Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-10-03, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Han ringde Skandia för att han menade att "polisen och journalister ville veta en exakt tid eftersom det förekom olika uppgifter". Varför inte bara säga 23.20 som han långt senare (den 7 april) menade att hans egen klocka visat, men valde istället att gå över efter vatten, det vill säga via utstämplingstiden.

Jag tror inte han var intresserad av utstämplingstiden överhuvudtaget, lika lite som polis och journalister var det. Däremot ville han så fort som möjligt lansera förväxlingen på Skandia innan snacket kom igång bland kollegorna, "så var ju jag klädd" som han sa till Bergström.

Jag tror utstämplingsgrejen bara var en förevändning för att kunna plantera förväxlingen på Skandia, eller åtminstone en anledning. Förväxlingen var ju det han försökte pränta in via Supervittnet i första hand, fast i snacket med RB var han förväxlad redan innan försväxlingsrushen. Han hade antagligen ännu inte hunnit slipa på detaljerna och ytterligare information hade ju tillkommit under Idreveckan som han vävde in i sin berättelse vid "förhören" den 10 och 11 mars. I fortsättningen antydde han alltså att rushen in i gränden skulle vara orsaken tillförväxlingen men så var det inte i den första versionen som han delgav Bergström. I den versionen var han förväxlad redan innan rushen, han sprang efter poliserna för att rätta till ett felaktigt signalement.

Man måste komma ihåg att Skandia var ett stort problem för Engström, inte bara polisen. Man kan ju bara tänka sig hur nyfikna kollegorna var där. Alla frågor han fick. Han fick spela sitt spel där också.
Citera
2025-10-03, 06:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Att Lisbeth blev hysterisk kan GM uppfattat innan han lämnar trappkrönet

Att anta att en polis är brysk är ju eg något som polisen är i allmänhet i en stor händelse , att polisen kan uppfattas brysk mot Lisbeth är en känsla Engström äger oavsett om Polisen var brysk eller inte..

Så tänker jag..

Är det något annat vittne som också säger att polisen var just brysk för jag tror inte flertalet vittnen upplevde detta !?

Eller sa alla vittnen att polisen var brysk ?

Jag vet inte om du själv verkligen tror på det eller om det är ett av alla dessa försök att försöka förenkla SE-GM's lögner...
Det verkar inte vara färdigtänkt utan något som kommit upp i skrivandet här inne.
Vet inte om vi ens ska diskutera detaljerna.
SE har ju aldrig ens påstått att Lisbeth varit hysterisk, eller? Brukar inte en del i misstänkliggörandet handla om att han beskriver henne på ett lugnare sätt än alla andra vittnen.

Men till det sistnämnda så är du som sagt inne på något, vilket till stor del stämmer.
Inget vittne har nämn något om att polisen varit brysk mot Lisbeth.
Bland vittnen har vi EH-1930-4 som nämner just en brysk polis.
I övrigt är det endast Söderströms egna ord kring sitt hanterande av Lisbeth.
Citera
2025-10-03, 08:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Man måste komma ihåg att Skandia var ett stort problem för Engström, inte bara polisen. Man kan ju bara tänka sig hur nyfikna kollegorna var där. Alla frågor han fick. Han fick spela sitt spel där också.
Några menar att Engström (som GM) aldrig skulle hamnat i utredningen om han legat lågt, men då bortser man ifrån problemet Skandia. Man måste ta på sig GM-rocken och kepsen för att första hans problem, det vill säga det faktum att han lämnade bygget i väktarnas åsyn någon minut före mordet iklädd GM-kläder. Hans taktik blev "ja jag var där i högsta grad och förväxlades med GM", han fick med promenaden på Sveavägen och även rushen in i gränden.
Citera
2025-10-03, 11:33
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Några menar att Engström (som GM) aldrig skulle hamnat i utredningen om han legat lågt, men då bortser man ifrån problemet Skandia. Man måste ta på sig GM-rocken och kepsen för att första hans problem, det vill säga det faktum att han lämnade bygget i väktarnas åsyn någon minut före mordet iklädd GM-kläder. Hans taktik blev "ja jag var där i högsta grad och förväxlades med GM", han fick med promenaden på Sveavägen och även rushen in i gränden.

