Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Jag såg att Haarp också funderat kring uppslaget.
"EAD-83-2 (tipset)
”Ville endast meddela att XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX är mycket lik Olof Palme. Han själv, liksom andra, hade reagerat över detta.”
EAD-83-2-A (uppföljande förhöret)
”Hade inte hört att någon anställd eller gäst skulle ha gjort någon iakttagelse i samband med mordet frånsett att två kvinnor berättat att dom varit på samma film som Palme samt att mannen som hjälpt till med återupplivningsförsök av Palme, kommit in på restaurangen efteråt.”
Vad är det då som kan stå i tipset och vem är det som var lik Olof Palme? Det är helt säkert inte ett tok-tips om någon okänd man som synts och som liknade Palme. Då hade polisen knappast brytt sig om att göra ett uppföljande förhör. Jag kan bara tänka mig att det är någon som sagt någonting om att den skjutne mannen är mycket lik Olof Palme.
I det uppföljande förhöret står det om ”mannen som hjälpt till med återupplivningsförsök av Palme”. Utan att dra för stora växlar på formuleringar i förhöret så uttrycks det som underförstått vem mannen är. Det står inte (en man) utan mannen. Den man som det först berättades om i tipset tolkar jag det som.
En man som kom in på Bohemia kort tid efter skotten och berättade för någon (några) där om att han hjälpt med återupplivningsförsök av en skjuten man som liknande Palme."
Vad är det som säger att den mannen kom in "en kort tid efter skotten"?
Det finns ingenting som tyder på det.
Däremot är Bohemia-uppslaget en enda röra. Någon har rört ihop 1 och 2 här, och kanske även 3?
1. De två kvinnorna som var på Grand, och som såg OP, och som sedan gick till Bohemia via Sveavägen och Tunnelgatan. De gick på Sveavägens västra trottoar.
De erfor inget av värde för fallet på Bohemia, förutom att de fick reda på vad som hade hänt av RR.
Tveksamt om EAD83-2 och EAD83-2-A ens bör ligga i samma mapp, även om kvinnorna nämns i periferin.
Mappen är felaktigt benämnd som en kvinna och en man, när det är två kvinnor.
Vem är då mannen i EAD83-2? Är det mannen i det där paret?
2. Paret som var på Grand, och som sedan stod utanför Dekorima strax före dådet. De gick via Sveavägen, dess östra trottoar, och beslöt sig till slut för att gå in på Bohemia. De såg ingen aktivitet i korsningen.
Var det de som satt i pubdelen och såg två ynglingar och en ung tjej?
3. Sällskapet med RR, som såg ett mystiskt par, senare tolkad som en mystisk man, eventuellt CP.
Den här mannen, eller om det var ett par, kommer in en tid efter skotten.
Men det finns inget som tyder på att detta skulle ha varit mannen som hjälpte till med livräddning.
4. En anställd som minns de två kvinnorna från Grand samt en man som hjälpte till med livräddning.
Mapparna E83 och L1821 behöver slås ihop och benas ut, vem som tillhör vem.
Det står i en anteckning att de två kvinnorna hördes 19860423, men något sådant förhör finns inte?