Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-10-03, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Som GM så var han ju inte direkt tillbaka på mordplatsen efter att ha försvunnit från trappkrönet.
Det måste ha tagit några minuter att ta sig tillbaka.
Genom att kartlägga händelseförloppet så går det att få en uppfattning av vad han kan ha haft möjlighet att höra.

I min lista har jag 12 rader/uppgifter med vad han enligt väktarna skulle ha sagt.
(7 från ALG och 5 från HO)

Jo men några av dessa saker var väl att Olof såg liten ut och blod kom ut ur munnen ..

Sen blir inte väktarna hörda på mordnatten utan 3 mån senare och har pratat kanske med Engström många gånger och då blir det svårare att särskilja vad han sagt och när han sagt vad !.

Det är väldigt synd att väktarna faktiskt inte hör av sig tidigt efter mordet!

Tycker du att väktarna skulle hört av sig när YNs uppgifter kom ut med handledsväskan på DBG ?
Citera
2025-10-03, 16:09
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag kanske inte var tydlig nog..

Engström är ju såklart livrädd att korrekta signalement på dom kläderna han själv bar kommer snart gälla

Då kommer han ju förstå att väktarna kommer kasta sig på luren att säga såhär : Den man ni letar efter lämnade vår byggnad just vid tiden för mordet och bara 50m bort

Engström förekom ju faktiskt väktarna och det är helt korrekt att göra så om man ska ha en chans !

Jag har ställt frågan innan här men kan ställa den direkt till dig !

Varför hör inte väktarna av sig till polisen den 1mars ?

Varför hörde inte polisen av sig till väktarna i mars 1986?

De fick dem serverade på ett silverfat. Av Annette Kohut den 19 mars.

Om väktarna var så viktiga i april 1986 som Sveriges största anka (magasinet Filters artikel om Stig Engström 2018) gjorde gällande?

Som synes upplyste Kohut den 19 mars att väktaren Anna-Lisa Gahn började jobba 16.45 den 28 februari (som Gahns signatur i Skandias besökslogg bekräftar att hon gjorde). Allt dravel om Engströms "middagsrast" kunde ha slutat där.
Citera
2025-10-03, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel

Om väktarna var så viktiga i april 1986 som Sveriges största anka (magasinet Filters artikel om Stig Engström 2018) gjorde gällande?

Som synes upplyste Kohut den 19 mars att väktaren Anna-Lisa Gahn började jobba 16.45 den 28 februari (som Gahns signatur i Skandias besökslogg bekräftar att hon gjorde). Allt dravel om Engströms "middagsrast" kunde ha slutat där.

Men varför hör inte väktarna av sig den 1mars ?

Eller åtminstone efter att YNs signalement kommit ut på mannen på DBG

Jobbar man inom säkerhet så är alla uppgifter viktiga även om man själv inte tror det !
Citera
2025-10-03, 16:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jo men några av dessa saker var väl att Olof såg liten ut och blod kom ut ur munnen ..

Sen blir inte väktarna hörda på mordnatten utan 3 mån senare och har pratat kanske med Engström många gånger och då blir det svårare att särskilja vad han sagt och när han sagt vad !.

Det är väldigt synd att väktarna faktiskt inte hör av sig tidigt efter mordet!
Ja, precis det är ju ett gäng uppgifter till och dilemmat, som där inne på, är just hur man ska bedöma tillförlitligheten i dessa "3 månader gamla" uppgifter.
Uppgifterna handlar ju i majoritet om tiden efter skotten. Stämmer dessa så har SE alibi.
Är SE GM så måste uppgifterna ha en annan förklaring.

Kan väktarna minnas allt felaktigt? Ex. där SE vid senare tidpunkt kommit förbi receptionen och pratat om mordet?

Citat:
Tycker du att väktarna skulle hört av sig när YNs uppgifter kom ut med handledsväskan på DBG ?

Med facit hand så hade det ju varit det bästa, med tanke på vad vi diskuterar snart 40 år efteråt.
Dock kan inte jag klandra dem för det.
Ja, möjligen då när uppgifterna om väska/handledsväska kom ut, så kanske det borde ha reagerat på "likheten" och låtit polisen få reda på det, men samtidigt så tillstod ju SE redan på kvällen att han talat med en polis.
Enligt ALG: "han hade pratat med polisen och blivit hörd av dom"
(Bra lögn av GM? Eller en vågad chansning som enkelt går att kontrollera.. där det inte finns några spår eller stöd alls? Risk)

Men sedan när vi talar om signalement så ger ju väktarna 3 månader efteråt lite andra plagg på SE.
Dock är ju handledsväskan med.
(Minnesfel där också eller vad hade SE egentligen på sig?)