Svårt att se hur allt det där hänger ihop.
Vaddå GM's kläder? När då?

I diskussionen om "mörkblå täckjacka" så är just det GM's klädsel och det förekom de första dygnen flera andra signalement.
Lägg till hypotesen att SE-GM svängde av norrut (vilket väktarna skulle haft möjlighet att se) och där mötte paret Palme.
Då SE inte vet vad väktarna sett, kan man tycka att det bästa för honom vore att säga att han inte iakttagit något på sin väg mot bussarna vid Odenplan? På sin höjd hört 2 skott?

Men istället ser vi denna kavalkad av lögner från mordplatsen... där han ex. ljuger om samtal med Lisbeth som ska ha missuppfattat hans mörka rock med en mörkblå täckjacka... o.s.v.
Citera
2025-10-03, 11:40
Medlem
Citat:

Ja, och det han säger i början är: signalementet på en man i mörk rock var jag, men mördaren hadde mörkblå täckjacka och stod inne i gränden.

Sen ser Nieminen en man med mörk rock (och väska) springande på DBG precis efter mordet.

Och ingen har sett Stig på mordplatsen.

Det ÄR konstigt vettu. Folk får tro vad dem vill.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-10-03 kl. 11:45.
Citera
2025-10-03, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag vet inte om du själv verkligen tror på det eller om det är ett av alla dessa försök att försöka förenkla SE-GM's lögner...
Det verkar inte vara färdigtänkt utan något som kommit upp i skrivandet här inne.
Vet inte om vi ens ska diskutera detaljerna.
SE har ju aldrig ens påstått att Lisbeth varit hysterisk, eller? Brukar inte en del i misstänkliggörandet handla om att han beskriver henne på ett lugnare sätt än alla andra vittnen.

Men till det sistnämnda så är du som sagt inne på något, vilket till stor del stämmer.
Inget vittne har nämn något om att polisen varit brysk mot Lisbeth.
Bland vittnen har vi EH-1930-4 som nämner just en brysk polis.
I övrigt är det endast Söderströms egna ord kring sitt hanterande av Lisbeth.

Att Lisbeth är fullständigt hysterisk är väl en självklarhet för alla

Engström måste dock ha henne som behärskad för att kunna prata med henne en stund ..

Men som GM är det nog inte svårt att räkna ut att polisen måste styra upp Lisbeth en aning

Men jag har dessutom nämnt att Engström återkommer som GM till Sveavägen och har alltså då rört sig i krokarna. Det innebär att han även kan ha snappat upp skrik och högljuda röster

T.ex på 100m är det ju inga problem att höra Söderströms röst mot Lisbeth eller se en gest som liknar att styra upp en person !

Vi vet inte hur mkt Engström som GM kan lappa ihop från brottsplatsen, dels har vi första 45sek som han vänder sig om en del gånger plus öron att lyssna med

Efter DBG vet vi ganska lite vart GM-SE kan ha sprungit eller om han står och trycker i en port

När sen GM-SE återvänder till Skandia har han ju såklart en bra bild av brottsplatsen igen..

Jag skrev att Engström kan haft en tillräcklig bild av brottsplatsen att han kan göra kvalificerade gissningar eller ha sett och hört det själv
Citera
2025-10-03, 14:52
Medlem
Citat:
Svårt att se hur allt det där hänger ihop.
Vaddå GM's kläder? När då?

