Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-05, 13:35
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Men han sa ju själv till Kvällsposten den 7 april att han läst om LJ i media och vid förhöret den 25 april kunde han beskriva LJ in i minsta detalj (som han såg ut på bilderna i SvD den 5 mars, hans husorgan).

Vi kan konstatera att han kunde ljuga, även vid polisförhör, om ganska viktiga saker dessutom.
Lj såg även ut så i verkligheten ska ju tilläggas. Så det SE beskriver behöver ju inte komma från en tidning där han också såg ut som i verkligheten.
Citera
2025-06-05, 15:08
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Mest fascinerande gällande gissaren GM-SE är att han är alldeles utom sig över att inte få vara med och gissa vad som hände i ett sammanhang där ett upplag individer som faktiskt befann sig på platsen finns närvarande. Det vill säga rekonstruktionerna.

”Visst kommer du ihåg vårt lilla samtal Lisbeth? Det var ju som igår! Eller hur Bettan?”

Även om Lisbeth inte råkade vara med på rekonstruktionerna var det knappast något SE kunnat räkna med på förhand. Och eftersom SE:s historia till stora delar kretsar kring interaktionen med Lisbeth hade det nog blivit svårt att försöka ”hoppa över” den biten.

Det gjorde han ju heller inte någon ansats till i rättegångarna, där han verkligen la ut texten om sina interaktioner med Lisbeth trots att hon medverkade i samma rättegångar och enkelt hade kunnat ta del av hans vittnesmål. Vilket hon möjligen också gjorde.
Citera
2025-06-05, 15:13
Medlem
Om SEs samtal med LP var lögn, så var det lika mycket lögn om han var vittne eller gm.

Själv tror jag INTE på något samtal. Varken som vittne eller gm faktiskt. Jag tror helt enkelt inte på den detaljen.

Sagt på ett annat sätt, jag tolkar ett samtal med Lisbeth som mycket osannolikt. Av flera orsaker.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-06-05 kl. 15:24.
Citera
2025-06-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Framför allt är det viktigt att förhålla sig till vad TP verkligen skrivit och inte vad som påstås att han skrivit. Naturligtvis har han under årens lopp från 2006 och framåt funderat och spekulerat i diverse konspirationsteorier men när Filter presenterade lösningen våren 2018 hade man i princip avfärdat dessa:
Alla som sökt svaret bland konspirationer brukar poängtera att skottet mot Palmes rygg var direkt dödande och mena att mördaren varit en professionell skytt. Även kriminologiprofessor Leif GW Persson kan säga saker som att »kulan tar jävligt bra«. Gärningsmannaprofilen talade däremot bara om »viss vana vid skjutvapen«.

Som lekman hade jag svårt att begripa vare sig den ena eller den andra slutledningen: Skjuter man någon mitt i ryggen med en Magnumrevolver, från 20 centimeters avstånd, torde väl resultatet bli detsamma oavsett? Dessutom hade mördaren missat Lisbet från mindre än en meters håll.

...

I samband med en genomgång av de bandade samtalen av Palmegruppens dagliga möten stötte de på allt fler uppgifter som visade att Skandiamannen varit ett ämne för funderingar och diskussioner i långt större utsträckning än vad som varit känt tidigare. Även polisinspektör Håkan Ströms insatser som lett till att Engström avförts som »varande« på brottsplatsen letades fram.

För första gången fick jag nu ta del av detta material som tidigare varit belagt med förundersökningssekretess. Det tog mig bara några timmar att upptäcka alla misstag, som felaktigheterna kring fotokonfrontationen med Yvonne Nieminen och att BMW-ägaren förväxlats med Engström.

Den 14 juli sände jag en kort promemoria med mina iakttagelser till Palmeutredarna, som svarade att de dragit samma slutsats.

https://magasinetfilter.se/reportage/en-val-forborgad-hemlighet/

Jo, när jag tänker efter färgas jag vel lite av vad som kom fram i serien också, faktiskt.

- ja för då har ju liksom CIA använt stay behind liksom liksom och skjutit Palme liksom..liksom..

Typ.

Serien var ju såklart dramatiserad underhållnig, men själv försöker jag vara försiktig med conspiracy.
Citera
2025-06-05, 16:11
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Om SEs samtal med LP var lögn, så var det lika mycket lögn om han var vittne eller gm.

Själv tror jag INTE på något samtal. Varken som vittne eller gm faktiskt. Jag tror helt enkelt inte på den detaljen.

