Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-11, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backihallen
Jag har klurat mycket på detta genom åren.
För mig är det totalt ofattbart att inte polisen gick ända till botten med detta.
Det är tydligen så att ytterst få bio besökare på Grand denna kväll inte är identifierade.
På just Bröderna Mozart var det några enstaka personer som är okända för Polisen.

Att dottern av alla människor skulle råka vara en av dessa okända känns… minst sagt märkligt.

OM hon gjorde ett försök att ge Stig ett alibi för mordet så var det isfall ett märkligt och direkt dåligt försök. Hon säger att hon passerar mordplatsen och går söder mot Kungsgatan.
Hon hör skotten i korsningen Sveavägen/Kungsgatan som ligger 100m från mordplatsen.
Det ger ju inget som helst Alibi åt Stig.
Om hon tar risken att ljuga ihop en historia om bion för Stigs räkning så borde den väl borgat för ett vattentätt alibi för Stig isf...

Jag tror att hon var där!

Men är du inne på att Engström och möjligen Vapensamlarens familj ingick i en liten tight grupp som samarbetade?

Alltså att dom kontaktade varann efter dom sett Palme kl 21 gå in på bio ?
Citera
2025-12-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Detta är vad jag också har hört, även kommit fram till när det rör sig om förhöret av vapenhandlarens ena dotter. Om än båda båda döttrarna "diggade" SE, så var ju denne lite extra fäst vid honom och hade en djupare relation.

Somliga vill ju mena att hon ljuder för SEs skull. Verkar långsökt och vågat. Det mest troliga är att väl att hon var på samma bio som Palme, men att hon i modern tid däremot rört ihop med vem hon gick, känns inte så spektakulärt. Tycker jag. Även om man givetvis kan välja att se det som en lögn, hon hittade på allt och kan därför inte styrka biosällskapet.

Att KP inte gick all-in på presskonferensen och berättade om sina intryck och upplevelser och kännedom, lär vad jag har förstått delvis vara av hänsyn och respekt för de efterlevande kring SE, då det även lär ha funnits "omständigheter", och i detta lär Vapenhandlarens familj ha varit inkluderad, har jag förstått, men kan vara felinformerad. Frustrerande för oss utomstående så klart. Men det kanske gör det hela lite mer begripligt, även mänskligt.

Får skapa någon klarhet i detta ..

När berättar dottern att hon gått på bion med Palme och gått förbi brottsplatsen första gången ?
Citera
2025-12-11, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men är du inne på att Engström och möjligen Vapensamlarens familj ingick i en liten tight grupp som samarbetade?

Alltså att dom kontaktade varann efter dom sett Palme kl 21 gå in på bio ?

Nja det vette tusan. Vore ju ologiskt att ens yppa denna historia för Polisen isf.
Dessutom känns det märkligt att blanda in sin egen dotter i ett sådant...

Men historien runt hennes besök är verkligen märkligt oavsett hur vrider och vänder på saken.
Just därför hade man önskat att polisen hade gått till botten med detta.

En sak man kan fundera på är ju detta med starttiderna från Grand. De bör ha startat promenaden iögonfallande nära med tanke på att paret Palme stannade och kollade i Saris skyltfönster under ca 15sek...
Citera
2025-12-11, 15:24
Medlem
Citat:
Nja det vette tusan. Vore ju ologiskt att ens yppa denna historia för Polisen isf.
Dessutom känns det märkligt att blanda in sin egen dotter i ett sådant...

Men historien runt hennes besök är verkligen märkligt oavsett hur vrider och vänder på saken.
Just därför hade man önskat att polisen hade gått till botten med detta.

En sak man kan fundera på är ju detta med starttiderna från Grand. De bör ha startat promenaden iögonfallande nära med tanke på att paret Palme stannade och kollade i Saris skyltfönster under ca 15sek...

