Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-30, 14:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om det inte pratas om en dörr som Engström kunnat ställa upp så har du helt rätt i att han inte kan vara vid Grand vid 23 !

Om du tänker att jag ska lösa det nu 40år senare om han verkligen använde dörren så kan jag såklart inte det !

Det rör sig om en intern dörr i källaren som Kortlennart på Le Carterie har ställt upp då han jobbade med omskyltningen.

Larmet på den interna dörren är så lågprioriterat att det inte leder till någon direkt åtgärd av väktarna.

Det tog ett otal förhör med väktarna och Kortlennart för att utreda detta för polisen. TP anser däremot att hans fantasier om dörren medger att SE befann sig både utanför Grand och på sitt tjänsterum samtidigt vid 23-tiden om jag fattar den osannolika boken rätt.
Citera
2025-07-30, 16:45
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om det inte pratas om en dörr som Engström kunnat ställa upp så har du helt rätt i att han inte kan vara vid Grand vid 23 !

Om du tänker att jag ska lösa det nu 40år senare om han verkligen använde dörren så kan jag såklart inte det !

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det rör sig om en intern dörr i källaren som Kortlennart på Le Carterie har ställt upp då han jobbade med omskyltningen.

Larmet på den interna dörren är så lågprioriterat att det inte leder till någon direkt åtgärd av väktarna.

Det tog ett otal förhör med väktarna och Kortlennart för att utreda detta för polisen. TP anser däremot att hans fantasier om dörren medger att SE befann sig både utanför Grand och på sitt tjänsterum samtidigt vid 23-tiden om jag fattar den osannolika boken rätt.

Det var mer slarv eller orutin från AK som gjorde att det larmet inte kontrollerades eller återställdes.

Nej, den dörren är inte så aktuell. Vi vet varför den stod öppen. Men idén är inte så dum.

Det fanns andra dörrar, som inte var larmade, nära uppgången till Skandiamannens kontor.

Hur var det med cykelgaraget? Var låg den ingången?

Det finns även en till detalj med dörrarna som jag tror att ingen någonsin tagit upp.

Förmodligen betydelselös, men men ...
Citera
2025-07-30, 16:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Hej alla,
Jag har sedan en tid tillbaka pensionerat mig från aktivt deltagande i diskussionerna, men tänkte ändå göra ett kort gästinlägg. För några sidor sedan förekom det en diskussion om det så kallade ”sneddandet” från annonspelaren, och jag vill gärna bidra med lite klarhet kring detta.

För det första: Det är inte Dalulven som har introducerat detta scenario. Om jag inte minns fel (med reservation för att jag är något ringrostig på området) är det Thomas Kranke som i sin bok Utredning på villospår (1987) beskriver uppgiften. Där framgår att Martin (IM) ska ha berättat att han såg en man snedda in från annonspelaren för att därefter ställa sig vid ett skyltfönster och vänta in LOP. Jag vill betona att denna uppgift, så vitt jag vet, inte förekommer i något officiellt förhör med IM. Det verkar alltså vara något Martin berättat direkt för Kranke, vilket gör det till en senare konstruktion.

Ser vi till NFs uppgifter om att den efterföljande mannen gick långt ut på trottoarkanten, och om vi antar att den mannen var gärningsmannen, då uppstår ett logiskt behov av ett sneddande innan mordplatsen. Gärningsmannen skulle alltså ha behövt lämna trottoarkanten och röra sig någon meter österut för att komma i rätt position. Detta kan dock självklart rent teoretiskt skett innan pelaren, men inte efter.

Att GM kan ha sneddat in mot Götabanken – eller till och med genskjutit LOP – är därmed en möjlighet, men inget faktum. Det är också viktigt att poängtera att detta är en hypotes helt fristående från Engström.

Vad gäller Engström nämner han, såvitt jag minns, sneddandet första gången i förhöret den 25 april 1986. Dock hade han tidigare sagt att han ”kom i höjd med annonspelaren”, vilket i sig kan tolkas som att han befann sig relativt långt ut på trottoaren.

Avslutningsvis: Enligt väderprognosen är idag den sista riktigt fina dagen på ett tag. Så lämna MOP-diskussionerna för stunden, gå ut och njut av vädret!

Trevlig sommar!

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Hej hej,

Bara två snabba synpunkter:

1. Engström nämner inget insneddande i förhöret den 25 april vad jag vet.

2. Om GM gick längst ut som på Fauzzis foto kan han mycket väl ha sneddat in efter den södra annonspelaren. Han gick ju utanför den norra annonspelaren, så varför skulle han inte kunna gå utanför den södra.