Sagt på ett annat sätt, jag tolkar ett samtal med Lisbeth som mycket osannolikt. Av flera orsaker.
Vad baserar du det på för orsaker menar du?

Det enda som framkommer om det i materialet tyder nämligen på att det hänt.

SE och AH uppger hur LP svarar på samma sätt.

SE uppger ordagrannt vad LP sa om jackan.

SE är den enda som tar på sig att i ett tidigt skede ha ställt frågan till LP som AH hör svaret på.

Det är det konkreta vi har att gå på. Jag ser inte hur man kan komma fram till annat än att det lutar mer åt att det hänt än att det inte gjort det. Jag antar att det är mycket tolkningar som ska krävas för att komma fram till något annat. Men går man på det konkreta så är det rätt tydligt åt vilket håll det lutar.
Citera
2025-06-05, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Vad baserar du det på för orsaker menar du?

Det enda som framkommer om det i materialet tyder nämligen på att det hänt.

SE och AH uppger hur LP svarar på samma sätt.

SE uppger ordagrannt vad LP sa om jackan.

SE är den enda som tar på sig att i ett tidigt skede ha ställt frågan till LP som AH hör svaret på.

Det är det konkreta vi har att gå på. Jag ser inte hur man kan komma fram till annat än att det lutar mer åt att det hänt än att det inte gjort det. Jag antar att det är mycket tolkningar som ska krävas för att komma fram till något annat. Men går man på det konkreta så är det rätt tydligt åt vilket håll det lutar.

SE sa att Lisbeth stoppade MINST 20 bilar också. Hur konkret tycker du det är?

Eller tönthistorien om mörka klockan. Är den också konkret för dig? Tror du på det?
Citera
2025-06-05, 17:22
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
SE sa att Lisbeth stoppade MINST 20 bilar också. Hur konkret tycker du det är?

Eller tönthistorien om mörka klockan. Är den också konkret för dig? Tror du på det?
Inget av det där har med frågan vi diskuterar att göra. Jag antar att det inte fanns några argument gällande det då.

Men bilstoppandet har väl en rimlig förklaring i överdrift. En sak jag har lättare att förena med ett vittne som vill berätta en bra historia än en gm som försöker bekräfta sin närvaro genom att uppge korrekta uppgifter. Själva bilstoppandet hände ju, det är bara antalet som är uppskruvat. Jag kan inte förstå varför någon skulle dra till med en så befängd gissning som gm.

Klocktittandet vet jag inte om det har hänt eller inte. Det är omöjligt att veta. Det låter ju lite uppdiktat, men att gå i ca 10-20 meter och försöka titta på en klocka ser jag inte heller som världens mest osannolika händelse. Det ska ju läggas till att det här återigen är ett fall av dubbla måttstockar. Tex att en kontorsnisse går ut från kontoret med en stor revolver antas utan större betänkligheter, men att han skulle kolla på en klocka ses som för osannolikt för att tänka sig.
Citera
2025-06-05, 17:38
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
”Visst kommer du ihåg vårt lilla samtal Lisbeth? Det var ju som igår! Eller hur Bettan?”

Även om Lisbeth inte råkade vara med på rekonstruktionerna var det knappast något SE kunnat räkna med på förhand. Och eftersom SE:s historia till stora delar kretsar kring interaktionen med Lisbeth hade det nog blivit svårt att försöka ”hoppa över” den biten.

Det gjorde han ju heller inte någon ansats till i rättegångarna, där han verkligen la ut texten om sina interaktioner med Lisbeth trots att hon medverkade i samma rättegångar och enkelt hade kunnat ta del av hans vittnesmål. Vilket hon möjligen också gjorde.

Även om rekonstruktioner oftast inte går till riktigt så, så torde hans föreställning om saken varit att han skulle stå inför samlad skara mordplatsvittnen och berätta om sina påhittade förehavanden och chansningar och väva in detta i de faktiskt närvarandes berättelser. De som aldrig sett honom, annat än som GM. Det är ett agerande av GM som vore en liten aning.. oförskräckt.

Så är det, han viker inte en tum från sina interaktioner med Lisbeth och inte heller från sina insatser med personen på marken. Och det inte ens i sammanhang där personerna han påstår sig ha interagerat med själva förekommer. Han hade knappast jämkat sina uppgifter om någon protesterade, utan hans uppfattning om förloppet verkar vara en faktiskt sådan snarare än en pragmatisk trevare.