Utifrån att vilja ha en lösning så är det riktigt trist att de inte kontaktade polisen..

Min åsikt... och mina frågetecken inom parentes.
Citera
2025-10-03, 16:59
Medlem
Citat:
Ja, precis det är ju ett gäng uppgifter till och dilemmat, som där inne på, är just hur man ska bedöma tillförlitligheten i dessa "3 månader gamla" uppgifter.
Uppgifterna handlar ju i majoritet om tiden efter skotten. Stämmer dessa så har SE alibi.
Är SE GM så måste uppgifterna ha en annan förklaring.

Kan väktarna minnas allt felaktigt? Ex. där SE vid senare tidpunkt kommit förbi receptionen och pratat om mordet?

Med facit hand så hade det ju varit det bästa, med tanke på vad vi diskuterar snart 40 år efteråt.
Dock kan inte jag klandra dem för det.
Ja, möjligen då när uppgifterna om väska/handledsväska kom ut, så kanske det borde ha reagerat på "likheten" och låtit polisen få reda på det, men samtidigt så tillstod ju SE redan på kvällen att han talat med en polis.
Enligt ALG: "han hade pratat med polisen och blivit hörd av dom"
(Bra lögn av GM? Eller en vågad chansning som enkelt går att kontrollera.. där det inte finns några spår eller stöd alls? Risk)

Men sedan när vi talar om signalement så ger ju väktarna 3 månader efteråt lite andra plagg på SE.
Dock är ju handledsväskan med.
(Minnesfel där också eller vad hade SE egentligen på sig?)

Utifrån att vilja ha en lösning så är det riktigt trist att de inte kontaktade polisen..

Min åsikt... och mina frågetecken inom parentes.

Vad vet väktarna redan i början av mars ?

Jo att Engström ligger väldigt nära mordet i avstånd och tid !
Att det förekommit signalement som träffat honom så till den grad att Engström känner sig förväxlad
Att YN lämnar ut en springande man med rock och handledsväska på DBG
Att Engström själv påstår att han sprang !

Enda anledningen till att dom inte kontaktar polisen är ju att Engström förekommer dom, det är helt korrekt av GM-SE att göra på det sättet

Detta hävdar jag är anledningen till varför han inte ska vara low-key efter mordet för jag anser att alternativet att förekomma är en bättre taktik om han är GM

Tror du håller med mig
Citera
2025-10-03, 17:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Vad vet väktarna redan i början av mars ?

Jo att Engström ligger väldigt nära mordet i avstånd och tid !
Att det förekommit signalement som träffat honom så till den grad att Engström känner sig förväxlad
Att YN lämnar ut en springande man med rock och handledsväska på DBG
Att Engström själv påstår att han sprang !

Enda anledningen till att dom inte kontaktar polisen är ju att Engström förekommer dom, det är helt korrekt av GM-SE att göra på det sättet

Detta hävdar jag är anledningen till varför han inte ska vara low-key efter mordet för jag anser att alternativet att förekomma är en bättre taktik om han är GM

Tror du håller med mig

Väktarna vet inte vad SE sagt i förhör (om han nu inte själv sagt något om det).
Informationen de får är antingen det som SE valt att säga "på vägen förbi receptionen", eller via media. (Eller om de nu skulle ha några kontakter med utredande poliser... )

Nej, den andra anledningen är väktarna litar på honom och att han möjligen är ett vittne.
Ordet "förekommer" är ditt sätt att uttrycka en planerande GM?
Men ja... talar vi om SE som GM så är det ju att förekomma självfallet.

Men nu tolkar vi "ett resultat" och inte innan. D.v.s. möjligheten för honom att istället ligga lågt...
Senast redigerad av MOPspanaren 2025-10-03 kl. 17:24.
Citera
2025-10-03, 17:43
Medlem
Citat:
Väktarna vet inte vad SE sagt i förhör (om han nu inte själv sagt något om det).
Informationen de får är antingen det som SE valt att säga "på vägen förbi receptionen", eller via media. (Eller om de nu skulle ha några kontakter med utredande poliser... )

Nej, den andra anledningen är väktarna litar på honom och att han möjligen är ett vittne.
Ordet "förekommer" är ditt sätt att uttrycka en planerande GM?
Men ja... talar vi om SE som GM så är det ju att förekomma självfallet.

