Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-12, 22:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Visst kan det ha varit bökigt, men han hanterade ändå en kalligrafipenna med bravur.

Kanske var det också på grund av fingrarnas belägenhet som GM behövde en stor revolver och ingen liten ärtbössa

Som tidigare påpekats kan det också förklara det darriga andra skottet, och att det inte blev fler

Du tycker det låter lämpligt att välja ett tyngre vapen när kraften i händerna försvagas av sjukdom?

Ja, du upphör aldrig att förvåna med dina "slutsatser".

Edit: En studie i hur gripkraften försämras vid RA: https://advancesinrheumatology.biomedcentral.com/articles/10.1186/s42358-018-0020-1/tables/2

Edit 2: Maximala greppkraften för den testade patientgruppen med RA hade maxvärde 17 kgf med hela handen. S&W Magnum kräver ca 5 kgf för att avfyra i double action (andra skottet.)

Givet att 17 kgf är alla fingrar blir det nog svettigt att klämma avtryckaren med 5 kgf med pekfingret och samtidigt rikta vapnet som väger 1,4 till 1,5 kg med sex tums pipa och laddad för en person likt SE mad RA.

Edit 3: Jag hittar inga värden för en kalligrafipenna, men utgår från att det rör sig om mindre krafter än en magnumrevolver.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-11-12 kl. 23:22.
Citera
2025-11-13, 08:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du tycker det låter lämpligt att välja ett tyngre vapen när kraften i händerna försvagas av sjukdom?

Ja, du upphör aldrig att förvåna med dina "slutsatser".

Edit: En studie i hur gripkraften försämras vid RA: https://advancesinrheumatology.biomedcentral.com/articles/10.1186/s42358-018-0020-1/tables/2

Edit 2: Maximala greppkraften för den testade patientgruppen med RA hade maxvärde 17 kgf med hela handen. S&W Magnum kräver ca 5 kgf för att avfyra i double action (andra skottet.)

Givet att 17 kgf är alla fingrar blir det nog svettigt att klämma avtryckaren med 5 kgf med pekfingret och samtidigt rikta vapnet som väger 1,4 till 1,5 kg med sex tums pipa och laddad för en person likt SE mad RA.

Edit 3: Jag hittar inga värden för en kalligrafipenna, men utgår från att det rör sig om mindre krafter än en magnumrevolver.

Tror du kan vara något på spåren här, för ovanlighetens skull! Vi vet att GM bommade det andra skottet, på nära avstånd. Vi vet också att GM hade problem med den där väskan, som råkade vara av exakt samma storlek som Skandiamannens.

Kan GM ha haft en handproblematik?

På en bra reumatism-dag, med lite whiskey i systemet och adrenalinet sjungande i kroppen, kan Skandiamannen hantera puffran?
Citera
2025-11-13, 09:51
Medlem
Ja gm fick ju egentligen bara till ett skott. Det första.

Det andra blev ett perfekt ryggskinnsskott.. men det kunde nog ha träffat vad som helst där nere.
Citera
2025-11-13, 15:31
Medlem
Skandiamannen fotograferad av Ulf Karlsson omkring klockan 23.33 mordkvällen?

Ulf Karlssons bild nummer fyra på sajten Tunnelgatan.se eller samma foto på sajten it demokrati.

Bilden visar Theodoris A,Anders E,Anna H samt Karin J samtala med varandra intill Gösta Söderström som talar med en annan Polis samt Ingvar Winden som sitter i Polisbilen.Bakom Polisbilen,riktning söderut står det en individ som eventuellt synes uppvisa vissa likheter med Stig Engström.

Detta har kanske diskuterats tidigare i tråden,men saken har aktualiserats återigen på bland annat Gunnar Walls blogg.

Är det Stig Engström som står där bakom Polisbilen?

Vad anser den samlade panelen?
Citera
2025-11-13, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Ulf Karlssons bild nummer fyra på sajten Tunnelgatan.se eller samma foto på sajten it demokrati.

Bilden visar Theodoris A,Anders E,Anna H samt Karin J samtala med varandra intill Gösta Söderström som talar med en annan Polis samt Ingvar Winden som sitter i Polisbilen.Bakom Polisbilen,riktning söderut står det en individ som eventuellt synes uppvisa vissa likheter med Stig Engström.

