2026-09-07, 19:37
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
https://wpu.nu/images/c/c3/Pol-1986-03-10_09.52_E63-00-A_Stig_Engstr%C3%B6m.pdf

xxx

Engström lämnade Skandiahuset, vilket ligger mellan Tunnelgatan och Adolf Fredr
Kyrkogata, på Sveavägens östra sida. Han gick i riktning mot Tunnelgatan.
Engström gick med raska steg, nästan halvspringande, enär han hade bråttom till
tunnelbanan.

xxx
Du missförstod mitt inlägg totalt.

Jag vet om att SE säger att han gick med raska steg.

poängen är att du nu försöker använda uppgifter, som du själv hävdar är lögn, för att påvisa att SE hade gott om tid.

Teorin går ju ut på att han är tensonmannen eller dekorimamannen. Då måste SE ha tillräcklig tid från utstämplingen för att kunna vara en av dessa. Man kan inte byta helt plötsligt till att SE gick rakt ut på gatan efter LOP och sprang ikapp dom för att skjuta.

Då måste man ju omvärdera hela teorin först. För då måste man förklara vem eller vilka tensonmannen och dekorimamannen är, om det då inte är SE i rollen som gm.
Citera
2026-09-07, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Du missförstod mitt inlägg totalt.

Jag vet om att SE säger att han gick med raska steg.

poängen är att du nu försöker använda uppgifter, som du själv hävdar är lögn, för att påvisa att SE hade gott om tid.

Teorin går ju ut på att han är tensonmannen eller dekorimamannen. Då måste SE ha tillräcklig tid från utstämplingen för att kunna vara en av dessa. Man kan inte byta helt plötsligt till att SE gick rakt ut på gatan efter LOP och sprang ikapp dom för att skjuta.

Då måste man ju omvärdera hela teorin först. För då måste man förklara vem eller vilka tensonmannen och dekorimamannen är, om det då inte är SE i rollen som gm.

Jag har aldrig hävdat att SE är Dekorimamannen (vem du nu syftar på).
Jag anser IM inte har riktig koll, hans 1a utsaga har ingen Dekorima-man.

Jag har spekulerat i att Tensonmannen är SE.
Jag anser att SE drar stämplings-klockan 23:19 i verklig tid.

Sedan är det vissa som hävdar 23:21 ... då psykar jag de med att det är kort avstånd till Tunnelgatan dit man kan nå halvspringande.
Citera
2026-09-07, 20:14
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Har Stig Engström stämplat ut från Skandia mordkvällen någon gång under verklig tid 23.20.00-23.20.59 så har Skandiamannen alibi för mordet på Olof Palme i all rimlig omfattning.

Stig Engström uppgav i förhören den 10 och 11 mars och den 25 april att ”stämpeluret” (Skandias tidredovisningssystem Timecon) gick en minut efter.

Av detta finns inga spår i Häggströms PM, Linders PM eller Skoglunds PM. Inte heller i Skoglunds förhör med Häggström den 9 juni.

Bara i Skoglunds förhör med Bergström senare samma dag (förutom förhören med Engström).

Häggström trodde att ”datalistans” tid (den registrerade tiden i Timecon) faktiskt var rätt (23.19).

Bergström gav honom bara ”datalistan” från Timecon (som Häggström återgav i sin PM den 5 juni).
Citera
2026-09-07, 20:15
Medlem
Citat:

Sedan är det vissa som hävdar 23:21 ... då psykar jag de med att det är kort avstånd till Tunnelgatan dit man kan nå halvspringande.

NF sade blå tenson-jacka.
Googlar man en sådan och jämför
med mörk-blå Trenchcoat som SE säger sig ha haft.

Så ger de ett ganska lika intryck speciellt om man lägger till mörker, hastig blick osv ...
Citera
2026-09-07, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Stig Engström uppgav i förhören den 10 och 11 mars och den 25 april att ”stämpeluret” (Skandias tidredovisningssystem Timecon) gick en minut efter.

Av detta finns inga spår i Häggströms PM, Linders PM eller Skoglunds PM. Inte heller i Skoglunds förhör med Häggström den 9 juni.

Bara i Skoglunds förhör med Bergström senare samma dag (förutom förhören med Engström).

Häggström trodde att ”datalistans” tid (den registrerade tiden i Timecon) faktiskt var rätt (23.19).

Bergström gav honom bara ”datalistan” från Timecon (som Häggström återgav i sin PM den 5 juni).

