Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-29, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Han satt vid ett bord när de såg honom, så skillnaden på jacka och rock var kanske inte så lätt att se.

Någon i personalen kände igen honom som "mannen som hjälpte till vid livräddningsförsöken på OP" också.

Jo för personalen såg honom i media ( tidningar och TV )

Så dom ringde in och sa det är något som känns märkligt ...

Mannen som gjorde livräddning på OP kom in på Bohemia och beteende var underligt !

Är det så du menar ?
Citera
2025-06-30, 00:00
Medlem
Citat:
Han satt vid ett bord när de såg honom, så skillnaden på jacka och rock var kanske inte så lätt att se.

Någon i personalen kände igen honom som "mannen som hjälpte till vid livräddningsförsöken på OP" också.

Jag vill alltså att det är Engström som är där på Bohemia med Jacka...

Så om du har rätt att Engström befinner sig på Bohemia med en jacka så är detta den största som hänt tråden i år
Citera
2025-06-30, 00:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Bara en tanke, men vart leverade man post på Skandia?

Stig Folke kanske fick en puffra i brevlådan på måndagen? En lite försenad födelsedagpresent.

Men det tror jag vel egentligen inte..

Eller, jag tror inte det. Just for the record.

Jag tror att internpostkuverten hed hål där blåneringen på pipan kunde synas och vapenfettlukten kunde sippra ut.

Dessutom tror jag att postavdelningen efterlyste internpostkuvert i något klipp från "Skandianen" så bara att hitta ett kuvert kan ha varit ett problem för den påhittade statsministermördaren.

jag tror inte på detta heller "Just for the record".
Citera
2025-06-30, 00:02
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
SE var något av en realist och visste att speciellt sista tåget kunde vara några minuter sent (lönehelg med stök) så uttalandet att han missade tåget tyder på att han kontrollerat att perrongen var tom och att inga väntade på tåget om han inte såg själva tåget försvinna i tunneln.

Det gick således inte att titta på sin mörka urtavla uppe på gatan för att vara säker på att sista tåget verkligen gått 1986.

Ja, innan de elektroniska tavlorna fick man ju ta till lite andra metoder. Antingen vänta några minuter extra om tåget skulle vara sent eller göra en ”hermeneutisk” tolkning av folkmassan (eller frånvaron av den) på perrongen.

”Har tåget gått eller inte?” Lite som att lösa en deckargåta faktiskt.
Citera
2025-06-30, 00:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Knarkuppgörelse på öppen gata att Engström skulle in i den mörka gränden.....

För polisen hade ju "säkrat" gränden bara för dom hade sprungit genom den...!

Då kan vi nog stryka harig på Engström

SE fick kanske ett adrenalinpåslag när han sett den döda OP på gatan? Kortison kan ha märkliga biverkningar.

SE umgicks med militärer privat, så lite strategiskt tänkande om att gränden var "säkrad" efter polisens genomsökning ligger nog nära till hands.
Citera
2025-06-30, 00:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jo för personalen såg honom i media ( tidningar och TV )

Så dom ringde in och sa det är något som känns märkligt ...

Mannen som gjorde livräddning på OP kom in på Bohemia och beteende var underligt !

Är det så du menar ?

Nej. Det står i ett förhör från 23 april.

Det är ett svar på en fråga om vittnet kände till något annat som hände på mordnatten.
Citera
2025-06-30, 00:08
Medlem
Citat:
Nej. Det står i ett förhör från 23 april.

Det är ett svar på en fråga om vittnet kände till något annat som hände på mordnatten.

Kan ju betyda samma sak ju...

Dom kan ju referera till Engström som mannen som gjorde livräddning för dom läst och sett honom i media ?

Dom kunde iofs också bara sagt att Engström kom in på Bohemia
Citera
2025-06-30, 00:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ja, innan de elektroniska tavlorna fick man ju ta till lite andra metoder. Antingen vänta några minuter extra om tåget skulle vara sent eller göra en ”hermeneutisk” tolkning av folkmassan (eller frånvaron av den) på perrongen.

”Har tåget gått eller inte?” Lite som att lösa en deckargåta faktiskt.

Man visste inte om man definitivt missat tåget innan man tittat på perrongen 1986. Så minns jag de i alla fall.

Edit: Det var ofta fylla och bråk en lönefredag på 80-talet och många höll i dörrarna så eftersläntrarna skulle hinna med tåget så tåget var ofta sent. Speciellt de sista tågen.

Edit2: Det är därför intressant att HO säger att SE missade tåget. Det tyder på att SE kollat på stationen. SE uppger också för kollegor på Skandia att han var iväg en sväng till Kungsgatan och där låg ingången till Hötorgets station som var öppen.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-06-30 kl. 00:18.
Citera
2025-06-30, 00:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Kan ju betyda samma sak ju...

Dom kan ju referera till Engström som mannen som gjorde livräddning för dom läst och sett honom i media ?