Men när kontaktar dottern första gången polisen angående sitt besök på Grand ?
Citera
2025-12-11, 16:17
Medlem
Citat:
Men när kontaktar dottern första gången polisen angående sitt besök på Grand ?

Den uppgifter inkommer i ett förhör under våren 2018 om jag inte minns fel.
Det är polisen som förhör henne för att kartlägga familjens kontakt med Engströms.
Citera
2025-12-11, 16:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Här är en tanke jag har grunnat på ett tag.

I ett sent polisförhör med den yngsta dottern till Willy framkommer det att hon var på samma biovisning som paret Palme den aktuella kvällen. Samma film, samma biograf, samma tid. Hon var då 15år och skulle strax fylla 16.

Efter visningen promenerar hon norrut längs Sveavägen och passerar mordplatsen bara minuter innan skotten faller. Hon går på den östra trottoaren, passerar Ströms herrekipering, och hör sedan två smällar. Hon funderar på om det kan vara bilar och reagerar inte särskilt.

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-20_1505_EBE2354-00_Flicka_g%C3%A5tt_bakom_Olof_Palme_p%C3%A5_Sveav %C3%A4gen_och_sett_n%C3%A5gon_f%C3%B6lja_efter_Olo f_Palme.pdf/1

Samtidigt finns ett annat förhör, daterat kort efter mordet, där en man som rastar sin hund vid Sveavägen/Adolf Fredriks kyrkogata hör två skott. Kort därefter möter han en ung kvinna, uppskattningsvis 17–18 år gammal, som kommer springande från mordplatsen.
Hon berättar spontant att hon gått bakom ett par, att hon sett en man följa efter dem – och sedan skjuta.

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-20_1505_EBE2354-00_Flicka_g%C3%A5tt_bakom_Olof_Palme_p%C3%A5_Sveav %C3%A4gen_och_sett_n%C3%A5gon_f%C3%B6lja_efter_Olo f_Palme.pdf/1

Den här unga kvinnan identifieras aldrig, trots att hon potentiellt är ett kronvittne till själva händelsen.
Kan det vara så att det är samma person i båda förhören – alltså den yngsta dottern till Willy?

Se där, ett vittne som sett OP tala med någon...

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EBE2354-00
Denne uppgav att han på kvällen 1986-02-28 varit ute med hunden i närheten av Adolf Fredriks kyrka.

Han hade hört skotten och då skyndat upp mot Sveavägen.

Strax efter mötte han en flicka i 17-18 årsåldern som berättade vad som hänt och hur hon gått bakom Olof Palme och sett hur någon följde efter och att Olof Palme samtalade med någon strax innan det hände.

Mannen har aldrig sett flickan förut och vet inte vem det är.
Vi får utgå ifrån att NF missade flickan. Han kanske tittade på sin klocka?

Här har vi ett vittne till avsnäsningen?

Flickan tyckte nog att det räckte med att prata med mannen med hunden och hörde kanske inte av sig till polisen?
Citera
2025-12-11, 18:46
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Se där, ett vittne som sett OP tala med någon...

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EBE2354-00
Denne uppgav att han på kvällen 1986-02-28 varit ute med hunden i närheten av Adolf Fredriks kyrka.

Han hade hört skotten och då skyndat upp mot Sveavägen.

Strax efter mötte han en flicka i 17-18 årsåldern som berättade vad som hänt och hur hon gått bakom Olof Palme och sett hur någon följde efter och att Olof Palme samtalade med någon strax innan det hände.

Mannen har aldrig sett flickan förut och vet inte vem det är.
Vi får utgå ifrån att NF missade flickan. Han kanske tittade på sin klocka?

Här har vi ett vittne till avsnäsningen?

Flickan tyckte nog att det räckte med att prata med mannen med hunden och hörde kanske inte av sig till polisen?

