Alla som sökt svaret bland konspirationer brukar poängtera att skottet mot Palmes rygg var direkt dödande och mena att mördaren varit en professionell skytt. Även kriminologiprofessor Leif GW Persson kan säga saker som att »kulan tar jävligt bra«. Gärningsmannaprofilen talade däremot bara om »viss vana vid skjutvapen«.https://magasinetfilter.se/reportage/en-val-forborgad-hemlighet/
Som lekman hade jag svårt att begripa vare sig den ena eller den andra slutledningen: Skjuter man någon mitt i ryggen med en Magnumrevolver, från 20 centimeters avstånd, torde väl resultatet bli detsamma oavsett? Dessutom hade mördaren missat Lisbet från mindre än en meters håll.
...
I samband med en genomgång av de bandade samtalen av Palmegruppens dagliga möten stötte de på allt fler uppgifter som visade att Skandiamannen varit ett ämne för funderingar och diskussioner i långt större utsträckning än vad som varit känt tidigare. Även polisinspektör Håkan Ströms insatser som lett till att Engström avförts som »varande« på brottsplatsen letades fram.
För första gången fick jag nu ta del av detta material som tidigare varit belagt med förundersökningssekretess. Det tog mig bara några timmar att upptäcka alla misstag, som felaktigheterna kring fotokonfrontationen med Yvonne Nieminen och att BMW-ägaren förväxlats med Engström.
Den 14 juli sände jag en kort promemoria med mina iakttagelser till Palmeutredarna, som svarade att de dragit samma slutsats.
Det är även intressant att läsa KvP 860407 och fjärde förhöret. Från början sade SE att mannen i gränden var GM. Men genom SvD 860305 (och eventuellt Aftonbladet 860304) så har han fått reda på om LJ. Han ändrar då sin story och säger att mannen i gränden måste vara ett vittne. Men han säger fortfarande att han såg mannen i gränden efter 15 - 20 sekunder. Skandiamannen blir nu indirekt ifrågasatt, ty journalisten i KvP och förhörsledaren i 4:e förhöret har väl förstått att när SE gjorde sin påstådda iakttagelse av mannen i gränden så stod LJ fortfarande till höger/söder om baracken, något som även Lars Larsson tog upp i sin utmärkta bok. Det innebär indirekt att mannen han såg bör vara GM. Skandiamannen kontrar i 4:e förhöret med "Därför vet jag inte om det är vittnet Lars eventuellt, eller om det eventuellt är mördaren jag har sett". Från början sade SE alltså att mannen i gränden var GM. Sen ändrade han sig och sade att han var ett vittne. Nu är han helt plötsligt på väg att ändra tillbaka till att mannen i gränden var GM. Där var Skandiamannen nere för räkning men han lyckades slingra sig genom att spela dum, och förhörsledaren lyckades inte slå i sista spiken.https://tunnelgatan.se/skyldig_sammanfattning.htm#SE_MEDIA1
Du måste vara medlem för att kunna kommentera