Men nu tolkar vi "ett resultat" och inte innan. D.v.s. möjligheten för honom att istället ligga lågt...

Men visst håller du med om att anledningen till att väktarna inte kontaktar polisen om Engström är för att han själv gjort det !

Det betyder ju att som GM är det korrekt sätt att göra det på om det andra alternativet är att INTE höra av sig alls och bara hoppas att polisen inte får in tips !
Citera
2025-10-03, 18:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Varför måste han ens klämma in samtal med Lisbeth när han mycket enklare skulle kunna säga att någon på mordplatsen sa: "Mörkblå täckjacka".
Bra fråga. Kanske tänkte han att det måste ha varit just Lisbeth (som ju borde veta bäst) som hade sagt "lång mörk rock" till polisen. Och i så fall kan han ju ha haft anledning att skapa tvivel kring den uppgiften, t.ex. genom att påstå att hon till honom först hade sagt "mörkblå täckjacka".
Citera
2025-10-03, 22:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel

Dörrknackningen den 19:e mars hade inget med SE att göra. Han var ännu inte på Irvells radar.

Undras om någon av polisens tipslappar i receptionen fylldes i: "SE gjorde det!"

ALG förklarar utifrån hur hon brukade göra. Men just den 28:e började hon 4 timmar tidigare än vanligt.

Så inget hindrar att SE kom utifrån och in, men efter 3 månader minns inte ALG de exakta detaljerna,

ALG går först ronden till kl. 17:55, och sitter sedan i receptionen kl. 18:04-18:34 medan AK fortsätter ronden.

Därefter är det ett långt glapp till kl. 21:03 i aktiviteterna, så det är inte omöjligt att ALG lämnade Skandia en stund.

Och kom tillbaka kl. 20:24 för att ladda inför sitt ordinarie pass, och kvällsronden.
Citera
2025-10-03, 22:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Några menar att Engström (som GM) aldrig skulle hamnat i utredningen om han legat lågt, men då bortser man ifrån problemet Skandia. Man måste ta på sig GM-rocken och kepsen för att första hans problem, det vill säga det faktum att han lämnade bygget i väktarnas åsyn någon minut före mordet iklädd GM-kläder. Hans taktik blev "ja jag var där i högsta grad och förväxlades med GM", han fick med promenaden på Sveavägen och även rushen in i gränden.

Frågan är i vilket skede som han hade kommit upp på polisens och spanarnas radar om han inte figurerat i media eller hört av sig till polisen. Hade någon fyllt i en av de tipslappar som AK fick kanske?

Eller hade han varit en hemlighet ända in i våra dagar?
Citera
2025-10-03, 23:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Men visst håller du med om att anledningen till att väktarna inte kontaktar polisen om Engström är för att han själv gjort det !

Det betyder ju att som GM är det korrekt sätt att göra det på om det andra alternativet är att INTE höra av sig alls och bara hoppas att polisen inte får in tips !

Det kan ju så klart vara en poäng, men hade väktarna inte litat på SE...(och misstänkt honom).. så hade dom väl också kontaktat polisen med uppgifterna?

Om SE innan hade varit en "skum" person för väktarna, men här verkar det ju som att de tyckte att han var en rätt vanlig kontorsarbetare som talar sanning. "Han kontaktade polisen själv"...

Det talar väl ändå för hur väktarna kan ha resonerat.... eller så var de inte alls intresserade av Palmemordet?
Citera
2025-10-03, 23:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bra fråga. Kanske tänkte han att det måste ha varit just Lisbeth (som ju borde veta bäst) som hade sagt "lång mörk rock" till polisen. Och i så fall kan han ju ha haft anledning att skapa tvivel kring den uppgiften, t.ex. genom att påstå att hon till honom först hade sagt "mörkblå täckjacka".

Vad är det du skriver?
"Lisbeth (som ju borde veta bäst) som hade sagt "lång mörk rock" till polisen."

Försöker du tramsa med mig igen? Eller är det återigen snedtänkt?

1. Lisbeth har ju inte sagt "lång mörk rock"
- Vilket hon kanske borde om det var det SE som GM hade på sig.
2. Hon sa "mörkblå täckjacka"
- vilket inte alls ordagrant framgår av media som du trollar med..
3. Det handlar utöver signalement även om ett samtal med Lisbeth
- en lögn och en chansning som du inte ens vill tillstå..

Sluta tramsa och försök bete dig lite mer seriöst, återigen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in