Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Det finns väl de som misstänker att hon hörde av sig till polisen när det begav sig, dock finns det väl inget styrkt omkring det, vad jag vet (om det inte tillkommit något kring det sedan 2021). Men det var ju en ung flicka i hennes ålder som hörde av sig till PU och berättade en liknande historia som den vapensamlarens dötter berättade för PU 2018. Minns jag rätt togs allt tillbaka av hennes mamma några dagar eller veckor senare. Sen föll det väl bort.

Om SE var inblandad i mordet, kanske även hennes far (eller behjälplig i någon form, han kanske "bara" visste) så finns det väl anledning för henne att skydda deras eftermäle. Det finns ju även anledning för henne att skydda sitt namn och sitt eftermäle i så fall. Ingen vill väl bli förknippad och insyltad (om än i periferi) i mordet. Förståeligt till viss del.

Resten av frågorna vill jag inte spekulera kring. Med största sannolikhet har ju inte vapensamlarens barn någon inblandning i mordet öht, de bör ju inte få någon form av skuld även om deras vän SE var mördaren. Att beskylla ett underårigt barn för (någon form av) skyddande av brottsling känns ju inte okej i min värld. Och den fullvuxna dottern bör ju heller inte få (eller känna) skuld för vad hennes underåriga version berättade och inte berättade, osv. Jag vill helst lämna det det.

Dock ser jag inget fel i att spekulera hur vapensamlarens och SEs kontakt kan ha sett ut under kvällen. Det bör väl snarare ingå i paketet "diskutera SE som gärningsman" med tanke på att de båda befann sig i centrum aktuell kväll och SE inte ägde ett legalt vapen, och med tanke på att den vapensamlaren var just en vapensamlare samt en en unik person (om man ska ta TPs ord på allvar om denne), bör man ju se det som intressant, om än det är svårutrett.

Jag menade iofs att den nu vuxna dottern kan ju genom åren fått veta saker angående sin fars inblandning + Engström så därav hennes version 2018

Så eg anklagar man inte henne som ung flicka ...

Men det är som sagt bara spekulationer som det är svårt att nysta i

Dock så kan jag tänka mig att KP kunde gräva lite djupare..
Citera
2025-12-11, 21:23
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag menade iofs att den nu vuxna dottern kan ju genom åren fått veta saker angående sin fars inblandning + Engström så därav hennes version 2018

Så eg anklagar man inte henne som ung flicka ...

Men det är som sagt bara spekulationer som det är svårt att nysta i

Dock så kan jag tänka mig att KP kunde gräva lite djupare..

Det kan hon så klart ha fått reda på, eller fått indikationer om, eller bara börjat misstänka genom eget pusslande?

Jag menade inte att "vi" anklagade henne som ung flicka, dock mer att hon kanske själv anklagade sitt yngre jag, sin yngre version. Lätt i sådana här fall en sådan person fastnar i grubblande och mår dåligt.

KP kanske misstänkta något eller såg något omkring döttrarna. Läste mellan raderna, etc. Sådant framkommer ju inte i referat. De lägger ju heller inte ut texten om sina intryck och magkänslor i dylika handlingar. Givetvis har han och förhörsledarna en uppfattning och åsikt omkring förhören då de var närvarande under dem. Visst skulle man vilja krypa in i hans och medarbetarnas huvuden. Vi vet heller inte hur pass mycket eller lite KP grävde. Vi har ju som sagt väldigt lite information och material att tillgå, tyvärr.
Citera
2025-12-11, 21:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Inte alls omöjligt att han tänkte ta hem den under semester, som du påstår. Det kan ju även ha varit en lånad revolver, som han använt i något jobbrelaterat, eller fotade av med sin unika utrustning? Kanske skulle han hjälpa en kamrat/bekant med att sälja den och fixade högkvalitativa foton? Kamraten kan ha varit vapensamlaren, men även någon annan av bridge-kamraterna?

Nu är det utrett att det rörde sig om en reprokamera och de är konstruerade för att ta bilder på platta original, inte tredimensionella saker som en revolver.
Citera
2025-12-11, 21:26
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nu är det utrett att det rörde sig om en reprokamera och de är konstruerade för att ta bilder på platta original, inte tredimensionella saker som en revolver.

Jag är väl medveten om vilken den exklusiva och gigantiska maskinen var och hur den såg ut. Men jag tror faktiskt att även du förstår vart jag ville komma med det inlägget och omkring fotografering, etc.
Citera
2025-12-12, 17:42
Medlem
Alltså..fråga till tråden.

När skall Engström ut på Sveavägen med hänsyn tagen till huvudsakliga förloppsmässiga uppgiften om att paret Palme passerar Skandias entre cirka femtio sekunder innan det att mordet utförs cirka 60 meter söder om denna punkt?

