2026-09-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Intressant det här Lebel.

Jag kan i denna utgångspunkt icke finna några fel i ditt resonemang gällande Engströms verkliga utstämplingstid. Klockslaget 23.19 finns onekligen återangivet i Häggströms promemoria, och att han hämtat tiden från "datalistan" synes också vara klarlagt.
Härefter så har RB mycket riktigt kunnat konstatera att tiderna är en minut fel. Detta sker utan tvekan på Lördagen den 1 Mars. Det är på detta datum som RB ställer om klockan så att den går rätt.
Detta påverkar således icke det faktum att Engströms utstämplingstid den 28 Februari är en minut fel.

Utifrån detta kan man inte komma till annan slutsats än den, att Engström har stämplat ut någon gång helminut 23.20 mordkvällen. Tiden på "datalistan" är ju 23.19..och vi vet alla att denna tid är minst en minut fel jämfört med Fröken Ur.

Vad säger Knattarna, Roerlig med flera sansade bedömare om detta?
Är det feltänkt någonstans? För om det inte är det så..

Hej!

https://wpu.nu/images/7/76/Pol-1986-06-09_13.30_EA9982-3_F%C3%B6rh%C3%B6r_Roland_Bergstr%C3%B6m.pdf

Och så åkte
jag in hit och så tittade jag på tiden här och konstatera
att det var 23.19 då. Sedan ringde jag honom
.
på nytt härifrån
och gav honom tidsangivelsen. Och då sade jag det att gick du
direkt ut på gatan då, stannade du inte och prata med vakterna
någonting". Nej, jag gick direkt ut. Det fann jag lite anmärkningsvärt för att det är ganska vanligt när vi jobbar sent
att man stannar och byter ett par ord med väktarna. Men det
påstår han att han inte gjort. Därför menade han att den tidsangivelsen jag hade här den var ganska säker riktig då. Då
konstaterade vi sådär att det kan ju liksom vara någon minut
,, senare då, så om det var 23 .19 han stämplade så var det kanske
23.20 när han var ute på gatan. Det var inte omöjligt. Men inte
just så mycket mer.
F: Mm. Och klockan var rätt hos er.

B: Ja, den kollade jag med fröken ur då. Det var faktiskt så att
klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat
stod på 23.20 men vår klocka gick xA en minut fel vilket jag
konstaterade vid kontroll med fröken ur. Och det var därför
jag också sa 23.19 åt honom.
Citera
2026-09-07, 16:48
Medlem
Citat:
Har Stig Engström stämplat ut från Skandia mordkvällen någon gång under verklig tid 23.20.00-23.20.59 så har Skandiamannen alibi för mordet på Olof Palme i all rimlig omfattning.

Hej, SE säger sig ha halvsprungit i förhör.
då är ca 50-60 m på 30 sek inte omöjligt .: ej alibi!

X
Citera
2026-09-07, 17:28
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Hej, SE säger sig ha halvsprungit i förhör.
då är ca 50-60 m på 30 sek inte omöjligt .: ej alibi!

X
Det är ju dock hans, enligt dig, påhittade vittnesutsaga. Den kan man ju inte använda för att visa på hur det gick till med honom som gm.

Teorin är väl ändå att han är tensonmannen?

Då blir det mycket knepigare tidsmässigt.
Citera
2026-09-07, 18:12
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Har Stig Engström stämplat ut från Skandia mordkvällen någon gång under verklig tid 23.20.00-23.20.59 så har Skandiamannen alibi för mordet på Olof Palme i all rimlig omfattning.

Jag har ingen uppfattning om vilket minuttal det faktiskt handlar om och vad som är stämplad, korrigerad och faktisk tid. Det är för rörigt.

Fäster mig istället vid att Stig Engströms uppfattning är den att han stämplar ut faktisk tid 23.20. Det är den tid han navigerar efter och som renderar honom en hel del bekymmer.

Bekymmer av skälet att hans uppfattning om mordtid är 23.20 likaså. Det innebär att han, retroaktivt, får mycket bråttom.

Av det skälet lämnar han oriktiga uppgifter, det vill säga stryker tid, när han försöker bevisa att han minsann befann sig alldeles intill skotten och förbises som avgörande vittne. Exempel på en sådan oriktig uppgift är att det tog "maximalt 20 sekunder" att ta sig från stämpelur till mordplatsen (KvP 860407).

Kan det inte ges en rimlig förklaring till att GM måste lämna oriktiga uppgifter för att lyckas hinna till och placera sig intill mordet, så faller idén om honom som GM. Denna omständighet är den mest brännande gällande utstämplingstiden.
Citera
2026-09-07, 18:17
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Precis, du väljer att tolka det regelbundna systematiska ljugandet av utstämplingstiden som att han råkar minnas fel. Jag tror inte att det är din slutsats. Du förstår säkert att han ljuger men vill inte acceptera varför han, troligast, ljuger. Motivet till lögnen är tydligt.