I diskussionen om "mörkblå täckjacka" så är just det GM's klädsel och det förekom de första dygnen flera andra signalement.
Lägg till hypotesen att SE-GM svängde av norrut (vilket väktarna skulle haft möjlighet att se) och där mötte paret Palme.
Då SE inte vet vad väktarna sett, kan man tycka att det bästa för honom vore att säga att han inte iakttagit något på sin väg mot bussarna vid Odenplan? På sin höjd hört 2 skott?

Men istället ser vi denna kavalkad av lögner från mordplatsen... där han ex. ljuger om samtal med Lisbeth som ska ha missuppfattat hans mörka rock med en mörkblå täckjacka... o.s.v.

Han menar utifrån Engström själv..

Engström kan alltså inte vara low-key efter mordet

Väktarna har ju sett just Engström iklädd GM-kläder gå ut 40sek innan skotten och det tror ju Engström att det är kört om man inte går all in på förväxlingen !

Vi kanske inte har pratat så tydligt om detta !

Men den största anledningen till att Engström måste köra förväxlingen är ju pga Väktarna
Citera
2025-10-03, 15:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Att Lisbeth är fullständigt hysterisk är väl en självklarhet för alla

Engström måste dock ha henne som behärskad för att kunna prata med henne en stund ..

Men som GM är det nog inte svårt att räkna ut att polisen måste styra upp Lisbeth en aning

Ja frågan är vad som är enkelt.
Som GM ska han förutsätta att hon är så hysterisk hela tiden även när polisen är där och att dom då är tvungna att behandla henne bryskt. Ser inte riktigt att detta är enkelt att gissa...

Att han sedan måste ha henne behärskad för att kunna ha ett samtal med henne, blir väl absolut inte enkelt utan bara dumma lögner.
Varför måste han ens klämma in samtal med Lisbeth när han mycket enklare skulle kunna säga att någon på mordplatsen sa: "Mörkblå täckjacka".
Och vad säger egentligen att man inte kan få ut information från någon som är hysterisk?

Och åter igen, SE's uppgifter ger ju inte att Lisbeth vad hysterisk hela tiden, så jag tycker inte alls att din hypotes här går ihop.

Citat:
Men jag har dessutom nämnt att Engström återkommer som GM till Sveavägen och har alltså då rört sig i krokarna. Det innebär att han även kan ha snappat upp skrik och högljuda röster

T.ex på 100m är det ju inga problem att höra Söderströms röst mot Lisbeth eller se en gest som liknar att styra upp en person !

Vi vet inte hur mkt Engström som GM kan lappa ihop från brottsplatsen, dels har vi första 45sek som han vänder sig om en del gånger plus öron att lyssna med

Efter DBG vet vi ganska lite vart GM-SE kan ha sprungit eller om han står och trycker i en port

När sen GM-SE återvänder till Skandia har han ju såklart en bra bild av brottsplatsen igen..

Jag skrev att Engström kan haft en tillräcklig bild av brottsplatsen att han kan göra kvalificerade gissningar eller ha sett och hört det själv

Här skulle du ju behöva bli mer detaljerad och inte slentrianmässigt bara förutsätta saker för att peka ut en statsministermördare.

Alltså när skulle SE ha återvänt till mordplatsen eller dess närhet? Skulle han ha stått vid Skandiaentrén och lyssnat på avstånd? Vad kan han ha hört där och då?
Chansat och tagit risken att bli upptäckt? (Typ Lars Larssons hypotes?)
Citera
2025-10-03, 15:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Han menar utifrån Engström själv..

Engström kan alltså inte vara low-key efter mordet

Väktarna har ju sett just Engström iklädd GM-kläder gå ut 40sek innan skotten och det tror ju Engström att det är kört om man inte går all in på förväxlingen !

Vi kanske inte har pratat så tydligt om detta !

