Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
När du beskriver det som "benägenhet till att skjuta statsministern i ryggen på öppen gata inför ett närmast tjugotal vittnen" så låter det helt vansinnigt att göra det för vem du än har i åtanke som GM.
Vansinnigt är väl ett ganska passande ord för det här mordet?
Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Men sanningen är ju att det var väldigt mörkt och skumt där vilket man kan se på alla divergerande vittnesmål.
Flertalet vittnen satt i bilar som kom farande ute på gatan.
Om vi antar att GM ej såg AB så var det i princip bara LP som var nära och ändå såg inte ens hon särskilt mycket - så mörkt och skumt var det tydligen.
Sveavägen är en mycket trafikerad gata. Att komma upp bakifrån och skjuta någon i ryggen precis i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan är, åtminstone i min bok, definitionen av att göra det på öppen gata. Det är närmast motsatsen till ett diskret tillvägagångssätt.
Även om det var mörkt måste en någorlunda tänkande person rimligen ha räknat med att det kunde finnas mängder av människor i närheten som såg eller hörde vad som hände. Jag vidhåller därför att gärningsmannen, åtminstone i själva gärningsögonblicket, inte kan ha varit särskilt bekymrad över sin egen säkerhet eller framtid.
Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Var det SE som sköt så visste han i alla fall om omgivningarna väldigt väl och det finns ju spekulationer om att han till och med tänkt sig in på Skandia igen via bakdörren.
Korrekt, han kände till omgivningarna mycket väl. Vad han eventuellt hade "tänkt sig" kan jag däremot inte kommentera.
Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Det kan säkert finnas andra personer som skulle passat bättre in i den gärningsmannaprofil du målar upp, men vi har ingen dylik kandidat som vi vet var där, ljuger om vad han gjort, säger sig ha förväxlats med GM när han också sprungit in i gränden etc. Ingen som passar lika bra in på YN:s observation av den lilla väskan, ingen som senare ställer upp i i en tidning och pratar om mördaren i "vi"-form o.s.v.
Det väger upp en hel del och mer än så.
Han kanske passade tillräckligt bra för att göra detta med alkohol i blodet även om det fanns andra kandidater som inte var där som hade legat högre på den skala man tänker sig av ren GM-profilering genom att de hade helt kaputt ekonomi , var psykiskt sjuka etc.
Men en annan sak som kanske inte har med SE att göra så mycket men som skiljer själva mordet på OP från andra mord (t.ex. Anna Lindh) var den hets som OP utsattes för med annonser mot honom i dagstidningar, nidmasker på personer från EAP , bilderna, hatet som fanns mer allmänt hos stora grupper av befolkningen.
Att uttrycka mig i skrift brukar generellt vara en av mina styrkor i arbetslivet, men av någon anledning fallerar det alltid på Flashback.
Jag har inte argumenterat vare sig för eller emot Engström som potentiell gärningsman. Jag har heller inte försökt tona ned eller förstärka de omständigheter som brukar anföras mot honom.
Det enda jag vänder mig mot är påståendet att han på något sätt skulle vara en "typisk gärningsman" för ett attentat av den här typen. Där håller jag helt enkelt inte med.
Och då utgår jag från det vi faktiskt vet.
Knattarna gjorde ett utmärkt inlägg om Breivik som illustrerar min poäng ganska väl. Det vi i efterhand har fått veta om Breivik visar att väldigt många delar av hans liv faktiskt pekade i en riktning som är väl förenlig med den typen av gärningsman. Det innebär naturligtvis inte att attentat av det slaget är annat än extremt ovanliga. Men i hans fall finns en tydlig ansamling av faktorer och en utveckling som successivt eskalerar i den riktningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
...Som hetsade mot invandring och Islam på internet under eget namn. Och googlade bombtillverkning. Han läste 600 guider om hur man gör bomber.
Idag hamnar man under SÄPO-bevakning för den typen av onlineaktivitet som han hade.
Han hade också blivit flaggad direkt för sina misstänkta inköp av konstgödsel.
22 juli-kommissionenn skriver också att efter han flyttat hem till sin mamma 2006 ”trakk Breivik seg gradvis tilbake fra sitt tidligere sosiale liv, og isolerte seg i stadig større grad på gutterommet”.
En högerextrem delvis isolerad ung man som bor i ”mammas källare”, googlar bombtillverkning, köper konstgödsel och hetsar mot invandring på nätet. Vilken svärmorsdröm. Han hade också lidit stora ekonomiska bakslag när hans affärer gick åt helvete.
Sammantaget var han en ganska typisk person som skulle kunna begå hatbrott med högerextrema bevekelsegrunder.
Jag känner att jag behöver vara övertydlig ännu en gång.
Jag säger inte att Engström inte kan vara GM. Jag säger att jag, utifrån den information vi faktiskt har om honom, saknar underlag för att ens närma mig slutsatsen att han skulle vara en "typisk gärningsman" för den här sortens attentat.
Det är två helt olika frågor.