Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-22, 21:47
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vidare så har det ju framkommit att den populära filmen Amadeus slutade något senare...

Kan Engström gått norrut efter 23:21 för att möta LOP vid Grand men blir förvånad att dom redan går i armkrok på Sveavägen när han kommer ut från Skandia?

Nej

Ja om han hade medhjälpare.
Citera
2025-11-22, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Nej

Ja om han hade medhjälpare.

Men du menar alltså att Engström missförstår frågan om att varit utanför Skandia under kvällen ?

Eller vad är din förklaring till att han inte vill berätta det ?
Citera
2025-11-22, 21:57
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Men du menar alltså att Engström missförstår frågan om att varit utanför Skandia under kvällen ?

Han kan självfallet ha missuppfattat frågan av Bergström 1 mars. Bergström kan även ha ställt frågan på ett märkligt vis. Engström kan även ha lyssnat "med ett halvt öra", eller varför inte med ett obefintligt? Frågor frågor.
Citera
2025-11-22, 22:00
Medlem
Citat:
Han kan självfallet ha missuppfattat frågan av Bergström 1 mars. Bergström kan även ha ställt frågan på ett märkligt vis. Engström kan även ha lyssnat "med ett halvt öra", eller varför inte med ett obefintligt? Frågor frågor.

Jag tänkte inte ens på 1 mars

Utan på förhöret 25 april

Minns du det förhöret och frågorna ?
Citera
2025-11-22, 23:01
Medlem
Citat:
Glass och stryka skjortor? Kontakta min värdekvinna "*******" så guidar hon dig vidare.

Ja, det väl lite vad du och din kamrater ägnar er åt? Eller har ni ägnat något av seriösrare sort på senare tid ni undanhållit? Berätta!

Välkommen till Göreborg!

Nu har du iallfall fått min förklaring varför jag anser att Engström döljer att han varit utanför Skandia!
Citera
2025-11-22, 23:19
Medlem
quggels avatar
Citat:

Du glömmer en sak och det är att han kan ha varit ute och inser att det inte ser bra ut för då skulle han kunna bli misstänkt. Därför ljuger han trots att han har rent mjöl i påsen. Han är bara rädd för att bli misstänkt.
Citera
2025-11-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Du glömmer en sak och det är att han kan ha varit ute och inser att det inte ser bra ut för då skulle han kunna bli misstänkt. Därför ljuger han trots att han har rent mjöl i påsen. Han är bara rädd för att bli misstänkt.

Fast är han inte GM så behöver han ju faktiskt inte vara orolig och du glömmer ju att som vittne så verkar han ju trivas att bli förväxlad med GM

Sen vill han ju vara viktig och som vittne kanske han såg något misstänkt när han var ute vid 20 till 21 tiden..

Så nej ...jag tycker det är misstänkt att han faktiskt vill dölja detta !
Citera
2025-11-23, 08:56
Medlem
quggels avatar
Citat:
Fast är han inte GM så behöver han ju faktiskt inte vara orolig och du glömmer ju att som vittne så verkar han ju trivas att bli förväxlad med GM

Sen vill han ju vara viktig och som vittne kanske han såg något misstänkt när han var ute vid 20 till 21 tiden..

Så nej ...jag tycker det är misstänkt att han faktiskt vill dölja detta !

Ja det är misstänkt men han var en person som inte var så fiffig och som hade en tendens att trassla till det för sig. Därför kan det vara så att han bara gör det svårt för sig utan att själv fatta att det vore smartare att tala sanning om han nu är oskyldig.

Han resonerar möjligen (notera: möjligen) på följande sätt:
Oj, det ser inte så bra ut att jag var ute vid 20-tiden och tog en pilsner. De kan ju tro att jag är GM. Bäst att inte säga något om det.

Men jag håller med om att det är misstänkt.
Senast redigerad av quggel 2025-11-23 kl. 09:01.
Citera
2025-11-23, 10:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Men här missförstår du säkert min poäng

Varje dag sker ju flera miljoner slumpmässiga möten och att Engström kommer ut i samband med att LOP går förbi är en slump men inte "god tajming"

Alltså om Engström planerat att mörda LOP så är det ju otroligt att han råkar stöta ihop med LOP ..