Hej!

https://wpu.nu/images/7/76/Pol-1986-06-09_13.30_EA9982-3_F%C3%B6rh%C3%B6r_Roland_Bergstr%C3%B6m.pdf

Och så åkte
jag in hit och så tittade jag på tiden här och konstatera
att det var 23.19 då. Sedan ringde jag honom
.
på nytt härifrån
och gav honom tidsangivelsen. Och då sade jag det att gick du
direkt ut på gatan då, stannade du inte och prata med vakterna
någonting". Nej, jag gick direkt ut. Det fann jag lite anmärkningsvärt för att det är ganska vanligt när vi jobbar sent
att man stannar och byter ett par ord med väktarna. Men det
påstår han att han inte gjort. Därför menade han att den tidsangivelsen jag hade här den var ganska säker riktig då. Då
konstaterade vi sådär att det kan ju liksom vara någon minut
,, senare då, så om det var 23 .19 han stämplade så var det kanske
23.20 när han var ute på gatan. Det var inte omöjligt. Men inte
just så mycket mer.
F: Mm. Och klockan var rätt hos er.

B: Ja, den kollade jag med fröken ur då. Det var faktiskt så att
klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat
stod på 23.20 men vår klocka gick xA en minut fel vilket jag
konstaterade vid kontroll med fröken ur. Och det var därför
jag också sa 23.19 åt honom.
Citera
2026-09-07, 20:33
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Något säger mig att du redan har ett färdigt svar på mitt svar men visst: han vill slippa förklara vad han gjorde på mordplatsen/intill mordplatsen innan mordet. Stämplar han ut 23:23 så kan han inte hinna fram i tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vet inte om du skojar nu. Men om han stämplar ut kl 23:23 så kan han ju omöjligen ha skjutit Palme kl. 23:21:30.

Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Nej, tvärtom. Det gör honom till en plausibel gärningsperson. Ni som resonerar likt Lookalike här är ju helt snurriga i bollen.

Citat:

Jag citerar sistnämnda talare:

Tänk först, tala sedan.
Citera
2026-09-07, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Jag citerar sistnämnda talare:

Tänk först, tala sedan.

Flashback är Flashback, men Lebel är Lebel.
Citera
2026-09-07, 21:10
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Flashback är Flashback, men Lebel är Lebel.

Det är kanske lättare att förstå om du läser en mening i taget och tänker efter mellan varje mening.

https://www.flashback.org/sp95768952
Citera
2026-09-07, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Nej, tvärtom. Det gör honom till en plausibel gärningsperson. Ni som resonerar likt Lookalike här är ju helt snurriga i bollen.

Ja- SE var ute på Sveavägen kl 23:19-20 och det bara 60 meter från mordplatsen. Var CA, CP eller konspirationer det?. 0 bevis för det.
Senast redigerad av Niklasgl87 2026-09-07 kl. 21:17.
Citera
2026-09-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Detta stämmer icke.
Det finns "kvitto" på utstämplingen..den är 23.19 dataklockstid..23.20 och efterföljande 59 sekunder verklig tid Fröken Ur.
Det finns solida materaluppgifter om att samtal Engström och väktare emellan ägt rum.
Samtalstidens längd är en osäker faktor..men en tid om mindre än 45 sekunder är osannolik att anta eftersom vi vet vad som åtminstone delvis det har samtalats om.

Gör nu matten från rimligt neutral utgångspunkt, som du måste intaga om du seriöst vill försöka ta reda på vem som verkligen mördade Olof Palme.

Har du hittat den här papperslappen eller är det bara i din fantasi du ser den?
Citera
2026-09-07, 21:38
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Har du hittat den här papperslappen eller är det bara i din fantasi du ser den?

Papperslappen (eller datalistan som Häggström kallade den) finns på sidan 8 i Häggströms PM den 5 juni 1986. Ett utdrag från Skandias tidredovisningssystem Timecon.

Systemet gick en minut efter dagarna före den 1 mars.

Varsågod
Citera
2026-09-07, 21:38
Medlem
Är det någon som har ett bra svar på varför han ringer in dagen efter till Skandia och vill så gärna veta utstämplingstiden? Vi testar två scenarion, både som vittne och GM.

Som GM: Han har skjutit Palme och vill veta exakt vilken tid han har stämplat ut. Innan han får reda på svaret borde han veta svaret. Han vet att han stämplar ut, går ut genom entren, svänger höger eller vänster(vi säger vänster för att dryga ut tiden lite). Vänder om och går ifatt Palme och skjuter honom vid Tunnelgatan. I sitt huvud räknar han baklänges och gissar på ungefär 2-3min före skotten. Tiden han får är 23.19 plus en minut. Fan! Tänker han, det är farligt nära tiden jag sköt Palme.
Han godtar tiden och måste istället hitta på en annan dragning för att finta bort polisen. Det får bli speglingen istället. Det får bära eller brista.

Som vittne:
Han ringer in och måste få reda på tiden för att inte polisen ska misstänka honom som mördare. Polisen kan ta reda på utstämplingstiden, och att han jobbade sent och var i krokarna där Palme sköts på öppen gata.
För att inte bli indragen i mordet måste han ringa DN dagen efter och sedan få visa upp en språng-marsch i SVT med "samma" kläder som på morddagen.

Vad är mest rimligt? Jag vet vad jag skulle svarat iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in