Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Jag tror de flesta missar den främsta poängen med dessa punkter. Alla punkter går väl på något vis att förklara bort med något osannolikt scenario med minnesfel, lusläsningar av media, lyckosamma chansningar osv.
Men huvudpoängen, som de som skrivit artikeln lyfter fram som främsta argument. Det är mängden. Visst att man kan ha tur eller vad det nu är på en punkt, det är en sak. men att ha det det på 15(egentligen är det fler) är en helt annan sak.
Man kan jämföra med tärningsslag. Att slå en sexa är inte jätteosannolikt. Att slå en sexa 15 gånger i rad är nära på en omöjlighet. Det är inte 15 gånger svårare. Det är 6^15. Dvs 1 på 46 646 att man gör det.
Detta argument brukar jag också ta upp med tex samtalet med LP. Han har inte bara ordagrant rätt på vad hon uppger om jackan. Han har även rätt om att hon som svar på var gm pekade in mot gränden. Dessutom har han tur med att det faktiskt framkommer att hon fick den frågan i det skeendet och att ingen annan tar på sig att ställa frågan då.
Som svar brukar man få att det inte är en så vild chansning att hon skulle peka in i gränden på en sådan fråga, att han kan ha lyckats se det under flykt, eller att det inte var så svårt att gissa sig fram ur media ungefär vad hon sagt(även om hennes exakta ord aldrig återgavs).
Men att ha flyt på alla dessa punkter är en förjävla stor gnutta tur och talar starkt för att någon form av interaktion skett. Och detta gäller bara samtalet. Ska man lägga till alla punkter med flyt så blir det i princip otänkbart.
Ja, jag upplever också att flera missar och inte förstår poängen och poängerna.
Dessa 15 är endast en liten del av alla de uppgifter(påstådda lögner) som SE kommer med.
Har tidigare tyckt att det närmast varit en jakt här inne på vem som kan hitta flest lögner. Med någon sorts tro eller förhoppning om att det skulle göra hypotesen starkare.
Och ja även dessa förklaringar.
Samtliga väktare har "minnesfel", resten får SE enkelt via media (som om allt i media var korrekt).
Och slutligen instämmer jag också i detta med "tur", "chansning"/"gissning" och att det såklart är rent idiotiskt av en GM att ljuga så mycket.
Inte heller det klarar vissa av att tillstå, av rädsla för att göra teorin svagare.
Otroligt intressant att studera...