Men om mordet skett i affekt så är ju slumpen bara en faktum som att du skulle träffa på en gammal klasskompis på Ica

Ja eller så var det du som missförstod.
Slumpmässiga möten händer ju hela tiden...
Du glömmer vapnet och mordet...

Alltså att det är fler parametrar här som ska in i beräkningarna.

Och i detta fall hade GM ett syfte... att mörda..

Men visst, vi kan ju ha att göra med en GM som nätterna igenom 1986 sprang runt på stan med en revolver och INTE letade efter Palme...
Citera
2025-11-23, 10:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det är just detta som är knäckfrågan och där tycker jag att TP slipar till pusselbiten så att den ska passa. Vapnet, ammunitionen och detta i kombination med den orimliga tajmingen gör att SE inte alls passar i pusslet om vi inte hittar lösningen på just dessa frågetecken.

Om det var tillfället, en ren slump, som gjorde att han sköt OP, hur kommer det sig då att han bar på revolver och den typen av udda ammunition? När han skulle hem till frugan. Skulle han lägga revolvern på hatthyllan eller? Kom igen.

Personskydd? Knappast. Centrala Stockholm hade han jobbat länge i. Det var som hans egen bakgård. Och om han var rädd skulle han väl inte jobba sent överhuvudtaget. Nej, teorin om personskydd faller platt.

Precis så..
Vapnet och ammunitionen glöms lätt(gärna?) bort när spekulationerna om SE's uppgifter(lögner) diskuteras.
Jag själv brukar ju provocera här inne med påståendet att vittnet SE inte behöver ha ljugit om något och tycker väl fortfarande att ingen har kunnat motbevisat detta.

Men där finns ju såklart alternativet att vittnet SE ändå har ljugit om ett antal saker... överdrivit och/eller skarvat...

Som vittne, men i allt detta så har han av vissa t.o.m. blivit en statsministermördare.

Och som med många andra verkar folk inte klara av osäkerheter utan vill ha något fast att hålla i och därmed peka ut en GM. "Leta och plocka körsbär"
Citera
2025-11-23, 11:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja eller så var det du som missförstod.
Slumpmässiga möten händer ju hela tiden...
Du glömmer vapnet och mordet...

Alltså att det är fler parametrar här som ska in i beräkningarna.

Och i detta fall hade GM ett syfte... att mörda..

Men visst, vi kan ju ha att göra med en GM som nätterna igenom 1986 sprang runt på stan med en revolver och INTE letade efter Palme...
Jag tror också att den verkliga mördaren avsåg att mörda just OP och att det var därför han var beväpnad.

När TP hittade på LÖSNINGEN och den påhittade GM-SE var det just så GM-SE blev påhittad som en del i en konspiration.

Sedan vände TP 180 grader och hittade istället på att den påhittade GM-SE var en osannolik ensam mördare.

Hur man än ser på saken är den påhittade GM-SE skyldig i alla fall.
Citera
2025-11-23, 11:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Så han skaffade fram revolver och ammunition under tiden son LOP går på bio? Så hur ska detta ha gått till? Han ringer WG som ju inte är hemma. Eller har han en revolver på kontoret?

Oavsett hur vet han inte om han bör gå ut 23:10 eller 23:15 eller 23:30 för att kunna möta upp LOP. Därför kan han omöjligen ha gjort det på egen hand om han är GM. Och var han verkligen den typen som skulle vara del i en sammansvärjning där han själv personligen är den som går fram till statsministern, lägger handen på ena axeln och trycker av med den andra? Det tror inte jag, för jag vet att han var mer intresserad av bridge och att teckna.

PH berättar väl att han misstänkte att SE gömt vapnet i det mystiska rummet gömt under vapendelar och vapenfett?

PH planerade till och med en privat husrannsakan på rummet för att leta eftet gömstället.

Har en erfaren före detta polis misstänkt något är det oftast sant i den här tråden nämligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in