Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-08-28, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tack för kåserierna! En vacker dag kanske du oavsiktligen snubblar över något reellt.

Anledningen att jag frågar är att norska tidningar blåste ut 33-åringen med namn och bild, och "Norrtäljemannen" var mycket förargad över att 33-åringen blivit inplockad. Detta var i samma veva, rent av samma dag, som "SE" besökte en butik på Åland.

En finsk-norsk vibb? 😉

Finska Valmet hadde pappersmaskiner, höll inte Glaser på med pappersmassa, nåt sånt.

Men Glaser hadde INTE varit i Norge och INTE i Finland. Det sa hans dotter i förhör.
Citera
2025-08-28, 13:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Finska Valmet hadde pappersmaskiner, höll inte Glaser på med pappersmassa, nåt sånt.

Men Glaser hadde INTE varit i Norge och INTE i Finland. Det sa hans dotter i förhör.

WG hade en minst sagt liberal inställning till att säga sanningen till sin familj trots att han politiskt kunde beskrivas som mer högeranstruken.

Om WG var "pappersmassakillen" i Svenska SB är faktiskt kopplingar till Italien mer intressanta där P2, "Italienska SB", Huserade med ett väldokumenterat våldskapital.

Det är kanske tänkbart att WG mellanlandade i Oslo när han reste till USA och där diskuterade olika sätt att förse OPs mördare med vapen tillsammans med NATO-agenter som jobbade med SB.

NATO-agenter som kanske mötte WG på Bacchi Wapen på mordnatten?

WG bodde granne med SE så det är inte helt otänkbart enligt TP att det var WG som levererade mordvapnet till SE. Något annat stöd för hypotesen finns faktiskt inte vad jag vet.
Citera
2025-08-28, 13:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tack för kåserierna! En vacker dag kanske du oavsiktligen snubblar över något reellt.

Anledningen att jag frågar är att norska tidningar blåste ut 33-åringen med namn och bild, och "Norrtäljemannen" var mycket förargad över att 33-åringen blivit inplockad. Detta var i samma veva, rent av samma dag, som "SE" besökte en butik på Åland.

En finsk-norsk vibb? 😉

Jag vill minnas att Pressbyrån på Centralen i Stockholm sålde utländska tidningar åtminstone från Nordiska länder 1986.

Kanske SEs ilska över att 33-åringen fick så mycket uppmärksamhet i Norge väcktes på Centralen i Stockholm?

Att den påhittade GM-SE pratade om Oslo dagen efter mordet borde kunna bero på detta enligt dig?

Det är väl Ålandsmaggan som berättar om hur bitter den påhittade SE i hennes butik blev när 33-åringen kom på tal? Något hon lyckades genomskåda som tur är.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-08-28 kl. 13:30.
Citera
2025-08-28, 13:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
ett av många problem med skandiamannen var att han saknade tillgång till vapen. Polisen menade då att Stig fått låna en revolver av en vän som hade licens på en magnum 357. Polisen sökte med ljus och lykta efter denna revolver som nu är hittad och provskjuten: det var mest troligt inte den.

jag antar ni palme sökare känner till historien om revolvern? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGpev4/har-ar-vapnet-som-pekats-ut-som-losningen-pa-palmemordet

Det löjliga är att det står att "polisen lyckades spåra vapnet", när det i själva verket var samlaren själv som kontaktade polisen att han hade kanske det vapnet de sökte, innan dess hade vapnet varit till salu under många år hos Valter Borg vapenaktioner. Därtill gjorde den erfarna vapenägaren bedömingen att vapnet troligen inte använts någonting på över 20 år, då vapenfettet hade stelnat i vapnet

Detaljen att vapenfettet stelnar efter 20 år behöver väl inte betyda att vapnet inte kunde använts 1986?

För övrigt ville PH leta efter vapenfett på SEs kontorsrum, vilket kopplar SE till både vapen och vapenfett.

