Citat:
I förhöret går RB igenom ett antal saker han diskuterat med SE i relation till MOP. Däribland hans utstämplingstid.
Sakerna han diskuterat med SE i relation till MOP kan självklart vara vad RB menar när han säger att han inte pratat mer ”om detta” med Stig. Det är rentav den naturliga tolkningen.
Det finns ingen giltig anledning att göra en godtycklig avgränsning och skala bort utstämplingstiden från RB:s tänkbara syftning. Det är och förblir en spekulation.
Sakerna han diskuterat med SE i relation till MOP kan självklart vara vad RB menar när han säger att han inte pratat mer ”om detta” med Stig. Det är rentav den naturliga tolkningen.
Det finns ingen giltig anledning att göra en godtycklig avgränsning och skala bort utstämplingstiden från RB:s tänkbara syftning. Det är och förblir en spekulation.
Det håller jag inte med om.
Dessutom är det osant att RB "skalade bort" det senare beskedet till SE om den rätta tiden (23.20). RB förklarade i förhöret den 9 juni varför han gav fel tid till SE den 1 mars (23.19). "Det var därför jag också sa 23.19 åt honom." För att han inte kollade den registrerade tiden i Timecon förrän senare. Det är innebörden av vad RB säger i förhöret. Det framgår att RB lämnade fel tid till SE den 1 mars (23.19) och rätt tid efter den 1 mars och senast på morgonen den 10 mars (23.20). Därför uppgav SE att rätt tid var 23.20 i de tre återstående förhören 1986.
"Ja, den kollade jag med fröken ur då. Det var faktiskt så att klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat stod på 23.20 men vår klocka gick en minut fel vilket jag konstaterade vid kontroll med fröken ur. Och det var därför jag också sa 23.19 åt honom. (Sedan såg jag att tiden var fel) och ställde om systemet."
"Vår tidsapparat" (som visade 23.20 och inte gick fel) är Timecons arbetstidsterminal i hisshallen ("våran klocka" är digitalklockan i informationsfönstret på ovansidan av arbetstidsterminalen som framgår i personaltidningen Oss Emellan 1983).
"Vår klocka" (som visade 23.19 och gick en minut fel) är Timecons systemklocka (ej att förväxla med "våran klocka"). RB "ställde om systemet". Inte digitalklockan på arbetstidsterminalen.
Andra tolkningar är tekniskt omöjliga.
När RB uppgav i förhöret den 9 juni att "den kollade jag med fröken ur då" menade han att man alltid jämförde klockorna med Fröken Ur. Om man misstänkte att de gick fel. Det var självklart. RB menade inte att han jämförde klockorna med Fröken Ur just "då" (när han samtalade med SE den 1 mars).
När SE uppgav i förhöret den 10 mars att "vid senare kontroll med fröken Ur har det konstaterats att stämpeluret gick 1 minut för sakta" hade RB meddelat att rätt tid var 23.20 och inte 23.19. Självklart hade RB inte förklarat hur Timecon fungerade. SE drog slutsatsen att det var "stämpeluret" som gick en minut efter.
Det var tvärtom. Det var digitalklockan på arbetstidsterminalen ("stämpeluret") som gick rätt (och visade 23.20) och Timecons systemklocka som gick fel (och visade 23.19). Det var Timecons systemklocka som avgjorde vilken tid som registrerades. In- och utstämplingstider som redan hade fått fel tid när RB "ställde om systemet" (och korrigerade Timecons systemklocka) var självklart fel i fortsättningen också. RB korrigerade Timecons systemklocka. Inte tider som redan hade registrerats (som SE:s utstämplingstid 23.19).
RB "ställde om systemet". Inte digitalklockan på arbetstidsterminalen.