Detta är naturligtvis alldeles självklart oavsett vad man i övrigt tror om Engströms gärningsmannaskap att ha en klar hypotes om när Engström beträder Sveavägens östra trottoar i samband MOP.

När gör Engström detta?

Öppen fråga till den samlade tråden.
Citera
2025-12-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Nja, är du säker på det?
Citera
2025-12-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

När skall Engström ut på Sveavägen med hänsyn tagen till huvudsakliga förloppsmässiga uppgiften om att paret Palme passerar Skandias entre cirka femtio sekunder innan det att mordet utförs cirka 60 meter söder om denna punkt?

Detta är naturligtvis alldeles självklart oavsett vad man i övrigt tror om Engströms gärningsmannaskap att ha en klar hypotes om när Engström beträder Sveavägens östra trottoar i samband MOP.

När gör Engström detta?

Jag kan svara för hela tråden.

- Det är det ingen som vet.
Citera
2025-12-12, 20:28
Medlem
Citat:

När gör Engström detta?

Om du byter GM en gång till innan 2026 så ska vi ge dig alla svaren ..

Vet att du swishar Otto pengar varje vecka så det är dax att han börjar levererar svar på dina frågor
Senast redigerad av Problem2020 2025-12-12 kl. 20:33.
Citera
2025-12-12, 20:47
Medlem
matsqqs avatar
Citat:

När gör Engström detta?

När det är du som skriver så vet man ju med 100% säkerhet att du inte skriver för något egentligt utbyte av information (och att eventuellt själv lära dig något)

Du tror ju att du redan vet det mesta som går att veta - att det är CA som mördade Palme - och att det enda som saknas är det slutgiltiga beviset för det.

Man kan också utläsa av dina "50 sekunder" ovan att du tror att du är nere på 10-sekundersnivån när det gäller tider och dylikt vilket får mig att ana att du överskattar precisionen i det här fallet.

Själv tror jag felmarginalen som bäst ligger på +/- 60 sekunder och att det till och med kan vara värre fel än så.

Det gör också att det "SE faktiskt säger" och att stämma av det mot "vad andra säger" för mig blir intressantare än att försöka pussla 10-sekundersintervall och dra en massa slutsatser baserat på alldeles för lite information.
Citera
2025-12-12, 21:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
//
Det kan ju även ha varit en lånad revolver, som han använt i något jobbrelaterat, eller fotade av med sin unika utrustning? Kanske skulle han hjälpa en kamrat/bekant med att sälja den och fixade högkvalitativa foton? Kamraten kan ha varit vapensamlaren, men även någon annan av bridge-kamraterna?
//
Nu är jag väl själv mer inne på att han hade med sig revolvern just för att han hade tänkt att skjuta Palme. Men jag tycker att du har en bra poäng här. Skall man fotografera en revolver för t.ex. en annons eller för en katalog över en vapensamling så är naturligtvis en sådan där reprokamera att föredra framför en vanlig handhållen kamera.
Citera
2025-12-12, 21:53
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nu är jag väl själv mer inne på att han hade med sig revolvern just för att han hade tänkt att skjuta Palme. Men jag tycker att du har en bra poäng här. Skall man fotografera en revolver för t.ex. en annons eller för en katalog över en vapensamling så är naturligtvis en sådan där reprokamera att föredra framför en vanlig handhållen kamera.

Man lär även inkludera att SE hade tillgång mörkerrum, andra kameror med tillhörande stativ och annan väsentlig utrustning på jobbet med tanke på sina sysslor. Vore ju ingen skräll om han ibland ägnade sig åt sådant och var behjälplig åt vänner/bekanta för exempel ändamålet försäljning, vore ju heller ingen skräll om självaste vapensamlaren förde avancerad bok eller katalog över sina vapen, med just foton - i försäkringsärenden gällande större samlingar krävs ju fotodokumentation.
Citera
2025-12-12, 23:13
Medlem
quggels avatar
Citat:
Jag är väl medveten om vilken den exklusiva och gigantiska maskinen var och hur den såg ut. Men jag tror faktiskt att även du förstår vart jag ville komma med det inlägget och omkring fotografering, etc.

Citat:
Man lär även inkludera att SE hade tillgång mörkerrum, andra kameror med tillhörande stativ och annan väsentlig utrustning på jobbet med tanke på sina sysslor. Vore ju ingen skräll om han ibland ägnade sig åt sådant och var behjälplig åt vänner/bekanta för exempel ändamålet försäljning, vore ju heller ingen skräll om självaste vapensamlaren förde avancerad bok eller katalog över sina vapen, med just foton - i försäkringsärenden gällande större samlingar krävs ju fotodokumentation.

Men är det inte lite väl långsökt att han lånade ut ett vapen för att det skulle fotograferas? Det klarade väl WG av att göra själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in