Om du förstår gärningsmannen Stigs motiv till eller syfte med att lämna den felaktiga utstämplingstiden 23.23 så kan du väl förklara det i en enkel mening för mig som har svårare att begripa detta.
Citera
2026-09-07, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är ju dock hans, enligt dig, påhittade vittnesutsaga. Den kan man ju inte använda för att visa på hur det gick till med honom som gm.

Teorin är väl ändå att han är tensonmannen?

Då blir det mycket knepigare tidsmässigt.

https://wpu.nu/images/c/c3/Pol-1986-03-10_09.52_E63-00-A_Stig_Engstr%C3%B6m.pdf

xxx

Engström lämnade Skandiahuset, vilket ligger mellan Tunnelgatan och Adolf Fredr
Kyrkogata, på Sveavägens östra sida. Han gick i riktning mot Tunnelgatan.
Engström gick med raska steg, nästan halvspringande, enär han hade bråttom till
tunnelbanan.

xxx
Citera
2026-09-07, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag har ingen uppfattning om vilket minuttal det faktiskt handlar om och vad som är stämplad, korrigerad och faktisk tid. Det är för rörigt.

Fäster mig istället vid att Stig Engströms uppfattning är den att han stämplar ut faktisk tid 23.20. Det är den tid han navigerar efter och som renderar honom en hel del bekymmer.

Bekymmer av skälet att hans uppfattning om mordtid är 23.20 likaså. Det innebär att han, retroaktivt, får mycket bråttom.

Av det skälet lämnar han oriktiga uppgifter, det vill säga stryker tid, när han försöker bevisa att han minsann befann sig alldeles intill skotten och förbises som avgörande vittne. Exempel på en sådan oriktig uppgift är att det tog "maximalt 20 sekunder" att ta sig från stämpelur till mordplatsen (KvP 860407).

Kan det inte ges en rimlig förklaring till att GM måste lämna oriktiga uppgifter för att lyckas hinna till och placera sig intill mordet, så faller idén om honom som GM. Denna omständighet är den mest brännande gällande utstämplingstiden.

Det är mycket enkelt,givet Lebels underlag håller tätt..och jag ser inte hur det inte gör det.

Då måste endast frågan om var någonstans som Häggström tagit tidsuppgifterna ifrån besvaras..det gäller tre fulla veckor.
Jag kan omöjligen se någon som helst annan källa till detta material än Skandias egna datalista.

Att denna visar en minut fel vet vi ju med full säkerhet.RB konstaterar detta endast timmar efter mordet.

Härav följer att Engström stämplar ut någon gång 23.20.00-23.20.59 verklig tid mordkvällen.

Tar man sedan i beaktande tidsåtgång i övrig..samtalstid med väktare samt ren förflyttningstid från stämpelur till ut på Sveavägen så innebär detta i all rimlig praktisk mening att Engström har alibi för mordet på Olof Palme.

Noteras kan att hypotes Engströms idag mest underhållande individ..klas Gustavsson..ålägger 45 sekunders samtalstid med väktare.

Även vid det statistiskt ytterst osannolika alternativet att Engström checkat ut exakt 23.20.00..så hinner han ÄNDÅ inte fram till mordplatsen i tid för att mula Palme.
Citera
2026-09-07, 19:03
Medlem
Det finns inget kvitto på någon utstämpling. Ingen vet om det varit något samtal eller inte. Eller hur länge man eventuellt samtalade.

Om det är okej att inte fantisera.
Citera
2026-09-07, 19:15
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Om du förstår gärningsmannen Stigs motiv till eller syfte med att lämna den felaktiga utstämplingstiden 23.23 så kan du väl förklara det i en enkel mening för mig som har svårare att begripa detta.

Något säger mig att du redan har ett färdigt svar på mitt svar men visst: han vill slippa förklara vad han gjorde på mordplatsen/intill mordplatsen innan mordet. Stämplar han ut 23:23 så kan han inte hinna fram i tid.
Citera
2026-09-07, 19:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vet inte om du skojar nu. Men om han stämplar ut kl 23:23 så kan han ju omöjligen ha skjutit Palme kl. 23:21:30.
Citera
2026-09-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det finns inget kvitto på någon utstämpling. Ingen vet om det varit något samtal eller inte. Eller hur länge man eventuellt samtalade.

Om det är okej att inte fantisera.

Detta stämmer icke.
Det finns "kvitto" på utstämplingen..den är 23.19 dataklockstid..23.20 och efterföljande 59 sekunder verklig tid Fröken Ur.
Det finns solida materaluppgifter om att samtal Engström och väktare emellan ägt rum.
Samtalstidens längd är en osäker faktor..men en tid om mindre än 45 sekunder är osannolik att anta eftersom vi vet vad som åtminstone delvis det har samtalats om.

Gör nu matten från rimligt neutral utgångspunkt, som du måste intaga om du seriöst vill försöka ta reda på vem som verkligen mördade Olof Palme.
Citera
2026-09-07, 19:26
Medlem
Citat:
Nej, tvärtom. Det gör honom till en plausibel gärningsperson. Ni som resonerar likt Lookalike här är ju helt snurriga i bollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in