Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-29, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det finns en bättre förklaring.
SE kommer fram lite sent och ser LJ i gränden dit LP pekat.

Kaos utbryter på mordplatesn. SE håller sig i bakgrunden, men hör LP säga "mörkblå täckjacka".

Polisen dyker upp och springer in i gränden.

GS är brysk mot LP.

SE går till Bohemia för att samla tankarna.

SE bestämmer sig för att prata med polisen och lämna sitt vittnesmål.

Polisen frågar SE om han sett mördaren.

SE nekar till detta i "förhöret" och blir "avsnäst" av polisen.

SE tittar på sin klocka med mörk urtavla och tror att han kan hinna med tåget från Hötorget 23.32.

SE lunkar iväg mot Kungsgatan men missar tåget vid Hötorgets station och går tillbaka till Skandia 23.40

Inget mordplatsvittne kommer ihåg SE.

Hur länge är Engström inne på Bohemia?

Vilka signalement finns på mannen på Bohemia?
Citera
2025-06-29, 23:37
Medlem
Citat:

Kaos utbryter på mordplatesn. SE håller sig i bakgrunden, men hör LP säga "mörkblå täckjacka".

GS är brysk mot LP.

SE tittar på sin klocka med mörk urtavla och tror att han kan hinna med tåget från Hötorget 23.32.

SE lunkar iväg mot Kungsgatan men missar tåget vid Hötorgets station och går tillbaka till Skandia 23.40

Du menar att han går in i gränden trots risk för att han vill samla tankarna inne på Bohemia?

Ger upp Bohemia för han insåg att några tankar inte gick att samla ?
Citera
2025-06-29, 23:39
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

GS är brysk mot LP.

Ja, det här är en perfekt ”gärningsbeskrivning” för efterspelsvittnet.

Det förklarar också varför han sa till Gahn att han pratat med en polis. För det har han ju gjort även om han blev avvisad. Lätt hänt att Gahn kan ha missuppfattat det som att han blev mer ordentligt hörd.

I det här scenariot ljuger han inte om någonting i sitt chockade tillstånd på Skandia. ”Påbyggnaderna” kommer senare.
Citera
2025-06-29, 23:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Henry Olofsson:

Och sedan ville han låna telefonen och ringa hem till sin fru och meddela att han kommer försent hem då för han missade sista T-banan och skulle ta nattbuss hem.

Det är ganska stor skillnad på att "han missade sista tunnelbanan" och bara att "han hade missat sista tunnelbanan hem". Som det skrivs i förhöret låter det som om SE nästan såg de röda ljusen i tunneln när han kom ned på perrongen.

Bra spaning där!

Att SE ville låna en telefon låter inte som att han gick till sitt rum för att ringa därifrån heller faktiskt.

Otänkbart:
"Släpp in mig omedelbart så jag kan gå obevakad till mitt rum och låna min egen tjänstetelefon där!"
Citera
2025-06-29, 23:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Hur länge är Engström inne på Bohemia?

Vilka signalement finns på mannen på Bohemia?

några minuter.

Mörk jacka, avvikande (chockat) beteende.
Citera
2025-06-29, 23:43
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det är ganska stor skillnad på att "han missade sista tunnelbanan" och bara att "han hade missat sista tunnelbanan hem". Som det skrivs i förhöret låter det som om SE nästan såg de röda ljusen i tunneln när han kom ned på perrongen.

Bra spaning där!

Att SE ville låna en telefon låter inte som att han gick till sitt rum för att ringa därifrån heller faktiskt.

Otänkbart:
"Släpp in mig omedelbart så jag kan gå obevakad till mitt rum och låna min egen tjänstetelefon där!"

Ja, i teorin kan det väl betyda att han mer allmänt missat tunnelbanan utan att vara där. Ville mest peka på att det faktiskt står i materialet att han missade tunnelbanan, så det är inte helt gripet ur luften att han faktiskt stod på perrongen. För Henrys uttalande kan ju tolkas så.
Citera
2025-06-29, 23:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Du menar att han går in i gränden trots risk för att han vill samla tankarna inne på Bohemia?

Ger upp Bohemia för han insåg att några tankar inte gick att samla ?

Nej. SE bestämmer sig för att kontakta polisen. Inne på Bohemia tror SE att några knarkligor håller på att mörda varandra. Men SE samlar mod för att ändå ställa upp som ett vittne.
Citera
2025-06-29, 23:45
Medlem
Citat:
några minuter.

Mörk jacka, avvikande (chockat) beteende.

Jacka ?

Bra info..

Hoppades faktiskt på just jacka och inte rock !!

Du fattar varför va ?

Dessutom hoppas jag nu på att du har rätt..
Att det är Engström
Citera
2025-06-29, 23:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ja, i teorin kan det väl betyda att han mer allmänt missat tunnelbanan utan att vara där. Ville mest peka på att det faktiskt står i materialet att han missade tunnelbanan, så det är inte helt gripet ur luften att han faktiskt stod på perrongen. För Henrys uttalande kan ju tolkas så.

SE var något av en realist och visste att speciellt sista tåget kunde vara några minuter sent (lönehelg med stök) så uttalandet att han missade tåget tyder på att han kontrollerat att perrongen var tom och att inga väntade på tåget om han inte såg själva tåget försvinna i tunneln.

Det gick således inte att titta på sin mörka urtavla uppe på gatan för att vara säker på att sista tåget verkligen gått 1986.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-06-29 kl. 23:53.
Citera
2025-06-29, 23:52
Medlem
Bara en tanke, men vart leverade man post på Skandia?

Stig Folke kanske fick en puffra i brevlådan på måndagen? En lite försenad födelsedagpresent.

Men det tror jag vel egentligen inte..

Eller, jag tror inte det. Just for the record.
Citera
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jacka ?

Bra info..

Hoppades faktiskt på just jacka och inte rock !!

Du fattar varför va ?

Dessutom hoppas jag nu på att du har rätt..
Att det är Engström

Han satt vid ett bord när de såg honom, så skillnaden på jacka och rock var kanske inte så lätt att se.

Någon i personalen kände igen honom som "mannen som hjälpte till vid livräddningsförsöken på OP" också.
Citera
Medlem
Citat:
Nej. SE bestämmer sig för att kontakta polisen. Inne på Bohemia tror SE att några knarkligor håller på att mörda varandra. Men SE samlar mod för att ändå ställa upp som ett vittne.

Knarkuppgörelse på öppen gata att Engström skulle in i den mörka gränden.....

För polisen hade ju "säkrat" gränden bara för dom hade sprungit genom den...!

Då kan vi nog stryka harig på Engström
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in