Och om nu Fauzzi såg GM över 80 meter från mordplatsen har alltså GM över 80 meter på sig att lämna ytterfilen. Det finns ju ingenting förutom IM:s suspekta bokuppgift som säger att det måste ha varit vid den södra annonspelaren. Och IM verkar placera insneddningen flera minuter före skotten, vilket förstås inte stämmer in på SE.

Trevlig sommar.

Synd att du pensionerat dig.

Skönt att höra att jag är oskyldig!

SE ritar i hur han sneddade i höjd med annonspelaren på en kartskiss i Kvällsposten den 7:e april, 1986.

Förnämligt hittad av Roerlig. Om man zoomar in ser man punkt streck punkt vid annonspelaren:

https://imgur.com/a/kv-llsposten-860407-3tW9i1W

(SE har även ritat i LJ:s båda positioner, korrekt, och hur han själv rundade barackerna.)

Däremot verkar det inte som om pelaren blockerar sikt och ljud vid det tillfället. SE går ungefär tre meter in på trottoaren, precis som NF beskriver att GM gjorde vid den tidigare annonspelaren.

De går således efter samma linje, SE och GM. Ska vi kalla det "den gröna linjen"?

Och båda sneddar vid något tillfälle. Det kanske tråden kan enas om nu:

Någonstans mellan Sveavägen 44 och Götabanken, den gröna linjen, sneddar SE och GM in mot huskroppen.
Citera
2025-07-30, 17:03
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

SE ritar i hur han sneddade i höjd med annonspelaren på en kartskiss i Kvällsposten den 7:e april, 1986.

Förnämligt hittad av Roerlig. Om man zoomar in ser man punkt streck punkt vid annonspelaren:

(SE har även ritat i LJ:s båda positioner, korrekt, och hur han själv rundade barackerna.)

Däremot verkar det inte som om pelaren blockerar sikt och ljud vid det tillfället. SE går ungefär tre meter in på trottoaren, precis som NF beskriver att GM gjorde vid den tidigare annonspelaren.

De går således efter samma linje, SE och GM. Ska vi kalla det "den gröna linjen"?

Någonstans mellan Sveavägen 44 och Götabanken, den gröna linjen, sneddar SE och GM in mot huskroppen.

Nej, det finns inga bevis för att Tensonmannen är GM. Granskningskommissionen anser inte att han är det, till exempel. Och även om han är det kan han ha vikit in efter den södra annonspelaren.

Den enda gröna linjen är snorsträngen som ringlar sig ner för din haklapp.
Citera
2025-07-30, 17:04
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

1. Engström nämner inget insneddande i förhöret den 25 april vad jag vet.

Det kan mycket väl vara så. Återigen, jag är ringrostig. Det kan vara så att det är en senare uppgift. Tingsrätt/Hovrätt? Eller är det intervjun senare?

Edit: Dalulven to the rescue: SE ritar i hur han sneddade i höjd med annonspelaren på en kartskiss i Kvällsposten den 7:e april, 1986.

Citat:

2. Om GM gick längst ut som på Fauzzis foto kan han mycket väl ha sneddat in efter den södra annonspelaren. Han gick ju utanför den norra annonspelaren, så varför skulle han inte kunna gå utanför den södra.

Visserligen. Du har inte fel i sak, men jag ser det som något mindre sannolikt. Jag inbillar mig av olika anledningar (lite för långt för att gå in på nu) att GM har nått sin "position" för att skjuta lite tidigare än så.

Citat:
Och om nu Fauzzi såg GM över 80 meter från mordplatsen har alltså GM över 80 meter på sig att lämna ytterfilen. Det finns ju ingenting förutom IM:s suspekta bokuppgift som säger att det måste ha varit vid den södra annonspelaren. Och IM verkar placera insneddningen flera minuter före skotten, vilket förstås inte stämmer in på SE.

Helt riktigt! Det finns inget i materialet som stipulerar att inte GM kan ha lämnat ytterfilen för att istället gå precis bakom långt tidigare än söderpelaren. Och det är precis lika riktigt att IM vill ha sneddandet minuter innan mordet. Alltså inte det händelseförlopp Engström pratar om.

Jag har varken tid eller lust att fördjupa mig här, men IMs utsagor (precis som nästan allt inom MOP) kommer med en rad svårigheter. Jag är ganska övertygad om att han misstar sig och blandar ihop en massa saker. Att han även adderar saker till historien över tid är extra problematiskt. Jag tror hans minnesbild är en röra som består av AB, andra individer och mordet i sig. Jag tror inte han kan reda ut när olika saker hände.

Min enda poäng med mitt förra inlägg var egentligen att påvisa att det är alltså inte skribent på flashback som har hittat på sneddandet. Det är fanns redan 87.

Jag förstår argumentet och upphetsningen kring Engström uppgifter (sneddandet). Men samtidigt håller det inte hela vägen.