Kan troligtvis varit LP hon såg Olof samtala med. Sedan är flickan inget vittne mer än möjligt sådant. Vet ju inte ens om gubben hittat på det hela.
Senast redigerad av DrComfort 2025-12-11 kl. 18:54.
Citera
2025-12-11, 19:56
Medlem
Citat:
Detta är vad jag också har hört, även kommit fram till när det rör sig om förhöret av vapenhandlarens ena dotter. Om än båda båda döttrarna "diggade" SE, så var ju denne lite extra fäst vid honom och hade en djupare relation.

Somliga vill ju mena att hon ljuder för SEs skull. Verkar långsökt och vågat. Det mest troliga är att väl att hon var på samma bio som Palme, men att hon i modern tid däremot rört ihop med vem hon gick, känns inte så spektakulärt. Tycker jag. Även om man givetvis kan välja att se det som en lögn, hon hittade på allt och kan därför inte styrka biosällskapet.

Att KP inte gick all-in på presskonferensen och berättade om sina intryck och upplevelser och kännedom, lär vad jag har förstått delvis vara av hänsyn och respekt för de efterlevande kring SE, då det även lär ha funnits "omständigheter", och i detta lär Vapenhandlarens familj ha varit inkluderad, har jag förstått, men kan vara felinformerad. Frustrerande för oss utomstående så klart. Men det kanske gör det hela lite mer begripligt, även mänskligt.

Som jag ser det som så blir vilken version som dottern använder sig av lite märklig

Om hon var på bion och gick förbi brottsplatsen så varför har hon aldrig sagt något av det hon möjligen sett ?

Om hon inte var på bion så varför säga detta 2018 när det börjar brännas kring Engström!? Alla minns ju vart dom var när man fick info om Palmes död så hon borde minnas om hon var på samma bion och på Sveavägen

Kan hon skydda i vuxen ålder sin far och Engström för i vuxen ålder så vet hon saker ?

Fick KP munkavle på sig då det kunde bli förtal men att han räknade ut saker ?

Han ville ge svenska folket Engström men ville inte gå in på Vapensamlarens familj ?
Citera
2025-12-11, 20:12
Medlem
quggels avatar
Citat:
Det kan ju även ha varit en lånad revolver, som han använt i något jobbrelaterat, eller fotade av med sin unika utrustning? Kanske skulle han hjälpa en kamrat/bekant med att sälja den och fixade högkvalitativa foton? Kamraten kan ha varit vapensamlaren, men även någon annan av bridge-kamraterna?

Det där är en mycket intressant teori som jag också har ägnat några tankar. Han kanske lånade en revolver för att rita av eller fota. Frågan är bara om det i så fall var privata grejor som han pulade med på arbetstid.

Jag har tidigare tagit upp att en av Skandias kunder, Valmet, faktiskt hade en vapendivision. Och var det inte Valmet han jobbade med före semestern? Men någon broschyr för traktorförsäkringar påstods det. Sanningen kanske är att det var just Valmet men kanske något för vapendivisionen? De tillverkade dock ej revolvrar, men ändå. Vapen var en av deras grenar.
Citera
2025-12-11, 20:18
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Som jag ser det som så blir vilken version som dottern använder sig av lite märklig

Om hon var på bion och gick förbi brottsplatsen så varför har hon aldrig sagt något av det hon möjligen sett ?

Om hon inte var på bion så varför säga detta 2018 när det börjar brännas kring Engström!? Alla minns ju vart dom var när man fick info om Palmes död så hon borde minnas om hon var på samma bion och på Sveavägen

Kan hon skydda i vuxen ålder sin far och Engström för i vuxen ålder så vet hon saker ?

Fick KP munkavle på sig då det kunde bli förtal men att han räknade ut saker ?

Han ville ge svenska folket Engström men ville inte gå in på Vapensamlarens familj ?