Man kan därmed hoppa till att fascineras över gissarens agerande på nästa nivå. Det vill säga, att när gissningarna till synes lyckats, så träder fåfänga in och GM överdriver sina chansartade och påhittade insatser. Detta är fallet fortsatt 1992. Det är därtill så att sådant han går runt och berättar i sin sociala omgivning tycks kullkasta det han hittat på för att skydda sig om någon skulle granska det. Vi har alltså att göra med en GM som samtidigt beter sig som ett lite stolligt vittne. Som tar sig sådana små friheter en person höjd över varje misstanke kanske kan unna sig.
Citera
2025-06-05, 17:52
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Inget av det där har med frågan vi diskuterar att göra. Jag antar att det inte fanns några argument gällande det då.

Men bilstoppandet har väl en rimlig förklaring i överdrift. En sak jag har lättare att förena med ett vittne som vill berätta en bra historia än en gm som försöker bekräfta sin närvaro genom att uppge korrekta uppgifter. Själva bilstoppandet hände ju, det är bara antalet som är uppskruvat. Jag kan inte förstå varför någon skulle dra till med en så befängd gissning som gm.

Klocktittandet vet jag inte om det har hänt eller inte. Det är omöjligt att veta. Det låter ju lite uppdiktat, men att gå i ca 10-20 meter och försöka titta på en klocka ser jag inte heller som världens mest osannolika händelse. Det ska ju läggas till att det här återigen är ett fall av dubbla måttstockar. Tex att en kontorsnisse går ut från kontoret med en stor revolver antas utan större betänkligheter, men att han skulle kolla på en klocka ses som för osannolikt för att tänka sig.

Klocktittandet saknar all trovärdighet. Om man slår ihop vad han berättar i olika sammanhang så tittar han på klockan närmast utan uppehåll från S44 och fram till mordplatsen. Han studerar uret även då han "rusar" fram till mordplatsen efter att ha hört två skott vid annonspelaren. Han studerar det särskilt intensivt i skottögonblicket. Och han gör det på varierande platser, ibland i skylfönstrets sken, ibland under annonspelarens belysning.

Jag menar att han laddar med denna historia eftersom han som vittne inte gått på Sveavägen den tidpunkt han påstår och av skälet att han inte befann sig några meter ifrån skotten.

Att GM har klockberättelsen i beredskap framstår som svårare att begripa. Han har ju som förment vittne gått på Sveavägen samtidigt som GM, han vet hur mordet gick till och kan lämna trovärdiga men förledande uppgifter om GM och förloppet. Men han väljer att ha stirrat på klockan för att istället rapportera in en person i gränden han vet var ett vittne och antyda att det kan ha varit GM.
Citera
2025-06-05, 18:22
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Klocktittandet saknar all trovärdighet. Om man slår ihop vad han berättar i olika sammanhang så tittar han på klockan närmast utan uppehåll från S44 och fram till mordplatsen. Han studerar uret även då han "rusar" fram till mordplatsen efter att ha hört två skott vid annonspelaren. Han studerar det särskilt intensivt i skottögonblicket. Och han gör det på varierande platser, ibland i skylfönstrets sken, ibland under annonspelarens belysning.

Jag menar att han laddar med denna historia eftersom han som vittne inte gått på Sveavägen den tidpunkt han påstår och av skälet att han inte befann sig några meter ifrån skotten.

Att GM har klockberättelsen i beredskap framstår som svårare att begripa. Han har ju som förment vittne gått på Sveavägen samtidigt som GM, han vet hur mordet gick till och kan lämna trovärdiga men förledande uppgifter om GM och förloppet. Men han väljer att ha stirrat på klockan för att istället rapportera in en person i gränden han vet var ett vittne och antyda att det kan ha varit GM.
Det kan man absolut ha som åsikt. Men själv har jag inte uteslutit att det har hänt, även om jag är mer än villig att acceptera att det är påhittat.

