Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-07-27, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Glöm inte tillfälligheten att SE har keps, vilket en del vittnen påstår.

Det behöver inye vara samma keps, men ändå en tillfällighet.

Jo men keps kan man iofs ta med ...

Men dels tycker jag att relativt många bär keps och att några nämner annat

Så tvekade

Samtidigt när man räknar på hur många andra vittnen som bar keps så var det inte ens 25%
Senast redigerad av Problem2020 2025-07-27 kl. 06:01.
Citera
2025-07-27, 06:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jo men keps kan man iofs ta med ...

Men dels tycker jag att relativt många bär keps och att några nämner annat

Så tvekade

Men att just SE bär på ett mordvapen får väl ses som en tillfällighet?

Edit: Kepsen är ingen stark tillfällighet, men ibland blir listor bättre om de är långa så folk inte orkar läsa så noga. "Wall of text" liksom. TLDR typ.
Citera
2025-07-27, 06:05
Medlem
Citat:
Men att just SE bär på ett mordvapen får väl ses som en tillfällighet?

Ja det är ju en förutsättning om han är GM , hade jag kunnat sätta ett vapen på honom så hade vi inte suttit här idag !

Men du kan ju få en liten tillfällighet till...

Hur många har en bästa vän som är vapensamlare? 1 av 100 ?

Nu ger du säkert inte mkt för det men trots allt en liten tillfällighet till
Citera
2025-07-27, 06:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja det är ju en förutsättning om han är GM , hade jag kunnat sätta ett vapen på honom så hade vi inte suttit här idag !

Men du kan ju få en liten tillfällighet till...

Hur många har en bästa vän som är vapensamlare? 1 av 100 ?

Nu ger du säkert inte mkt för det men trots allt en liten tillfällighet till

Vi får inte glömma de två starka tillfälligheter som KP bjöd på under sin pressträff.

Vi börjar med den unika typ av sulor som (bara?) SE hade på sina skor. De hade egenskapen att kunna halka på isfläckar enligt KP och den berusade finska kallskänkan.

KP hade skrivit detta i en slide på pressträffen.
Citera
2025-07-27, 06:18
Medlem
Citat:
Vi får inte glömma de två starka tillfälligheter som KP bjöd på under sin pressträff.

Vi börjar med den unika typ av sulor som (bara?) SE hade på sina skor. De hade egenskapen att kunna halka på isfläckar enligt KP och den berusade finska kallskänkan.

KP hade skrivit detta i en slide på pressträffen.

Enligt mig så kan man inte bara se tillfälligheterna som något man kan se förbi...

Utan som jag skrev så antingen vill Engström bli förväxlad eller så är han GM och vill spegla mönster för att kunna säga att han blivit förväxlad
Citera
2025-07-27, 06:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Enligt mig så kan man inte bara se tillfälligheterna som något man kan se förbi...

Utan som jag skrev så antingen vill Engström bli förväxlad eller så är han GM och vill spegla mönster för att kunna säga att han blivit förväxlad

Ja jag håller med om att SE verkar få en kick av att bli förväxlad med GM.

Över till KPs andra tillfällighet:

SE umgicks i Palmekritiska kretsar och var moderat. Mördaren var enligt KP moderat och kunde "lånat" palmekritiken från sitt umgänge om jag fattade det hela rätt.

Det är också en tillfällighet att KP vet att mördaren var moderat och att SE var just moderat.

Detta sa KP på pressträffen.

(Jag gissar att KP visste detta eftersom han själv är moderat.)
Citera
2025-07-27, 06:28
Medlem
Citat:
Ja jag håller med om att SE verkar få en kick av att bli förväxlad med GM.

Över till KPs andra tillfällighet:

SE umgicks i Palmekritiska kretsar och var moderat. Mördaren var enligt KP moderat och kunde "lånat" palmekritiken från sitt umgänge om jag fattade det hela rätt.

Det är också en tillfällighet att KP vet att mördaren var moderat och att SE var just moderat.

Detta sa KP på pressträffen.

(Jag gissar att KP visste detta eftersom han själv är moderat.)

Vad är det som gör att du absolut inte kan se honom som GM ?
Citera
2025-07-27, 06:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vad är det som gör att du absolut inte kan se honom som GM ?

Det beror på Bayes sats och att något inte blir mer sannolikt ju fler ofullständiga tillfälligheter man staplar på varandra. Paradoxalt nog är det precis tvärtom.