"Det går helt enkelt inte att komma runt SE som GM om man redan bestämt sig för att han mördade OP."
Citera
2025-08-28, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
WG hade en minst sagt liberal inställning till att säga sanningen till sin familj trots att han politiskt kunde beskrivas som mer högeranstruken.

Om WG var "pappersmassakillen" i Svenska SB är faktiskt kopplingar till Italien mer intressanta där P2, "Italienska SB", Huserade med ett väldokumenterat våldskapital.

Det är kanske tänkbart att WG mellanlandade i Oslo när han reste till USA och där diskuterade olika sätt att förse OPs mördare med vapen tillsammans med NATO-agenter som jobbade med SB.

NATO-agenter som kanske mötte WG på Bacchi Wapen på mordnatten?

WG bodde granne med SE så det är inte helt otänkbart enligt TP att det var WG som levererade mordvapnet till SE. Något annat stöd för hypotesen finns faktiskt inte vad jag vet.

Jag är inte såå beläst, men enda koppling till Italien jag hittat i der här materialet är Fauzzi. Det är det enda.

Sen är en sak lite intressant, inte att SE/Glaser var grannar, men hur dem BLEV grannar. Om jag inte minns fel flyttade dom nära varandra för att kunna ha nära kontakt. (Om jag inte minns helt fel nu)

Var det inte så? Och hur vanligt är isåfall det. I Sverige. Liksom.
Citera
2025-08-28, 14:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag är inte såå beläst, men enda koppling till Italien jag hittat i der här materialet är Fauzzi. Det är det enda.

Sen är en sak lite intressant, inte att SE/Glaser var grannar, men hur dem BLEV grannar. Om jag inte minns fel flyttade dom nära varandra för att kunna ha nära kontakt. (Om jag inte minns helt fel nu)

Var det inte så? Och hur vanligt är isåfall det. I Sverige. Liksom.

Den uppgiften har inte jag stött på. Engströms byggde huset i Täby och detta finansierades genom ett arv och att "rymdflygarstugan" i Mörkö som hade flyttats från någon ort norrut, en timmerstuga rimligen, såldes.

Det var i Mörkö som SE förvandlades till en "astronaut" om vi ska tro skvallret i TPs bok.

Att det byggdes nya småhus i Sverige var relativt vanligt när Engströms byggde sin "patriciervilla" i Täby och inget bara statsministermördare gjorde. Det går inte ens att med de mest snurriga "cirkelresonemangsglasögonen" på att läsa in något misstänkt i det.

Edit: Finns det uppgifter om att Engströms umgicks med Glasers redan innan huset byggdes?
Senast redigerad av ursprungligen 2025-08-28 kl. 15:01.
Citera
2025-08-28, 15:01
Medlem
Citat:
Detaljen att vapenfettet stelnar efter 20 år behöver väl inte betyda att vapnet inte kunde använts 1986?

För övrigt ville PH leta efter vapenfett på SEs kontorsrum, vilket kopplar SE till både vapen och vapenfett.

"Det går helt enkelt inte att komma runt SE som GM om man redan bestämt sig för att han mördade OP."

du missar poängen- vad som sägs är att vapnet inte har använts något speciellt någonsin- detta betyder då att med absolut största sannolikhet så är insidan av pipan nästan identiskt sedan dagen vapnet lämnade vapenbutiken och därmed borde det vara rätt enkelt att jämföra den mot kulorna vid palmes mordplats, detta förutsätter dock att kulorna duger till jämförelse- vilket de faktiskt gör!!! Ytterligare en sak är att det går att se krut på kulorna är samma som på vapnet- men detta tror jag är svårt efter alla dessa år.
Citera
2025-08-28, 15:02
Medlem
Citat:

stig engströms kontor vartdå? inne i skandia huset är hela våningsplanet helt utblåst två gånger, och villan i Täby är totalrenoverad minst en gång, det finns inte en chans i h att de hittar något vapenfett som går att knyta till palmevapnet, helt omöjligt
Citera
2025-08-28, 15:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
du missar poängen- vad som sägs är att vapnet inte har använts något speciellt någonsin- detta betyder då att med absolut största sannolikhet så är insidan av pipan nästan identiskt sedan dagen vapnet lämnade vapenbutiken och därmed borde det vara rätt enkelt att jämföra den mot kulorna vid palmes mordplats, detta förutsätter dock att kulorna duger till jämförelse- vilket de faktiskt gör!!! Ytterligare en sak är att det går att se krut på kulorna är samma som på vapnet- men detta tror jag är svårt efter alla dessa år.

Ja Sonny Björk är väl inne på något sådant?

TP är också tvärsäker på att det är rätt revolver och han är faktiskt Sveriges främsta "expert" på den påhittade GM-SE.

Hur hoppade vapnet i så fall från grannens källare i Täby till GM-SEs hand på Sveavägen är det tänkt?
Citera
2025-08-28, 15:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
stig engströms kontor vartdå? inne i skandia huset är hela våningsplanet helt utblåst två gånger, och villan i Täby är totalrenoverad minst en gång, det finns inte en chans i h att de hittar något vapenfett som går att knyta till palmevapnet, helt omöjligt

PH ville göra en improviserad husrannsakan på SEs kontor redan sommaren 1986.

Detta kittlade "MOP-nestorn" Sven Anér så till den milda grad att han skrev om det i Palmenytt.
Citera
2025-08-28, 15:11
Medlem
Citat:
Den uppgiften har inte jag stött på. Engströms byggde huset i Täby och detta finansierades genom ett arv och att "rymdflygarstugan" i Mörkö som hade flyttats från någon ort norrut, en timmerstuga rimligen, såldes.

Det var i Mörkö som SE förvandlades till en "astronaut" om vi ska tro skvallret i TPs bok.

Att det byggdes nya småhus i Sverige var relativt vanligt när Engströms byggde sin "patriciervilla" i Täby och inget bara statsministermördare gjorde. Det går inte ens att med de mest snurriga "cirkelresonemangsglasögonen" på att läsa in något misstänkt i det.

Edit: Finns det uppgifter om att Engströms umgicks med Glasers redan innan huset byggdes?

Finns uppgifter om att ME träffat Glaser redan när hon bodde vid Näsby park iallafall. Bridgen.
Men jag ska kolla upp om det finns mer. Vet att jag läst nåt om det.
Citera
2025-08-28, 15:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Finns uppgifter om att ME träffat Glaser redan när hon bodde vid Näsby park iallafall. Bridgen.
Men jag ska kolla upp om det finns mer.

Är det Radarvägen du menar? Ligger inte det i Hägernäs? Lahällsvägen ligger i Roslags Näsby.

Att bo bredvid en välförsedd vapenkassun kan nog vara listigt för en förslagen mördare som planerar att mörda statsministern.

Edit:
Jag får ingen riktig rätsida på detta.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-07
På fråga när Margareta insåg att Stig Engström hade xxx uppgav hon att de umgicks med en familj och de spelade mycket Bridge.

XXX Stigs XXX i början av 80-talet.

Paret de spelade Bridge med hette XXX. De är båda avlidna idag.

.Han reste mycket. XXX var hemmafru.

Margareta lärde känna XXX genom en väninna XXX, som spelade Bridge med XXX. XXX bodde då XXX.

Margareta uppgav att Stig XXX med XXX.

Stig och Margareta var hos ett annat par och spelade Bridge och skulle åka hem med XXX och av en för Margareta okänd anledning så bad Stig XXX att XXX och bekantskapen upphörde därmed.
ME uppger också i förhöret att hon träffade SE via en gammal klasskamrat på en kräftskiva när hon och klasskamraten bodde i Näsby park. Jag kan inte få ihop att detta avser Glasers.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-08-28 kl. 15:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in