1. Ja. Om NFs efterföljande gamla man faktiskt är GM så behöver han någon gång under de ca 80 meter snedda österut för att hamna i position. Det är bara ett faktum. Oavsett vad vissa tramspellar i tråden hävdar. Hävdar man något annat kan inte man inte ens tänka i 2D. För att upprepa mig: Om NFs gubbe är GM så har han sneddat över trottoaren. Någon gång. Punkt.

2. Engström hävdar att han gör en sneddning. Och han är väldigt specifik och extremt idiosynkratisk i sitt berättande om det. Det är ett väldigt avvikande sätt att uttrycka sig på och historien i sig är oerhört osannolik. Jag vågar satsa en arm och en månadslön på att närmare allt han berättar om händelseförloppet upp till mordet är rent hitte-på.

Som sagt. Vi har ett vittne som hävdar att en efterföljande äldre man går längt ut på trottoaren.

Vi har också Engström som också hävdar att han går längst ut på trottoaren. Samma Engström hävdar också att han sneddar in på trottoaren. Han berättelse är långt från trovärdig. Den är idiosynkratisk och helt enkel inte trovärdig. Och det uppstår långt mer frågor än svar.

Nej. Man kan inte använda sneddandet som "bevisföring", men jag definitivt hålla med om att det är ännu en grej att addera på listan med konstigheter kring Engström.
Citera
2025-07-30, 17:09
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Tack!
7:e april var det ja!

Jag smygspanar på eget håll

Ha en fin sommar!
Citera
2025-07-30, 17:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Två personer sneddar vid något tillfälle ca 3 meter på en sträcka av 80 meter på en trottoar enligt dig.

Din slutsats: "Det måste röra sig om samma individ!"

Det har aldrig slagit dig att det kan röra sig om två helt olika individer? De sneddar då vid olika tidpunkter och på olika platser.

"Två-olika-sneddande-personer-teorin" helt enkelt.
Citera
2025-07-30, 17:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nej, det finns inga bevis för att Tensonmannen är GM. Granskningskommissionen anser inte att han är det, till exempel. Och även om han är det kan han ha vikit in efter den södra annonspelaren.

Den enda gröna linjen är snorsträngen som ringlar sig ner för din haklapp.

Det blir lite tight att snedda in efter annonspelaren, men visst, det är teoretiskt möjligt.

Det blir som en högerytter som ska in framför mål och avsluta med högern. Kämpigt!

Tensonmannen är inte kvar på platsen efter skotten. Det finns inga spår av den karln någonstans.

SE är inte kvar på platsen efter skotten, enligt Irvell och Anér.

GM är inte kvar på platsen.

Är det tre olika personer, eller är det en och samma person, som utmärkte Detective Barnaby föreslog?
Citera
2025-07-30, 17:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det var mer slarv eller orutin från AK som gjorde att det larmet inte kontrollerades eller återställdes.

Nej, den dörren är inte så aktuell. Vi vet varför den stod öppen. Men idén är inte så dum.

Det fanns andra dörrar, som inte var larmade, nära uppgången till Skandiamannens kontor.

Hur var det med cykelgaraget? Var låg den ingången?

Det finns även en till detalj med dörrarna som jag tror att ingen någonsin tagit upp.

Förmodligen betydelselös, men men ...

Du gillar ju när man fyller ut bristen på indicier mot SE med nya påhitt.

Vad har du nu hittat på om dörren?

Jag tror att du noterat att dörren var "grön" och att den på ett subliminalt sätt signalerade "grönt ljus" till den iskallt planerande och impulsiva mördar-SE som snart skulle se rött utanför Grand?
Citera
2025-07-30, 17:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Två personer sneddar vid något tillfälle ca 3 meter på en sträcka av 80 meter på en trottoar enligt dig.

Din slutsats: "Det måste röra sig om samma individ!"

Det har aldrig slagit dig att det kan röra sig om två helt olika individer? De sneddar då vid olika tidpunkter och på olika platser.

"Två-olika-sneddande-personer-teorin" helt enkelt.

Och båda råkade ha keps och handledsväska, springa i gränden och se LJ vid samma tidpunkt.

Ja, det är teoretiskt möjligt, men jag lutar åt att de sneddande personerna de facto är en och samma.
Citera
2025-07-30, 17:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Tack!
7:e april var det ja!

Jag smygspanar på eget håll

Ha en fin sommar!

Tack detsamma!

Kul att du fortfarande är inne i gamet!
Citera
2025-07-30, 17:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du gillar ju när man fyller ut bristen på indicier mot SE med nya påhitt.

Vad har du nu hittat på om dörren?

Jag tror att du noterat att dörren var "grön" och att den på ett subliminalt sätt signalerade "grönt ljus" till den iskallt planerande och impulsiva mördar-SE som snart skulle se rött utanför Grand?

Nej, det gäller en annan dörr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in