Men den största anledningen till att Engström måste köra förväxlingen är ju pga Väktarna

GM-kläder?
Att väktarna sett honom i dessa kläder är en sak. Vad som rapporterades via nyhetssändningarna en blandning av signalement. Enligt Lisbeth skulle ju GM ha "mörk täckjacka" eller som påstås här inne "mörkblå täckjacka".
Citera
2025-10-03, 15:25
Medlem
Citat:
Ja frågan är vad som är enkelt.
Som GM ska han förutsätta att hon är så hysterisk hela tiden även när polisen är där och att dom då är tvungna att behandla henne bryskt. Ser inte riktigt att detta är enkelt att gissa...

Att han sedan måste ha henne behärskad för att kunna ha ett samtal med henne, blir väl absolut inte enkelt utan bara dumma lögner.
Varför måste han ens klämma in samtal med Lisbeth när han mycket enklare skulle kunna säga att någon på mordplatsen sa: "Mörkblå täckjacka".
Och vad säger egentligen att man inte kan få ut information från någon som är hysterisk?

Och åter igen, SE's uppgifter ger ju inte att Lisbeth vad hysterisk hela tiden, så jag tycker inte alls att din hypotes här går ihop.

Här skulle du ju behöva bli mer detaljerad och inte slentrianmässigt bara förutsätta saker för att peka ut en statsministermördare.

Alltså när skulle SE ha återvänt till mordplatsen eller dess närhet? Skulle han ha stått vid Skandiaentrén och lyssnat på avstånd? Vad kan han ha hört där och då?
Chansat och tagit risken att bli upptäckt? (Typ Lars Larssons hypotes?)

Jag menar att som GM så vet vi att Engström återvänder till Sveavägen och då kan vi faktiskt inte veta exakt vad han sett och hört !

Jag hävdar att han får en viss bild av kanske vilka bilar som kört upp och skrik och rörelse redan innan han nått trappkrönet, då han vänder sig om minst ett par gånger !
Sen vet vi att han återvänder och kan ha sprungit i en snäv cirkel och kanske varit nära att ge upp !

Sen säger han väl inte så otroligt mkt till väktarna heller på mordnatten utan det mesta byggs på när han sen "läser" sig till saker
Citera
2025-10-03, 15:32
Medlem
Citat:
GM-kläder?
Att väktarna sett honom i dessa kläder är en sak. Vad som rapporterades via nyhetssändningarna en blandning av signalement. Enligt Lisbeth skulle ju GM ha "mörk täckjacka" eller som påstås här inne "mörkblå täckjacka".

Jag kanske inte var tydlig nog..

Engström är ju såklart livrädd att korrekta signalement på dom kläderna han själv bar kommer snart gälla

Då kommer han ju förstå att väktarna kommer kasta sig på luren att säga såhär : Den man ni letar efter lämnade vår byggnad just vid tiden för mordet och bara 50m bort

Engström förekom ju faktiskt väktarna och det är helt korrekt att göra så om man ska ha en chans !

Jag har ställt frågan innan här men kan ställa den direkt till dig !

Varför hör inte väktarna av sig till polisen den 1mars ?
Citera
2025-10-03, 15:37
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag menar att som GM så vet vi att Engström återvänder till Sveavägen och då kan vi faktiskt inte veta exakt vad han sett och hört !

Jag hävdar att han får en viss bild av kanske vilka bilar som kört upp och skrik och rörelse redan innan han nått trappkrönet, då han vänder sig om minst ett par gånger !
Sen vet vi att han återvänder och kan ha sprungit i en snäv cirkel och kanske varit nära att ge upp !
Som GM så var han ju inte direkt tillbaka på mordplatsen efter att ha försvunnit från trappkrönet.
Det måste ha tagit några minuter att ta sig tillbaka.
Genom att kartlägga händelseförloppet så går det att få en uppfattning av vad han kan ha haft möjlighet att höra.

Citat:
Sen säger han väl inte så otroligt mkt till väktarna heller på mordnatten utan det mesta byggs på när han sen "läser" sig till saker

I min lista har jag 12 rader/uppgifter med vad han enligt väktarna skulle ha sagt.
(7 från ALG och 5 från HO)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in