Det kan ju vara en överdrift även här. Självklart låter det helt osannolikt om man ser framför sig att han går med blicken fixerad mot klockan konstant, från Skandias utpassage hela vägen fram till mordplatsen. Men om man ser framför sig ett mer realistiskt scenario där han tittar på klockan växelvis med att titta lite framför sig utan att registrera mycket mer än att han inte kommer att krocka med något och att det pågår "stadsliv" framför honom. Och att detta kanske sker en bit efter utpassagen fram till hörnan där han tittar upp och ser en "uppgörelse". Det vill säga runt kanske bara 10-20 sekunder klocktittandet. som mer har effekten att han inte riktigt registrerar vad som händer framför honom, då han är mer fokuserad på klockan och tankar om han spenderade för lång tid i samtalet med väktarna, än det övriga som sker runt honom. snarare än att han rent fysiskt faktiskt inte ser det eftersom blicken är totalt fokuserad på klockan hela sträckan.

Då blir det inte längre helt omöjligt att köpa.
Citera
2025-06-05, 18:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Lite mer från den utmärkta sajten tunnelgatan.se
Det är även intressant att läsa KvP 860407 och fjärde förhöret. Från början sade SE att mannen i gränden var GM. Men genom SvD 860305 (och eventuellt Aftonbladet 860304) så har han fått reda på om LJ. Han ändrar då sin story och säger att mannen i gränden måste vara ett vittne. Men han säger fortfarande att han såg mannen i gränden efter 15 - 20 sekunder. Skandiamannen blir nu indirekt ifrågasatt, ty journalisten i KvP och förhörsledaren i 4:e förhöret har väl förstått att när SE gjorde sin påstådda iakttagelse av mannen i gränden så stod LJ fortfarande till höger/söder om baracken, något som även Lars Larsson tog upp i sin utmärkta bok. Det innebär indirekt att mannen han såg bör vara GM. Skandiamannen kontrar i 4:e förhöret med "Därför vet jag inte om det är vittnet Lars eventuellt, eller om det eventuellt är mördaren jag har sett". Från början sade SE alltså att mannen i gränden var GM. Sen ändrade han sig och sade att han var ett vittne. Nu är han helt plötsligt på väg att ändra tillbaka till att mannen i gränden var GM. Där var Skandiamannen nere för räkning men han lyckades slingra sig genom att spela dum, och förhörsledaren lyckades inte slå i sista spiken.
https://tunnelgatan.se/skyldig_sammanfattning.htm#SE_MEDIA1

Men på mordkvällen var mannen i gränden så pass ointressant så att han inte nämnde det för någon, varken för polis, väktare eller de övriga vid mordplatsen. Faktiskt inte ens för JA, i vart fall minns JA inget sådant. JA mindes för övrigt inget vad han pratat om med "SE", men om SE nämnt mannen i gränden så borde väl JA åtminstone komma ihåg det?
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-06-05 kl. 18:46.
Citera
2025-06-05, 18:31
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Även om rekonstruktioner oftast inte går till riktigt så, så torde hans föreställning om saken varit att han skulle stå inför samlad skara mordplatsvittnen och berätta om sina påhittade förehavanden och chansningar och väva in detta i de faktiskt närvarandes berättelser. De som aldrig sett honom, annat än som GM. Det är ett agerande av GM som vore en liten aning.. oförskräckt.

Så är det, han viker inte en tum från sina interaktioner med Lisbeth och inte heller från sina insatser med personen på marken. Och det inte ens i sammanhang där personerna han påstår sig ha interagerat med själva förekommer. Han hade knappast jämkat sina uppgifter om någon protesterade, utan hans uppfattning om förloppet verkar vara en faktiskt sådan snarare än en pragmatisk trevare.

Man kan därmed hoppa till att fascineras över gissarens agerande på nästa nivå. Det vill säga, att när gissningarna till synes lyckats, så träder fåfänga in och GM överdriver sina chansartade och påhittade insatser. Detta är fallet fortsatt 1992. Det är därtill så att sådant han går runt och berättar i sin sociala omgivning tycks kullkasta det han hittat på för att skydda sig om någon skulle granska det. Vi har alltså att göra med en GM som samtidigt beter sig som ett lite stolligt vittne. Som tar sig sådana små friheter en person höjd över varje misstanke kanske kan unna sig.

Instämmer.

Förhoppningen från PU var dessutom att sammankalla alla vittnen och göra ungefär en sådan där massrekonstruktion som du skisserar. Man ville ”sammankalla alla vittnen samtidigt för rekonstruktion i fullskala”. Som dessutom skulle videofilmas:

https://imgur.com/Pcfk23w

Vilken scen för GM-SE att stå och gissa om ditten och datten! Och agera ut sitt påstådda agerande inför häpna vittnen, som möjligen börjar tycka att den där farbrorn känns ”bekant” på något vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in