Inte ens på Göran Lambertz nakna dyschatell fungerar det riktigt så. (Jag rekommenderar dock inte att ta privatlektioner frän GL i matematik.)

Sen är jag väl en tråkig skeptiker som helst håller mig till enklare lösningar. Min barberare heter Occam och han är väldigt vass. Min hakspets är tillfälligtvis blek och slätrakad.

Men om alla tillfälligheter du räknade upp radar upp sig kan den hypotetiska GM-SE kanske vara mördaren, men jag ser inte att sannolikheten riktigt finns där.

SE är osannolik som mördare enligt mig helt enkelt.

Men där tänker vi olika.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-27 kl. 06:42.
Citera
2025-07-27, 06:45
Medlem
Citat:
Det beror på Bayes sats och att något inte blir mer sannolikt ju fler ofullständiga tillfälligheter man staplar på varandra. Paradoxalt nog är det precis tvärtom.

Inte ens på Göran Lambertz nakna dyschatell fungerar det riktigt så.

Sen är jag väl en tråkig skeptiker som helst håller mig till enklare lösningar. Min barberare heter Occam och han är väldigt vass. Min hakspets är tillfälligtvis blek och slätrakad.

Men om alla tillfälligheter du räknade upp radar upp sig kan den hypotetiska GM-SE kanske vara mördaren, men jag ser inte att sannolikheten riktigt finns där.

Men där tänker vi olika.

Jag tänker såhär då...

Om vi har en ensamagerande GM som trots allt bär rock, keps , väska

Så kan det tyda på att det är en GM från samhällsklass 2 och varför kan inte Engström vara den personen ?

Varför anser du Engström som omöjlig ?

Visst det finns inget vapen i handen på honom men är det andra saker som gör honom omöjlig ?
Citera
2025-07-27, 06:52
Medlem
Citat:

Inte ens på Göran Lambertz nakna dyschatell fungerar det riktigt så. (Jag rekommenderar dock inte att ta privatlektioner frän GL i matematik.)

Men där tänker vi olika.

Ställer en annan fråga...

Du får 1 milj om du har rätt..

Du får ta 3 namn att gissa rätt på palmesmördare

Är Engström ett av namnen då ?

Eller har du 3 namn som går före ?
Citera
2025-07-27, 06:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag tänker såhär då...

Om vi har en ensamagerande GM som trots allt bär rock, keps , väska

Så kan det tyda på att det är en GM från samhällsklass 2 och varför kan inte Engström vara den personen ?

Varför anser du Engström som omöjlig ?

Visst det finns inget vapen i handen på honom men är det andra saker som gör honom omöjlig ?

Normalt polisarbete brukar rikta in sig på en misstänkt och så långt kanske SE passar in, men sedan brukar vidare utredning avslöja flera bestickande bevis mot den skyldiga. Där verkar inte KPs grundliga polisarbete runt SE vara något vidare.

Något litet indicium borde gått att skaka fram, men det gick inte. Att måla upp en påhittad GM-SE som en mördare som inte begick ett enda misstag, inte blev igenkänd av ett enda mordplatsvittne och som du skrev saknade mordvapen, kittlar helt enkelt inte mina nerver.

Skulle detta ske i ett normalt spaningsmord är det naturliga att börja granska andra misstänkta, inte att lägga ned utredningen och ändå peka ut SE som mördaren.

Att påstå att det saknas andra misstänkta i MOP är ohederligt, så KP radade upp intressanta uppslag i sin pressträff, men släppte genast bollen.

Det kändes bara konstigt.
Citera
2025-07-27, 07:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ställer en annan fråga...

Du får 1 milj om du har rätt..

Du får ta 3 namn att gissa rätt på palmesmördare

Är Engström ett av namnen då ?

Eller har du 3 namn som går före ?

CA kan vara en kandidat. En trigger happy (säkerhets)polis/militär (i grupp) en annan eller varför inte "Sydafrika" som verkligen hatade OP och mördade apartheidmotståndare i otaliga länder.

Det är fullt möjligt att OPs mördare är någon vars namn inte lyfts fram också, vilket gör "två-olika-personer-teorin" något hypotesen om SE som mördaren aldrig kommer runt.

"Två-olika-personer-teorin" går helt enkelt inte att komma runt!

Jag vet att jag inte vann någon miljon, men ändå.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-27 kl. 07:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in