * har jag lagt till manuellt på de klockor som vi inte 'vet' om de gick fel, det är inte gjort av systemet.)
Kan vi visa att en eller flera av dessa klockor gick fel stärks/försvagas hypotesen att den påhittade GM-SE mördade OP.
Om hypotesen försvagas eller förstärks beror på vad man redan bestämt sig för när det gäller SEs skuld. En tid som 'ändras' kan vara skillnaden på ett efterspelsvittne som talade med väktarna när skotten föll och en obeväpnad mördare som sprang ut på gatan och sköt OP i ryggen helt oprovocerat.
Att först gissa att någon använt en klocka som han inte ens ska använda i arbetet (en SBC-operatör ska naturligtvis utgå från systemklockan som visas på skärmen framför honom hela tiden) och sedan gissa att den armbandsklockan gick fel med exakt två minuter är förstås inte höjden av ”utredningsarbete”.
Det är två ogrundade gissningar staplade på varandra.
En mer jordnära slutsats är att Helin har rätt när han själv uppger att han larmade 23:23. Och att vakthavande kommissarie Hans Koci på SBC hade rätt när han redan kl. 01:00 på mordnatten uppgav att larmtiden var 23:23.
Han borde veta. Helin borde veta.