Det finns väl de som misstänker att hon hörde av sig till polisen när det begav sig, dock finns det väl inget styrkt omkring det, vad jag vet (om det inte tillkommit något kring det sedan 2021). Men det var ju en ung flicka i hennes ålder som hörde av sig till PU och berättade en liknande historia som den vapensamlarens dötter berättade för PU 2018. Minns jag rätt togs allt tillbaka av hennes mamma några dagar eller veckor senare. Sen föll det väl bort.

Om SE var inblandad i mordet, kanske även hennes far (eller behjälplig i någon form, han kanske "bara" visste) så finns det väl anledning för henne att skydda deras eftermäle. Det finns ju även anledning för henne att skydda sitt namn och sitt eftermäle i så fall. Ingen vill väl bli förknippad och insyltad (om än i periferi) i mordet. Förståeligt till viss del.

Resten av frågorna vill jag inte spekulera kring. Med största sannolikhet har ju inte vapensamlarens barn någon inblandning i mordet öht, de bör ju inte få någon form av skuld även om deras vän SE var mördaren. Att beskylla ett underårigt barn för (någon form av) skyddande av brottsling känns ju inte okej i min värld. Och den fullvuxna dottern bör ju heller inte få (eller känna) skuld för vad hennes underåriga version berättade och inte berättade, osv. Jag vill helst lämna det det.

Dock ser jag inget fel i att spekulera hur vapensamlarens och SEs kontakt kan ha sett ut under kvällen. Det bör väl snarare ingå i paketet "diskutera SE som gärningsman" med tanke på att de båda befann sig i centrum aktuell kväll och SE inte ägde ett legalt vapen, och med tanke på att den vapensamlaren var just en vapensamlare samt en en unik person (om man ska ta TPs ord på allvar om denne), bör man ju se det som intressant, om än det är svårutrett.
Senast redigerad av ZebranJanne 2025-12-11 kl. 20:22.
Citera
2025-12-11, 20:30
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det där är en mycket intressant teori som jag också har ägnat några tankar. Han kanske lånade en revolver för att rita av eller fota. Frågan är bara om det i så fall var privata grejor som han pulade med på arbetstid.

Jag har tidigare tagit upp att en av Skandias kunder, Valmet, faktiskt hade en vapendivision. Och var det inte Valmet han jobbade med före semestern? Men någon broschyr för traktorförsäkringar påstods det. Sanningen kanske är att det var just Valmet men kanske något för vapendivisionen? De tillverkade dock ej revolvrar, men ändå. Vapen var en av deras grenar.

Jo det var Valmet. Men det var väl en traktor-broschyr han pulade med? Jo Valmet pysslade ju med vapen under några år, dock tror jag inte man var vidare aktiv med det på åttiotalet, utan tidigare? Sedan har jag för mig att de ägnade sig främst åt gevär och pistoler? Kanske mest gevär (av någon form), är inte överdrivet insatt i vapen.

Det är väl heller inte omöjligt, som du påpekar, att han kan ha tecknat av dem för något syfte, kanske för detaljer som kameran inte rådde på? Jag har ingen koll på vad han arbetade med i större omfattning än just Valmet-broschyren, varken före eller efter, det var nog spridda skurar har jag förstått?

Med tanke på att han kände en stor vapensamlare (dessutom var de ju riktiga bundisar många år), är det ju inte uppåt väggarna att anta att han faktiskt kan ha varit behjälplig med antingen foto eller ingående teckning för försäljningar av artefakter och även mer moderna vapen, med tanke på att han var utbildad i ämnet, även ansedd som mycket duktig.
Citera
2025-12-11, 20:34
Medlem
quggels avatar
Citat:
Med tanke på att han kände en stor vapensamlare (dessutom var de ju riktiga bundisar många år), är det ju inte uppåt väggarna att anta att han faktiskt kan ha varit behjälplig med antingen foto eller ingående teckning för försäljningar av artefakter och även mer moderna vapen, med tanke på att han var utbildad i ämnet, även ansedd som mycket duktig.

Ja, det är en intressant teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in