Dom kunde iofs också bara sagt att Engström kom in på Bohemia

Engström tittade nog in då och då eftersom de sålde cigaretter efter att tobaksaffären hade stängt och alkohol också.

SE var därför troligen ett känt ansikte för personalen på Bohemia. 1986 betalade man med kontanter (som man hade i handledsväskan) så personalen kände bara till gästens utseende och kunde inte läsa på hans kreditkort vad ha hette.

Att SE försökte rädda livet på OP stod under en bild på SE i tidningen och då var det det de kom ihåg när de kände igen honom på bilden.

(Det här är inte ett svårt pussel att lägga.)
Citera
2025-06-30, 00:28
Medlem
Citat:
Engström tittade nog in då och då eftersom de sålde cigaretter efter att tobaksaffären hade stängt och alkohol också.

SE var därför troligen ett känt ansikte för personalen på Bohemia. 1986 betalade man med kontanter (som man hade i handledsväskan) så personalen kände bara till gästens utseende och kunde inte läsa på hans kreditkort vad ha hette.

Att SE försökte rädda livet på OP stod under en bild på SE i tidningen och då var det det de kom ihåg när de kände igen honom på bilden.

(Det här är inte ett svårt pussel att lägga.)

Det var ju exakt det jag sa...

Men dom kunde ju även sagt hans namn då ju ?

Ena stunden så säger du att dom inte vet hans namn men sen nämnder du ändå media och där har dom både namn och bild
Citera
2025-06-30, 00:35
Medlem
ursprungligens avatar
Stig Engström:
Polismannen som just har tagit emot ett signalement som stämmer på mig har heller ingenting särskilt och lägga märke till trots att jag prata med honom sekunderna efteråt.

När jag då säger mitt ärende att jag kan lämna namn och telefon eftersom jag vet att folk väldigt ofta är rädda för att vara vittnen.

Det vet jag ju eftersom vi råkar ofta ut för sådana saker på försäkringsbolag, så säger den där unga polismannen att han har redan fått ett vittnesmål och behöver, det behövs inte mera.

Då tänker jag som så, ja då behövs inte jag här mera utan jag kan försöka ta mig hem. Då beslutar jag mig för att gå tillbaka till Skandia och receptionen för att ringa hem till min hustru och fråga när nattbussen går hem.

Jag hinner väl ungefär en fyra - fem meter när den här flickan som jag hade till vänster om mig i ursprungsskedet, när hon får syn på mig så kommer hon fram, och så säger hon. Vet du vem det är dom har skjutit, säger hon, när jag säger att, nej ingen aning då så säger hon så här, det är Olof Palme.

Jag minns de här orden väldigt tydligt så de är jag väldigt säker på, för jag säger nämligen, nej du skojar, säger jag till henne, varpå hon säger, nej du, säger hon, sånt skojar man inte om.

Då slår det mig att den här söta gumman som jag hade sett då tidigare på knä vid den skjutna personen skulle kunna tänkas vara Lisbeth, hon var ju så pass påklädd och jag har dessutom inte sett Lisbeth på nära håll tidigare. Det skulle kunna tänkas vara så, men riktigt övertygad var jag väl ändå inte när jag sedan promenerade tillbaka till Sveavägen 44 för att ringa hem och ta reda på nattbussen.

Jag tycker att det är märkligt hur SE beskriver det som att han hinner reflektera över vad AH sagt: "Det skulle kunna tänkas vara så, men riktigt övertygad var jag väl ändå inte när jag sedan promenerade tillbaka till Sveavägen 44 för att ringa hem och ta reda på nattbussen."

"När jag sedan promenerade tillbaka till Sveavägen 44" borde vara en promenad på 40 meter och ändå hinner SE tänka på telefonsamtal, nattbussar, LP och vem mordoffret verkligen var.

Sa PH att det tig högst minut om man drog benen efter sig?

"Går man bort till" receptionen om man står utanför fasaden eller "promenerar man dit"?

För mig låter det lite som om SE vandrar längs Sveavägen en längre bit (från Kungsgatan) och funderar längre tid än en minut.

(Men jag tror också att SE bara var ett efterspelsvittne.)

Edit: När SE förflyttar sig från Bohemia till mordplatsen säger han "Då återvänder jag tillbaka till Sveavägen." När han går bort till Odenplan mot nattbussarna använder han "promenerar".
Jag får intrycket att "promenad" är lite längre förflyttningar än 40 meter när SE pratar.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-06-30 kl. 00:52.
Citera
2025-06-30, 00:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det var ju exakt det jag sa...

Men dom kunde ju även sagt hans namn då ju ?

Ena stunden så säger du att dom inte vet hans namn men sen nämnder du ändå media och där har dom både namn och bild

Namnet var väl inte det som fastnade?

Tänkbar tanke:
"Där är ju vår stammis som var in efter mordet! Oj, var han med och försökte rädda livet på OP?"

Något konstigare:
"Där är ju vår stammis som var in efter mordet! Heter han Stig Engström? Vad konstigt! Han ser ut att heta "Sture" tycker jag!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in