Detta har kanske diskuterats tidigare i tråden,men saken har aktualiserats återigen på bland annat Gunnar Walls blogg.

Jag skall väl svara själv.
Det är naturligtvis omöjligt att med stor säkerhet fastslå någonting eftersom bilden uppvisar rejäl grynighet i förstoring.
Dock så kan man inte bortse ifrån att stora likheter synes föreligga,det man kan se.
Jag tror ingalunda att bilden visar vittnet CA..jag ser inga som helst större likheter härvidlag.

Antingen så är det Stig Engström som står där,eller också så är det en random okänd som bara råkat passera mordplatsen vid fotografiets tidpunkt ifråga.

Som så ofta får man väga för och emot..var hamnar man sannolikhetsmässigt i detta fallet.

Jag hamnar till slut vid att det troligen är Stig Engström som är avbildad här.Något annat känt vittne från brottsplatsen kan det enligt mitt förmenande icke röra sig om..och även om man icke kan bortse ifrån att det kan vara en random förbipasserande som därför är okänd i materialet så väger icke detta lika tungt som de uppebara likheter som synes råda individ Engström och den fotograferade individen emellan.

Därför min slutsats..Jo,det är Skandiamannen som har fotograferats av Ulf Karlsson cirka klockan 23.33 mordkvällen den 28 Februari 1986..med anrda ord,ungefär 12 minuter efter det att dådet har utförts.
Citera
2025-11-13, 16:18
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Jag skall väl svara själv.
Det är naturligtvis omöjligt att med stor säkerhet fastslå någonting eftersom bilden uppvisar rejäl grynighet i förstoring.
Dock så kan man inte bortse ifrån att stora likheter synes föreligga,det man kan se.
Jag tror ingalunda att bilden visar vittnet CA..jag ser inga som helst större likheter härvidlag.

Antingen så är det Stig Engström som står där,eller också så är det en random okänd som bara råkat passera mordplatsen vid fotografiets tidpunkt ifråga.

Som så ofta får man väga för och emot..var hamnar man sannolikhetsmässigt i detta fallet.

Jag hamnar till slut vid att det troligen är Stig Engström som är avbildad här.Något annat känt vittne från brottsplatsen kan det enligt mitt förmenande icke röra sig om..och även om man icke kan bortse ifrån att det kan vara en random förbipasserande som därför är okänd i materialet så väger icke detta lika tungt som de uppebara likheter som synes råda individ Engström och den fotograferade individen emellan.

Därför min slutsats..Jo,det är Skandiamannen som har fotograferats av Ulf Karlsson cirka klockan 23.33 mordkvällen den 28 Februari 1986..med anrda ord,ungefär 12 minuter efter det att dådet har utförts.

Kan du länka till aktuell bild? Tycker det är ett misch masch av bilder under fliken Ulf Karlsson på itdemokratis sida. Den enda bild jag spontant kan tänka mig se SE på, är "klassikern" tagen i profil där han står intill en piketbuss (från typ 01 på natten), men den gubben är väl identifierad som en tekniker eller kommissarie av något slag?
Citera
2025-11-13, 16:37
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Remstam verkar vara säker på SE, men jag skulle säga Ekmans kompis Almsäter i sin svarta skinnjacka.

De drog senare förbi Sabbatsberg och intervjuades där av SvD och fotade.

Nu framgår det inte i deras respektive förhör, men jag misstänker att de även återvände till mordplatsen där Ekman fastnade på ett av polisens foton under brottsplatsundersökningen.
Bild 17. hos Remstam.
Ekman med sina händer karaktäristiskt i byxfickorna.

Och nej, det är inte SE det heller på den bilden... som Remstam påstår.

Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Kan du länka till aktuell bild? Tycker det är ett misch masch av bilder under fliken Ulf Karlsson på itdemokratis sida. Den enda bild jag spontant kan tänka mig se SE på, är "klassikern" tagen i profil där han står intill en piketbuss (från typ 01 på natten), men den gubben är väl identifierad som en tekniker eller kommissarie av något slag?

http://www.itdemokrati.nu/page60.html
Citera
2025-11-13, 16:42
Medlem
Citat:

Det är bild nummer fyra av samlingen fotografier av Ulf Karlsson som finns upplagda på sajten it demokrati.Google sökning "it demokrati Ulf Karlsson" kommer att leda rätt.Bara scrolla ned lite på sidan till bild nummer fyra så ser du fotografiet ifråga.
Kan inte länka eftersom jag är it okunnig och inte vet hur man gör.
Citera
2025-11-13, 16:53
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Remstam verkar vara säker på SE, men jag skulle säga Ekmans kompis Almsäter i sin svarta skinnjacka.

Nu framgår det inte i deras respektive förhör, men jag misstänker att de även återvände till mordplatsen där Ekman fastnade på ett av polisens foton under brottsplatsundersökningen.
Bild 17. hos Remstam.

Tack!

Citat:
Det är bild nummer fyra av samlingen fotografier av Ulf Karlsson som finns upplagda på sajten it demokrati.Google sökning "it demokrati Ulf Karlsson" kommer att leda rätt.Bara scrolla ned lite på sidan till bild nummer fyra så ser du fotografiet ifråga.
Kan inte länka eftersom jag är it okunnig och inte vet hur man gör.

Okej. Ingen fara. Är det nedanstående bild du menar? När "SE" står bakom Saaben? Lite knepigt huvud? Oproportionerligt stort? Minns jag rätt, är väl ansiktet på den personen sammanflätat med en lampa eller annan ljuskälla som gör att huvudet ser just större ut? Men jag kan ha fel.

http://www.itdemokrati.nu/page60/fko1.png

För att länka bilden, sätter du muspekaren på bilden, högerklickar, väljer sedan "öppna bild i ny flik", kopierar sedan adressen i fältet på menyraden på den nyöppnade fliken. Funkar lika på alla sidor.
Citera
2025-11-13, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Bild 17. hos Remstam.

Tackar för invändningen,men när jag kollar Almsäter så är han framförallt för kort för att kunna vara mannen bakom bilen. Individen på fotot måste vara betydande längre än 168 cm.
Citera
2025-11-13, 17:13
Medlem
Citat:
Tack!

Okej. Ingen fara. Är det nedanstående bild du menar? När "SE" står bakom Saaben? Lite knepigt huvud? Oproportionerligt stort? Minns jag rätt, är väl ansiktet på den personen sammanflätat med en lampa eller annan ljuskälla som gör att huvudet ser just större ut? Men jag kan ha fel.

http://www.itdemokrati.nu/page60/fko1.png

För att länka bilden, sätter du muspekaren på bilden, högerklickar, väljer sedan "öppna bild i ny flik", kopierar sedan adressen i fältet på menyraden på den nyöppnade fliken. Funkar lika på alla sidor.

Jepp,det är rätt foto.
Leta även upp det på sajten tunnelgatan.se..där finns länk som återigen går till it demokratis foto,men man kan via denna lilla process få rejäl förstoring på fotot på ett sätt som åtminstone inte jag får när man försöker samma process direkt via sajten it demokrati.
Det är nog en förhållandevis lång snubbe som står där bakom..han synes ha mörk rock,vit skjorta samt eventuellt slips på sig,någon form av huvudbonad kan eventuellt också antas..rund ansiktsform..dessutom kan han möjligen ha högerarmen lyft?..och är det något som dinglar från handleden?
Är det en handledsväska?
Jävligt svårt att se..men man kan få det intrycket eventuellt.
Citera
2025-11-13, 17:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Tackar för invändningen,men när jag kollar Almsäter så är han framförallt för kort för att kunna vara mannen bakom bilen. Individen på fotot måste vara betydande längre än 168 cm.

Kan bara instämma i att personen på bilden inte ser ut att vara längre än 168.

Dock, med tanke på att Ekman är där och att personen liknar Almsäter med en mörk jacka, mörkt hår, så var mitt tips honom. Definitivt inte SE som där, i rollen som vittne, bör ha varit tillbaka på Skandia.

Att Remstam ser SE lite överallt ger jag inte mycket för. (Ursäkta mitt raljerande, men Remstam blandar fakta med egna fria fantasier på sin hemsida.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in